Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:12

Mijn haflinger heeft elk jaar weer hetzelfde patroon: bouwt reserves op in de zomer, gaat afvallen zodra de wei dicht gaat en hij in de bak loopt en hooi krijgt. Dat omslagpunt begint ongeveer in deze periode, wat resulteert in een schuivend en wat naar voren vallend zadel.
Met mijn engelse zadel liet ik hiervoor de zadelmaker komen. Opvullen, of juist wol minder en het lag weer goed. En dat dan 2x per jaar.
Maar met een westernzadel is dat toch wat lastiger :+
In de zomer ligt het gewoon goed, dit heeft Evelien gecheckt. Maar wat in de winter?

Zijn hier oplossingen voor qua pads? Ik heb er momenteel weer een vrij dikke vilten pad onder liggen, maar ik merk dat het van voren toch nog wat zakt omdat het te wijd is. Is een build up pad een idee? Iets met inlages?
Want om nou een winter en zomer zadel te hebben is ook zo wat...

Nog even los van boomloos, want als het met een pad op te lossen is, heeft dat zeker mijn voorkeur. Een ander zadel is echt de allerlaatste optie...

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:45

als het niet te extreem is kun je het oplossen met een build-up pad :j

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:20

Een pad gebruiken waarvan je inlages kunt verwisselen?

Of nu meer hooi voeren en in de zomer een graasmasker

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 22:31

Hij krijgt nu onbeperkt, dus meer dan dat wordt wat lastig. Daarbij mort hij gewoon afvallen, ik ga hem niet vet houden voor een zadel. Graasmasker is geen optie. We doen al aan strookbegrazing en ze hebben hooguit voor 3 uur per dag nieuw gras. De rest is al kort gegraasd. Hij is 1x blijven hangen met een masker en een halster gaat ook niet altijd goed, dus dat gaat niet gebeuren :n
Afgelopen zomer heb ik sowieso minder getraind, dus nu is het vrij extreem. Normaal is het verschil minder groot omdat ik dan normaal train, maar er is wel verschil.

Wel goed om te weten dat er iets met pads kan. Hebben jullie nog tips qua merken?

Quetzal_Q
Berichten: 21
Geregistreerd: 01-12-11
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:01

Ik heb hetzelfde probleem en heb dat opgelost met een FRA pad met 2x 3 inlages. http://www.thewesternbarn.com/index.php?route=product/product&path=86_70&product_id=305
Ik check regelmatig mijn zadel met mijn lesgeefster en we passen de pad aan wanneer nodig. er zitten dunne vilten inlages bij en wat dikkere schuiminlages. Dezelfde pads bestaan ook van mattes in zowat alle kleuren van de regenboog maar ze zijn helaas dubbel zo duur :-(

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:07

Idd een build-up pad of een pad met losse inlages zodat je zelf kunt beslissen of je 1, 2 of 3 inlages nodig hebt.
Mattes en de FRA lijken daar handig voor te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:08

Kun je niet proberen om in de zomer te zorgen dat hij niet te dik wordt? Is toch ook beter voor zijn gezondheid? Met pads gaan rijden maakt de kamerbreedte ook smaller.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:22

Ik had dit ook, de zadelmaker adviseerde me toentertijd een gelpad in de winter.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:28

Ik ben heel blij met mijn wintec :-) met verwisselbare boom.
Mijn paard (groninger) heeft hetzelfde probleem. En vooral nu hij heeft al sinds september rust, ivm peesblessure en hij is nu tonnetje rond. In januari mag hij waarschijnlijk weer een beetje doen, en dan vliegen de kilo's er weer af.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 10:45

russel: Natuurlijk is dat beter. Maar hoe? Hij krijgt minimaal gras, geen krachtvoer (alleen een vitaminebrokje en een handje muesli voor de smaak omdat hij het anders laat liggen), wat stengelig hooi in de ochtend en avond, een worteltje na het rijden en that's it. Hij moet het van het trainen hebben. Maar als ik daar door omstandigheden minder aan toe kom, groeit hij. Ik pak hem momenteel weer meer op, dus die kilo's gaan er wel weer af.
Maar blijft het feit dat in de zomer fanatiek rijden al minder gaat (hooikoorts, stofallergie, headshaken) en ik in de winter meer kan doen vanwege zijn allergie. Die wisseling in gewicht zal altijd blijven.
Oh en voor de opmerking "waarom zoek je geen bijrijder dan?" komt, afgelopen zomer was een uitzondering. Normaal rij ik 5x per week en wordt hij ook lang zo dik niet. Maar afgelopen zomer was een opeenstapeling van vakantie, spoedopname in het ziekenhuis (en zo'n 4 weken nodig om bij te komen), gevolgd door een aantal klusweken en verhuizing. Dus vanaf augustus t/m half november is hij van 5x per week wat doen naar 2/3x per week gegaan. En dat merk je. Het probleem zit 'm echt in de hoeveelheid beweging, niet in het voer.

