Hangen in de teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baroeg
Berichten: 664
Geregistreerd: 11-02-10

Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 00:06

Hallo allemaal, mijn bijrijd paard is 12 jaar en is net een jaar ongeveer (terug) bij de eigenaar na 7 jaar een andere plek te hebben gehad. Daarna heeft de eigenaar veel bijrijdsters voor het beestje gehad vanwege zelf te weinig tijd (3 andere paarden) en mensen die hun afspraken niet nakwamen. Ik ben zelf al anderhalf jaar bijrijdster voor alle 4 aangezien ik erg goed match met de eigenaresse haar rijstijl en de paarden. Nu heeft de eigenarrese sinds 3 maanden iedereen weggestuurd om meer rust en duidelijkheid voor de paarden (en met name Umbro waar ik het nu over heb) te creƫren.

Nu is het probleem dat hij door alle ruiters en 'slechte' rijstijl van vorige eigenaar heel erg stug is geworden. We zijn nu hard bezig hem weer te leren gevoeliger te worden, rechtstellen, buigen en nageeflijkheid. Dit laatste is een lichtelijk probleem. Door de stugheid duurt het lang voordat je hem beetje laag hebt, en hij vind het ook erg lastig daar te blijven. Laat staan als hij ook nog actief moet blijven lopen. Door die combinatie gaat hij heel erg aan de teugels hangen voor extra steun, en krijg ik dus binnen no-time enorme spierpijn in mn armen en vingers. Dit moet niet zo, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. Teugels losser laten, is ook altijd beetje zoeken omdat ie dan heel graag te kort en snel wil lopen. Iemand een idee? Want dit is niet goed voor zowel paard als ruiter!

Groetjes

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:02

Je nadruk ligt verkeerd. Eerst voorwaarts, vanuit daar naar neerwaarts en vanuit daar weer oppakken. Daarbij blijft voorwaarts altijd de eerste voorwaarde. Zoals het nu klinkt ben je aan het trekken aan de voorkant, anders zou het voorwaarts geen probleem zijn. Je pakt nu meer met je hand als je paard vanuit de achterkant geeft en zelf in je handen duwt.

Ga dus jezelf richten op voorwaarts, vanuit daar neerwaarts (niet door het hoofd omlaag te vragen, maar door de buikspieren te laten aanspannen, waardoor de rug omhoog komt, en daardoor de hals valt). Vanuit daar kun je weer gaan oppakken. Eerst het paard maar leren voorwaarts te gaan op zo goed als geen druk, enkel zeer licht contact.

Een paard kan alleen hangen als jij iets geeft om in te hangen. Geef dat dus niet.

baroeg
Berichten: 664
Geregistreerd: 11-02-10

Re: Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 01:09

Even om je goed te snappen zodat k t biet alsnog fout doe ;)
Voor gewoon los laten lopen (alleen contact niets meer) en dan voorwaarts. Als ie eenmaal voorwaarts is dan... Neerwaarts door ontspanning. Hoe bereik ik dat het beste? Want het is best een stresskipje

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:21

Ja. Stress wordt minder door het paard veel oefeningen aan te bieden, dus veel figuren, veel tempo wisselingen, die je zo min mogelijk vraagt met je hand. Dan wachten op ontspanning. Dat kan even (lees weken/maanden) duren, maar de weg van op de hand rijden is niet wenselijk, zeker omdat ze gewend is om op een harde hand te lopen vanuit de vorige bijrijders.

baroeg
Berichten: 664
Geregistreerd: 11-02-10

Re: Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 01:23

Top! Ga ik daar mee aan de slag!

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:25

Herkenbaar. Mijn kip is ook zo. Gewoon inderdaad focus op aan het been krijgen en puur rijden naar een contactteugel. Zorg dat hij niet kan gaan hangen in je handen en dat jij zo veel afwisseling aan biedt, dat ie wel op jou moet gaan letten, omdat ie anders wat mist. Streef ernaar dat hij wil zakken. Wat mijn paard helpt is longeren, omdat ik met rijden nogal geneigd ben om het toch weer met de handen op te lossen. Met longeren heb ik daar minder last van.

Ik merk dat als mijn paard gaat lopen stressen, dat ik terug ga naar de stap en opnieuw begin. Dan zoeken we ontspanning en als hij dat doet, gaan we weer draven. Dit stuk is ook voor een heel groot deel werken aan wederzijds vertrouwen en kan dus inderdaad heel lang duren.

baroeg
Berichten: 664
Geregistreerd: 11-02-10

Re: Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 01:27

Idefix, gaat ie bij jou ook zeer kort en snel lopen als je hem wat ruimte geeft? Want als ik dan been bij geef gaat ie gewoon over naar de volgende gang en ben k weer terug bij het hangen om m in te houden

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:56

Zo ver is het bij ons gelukkig nooit gekomen! Maar dan raad ik je absoluut aan om ook te longeren. Dat kort en snel lopen is een teken dat hij moeite heeft met de ruimte die hij krijgt. Hij weet zich er geen raad mee. Als hij zo gaat lopen, moet je hem niet naar de volgende gang rijden. Dat kan je pas doen als hij weer rust en ontspanning heeft gevonden. Ik heb zo ook best veel tijd doorgebracht met 3 kwartier alleen stap.

