Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bora2013
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-13

Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 20:10

Goede raad gevraagd;
Sinds 1,5 jaar rij ik paard, gestart op de manege eerst individueel en vervolgens in een groep. Om de vorderingen te versnellen nu ook een maal per week een half uur individueel bij een geroutineerde professional en dat scheelt! Ik ben dus iets (!) ouder dan de gemiddelde ruiter op dit forum, 54 jaar, ben er een maal flink vanaf gevallen maar doorgezet en inmiddels de angst weer overwonnen.
Ik lees inmiddels alles wat ik kan vinden over paarden, dressuur, verzorging etc etc. Ik woon aan de rand van een natuurgebied en 400 m van de manege, alle voorwaarden zijn vrij optimaal voor een eigen paard.
Ik overweeg dus om in de toekomst een eigen paard te kopen maar wanneer ben je daar aan toe? Hoe goed moet je kunnen rijden? Hoe vertrouwd moet je zijn met paarden?
Alvast dank voor je reactie.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:13

Rijervaring vind ik niet zo heel belangrijk als je maar op let dat het paard bij je rijervaring past en blijft lessen.
Ik vind het belangrijk dat men ervaring heeft in de omgang en weet wat een paard nodig heeft en dat je ook bepaalde symptomen kan herkennen. En als je die ervaring nog niet hebt wat een paard nodig heeft en hoe je dingen herkent dat je dan zorgt dat je daar hulp bij hebt.
Als je open staat om te leren en weet dat je nog veel te leren hebt ben je beter geschikt dan iemand die 8 jaar rijdt en denkt alles te weten en niets van een ander aan wil nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:15

Tja dat is moeilijk te zeggen, maar als ik bijv naar de verzorging kijk, weet je wat er allemaal bij komt kijken? Kun jij ziektes of 'afwwijkingen' aan je paard herkennen? Heb je goede dagelijkse begeleiding tot je beschikking? Wat is het doel van paardrijden voor jou?

Edit: Tigra en ik zitten redelijk op één lijn :D

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:17

Je bent er aan toe wanneer je het financieel/qua tijd/energie kunt handelen dus de voorwaarden ok hebt én je je bewust bent van en kunt omgaan met je (gebrek aan) eigen kennis en handelen.
Als je nog niet zo goed kunt rijden maar wel echt onveilige situaties kunt voor zijn, dan kun je de rest prima leren samen met het paard, mits je daarin begeleid wordt. En ik denk daar ook zo over wat betreft de omgang met een paard. :)

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:17

Juist omdat je je die vraag afvraagt maakt je geschikt :)

Het is alleen wel een grote stap van een paard hebben en bij een manege rijden.
Wat je kan doen is op zoek gaan naar een bijrijdpaard waar je alles mee kan en mag, dus ook in de wei zetten, stal mesten en de hele rambam wat er bij de verzorging bijhoort.
Verder komt het er vaak neer op ervaring. Dus als je eenmaal een paard hebt dan leer je gauw genoeg wanneer de smid moet komen en dat soort dingen.

En qua rij ervaring, tja, dat krijg je met de jaren, je hoeft niet goed te rijden om een goed baasje te zijn.
Maar les en begeleiding scheelt een hele hoop, en neem dat ook mee in je begroting van een eigen paard :)

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:18

Veel belangrijker dan je ervaring is je vangnet. Als je goede begeleiding hebt (en houdt!) en je paard ergens neerzet waar er gewoon met je wordt meegedacht en meegekeken leer je al doende. Manegelessen gaan je niet leren wat er allemaal komt kijken bij de verzorging en leren rijden kun je ook op een geschikt eigen paard. Zorg voor de juiste mensen om je heen, stalling met een staleigenaar die je graag wil helpen en go for it!

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:25

Ik ga mee met mijn voorgangers en het antwoord is dan ook: nooit of altijd... Een eerste eigen paard kan altijd, mits je goede begeleiding hebt. In mijn ervaring is het handig om een paard de eerste paar jaren op een manege of pensionstal te hebben staan waar mensen rondlopen met veel ervaring met paarden die jou willen helpen met de omgang met je paard en het rijden.

maris76
Berichten: 128
Geregistreerd: 26-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:34

Ik herken je 'probleem'. Na een paar jaar lessen op een manege wilde ik ook meer.
Ben toen op zoek gegaan naar een bijrijd/verzorgpaard voor drie keer per week incl. prive les. Dit om een beetje een idee te krijgen wat erbij komt kijken en hoeveel tijd het kost.
Vond het super en heb toen pas de stap gezet naar een eigen paard. We stonden op een pensionstalling, dus als ik even advies nodig had waren er genoeg mensen die me daarmee konden helpen.