Wat betreft de pad, verwisselbare boom, etc: houd even in de gaten dat dit om een westernzadel gaat :)
Pad is noodzakelijk, verwisselbare boom is niet van toepassing en een gelpad voor een westernzadel ken ik niet (maar als het er is, graag wat meer info!).

Quetzal_Q en Dubbeldun: bedankt voor de tips. De Mattes ken ik inderdaad. FRA zal ik eens voor kijken. Kreeg via pb ook al een tip. Het zal inderdaad iets met inlages worden, zodat ik de voorkant op die manier wat hoger krijg als hij af gaat vallen.

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:56

Wintec heeft geen verwisselbare boom voor westernzadels.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:41


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:18

Amanda schreef:
een gelpad voor een westernzadel ken ik niet (maar als het er is, graag wat meer info!)


:D Ze zijn er wel. OA
http://www.akton-equestrian-pads.com/ca ... ddle-Pads/
of
http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 06049.aspx

Ik heb zelf de eerste. Heel fijn ding. Kan ook echt merken als ik hem onder het zadel heb, paard loopt dan ontspannener. Nadeel van die gelpads is dat ze eigenlijk allemaal te kort zijn.

Amanda schreef:
verwisselbare boom, etc: houd even in de gaten dat dit om een westernzadel gaat :)

Grijnzzzzz maar ook die bestaan al in combi met westernzadels. Alleen zul je die nog niet 2e hands tegen gaan komen.
http://www.deuber.de/index.php/neuheite ... 300-detail
Deuber heeft dus een verstelbaar westernzadel ontwikkeld. Mac@bokt heeft een testzadel daarvan gehad. Ik heb zelf een engelse uitvoering van Deuber (de Maxima) die ook zo verstelbaar is. Vind em heeeeeeeel fijn. Kan hem zo aanpassen aan het paard.

Ik zou het eerst maar eens met verschillende diktes pad proberen. Wil dat niet, je hebt nu een idee voor een ander zadel. Anders dan boomloos :+ :D

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 12:41

Thanx rina :D Weer wat geleerd.
De verwisselbare boom is meer als in: niet van toepassing op mijn zadel. Ik schaf liever nog even geen andere aan. Maar wel interessant om te weten dat het er is. :j

Een gelpad is een leuk idee, maar dat is dan ook dikker over de hele lengte op de rug. Ik heb nu al een dikkere pad onderliggen en dat werkt juist niet omdat ik het alleen aan de voorkant nodig heb. Die FRA pads in de link van Quetzal_Q zien er wel heel interessant uit.

Ander zadel denk ik liever nog even niet aan.
Maar met verwisselbare boom, (semi-)boomloos, dat zou nog een optie kunnen zijn.
Liever nog even niet. Iets met geld enzo... :+
Als het nodig is, is het nodig hoor. Maar als het niet hoeft, dan ga ik graag voor een financieel aantrekkelijkere optie.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:44

Grinnik wist ik wel, maar kon het even niet laten :+
Er bestaan overigens ook kleine gelpadjes die je voor onder je zadel kan doen. Risers noemen ze die. Mss is dat nog wel een oplossing ipv een handdoek ed onder je zadel te leggen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 12:47

Oh, die ga ik ook eens googlen. Dat zou ook een oplossing kunnen zijn voor van de winter. Handdoek ben ik ook geen voorstander van :n
Dan schaf ik liever een goede pad aan.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:50


Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17983
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:56

Ik ken het niet, ben zelf ook niet echt voorstander van opvullingen onder 1 deel van het zadel omdat ik me afvraag of je niet met randjes blijft zitten én ik heb geen idee of het onder een westernzadel past, maar je zou dit ding eens in het echt kunnen gaan bekijken: http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... riser.html
of
http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... lbaar.html

Qua model zien ze eruit alsof ze voor een engels zadel gemaakt zijn, maar wie weet past het ook onder een westernzadel....

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:20

Je paard op gewicht kunnen houden is een heel lastige kwestie. Zolang dat niet of onvoldoende lukt zal je altijd een hulpmiddel moeten hebben om de gewichtsschommelingen en verschillen in bespiering te compenseren.

