grondoefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marley004

Berichten: 60
Geregistreerd: 01-07-13

grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 22:29

Wat zijn goede grondoefeningen om met je paard te doen?
Ik wil onze band sterker maken !! En om te beginnen wil ik dat niet rijdend of wat dan ook doen maar doormiddel van grondoefeningen.

Weet iemand goede oefeningen? ;) :))

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:31

longeren, schriktraining, wandelen, vrijheidsdressuur,... is veel te verzinnen buiten rijden.

Marley004

Berichten: 60
Geregistreerd: 01-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 22:33

Dankjewel !
Laatst bijgewerkt door Marley004 op 15-11-13 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:35

ow nee zo bedoelde ik het niet, bedoel dat er naast rijden ook nog veel te doen is. al is buiten rijden ook leuk natuurlijk :P. wandelen vind ik ook altijd wel gezellig, beetje grazen hier en daar, foto's maken...

lovebrechjex
Berichten: 390
Geregistreerd: 23-06-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:38

Ze bedoelt het dat er veel te verzinnen is behalve t rijden haha.
Maar inderdaad, wandelen, vd, parelli, natural horsmanship.

Marley004

Berichten: 60
Geregistreerd: 01-07-13

Re: grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 22:50

Wat houd natural horsmanschip precies in?

lovebrechjex
Berichten: 390
Geregistreerd: 23-06-13
Woonplaats: Gelderland

Re: grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:45

NH is het benaderen en omgaan met het paard op een manier die het best te begrijpen is voor je paard.
Het welzijn van het paard staat hierbij voorop.
Hierdoor geeft het paard ook het tempo van de training aan.
NH kent geen dwang, is uiterst paardvriendelijk, en er worden geen specifieke hulpmiddelen bij gebruikt.

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:18

OPG -> TVG

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:21

De oefening

Een paard goed begeleiden is niet lastig, mits je paard niet dominant is. Is jouw paard wel dominant (wilt de baas over je zijn, haalt je in, en loopt over je heen), is deze oefening erg belangrijk. Sita was in het begin ook een erg dominante merrie, en deze oefening heeft veel geholpen om dit minder te maken. We herhalen deze oefening dan ook dagelijks, dus is belangrijk om een keer te doen met je paard.

Er zijn verschillende leidposities. Recht voor je paard, schuin voor je paard (zijn hoofd iets achter jouw schouder), en bij de drijflijn, net achter de schouder. Voor deze oefening nemen we de leidpositie schuin voor het paard. Werk hierbij met een halster en touw. Begin met je paard te lopen door de bak. Zorg dat jouw hand voor het hoofd is van jouw paard, en het hoofd schuin achter je, bij je schouder. Het paard moet jouw hand volgen. Probeer een keer halt te houden, dit kan o.a. met je stem, en door je tempo te verminderen. Stopt jouw paard met zijn hoofd voor jouw schouder, zet je m een paar passen achterwaarts, naar de plek waar je wilde dat ie stopte. Zo vertel je tegen je paard dat je wilde dat het eerder stopte, achter jouw schouder, en niet er voor. Blijf dit een aantal keren herhalen, ook tijdens het stappen mag jouw paard je niet inhalen. Zodra je merkt dat jouw paard je probeert in te halen tijdens het stappen, maak je als je aan de linker kant loopt een krappe bocht naar links. Geef je paard de ruimte met het touw. Hierbij heb jij de binnenbocht, en je paard de buitenbocht. Hierdoor heeft het al meer afstand gekregen van jou. Zodra jouw paard je dus inhaalt, maak je een bocht. Is dit probleem extreem, pak je je halstertouw en draai je er rondjes mee. Het paard zal dan oppassen voor het touw, en neemt afstand. Zodra jouw paard zijn tempo minder maakt, stop je met het draaien van je touw. Doet jouw paard dit weer, draai je weer met het touw. Wilt het paard je écht inhalen en denk je m niet meer te houden pak je je touw weer, draai er rondjes mee, en zodra het dan écht dichtbij komt zal je paard merken dat het touw op zijn neus komt. Geen prettig gevoel, en zal weer afstand nemen.

Herhaal continue het halthouden, zowel als je aan de linker kant sta als de rechter kant. Probeer geen druk op het touw te hoeven zetten, en geef je paard maar eens een aai als het goed stopt. Je kunt er eventueel een spelletje van maken door eens balkjes neer te leggen of een slalom te maken. En als het écht goed gaat kan je dit ook eens proberen zonder touw. Als je je paard op een later moment weer eens uit de wei haalt om begeleid, kan je tussendoor af en toe eens halthouden. Corrigeer je paard weer door het achterwaarts te zetten zodra het weer iets te veel naar voren pas stopt. Het paard zal op je letten, jij bent immers de leider.

2:

Wat houdt dit in?