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:35

Hoi,

Leuk dat je op latere leeftijd toch bent begonnen met rijden! Ik denk dat het moment van eigen paard afhangt van een aantal dingen:
- karakter van het paard, dus zoek iets dat bv iets ouder is en ervaren met buitenritten (ik begrijp uit je stukje dat je recreatief wilt rijden);
- de plaats waar je je paard gaat stallen. Er is een verschil of je paard op een prettige pensionstal of manege staat waar je hulp en advies hebt mbt de verzorging of dat je thuis alles zelf moet uitzoeken. Op veel stallen hoef je alleen maar zelf je paard beweging te geven en is er in mijn ogen weinig verschil met het rijden op een fijn manegepaard, behalve het gevoel van "eigen paard" en kunnen rijden wanneer en waar jij dat wilt;
- denk goed na over de bijkomende kosten na aanschaf: stalling, hoefsmid (indien ijzers noodzakelijk is dat best een bedrag elke 6-8 weken), wormkuur, entingen, zadelmaker en vooral onvoorziene dierenartskosten. Neem de kosten ook mee in de overweging wat voor paard je wilt zoeken (een ouder dier is vaak meer gewend en wat rustiger, maar krijgt ook vaak eerder mankementen en met een jonger dier zul je meer moeten investeren in lessen e.d.).
- als je naar een mogelijk toekomstig paard gaat kijken probeer dan of 1 van je instructeurs mee kan en ga meer dan 1 keer proefrijden waarbij je in de bak en naar buiten gaat. Test het paard in het verkeer!
- als laatste goed naar je "onderbuikgevoel" luisteren! Ook al kun je een bepaald gevoel over een paard niet onder woorden brengen en/of onderbouwen, laat het dan staan. Je hebt nog wel te weinig ervaring om al dan niet kleine probleempjes op te lossen, ook al heb je goede begeleiding.
- als je een geschikt paard hebt gevonden adviseer ik een klinische keuring door een onafhankelijke dierenarts, in elk geval niet de dierenarts van de verkopende partij. Dan weet je dan op moment van kopen het paard klinisch goed is (buigproeven, hart en longen, beenstand). Wil je fanatiek wedstrijden rijden kun je er een röntgenologische keuring bij doen (foto's van de benen, hoeven en evt. rug). Alles is een momentopname, dus geen zekerheid dat het paard een week later niks mankeert.

Maar ik denk dat een braaf paard/pony prima kan, hoor! Heb je al een idee in welke richting qua ras je denkt? Wat voor karakter zijn de paarden die je nu rijd en wat past wat dat betreft bij je, hoe is jouw karakter (als je heel onzeker bent bv past een heel dominant paard niet zo goed ;-) )? Heb je liever een voorwaarts temperamentvol paard of spoor je je paard liever wat meer aan? Hoe reageer je op een bok(je) of schrikreactie van een paard? Allemaal dingen die je kunt vragen aan verkopers zonder dat je meteen op een paard hoeft te stappen. Als je gaat kijken bij een paard zorg dan dat je zelf op jouw manier kunt kennis maken met het paard door te poetsen, het paard los te laten lopen in een bak/paddock, kijken hoe jullie op elkaar reageren, of het paard op je let en nieuwsgierig is naar jou als persoon. Als dat gevoel goed is kun je een proefritje in de bak gaan maken. Sommige verkopers willen graag alles met het paard zelf voordoen voor de evt. koper, maar leg dan uit dat je graag alles zelf wilt doen en dat ze daarbij wel tips mogen geven, maar dat je het thuis ook zelf moet doen indien de koop doorgaat. Willen ze dit niet? Helaas, dan vertrek je weer... Vaak is er dan een gebruiksaanwijzing of iets anders aan de hand met het paard. Geloof ook niet zomaar de reden van verkoop: "wegens overcompleet", "wegens tijdgebrek", enz. Mijns inziens zijn dit te vage redenen voor verkoop en moet je doorvragen.