Ik dacht meteen aan de Corrector, die je onder andere kan kopen bij Green Distance (http://www.greendistance.nl/index.php?id=28). De Corrector is er ook voor westernzadels en je kan met shims de ligging van je zadel verbeteren. Je werkt met losse shims en dus kun je de voorkant van je zadel aanpassen en de achterkant niet of minder.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 13:46

Die Prolite ken ik inderdaad wel Lalidan. Die heb ik ook een tijdje onder mijn dressuurzadel gehad. Maar daarbij was 2x per jaar aanpassen toch fijner.

Hilli: dat systeem ziet er ook wel interessant uit. Maar is het niet wat stug door de polyester vlakken? En wat is het verschil met bijvoorbeeld de FRA pad die hierboven al langs kwam? Lijkt me een beetje hetzelfde idee. Misschien dat ik Esther wel even ga mailen. Zij heeft mij met ons eerste zadel ook fijn geholpen :j

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:52

Ik heb de Corrector een tijdje gebruikt onder mijn zadel (wel een Engels zadel) en de stukken waar de boom van je zadel op valt zijn redelijk flexibel. Mijn merrie had er in elk geval geen last van en de schouder beweegt gewoon onder de pad door. In hoeverre het verschilt van de andere toepassingen die hier genoemd zijn weet ik niet, omdat ik die nog nooit in handen heb gehad/in werking heb gezien en ik het dan lastig vind om er een oordeel over te geven.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Aankomen in de zomer en afvallen in de winter, zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:49

Amanda waar ik nu ook ineens aan zit te denken. Een Skitopad. Daar kan je ook losse skims voor krijgen, die je er zo uit kan halen of bij kan stoppen waar nodig.

Ik gebruik zelf een Skito met skims. Tenminste het ene paard heeft wel de skims nodig de ander niet :P

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:34

Herkenbaar; zoiets heb ik met Bandito ook gehad. Mijn zadels heb ik bij Eveline vandaan.

Door het trainen verloor hij zijn puppy-vet, waardoor hij slanker werd.
Zijn zadel zat daardoor niet meer zo als gegoten als eerst.
Dus ik heb een afspraak gemaakt met Eveline, om zijn zadel te controleren.

Haar advies: dit is maar tijdelijk. hij gaat immers spieren opbouwen.
Ze heeft voor me de tussenliggende periode een dikkere pad aangeraden ipv een ander zadel.
Dat paste goed en die heb ik dus een poosje gebruikt.

Misschien kun je Eveline gewoon weer eens later langskomen?
Dan kan ze even kijken of het iets is dat je met een pad kunt oplossen (tijdelijk).

Edit: ik reed met deze pad: http://euro-horse.nl/eurohorse/index.ph ... &Itemid=32
En heb een poosje met deze gereden: http://euro-horse.nl/eurohorse/index.ph ... &Itemid=32

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 15:48

Skitopads ga ik ook eens op googlen. Goede dingen van gelezen :j

Rumpleteaser: een dikke pad gaat dit niet oplossen, omdat deze over het gehele vlak dikker is en ik eigenlijk alleen aan de voorkant de dikte er onder nodig heb.
Zo reed ik van de zomer met een Prof. Choice pad.
Afbeelding

Nu heb ik er een dikkere vilten pad onder liggen.
Afbeelding

En om duidelijk te laten zien wat er gebeurt als ik bijvoorbeeld ga lichtrijden:
Afbeelding

Je ziet hier duidelijk het zadel omhoog wippen omdat het aan de voorkant wat gezakt is.
Dit is nu sinds een week of 2. Ook heeft het wat beweging naar links en rechts, ondanks goed aansingelen.
Hij is ook echt wel aan het afvallen. Spekkies op zijn schouders zijn een eind weg, hij heeft nu alleen nog een dikke buik. Maar die spekkies hielden het zadel op zijn plek.
Vandaar dat ik zit te denken aan inlages op die plek.

En anders wordt het inderdaad Evelien weer bellen. Maar dan voor een ander zadel vrees ik :+
Ze zei van de zomer wel: hij moet niet meer gaan aankomen dan nu.
Maar over afvallen hebben we het niet gehad. Een dikkere pad had dat op moeten vangen.

drafbalk

Berichten: 1931
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:56

Ik kan je equiscan aanraden. Dit is een zadelpasservice. Ik ken wel iemand die dit heelbgoed doet. Hierbij wordt je zadel helemaal onderzocht hoe het op je paard ligt en of het wel of niet past en waar het dan niet past. Hierbij kun je ook kijken hoe het zadel midden op de rug ligt. Als he wilt kan ik je meer informatie sturen. Het is dus geen persoon die je een zadel wilt verkopen, maar alleen zegt of het zadel wel of niet past en wat je daaraan kunt doen, dus je krijgt een 100% eerlijke uitslag.