Met longe kan je hem zonder je eigen reflexen, die averechts kunnen zijn, leren om vertrouwt te worden met de ruimte. En dat kun je dan gebruiken tijdens het rijden. Ik heb veel geleerd toen dmv dubbele longe. Je voelt met dubbele longe meer in je handen dan als je op het paard zit, omdat je dan puur kan voelen wat je in je handen hebt. Na een paar keer zo gewerkt te hebben, merkte ik al verschil. Met rijden meed ik de lange zijdes. Voltes reed ik. Grote voltes. Als mijn paard ging hangen, liet ik hem ook regelmatig gewoon vallen. Dan liet ik de teugel waar hij op hing helemaal los. Vooral in het begin vond mijn paard dat eng.

En vast ook een overbodige vraag, maar hoe is zijn zadel? Want mijn paard was ook heel heftig met zijn zadel. Dat was te krap. Toen dat werd aangepast, ging hij met sprongen vooruit. Voor mij toen de reden om me daar meer in te verdiepen. Vandaar mijn vraag nu.

MelissaxRawr
Berichten: 84
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Naast de buren

Re: Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 02:07

Vocus op het been idd

baroeg
Berichten: 664
Geregistreerd: 11-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 02:08

Het zadel is paar maanden oud, zit hem erg goed, heb er puur voor de zekerheid ook nog bontje onder omdat het eigenlijk voor zn zusje was gemaakt

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:46

Eerst vertrouwen opbouwen.

Niet aan je paard vragen wat al die anderen deden.
Masseer je paard voor het werk.
Ga uren buiten met hem rondstappen aan een halster en een longe.
Geen enkele dwang uitoefenen, alles vragen en het allerminste en geringste belonen.
Dingen doen die hij nog nooit eerder heeft gedaan.(grondwerk)

Daarna:
Helemaal opnieuw beginnen met "aanrijden", alles opnieuw uitleggen in rust en kalmte met veel geduld.

baroeg
Berichten: 664
Geregistreerd: 11-02-10

Re: Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:21

Vandaag weer gereden, nou... Geen succes... Hij was al wat onrustiger met zadelen, maar niks heel vreemds. Opstappen ging erg goed, geen gedraai en geloop en gespring. Ik zit erop rustig robdje stappen lange teugel, hij werd wat sloom dus ik leg heel zacht mn been eraan, voor alleen contact voor sturen, en weg was ie. Gewoon doorgegalopeerd op een volte om dat hangen weer te voorkomen en na paar voltes wel weer terug gekregen. Hij heeft de hele tijd zeer ontegelmatig gelopen. Hij liep soms ff stukjes lekker actief (misschien ietsjes te maar was te overzien) en liet ook wel goed zakken, beginselen met contact opzoeken, maar zodra er ook maar iets meer contact kwam dan puur en alleen wat sturen ging ie hangen en sloom doen. Pff zwaar uurtje was dat

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:51

Verwacht geen wonderen in een paar keer rijden. Het opleiden van een paard gaat voor altijd door, haal je voldoening uit de goede passen, en vergeet de rest :)

baroeg
Berichten: 664
Geregistreerd: 11-02-10

Re: Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:53

Zeker weten, maar dit was toch wel echt 6 stappen terug voor mn gevoel. Heel raar, wel goed voor hem waarschijnlijk

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:25

In aanvulling op Simpelman een concrete oefening.

Op de grond: loop links of rechts naast je paard, ter hoogte van zijn neus.
Geef van tijd tot tijd de hulpen om halt te houden.
Dwz doe het met 1 je lichaamstaal , 2 met je stem en 3 met een klein aanrakinkje op de boeg.
Belonen zodra hij staat.

Dan hetzelfde in het zadel.
Doe je paard een balans teugel om (even zoeken bij Google en Linda Tellington).
Je stijgt op, na een minuut doe je "hetzelfde" als op de grond:
1 doe je zwaartepunt naar achter
2 zeg : "hoooo"
3 geef een klein hulpje met de balansteugel.

Het punt is, dat een paard dan stopt vanuit de achterhand.

Het kan zin hebben, om dit de eerste dag dat je het in het zadel doet drie keer te doen en dan afstijgen en naar stal.
Volgende dag doe je iets meer (wat voltes stappen ofzo) en na drie keer goed halthouden: braaf - klaar.
(Uiteraard: van te voren lekker longeren, anders beweegt hij te weinig. )

En geleidelijk breidt je dit uit. Steeds iets langer rijden - en alle overgangen terug met deze drie hulpen. Na een poos kan de balansteugel desgewenst vervangen worden door een klein kneepje in de gewone teugel. Of je rijdt de overgangen alleen op zit en gewicht, terwijl je je hand opent. (Zodat hij niet kan hangen/ trekken. )
Paarden vinden het doorgaans erg fijn als ze weten dat ze op de achterhand kunnen stoppen, ook als jij er op zit. Maar dat moeten ze wel leren: dat het ook onder het zadel kan EN dat de betere ruiters niets liever willen.
Van nature doen paarden dat, stoppen vanuit achter - het is wel spieren trainen geblazen. (= Verwacht niet binnen een week een soepele galop - halt, dat duurt een poosje. ;) )

baroeg
Berichten: 664
Geregistreerd: 11-02-10

Re: Hangen in de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 23:08

Helemaal top, hij is gelukkig al goed op stem getrained, dus met een beetje mazzel is een balansteugel zelfs niet nodig, ik ga hier zeker mee aan de slag, en nee tuurlijk verwacht ik geen perfecte galop-halt in een week ;)