Haha, ik klets/typ wel door, maar ik zal vast nog wat vergeten zijn... Maar ik zou gewoon eens rond kijken, hoor! Wie weet loop je zomaar tegen HET geschikte paard aan...

Veel plezier met rijden en als je zo ver bent met zoeken!

Gr. Heleen.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:35

Ehm, en wat voor paard heb je in gedachten?

Puur rijtechnisch zou je met 2 - 3 jaar intensieve les (die je blijkbaar hebt) prima in staat moeten zijn een eigen paard in het gareel te houden.

Wat wel van belang is, zoals anderen ook al zeggen, dat je goede begeleiding hebt om wegwijs te worden tussen alle valkuilen die het opvoeden en opgevoed houden van een paard met zich meebrengt.

Aan de andere kant zul je die weg nooit leren kennen als je niet gewoon aan een paard begint.

Ik denk dat goede begeleiding veel belangrijker is dan welke ervaring ook.
Ervaring doe je namelijk op door het te doen, ook het hebben van een paard.

Bora2013
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 20:53

Wauw, wat een reacties! De adviezen zijn heel duidelijk; ik ga overleggen met mijn instructrice of zij mij kan blijven coachen incl lessen, ga op zoek naar een geschikte privéstalling met ervaren en hulpvaardige ruiters en tja... dan op zoek naar een paard dat w.b. ervaring/niveau bij mij past. De aanschaf zal zeker niet zonder slag of stoot gaan, wellicht eens uit nieuwsgierigheid meedoen aan horsedating maar zal me hier zeker bij laten begeleiden door een professional. Een spaarpotje voor onvoorzien is reeds geregeld, inderdaad niet onbelangrijk.
Heel erg leerzaam deze reactie, o.a. de tips bij het kopen van een paard.
Deze voorpret is trouwens al ontzettend leuk.
Heel veel dank voor jullie reacties en wijsheid, super!

Anoniem

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:55

Je kunt ook overwegen om eerst een paard te gaan leasen of verzorgen, om zo te kijken of het wat voor je is.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:56

Rijervaring is (vind ik) niet het belangrijkste. Je moet toch wel geld hebben, goede stalling, genoeg voer, weten wanneer er iets mis is etc. Rijden heb je instructrices voor en is altijd te verbeteren! :D Je hoeft natuurlijk ook niet alles te weten wat een dierenarts weet maar je moet het toch wel kunnen zien als er iets niet goed is. Vind ook dat je al een dierenarts en hoefsmid moet hebben geregeld voordat je je paard hebt. Goede voorbereiding is het halve werk. :j

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:04

Ik ga mee met Maris haar advies.
Een "eigen" leasepaard of bijrij paard in pensionstal met hulpvaardige ruiters om je heen is een fijne overgang naar geheel eigen.
Er zijn zoveel grote en kleine dingen die je niet zomaar standaard leert op een manege zoals bv
: grondwerken, longeren, de volledige verzorging, gezondheids problemen, wormkuren, zadelkennis, hoeven bijhouden, juist voer, trainingschema's, herkennen fysieke problemen, etc, etc.
Rijden is maar een heel klein stukje van het paardenleven.

Succes.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:36

Dat je als je overgaat tot het kopen van een eigen paard dat beessie ook zelfstandig moet kunnen verzorgen spreekt voor zich. Je schrijft al je eventuele gemis aan verzorg-ervaring op te kunnen lossen door naar een geschikte pensionstal te gaan zoeken.

Naast de vraag over rijervaring is hetgeen ik uit je posting haal, dat erover aan het denken bent een paard te gaan kopen zodat je alleen of met iemand anders het nabijgelegen natuurgebied in kan. Rijervaring is dan niet het enige waar je op moet letten. De vragen die bij mij gelijk opkomen; ben je met de manegelessen al op buitenrit geweest? En hoe beviel dat? Heb je al op verschillende paarden buiten gereden, merkte je verschil in karakter en reageren op jouw hulpen en de omgeving?

