D/E pony's samen in 1 rubriek (springen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Vind jij hier van?

Eerlijk, want....
20 (66%)
Oneerlijk, want...
10 (33%)

Totaal aantal stemmen: 30


loisevers
Berichten: 144
Geregistreerd: 13-05-12
Woonplaats: schiedam

D/E pony's samen in 1 rubriek (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 20:25

Hallo, ik wil een nieuwe discussie starten:
Is het niet oneerlijk om D en E pony's om in handicap te laten rijden?

Ik zat hier dus over na te denken toen ik wedstrijd had ik rijd op een E - pony (1.52) wij springen L, maar de D en de E worden in handicap gereden..

Wat is mijn punt nou?

- een e pony springt 1 meter in het L en een d pony springt 90 in het L .... Dat maakt mij dus niet uit, want dat hoort gewoon zo.... Tot dat de barrage gereden moet worden.... Een e pony moet meer hoogte maken en dat kost ook meer tijd... Een e pony is groter en kan dus minder kleine bochten rijden dan een D...

Dit is toch oneerlijk? Wat vinden jullie hier van?


capopjekop

Berichten: 30648
Geregistreerd: 30-11-03

Re: D/E pony's samen in 1 rubriek (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:07

Ik kan me niet voorstellen dat die 10 cm zoveel verschil maken in de l eerlijk gezegd. De hindernissen staan ook in verhouding, de lijnen zijn verder voor iedere pony gelijk. Je kunt ook zeggen dat een E pony langere benen heeft en dus meer kans heeft om sneller te zijn.

loisevers
Berichten: 144
Geregistreerd: 13-05-12
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 22:18

capopjekop schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat die 10 cm zoveel verschil maken in de l eerlijk gezegd. De hindernissen staan ook in verhouding, de lijnen zijn verder voor iedere pony gelijk. Je kunt ook zeggen dat een E pony langere benen heeft en dus meer kans heeft om sneller te zijn.


Qua lengte ban benen vind ik wel dat je gelijk hebt, maar als je een pacours heb "gelijk op tijd" en je rekent 9 hindernissen, 10 cm hoger ( ik ben noet super slim hier is maar dat is bijna een extra hindernis dat je springt...) ( als het klopt wat ik zeg, hoeft noet te kloppen hoor..)

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: D/E pony's samen in 1 rubriek (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:23

Ehm.. Dom vraagje dan hoor... Maar je ziet toch ook redelijk grote paarden en kleine paardjes bij de paarden springen? En ik kan nu niet zeggen "de kleine paarden winnen vaker"

Meeleesmodus - Mijn mening ja ;)

DewiFoto

Berichten: 846
Geregistreerd: 20-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:24

Ik vind het niet echt oneerlijk. Of nouja.. je went er aan.
Wel vind ik het soms vervelend.
In deze buurt heb je soms rond de 40 a 50 D pony's.. en daar doen ze dan de E ponies nog bij.

En om even op TS beginpost in te gaan.
-bochten draaien?
Tja, dat is naar mijn mening niet iets wat te maken heeft met de grootte van je pony.
Eerder met hoe soepel die in zijn of haar lichaam is en hoe die aan de hulpen staat.

En hard overal om heen is vaak nog sneller als je pony steeds stil moeten zetten om kort te wenden.

(Heb zelf met mijn E pony toch vaak de D pony's er uit kunnen rijden in de L )

London's Kyla DG : B dressuur, 1.00 springen, B eventing.
Sold: Diamond van de Hoge Dijken DG : L1 dressuur.
+ Chappie DG: Z1 dressuur, M springen, M eventing.
Instagram: @dg_eventing , Website: http://www.dgeventing.nl , Youtube: DG_EVENTING


caboclo

Berichten: 2632
Geregistreerd: 03-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:24

ik vond dit ''toen ik nog reed'' ook oneerlijk

maar er werd tegen mij altijd gezegt ''niet zeuren , maar rijden''
als je tussen de paarden kijkt is het eigelijk t zelfde je heb paarden die nog geen 165m zijn maar er rijden ook paarden tussen van 180 + hoger dus dan hou je eigelijk het zelfde als bij de d-e ponys

onze zoon Dylan geboren op 01-12-11

loisevers
Berichten: 144
Geregistreerd: 13-05-12
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 22:28

Lianne86 schreef:
Ehm.. Dom vraagje dan hoor... Maar je ziet toch ook redelijk grote paarden en kleine paardjes bij de paarden springen? En ik kan nu niet zeggen "de kleine paarden winnen vaker"