Met de bescherming van je persoonlijke ruimte, hebben we het over de ruimte die jij om je heen hebt als je je armen wijd doet. Zo ver jij kunt komen tot je vingertoppen, is je persoonlijke ruimte. Zodra je paard in die ruimte komt zonder toestemming van jou, heeft het duidelijk géén respect voor je, en heb jij niets meer over hem te zeggen. Daarvoor is deze oefening. Je zorgt er voor dat je paard niet zonder toestemming in jouw ruimte komt.



De oefening

De oefening van de bescherming van je persoonlijke ruimte is een belangrijke oefening. Dit was dan ook een van de eerste oefeningen die ik deed met Sita toen ik haar net had gekocht. Ze was een érg dominante merrie die je zo omver liep, en dus zonder toestemming in mijn ruimte kwam. Jouw persoonlijke ruimte is dus net zo groot als de spanwijdte van jouw armen. Je kunt hier een denkbeeldige muur van maken. Dit is jouw ruimte. Hier mag jouw paard niet zomaar in komen zonder jouw toestemming. Je sta klaar met je paard of pony, en begint door je armen eens wijd te doen. Je kunt nu zien wat jouw eigen ruimte is. Wijkt jouw paard uit voor deze druk, of staat het niet meer in jouw ruimte, doe je je armen weer naar beneden en laat hierdoor de druk los. Als dit goed werkt bij jouw paard, kan je dit vaker gebruiken tijdens het grondwerk, of een andere situatie.

Er bestaan natuurlijk meerdere manieren om je paard iets duidelijk te maken. De volgende manier is jouw paard uit jouw ruimte te zetten door middel van het achterwaarts te vragen, zonder dat jij meeloopt. Je "duwt" het paard weg uit jouw ruimte. Sta stevig in je schoenen, en zend voor je gevoel kracht door je navel naar je paard, en "duw" hem weg. Voor het paard zal jouw lichaamstaal duidelijk overkomen, en zal het teruglopen. Je vertelt het paard dat het in jouw ruimte staat, en het mag er niet in, mits jij hier toestemming voor geeft.

Wanneer je paard niet met toestemming in jouw ruimte komt, ookal is dit onderdanig bedoeld (de oren zijn naar je gericht, het hoofd is laag, en het paard smakt), zet je je paard gewoon weer terug, buiten jouw eigen ruimte. Het paard zal door deze oefening respect voor je krijgen, en is daarom ook handig om mee te beginnen.

Zet niet je emoties in het spel! Als jij boos bent, reageer je dit niet af op je paard door hem weg te sturen. Je paard zal je niet begrijpen, er ontstaat dus miscommunicatie. Met zowel het grondwerk als het Natural Horsemanship is het de bedoeling dat jij je paard dingen vraagt, en het paard dit uitvoert.

Ik heb dit gekopiert van deze website http://www.naturalnista.nl/content/2012 ... jke-ruimte

En zo zijn er nog meer oefening, ik kan ze ook in dit topic gooien als je wilt :D

smulderhorse
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:14

ken je de join up?
daarmee krijg je ook een sterkere band, maar ik zou het niet zomaar gaan doen als je niet precies weet hoe je het moet doen...

leuke grondoefeningen zijn ook: longeren met stilstaan galopperen draven stappen achteruit.... beetje variatie.
dat soort dingen.... op internet staan ook leuke gronddingen of vraag eens aan iemandd die er ook wel mee werkt....

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:42

Een join up is helemaal niet aan te raden 8)7 :n 8)7

Een JU kan alleen uitgevoerd worden door een ervaren persoon en NIET door iemand die er echt 0% verstand van heeft. Een JU is NIET gewoon een paard rondjes laten rennen, er komt echt veel meer bij kijken dan je denkt :j Dus TS NIET AAN EEN JU BEGINNEN ;)

hiljaax
Berichten: 51
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:06

inderdaad , zoals iedereen zegt, longeren, vrijheidsdressuur, wandelen, schriktraining , en je wou grondwerk maar ook door bitloos rijden, of rijden op een neckrope kun je een sterkere band krijgen met je paard ! (:

Amber_Pat

Berichten: 67
Geregistreerd: 21-08-13

Re: grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:30

Het hoort niet bij trainen, maar door T-touch krijg je ook een sterkere band met je paard. Daarbij is het ook goed voor de bloedsomloop.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Re: grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:39

Ik zou naast ideeen over oefeningen ook wel willen zeggen dat die band verkrijgen niet zozeer in de "truukjes" zit, maar in het begrijpen van je paard.

Ken dan ook mensen die bijkans nooit grondwerk doen en die een geweldige band met hun paard hebben omdat ze dat paard/paarden begrijpen, daar moeite in hebben gestoken. En ken mensen die heel veel grondwerk doen, maar bezig zijn met de kunstjes ipv het dier begrijpen en die nooit echt verder komen met die band.

Ik ben helemaal voor afwisseling en op verschillende manieren met je paard werken, maar besef je wel goed dat een truukje aanleren wat anders is als begrip.

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:46

Wat Bowen hierboven zegt is heel erg belangrijk, het zijn geen trucjes, het is een vrij lang proces van elkaar leren begrijpen, (en inderdaad, sommige mensen doen dat instinctief al meer) en begrijpen hoe je een goede en vriendelijke leider bent voor je paard, zodat je paard je kan leren vertrouwen.

Kijk eens op deze website: http://horsefulness.be/wat-is-horsefulness/
Hier staan onder het kopje "het vrije werk" 8 hele fijne NH oefeningen. Verder kan je natuurlijk les nemen in natural horsemanship, je hebt verschillende stromingen bijvoorbeeld Parelli, Freestyle Systeem (Emiel Voest), en meer. Ik weet nog wel wat goede instructeurs, daar mag je voor PBen :)

De join-up moet inderdaad écht niet doen! Dat is een laatste redmiddel wat je kan gebruiken bij een paard wat helemaal verknipt is en mag je alleen gedaan worden door iemand die precies weet hoe en wat. Maar vaak als mensen met de term join-up gooien bedoelen ze loswerken. Dat is een manier van oefenen met leiderschap en lichaamstaal, waarbij je het paard los in een afgesloten ruimte laat en jij dmv lichaamstaal het tempo en de richting bepaald. Dat is vaak een goede eerste stap. Maar regel wel begeleiding die er wat vanaf weet als je dat soort dingen gaat doen, want je moet zelf natuurlijk de signalen die het paard geeft leren lezen.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:09

Of lekker poetsen. Dat zorgt ook voor een goede band, moet je wel goed poetsen en de plekjes van je paard ontdekken. Zoals bij de schoft kriebelen vinde ze vaak erg lekker

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:31

Paardjes45 schreef:
Een join up is helemaal niet aan te raden 8)7 :n 8)7

Een JU kan alleen uitgevoerd worden door een ervaren persoon en NIET door iemand die er echt 0% verstand van heeft. Een JU is NIET gewoon een paard rondjes laten rennen, er komt echt veel meer bij kijken dan je denkt :j Dus TS NIET AAN EEN JU BEGINNEN ;)


Bij mij ging dat een keer 'perongeluk'.
Ze wou zich niet laten vangen dus ik dacht 'ga maar rennen' (foute gedachte i know) en jaagde haar weg, toen keerde ik me rug naar haar toe en ging even bedenken wat ik zou gaan doen, en ineenkeer stond ze achter me.

Nu heb ik nooit meer moeite om haar te pakken uit het land. /3

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:36

Bij parelli connect kun je level 1 van Parelli volgen, de eerste 30 dagen gratis. Hier kun je heel specifiek grondwerk leren en er heel veel levels verder mee komen mocht je dat willen.
Het is wel in het engels. Misschien heeft iemand in je buurt de level 1 DVD's wel, die je kunt lenen.
Super leerzaam en echt voor een hele goeie band me tje paard.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:45

Iris965 schreef:
Paardjes45 schreef:
Een join up is helemaal niet aan te raden 8)7 :n 8)7

Een JU kan alleen uitgevoerd worden door een ervaren persoon en NIET door iemand die er echt 0% verstand van heeft. Een JU is NIET gewoon een paard rondjes laten rennen, er komt echt veel meer bij kijken dan je denkt :j Dus TS NIET AAN EEN JU BEGINNEN ;)


Bij mij ging dat een keer 'perongeluk'.
Ze wou zich niet laten vangen dus ik dacht 'ga maar rennen' (foute gedachte i know) en jaagde haar weg, toen keerde ik me rug naar haar toe en ging even bedenken wat ik zou gaan doen, en ineenkeer stond ze achter me.

Nu heb ik nooit meer moeite om haar te pakken uit het land. /3


Dit is meer de catching game die parelli ook aan leert, werkt super. Maar volgens mij is dat niet hetzelfde als de join up.

Join up schijnt voor het paard erg heftig te zijn.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:48

Ohja, chris irwin is ook heel goed, misschien kun je daar wel gewoon filmpjes gratis van vinden op youtube.
Maar zoals hierboven ook gezegd is het goed je eerst te verdiepen in waarom en hoe met paardne om te gaan, ipv trucjes na te gaan doen.
Leuk en goed trouwens dat je eerst grondwerk wil doen met je paard, las dat het een 5 jarige is, lijkt mij een super start als je begint met grondwerk.
Doe ik zelf ook met een 5 jarige merrie en we kunnen nu echt samen spelen dat is zooooo leuk.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:19

Dit is een JU :



:n :n :n 8)7 8)7 :x :x

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:46

Ja maar zo'n filmpje zegt niet alles natuurlijk, de hele context en achterliggende gedachten zien we niet.
Daarom is het ook nooit verstandig zomaar iets te gaan doen als je niet weet wat je aan het doen bent.

smulderhorse
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-11-13

Re: grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:26

nee idd daar dacht ik later ook aan... maar had het bericht al gepost...srry daarvoor...
idd is een JU niet aan te raden , vrijheidsdressuur enzo miss?
JU komt idd veel meer bij kijken dat weet ik...srry...

gr

smulderhorse
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-11-13

Re: grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:26

idd zijn JU niet niks nee...

smulderhorse
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:28

idd zijn JU niet niks nee...