Tips tegen slepen achterbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Tips tegen slepen achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 19:55

Wie heeft een goede tip?

Mijn oudere merrie sleept erg met haar linker achterbeen. Met rijden kan ik het activeren en valt het mee, maar aangespannen en fietsen is lastig, zeker als we een stuk over de verharde weg moeten. In draf tilt ze haar hoef iets op om hem vervolgens een 'tik' met de punt te laten maken op de grond.

Hierdoor slijt de teen van haar hoef af tot voorbij de witte lijn. Ze lijkt er geen last van te hebben maar het lijkt me toch niet goed. Als ze draaft dan is het geen klop-klop klop-klop maar klop-tik-klop klop-klop. Dit is altijd links, haar slechte been, en soms ook rechts maar niet altijd.

Ze is niet beslagen en heeft hoefschoenen voor de lange stukken voor de wagen. Echter vind het ook zo wat om voor elk stukje met de fiets die schoenen aan te trekken.

Zouden springschoenen helpen om Megan te herinneren het voetje beter op te tillen? Of iets anders?

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tips tegen slepen achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:53

Ik zou haar echt even na laten kijken, want dit klinkt mij eerlijk gezegd niet of ze er geen last van heeft. Dat doet je paard niet zomaar.

Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Re: Tips tegen slepen achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 22:10

Bedankt voor je reactie.
Wat suggereer je om na te laten kijken? Dit is wat ik er al aan heb gedaan:
- Gewrichten op de foto gezet, geen artrose te zien.
- De reguliere DA heeft gekeken en zegt dat het been minder goed ontwikkeld is, dit kan alleen door training verbeteren en bijgehouden worden.
- We hebben om de week les gericht op rechtrichten en dressuur (en dat weer gericht op Trec).
- Ze krijgt regelmatig Bowen therapie.

Heb je nog een andere tip?

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tips tegen slepen achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:13

Dan heb je er dus al naar laten kijken. Als je niks kunt vinden, wil het alternatieve traject nog wel eens wat tegenkomen, bijvoorbeeld acupunctuur of een 'kraker-plus' zoals Harry Hoevers, Albert van Es, Boudewijn Leliveld.

Rechtrichten lijkt me ook heel nuttig idd!

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:23

Zoals de DA al zegt, word het been sterker door training. Je paard is al wat ouder dus de spieropbouw gaat niet zo snel meer waarschijnlijk. Extra achterbeen training kan d.m.v. balkjes draven, in-uitjes springen, overgangen...
Ik zou bij grote slijtage toch hoefschoenen aan doen of ijzers.

Springschoenen of strijklappen om achterbenen zal waarschijnlijk 5 minuten helpen en dan zal ze weer gewoon lopen. Misschien met hoge strijklappen om de achterbenen dat ze ze iets beter blijft tillen maar ik denk dat het tijdelijk is.