Nee oke maar de hoogtes zijn niet verschillend

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:29

Nee dat is niet oneerlijk.
Een E pony is groter en (veelal) paardgefokt. Ze hebben vaak een krachtige ruime galop tov ponygefokte D pony's. (Een paar uitzonderingen daar gelaten). Ze kunnen vaak meer snelheid maken en die 10 cm qua hoogte maakt in principe niet veel uit. Een E pony is ook nog eens groter en dus komt dat in verhouding op hetzelfde neer.
De redenering die jij hier doet van die 'extra' hindernis vind ik ook nogal onlogisch. Die 10 cm maakt echt nauwelijks wat uit.

En jaa een D pony is vaker wat wendbaarder tov een E pony. Maar of je nou een D hebt van 148 of een E van 150?! Alleen de hele kleine D's of de hele grote E's zullen last hebben van het verschil in wendbaarheid. Het ligt voornamelijk aan de soepelheid en lossigheid van de pony. En dat is te trainen.

loisevers
Berichten: 144
Geregistreerd: 13-05-12
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 22:29

DewiFoto schreef:
Ik vind het niet echt oneerlijk. Of nouja.. je went er aan.
Wel vind ik het soms vervelend.
In deze buurt heb je soms rond de 40 a 50 D pony's.. en daar doen ze dan de E ponies nog bij.

En om even op TS beginpost in te gaan.
-bochten draaien?
Tja, dat is naar mijn mening niet iets wat te maken heeft met de grootte van je pony.
Eerder met hoe soepel die in zijn of haar lichaam is en hoe die aan de hulpen staat.

En hard overal om heen is vaak nog sneller als je pony steeds stil moeten zetten om kort te wenden.

(Heb zelf met mijn E pony toch vaak de D pony's er uit kunnen rijden in de L )


Ik vind ook wel dat jij weer gelijk hebt hoor maar er zijn ook zat e pony's die tussen de D rijden... :D

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:30

loisevers schreef:
Lianne86 schreef:
Ehm.. Dom vraagje dan hoor... Maar je ziet toch ook redelijk grote paarden en kleine paardjes bij de paarden springen? En ik kan nu niet zeggen "de kleine paarden winnen vaker"


Nee oke maar de hoogtes zijn niet verschillend


Maar voor een pony van 1,60 is 1,30 toch heel wat hoger dan voor een paard van 1,80?


In verhouding is 10 cm denk ik voor een D-E pony ook niet veel? (nouja.. grote D/kleine E hoeft natuurlijk maar 0,5 cm te verschillen....)

Meeleesmodus - Mijn mening ja ;)

loisevers
Berichten: 144
Geregistreerd: 13-05-12
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 22:33

Maar voor een pony van 1,60 is 1,30 toch heel wat hoger dan voor een paard van 1,80?


In verhouding is 10 cm denk ik voor een D-E pony ook niet veel? (nouja.. grote D/kleine E hoeft natuurlijk maar 0,5 cm te verschillen....)[/quote]

Ik DENK dat jij mij verkeert snapt ik bedoel niet dat een e pony niet 10cm hoger kan, maar door dat hij meer hoogte moet maken doet hij d'r langer over in bijv de barrage

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: D/E pony's samen in 1 rubriek (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:44

Nee, duh... Dat is logisch...

Maar stel, je bent 10 cm groter, zijn je benen ook langer, dus is de "sprong' omhoog relatief maar een stukje hoger?

Vergelijk je zelf even met een slungel van 2,00 en je moet over iets van 80 cm heenspringen/stappen... voor de slungel zal het makkelijker zijn.. omdat ie groter is...

Meeleesmodus - Mijn mening ja ;)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: D/E pony's samen in 1 rubriek (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:10

Dan zou je ook kunnen discussieren over een D pony van 1.39 en eentje van 1.47. En toch horen die in dezelfde categorie. Het kan zijn dat het een E pony iets meer tijd kost omdat die langer in de lucht hangt. Maar het ligt er ook aan hoe de galop van de pony is. En hoe jij als ruiter rijdt.

Gewoon slim je lijnen uitzoeken en een goed basistempo aanhouden. En misschien win jij juist wel weer tijd omdat die van jou een grotere sprong moet maken en daardoor 20 cm verder achter de hindernis landt.