Het kopen van een eerste eigen paard is voor iemand die vanaf penny-meisjes tijd al tussen de paarden van anderen zit al een redelijk grote stap. De meest logische weg is idd eerst een brave makke pony en daarna groei je vanzelf door naar een wat minder makke pony of paard. Ga je nadat je uitgegroeid bent op zoek naar een eigen paard dan is dat nog steeds op basis van ervaring voor de een een braaf beestje en voor de ander mag dat een wild jong ding zijn waarmee je dan vast overweg kunt (als het goed is).

Voor jou ligt het allemaal wat anders, die leercurve om op gevoel zonder na te denken met paarden om te gaan is na je puberteit minder steil dan je zou hopen. Ik heb het met een andere sport meegemaakt, ik ben op mijn 26e begonnen met windsurfen. En dat viel heel erg tegen! Nu na 14 jaar heb ik pas het gevoel dat het allemaal lekker gaat, maar er zijn zat van die guppen van een jaar of 12-15 die binnen een jaar mij voorbij komen zetten. Grrrrr ;-) Daarentegen, zet me op een of ander onbekend gek paard en ik blijf er lekker op zitten. Dat is de ervaring die ik in mijn puberteit heb opgedaan.

Voor jou luidt mijn advies; doe niet moeilijker dan nodig. Neem een makkelijke tussenstap als je daarvoor het geduld kan opbrengen. Niet gelijk uitkijken naar een geheel eigen paard met alle moeilijkheden die dat met zich mee brengt en naderhand jezelf moeten afvragen waar je aan begonnen bent. Je zou bijvoorbeeld kunnen proberen een paard van de manege te leasen of een of andere regeling treffen dat je er een die je vertrouwt een tijdje als jouw eigen paard mag beschouwen. Dan ga je na een paar weken al merken dat jouw 'makke' manegepaard een stuk minder tam zal zijn als jij er maar 3-5 keer per week op rijdt in je eentje ipv dat het paard elke dag een paar lessen loopt met verschillende mensen erop.

Als je leercurve steil genoeg is, wat ik wel verwacht als je al de stap zet door na je 50e te beginnen met een voor jou onbekende sport, dan zul je geleidelijk aan wennen aan de nukken van een paard dat je in je eentje rijdt. Mocht je na een paar maanden toch uitgekeken zijn op dat 'makke' manegepaardje, dan kun je altijd nog op zoek naar een eigen paard. Wellicht dat je dan ook meer een idee hebt wat voor karakter/type bij je past.

Oh en qua rijervaring maakt het allemaal niet zo gek veel uit, zolang je maar bedenkt wat je straks met je paard wilt gaan doen.
Wil je alleen een rustige buitenrit met hier en daar een drafje en geen race-galop, dan kun je vast wel na 1.5 jaar manege en privelessen een braaf paard kopen en daar volop plezier van hebben. Maar wil je echt heftige buitenritten gaan maken en het liefst op een volbloed rijden, dan les nog maar even een paar jaar door!

Ik wens je in ieder geval heel veel succes en laat even weten hoe je het allemaal aan gaat pakken!

Bora2013
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 22:58

Hoi,
Toch wel een interessante optie, leasen. Ik had dit her en der wel gezien maar nergens iets gevonden. Echter navraag bij mijn manege, was ik echt nog niet opgekomen. Ik ga dit eens overleggen op mijn manege.
Alweer heel veel dank voor de reacties.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:03

Leasen is zeker een goed idee. Dan kun je alvast ervaren hoe het is om een eigen paard te hebben, maar heb je toch niet 100% verantwoordelijkheid. Als het paard niet bij je past zit je er ook niet aanvast.

Verder ben ik het met de anderen in dit topic eens. Als je goede begeleiding hebt ben je al een heel eind op de goede weg. Als je op een pensionstal staat met een goede pensionhouder met paardenverstand dan heb je ook altijd iemand in de buurt waar je terecht kunt met vragen en zorgen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:41

Bora2013 schreef:
Hoi,
Toch wel een interessante optie, leasen. Ik had dit her en der wel gezien maar nergens iets gevonden. Echter navraag bij mijn manege, was ik echt nog niet opgekomen. Ik ga dit eens overleggen op mijn manege.
Alweer heel veel dank voor de reacties.

Juist niet leasen bij een manege maar bij pension of particuliere stal gaan leasen of bijrij paard gaan zoeken.
Bij manege blijf je rijden op manegepaarden die door meerdere worden gedeeld al dan niet met of zonder nodige ervaring en met hun manege trekjes en stijfheid.
Weet niet of je al regelmatig op eigen paarden hebt gereden of mee gewerkt hebt, maar dan heb je wel wat anders in handen :9
Bovendien is lease bij particulier veel goedkoper als bij manege en is het dan vrijwel eigen paardje.
Vindt je iemand met wie je paard kunt delen (bijrij / verzorgpaard) is dat nog gunstiger en kun je veel leren van de eigenaar.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:39

Er zijn maneges waarbij je met een leasecontract een paard echt voor jezelf hebt.

In het geval van Bora is dit een mooie tussenstap tussen de manegelessen en een helemaal eigen paard.

Voordeel bij het leasen bij een manege is dat het vaak mogelijk is om te wisselen van paard als het echt niet samen klikt. Dat is met particulier leasen vaak niet mogelijk.

_Royal

Berichten: 21
Geregistreerd: 25-11-13

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 01:24

Dat is een lastige vraag, ik denk dat je daar niet zo makkelijk een niveau/aantal jaren ervaring aan kunt koppelen. In mijn ogen is het belangrijk dat je voldoende kennis hebt wat betreft de verzorging en omgang van je paard, je hoeft namelijk niet per se te rijden met een eigen paard, wanneer je wel wilt gaan rijden lijkt het me handig dat je over de basis beschikt en bereid bent lessen te nemen.

Als je nog niet zo goed kunt rijden, dan te denken aan net de basis beheersen, zou ik nooit aanbevelen voor een groene pony te gaan omdat je zelf nog in een leerproces zit. Maar een oudere eigen pony die al veel ervaring heeft zou je misschien juist wel kunnen helpen bij het leren.

Het hangt dus puur af van de situatie denk ik en de kennis die je nodig hebt voor een eigen paard.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 01:28

Wat je kunt is geen probleem, maar wat je wilt leren, dát is de belangrijke vraag. Heb jij een heel breed informatiekanaal (bokt, zo leer je alles wat je op en om het paard nodig hebt en wat belangrijk is of gevonden word door paardenhouders die ook echt van hun paarden houden).

Wil jij een eigen paard, prima, maar les er dan ook (regelmatig) mee en bespaar vooral niet op de lessen.
Poetsen kan iedere gek wel, en de rest leer je wel bij wanneer je veel leest.

Marieke_1982

Berichten: 13
Geregistreerd: 21-11-13

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:39

Wat leuk dat je een eigen paard wilt kopen. De tips die gegeven worden zijn goed, zorg dat je altijd blijft leren en daar nooit mee stopt. Bestudeer en analyseer altijd je paard. Topics als BOKT kunnen een leidraad zijn om je te helpen, zorg daarnaast voor goede en ervaren begeleiding om je heen. Een paard kan je eigenlijk niet alleen hebben. Je hebt toch vaak een helpende hand nodig.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:23

Naast alle facetten van het hebben van een eigen paard die in de vorige reacties ter sprake komen is er nog het belangrijkste facet : kennis, inzicht en ervaring met de denk- en leefwereld van paarden.
Dit is iets dat op de meeste maneges erg verwaarloosd wordt maar dat levens belangrijk is bij de dagelijkse omgang met je toekomstig eigen paard.
Zonder voldoende verdieping in deze wereld zal je nooit tot een harmonieuze relatie met je paard komen en dreigt het wel bekende : "ik heb geen "klik" met mijn paard ik ga het verkopen en een ander zoeken".
Waarna het verhaal terug begint.
Zoek zoveel mogelijk info en iemand die je kan begeleiden op deze weg zodat je je toekomstig paard kan opvoeden zodat het jou als zijn leider aanvaard. Zo kom je tot een rustige, leuke relatie met je paard, zowel in omgang als bij het rijden.

brenda2208
Berichten: 17
Geregistreerd: 14-09-13

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:37

als je weet hoe je een paard moet verzorgen en rijtechnisch weet wat goed voor een paard is

Anoniem

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:10

Ik ben trouwens wel benieuwd naar je verloop/progressie Bora dus hou je ons op de hoogte? :)