Belle_Siem

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:22

Volgens mij is het discussiepunt niet het verschil in hoogte van de pony's, maar het verschil in hoogte van de hindernissen.

Ik vind dat je D en E pony's niet in 1 rubriek met verschillende hoogtes van hindernissen moet laten springen.
Het is geen gelijke strijd. Ik vind dat je alleen een eerlijke wedstrijd kunt houden als voor iedereen de hindernissen even hoog zijn. Dan maar 2 rubrieken.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: D/E pony's samen in 1 rubriek (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:09

Ik vind het wel eerlijk. Al is het verre van ideaal. Laatste keer dat ik meehielp op springwedstrijd was de parcourbouwer aan het klagen dat het of te makkelijk is voor de D-pony's, of te moeilijk voor de E-pony's.
Een D-pony kan misschien sneller draaien, maar een E-pony zou grotere passen moeten kunnen maken. Ik denk toch echt dat de D-pony's nou eenmaal gewoon "beter" zijn en dat valt imo ook logisch te verklaren. Er is namelijk "niemand" die bewust een goede e-pony gaat fokken.

lovemaylo

Berichten: 1802
Geregistreerd: 23-10-09

Re: D/E pony's samen in 1 rubriek (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:11

ik vind het wel eerlijk...je zou ook kunnen zeggen dat E-pony's langere benen hebben en dus grotere passen maken...je hebt ook verschillende maten D en E-pony's bijv. een D-pony van 1,38m en eentje van 1,45m

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Re: D/E pony's samen in 1 rubriek (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 07:55

Dit is heel normaal en er zal waarschijnlijk nooit verandering in komen.. ik heb een c pony en toen ik nog in de L zat vond ik het ook niet leuk om a en b pony's te moeten maar een c pony maakt weer grotere galopsprongen en het is ook niet leuk om met z'n 4ren tegen elkaar te moeten.... een E pony maakt weer grotere galopsprongen.......
Laatst op cc moest een ZZ/E ruiter tegen de Z/C maar ze heeft gewonnen.....
X

Every rider, has that one, special horse, that one horse, who changes, everything, about them

Talindos
Berichten: 1304
Geregistreerd: 14-04-12
Woonplaats: een stad

Re: D/E pony's samen in 1 rubriek (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 08:00

Mijn vorige pony die waarschijnlijk rond de 1,50 zat kon als geen ander bochtjes draaien.
Maar helemaal niet zo hard.

Lightielight

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 08:24

Ik heb ook nog een verhaal over D/E pony's tijdens de friese kampioenschappen springen een paar jaar geleden. er werd dus in handicap gereden, als laatste de E- pony's, dus werden de hindernissen 10 cm hoger geplaatst. Toen de barrage: eerst de D pony's, de hindernissen bleven staan dus de D-pony's sprongen hun barrage op E niveau! Geen D pony die foutloos door de barrage kwam. Er was er eentje met maar vier strafpunten. Toen de E-pony's er achteraan. Resultaat twee foutloos, dus plaats 1 en 2 en dan de D pony met 4 strafpunten..... Achteraf dacht ik... heee,,, ze hebben de barrage voor de E-pony's niet verhoogd! Ben ik nu gek (als de D 10 cm in de barrage hoger moeten springen zou de E dat toch ook moeten). Ik aan wat omstanders gevraagd: hebben ze de barrage voor de E niet verhoogd? Nee....., geen mens die zich dat kon herinneren, eveals ze zich konden herinneren dat de barrage voor de D verlaagd was.....Conclusie: D heeft 10 cm te hoog gesprongen in de barrage (of E heeft te laag gesprongen). Weet eigenlijk niet waarom we er niets van gezegd hebben bij de jury...achteraf denk ik natuurlijk: ik had er naar toe moeten gaan......maar toch.........

Dag lieve Skip en Shiva.....

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Re: D/E pony's samen in 1 rubriek (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 08:29

De E heeft te laag gesprongen...maar wat raar en oneerlijk

Every rider, has that one, special horse, that one horse, who changes, everything, about them

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: D/E pony's samen in 1 rubriek (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:36

Als er staat dat er in handicap verreden wordt, rijdt iedereen op zijn eigen niveau en hoogte. Tussen de laatste D en de eerste E combinatie wordt het parcours dan gewoon verhoogd. Dus ja, het is eerlijk om het in handicap te laten verrijden. Als er niet opgehoogd wordt/werd, is de wedstrijd niet volgens de reglementen verreden.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers