Kip heeft al 2,5 maand kalkpoten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Kip heeft al 2,5 maand kalkpoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 19:24

Hoi Bokkers,
ik weet even niet meer hoe ik het moet oplossen dus ik dacht: ik vraag het aan de Bokkers :D

We hebben thuis 3 kippen, 2 bruine en een witte. De witte is een ander ras, geen wat voor ras ze zijn. Gewoon lieve kippetjes :+

Maar nu... De ellende begon eind augustus. Ik merkte dat de schubben van hun pootjes niet meer mooi plat lagen maar een beetje omhoog stonden. Opgezocht op internet en toen kwam ik dus bij kalkpoten. Oke, simpel, in een ontsmettend badje steken en vaseline smeren. In het begin ontsmetten en gewoon smeren, na een halve maand ook inwikkelen met stukken stof. Na 1,5 waren de bruine kipjes er vanaf. Ze hebben nooit echt de kalkaanslag gehad, enkel de schubben die omhoog kwamen.

Maar de witte kip raakt er maar niet vanaf :( Ik ben al 2,5 maand bezig met om de 3 dagen alles opnieuw te doen: ontsmettend badje, afdrogen, smeren en inwikkelen. Ik heb al geprobeerd om gewoon 2 weken niks te doen, geen verandering. Er is vanaf begin oktober niks aan verandert. De stok in het hok ontsmet ik ook af en toe. Haar kam ziet ook niet meer mooi donkerroze...

Dus wat kan ik nog doen? Misschien door het vocht? Dus ik de garage zetten? Maar wat dan met de andere 2? Ik kan haar moeilijk alleen zetten, toch?

Heb enkele foto's getrokken om jullie een beeld te geven van hoe het er nu uitziet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ontsmetten

Afbeelding
Haar kopje

Afbeelding
En netjes ingewikkeld, klaar om terug te gaan slapen.

Wie kan er helpen?

Groetjes Katrijn

I hope your day is as nice as your butt! ;)


_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:27

Dit ziet er heel vervelend uit ! Wat ik zou doen: Enkel insmeren met zonnebloemolie, verder niet inwikkelen o.i.d zodat er gewoon zuurstof bij kan komen. Elke dagen 2 a 3x met een kwastje insmeren.
Hopen dat ze er snel vanaf zijn. Vind het zulke leuke beessies :o
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 24-11-13 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:28

Wat dacht je van om de dierenarts er maar eens naar te laten kijken?

Want je hebt het eerst geprobeerd het op te lossen met jouw behandeling en verzorging. En als het niet goed gaat zoals je het graag ziet, laat er maar eens de dierenarts ernaar kijken.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-11-13 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:28

Bij ons hadden een paar kippen er ook last van.
Wij hebben de poten een paar keer per week in een bak zonnebloemolie gezet,
heeft wel gewerkt maar het kwam bij 1 na een paar weken weer terug (kip was al oud en werd ook steeds ziek).

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:29

Misschien ipv zelf aankloten iemand met verstand laten kijken? Ik heb geen kippen maar dat doe ik met al mijn beesten.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:29

Ik kreeg bij de dierenarts een zalf en toen was het zo over :) dus gewoon even mee naar de dierenarts.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:29

Wij smeerden ze gewoon iedere dag in met een dikke laag vaseline. Verder niet ontsmetten of inwikkelen, gewoon laten lopen. Heeft tot nu toe altijd geholpen :)

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:30

Gewoon ff met de poten in de petroleum onderdompelen, is ie er zo vanaf..

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 19:31

Tessa_93 schreef:
Dit ziet er heel vervelend uit ! Wat ik zou doen: Enkel insmeren met olijfolie, verder niet inwikkelen o.i.d zodat er gewoon zuurstof bij kan komen. Elke dagen 2 a 3x met een kwastje insmeren.
Hopen dat ze er snel vanaf zijn. Vind het zulke leuke beessies :o


Hmm, dat kan ik wel proberen. Bedankt!

I hope your day is as nice as your butt! ;)


Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:31

Als je merkt dat jou methode al twee weken lang niet werkt, dan ga je toch niet verder? Dan bel je gewoon de Da.. :=

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:32

Lara_Silver schreef:
Als je merkt dat jou methode al twee weken lang niet werkt, dan ga je toch niet verder? Dan bel je gewoon de Da.. :=

Psst, geen 2 weken, maar 2,5e maand

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 19:33

vuurneon schreef:
Ik kreeg bij de dierenarts een zalf en toen was het zo over :) dus gewoon even mee naar de dierenarts.


Dat doen we als het echt niet anders kan. Onze dierenarts is heel duur.( waarom we haar dan als dierenarts hebben, tja, geen idee eigenlijk, ze is natuurlijk wel goed)

I hope your day is as nice as your butt! ;)

pillow
Berichten: 7770
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:33

Even lekker insmeren met een kwast met verlopen olie. (ook onder de schubben) Helpt perfect. Gratis bij iedere garage te halen. En eh ragdollcat een dierenarts hoeft echt niet.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:34

Inderdaad even naar de dierenarts, lijkt misschien onzin voor een kip maar zij kunnen echt wel helpen :j

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 19:34

carr_friesje schreef:
Gewoon ff met de poten in de petroleum onderdompelen, is ie er zo vanaf..


Is dat niet hetzelfde als vaseline? :o

I hope your day is as nice as your butt! ;)

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:35

Dat ziet er niet uit als kalkpoten maar eerder ontstoken poten daar zou ik echt een dierenarts naar laten kijken en er tot die tijd niks aan doen.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:36

TrIjNiE__ schreef:
Tessa_93 schreef:
Dit ziet er heel vervelend uit ! Wat ik zou doen: Enkel insmeren met olijfolie, verder niet inwikkelen o.i.d zodat er gewoon zuurstof bij kan komen. Elke dagen 2 a 3x met een kwastje insmeren.
Hopen dat ze er snel vanaf zijn. Vind het zulke leuke beessies :o


Hmm, dat kan ik wel proberen. Bedankt!


ik bedoelde eigenlijk zonnebloemolie ipv olijfolie. Maar olijfolie kan ook geloof ik :j

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 19:37

Wilawander schreef:
Dat ziet er niet uit als kalkpoten maar eerder ontstoken poten daar zou ik echt een dierenarts naar laten kijken en er tot die tijd niks aan doen.


Ja dat was ik eigenlijk ook aan het denken. Omdat ze zo rood zien

I hope your day is as nice as your butt! ;)

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41532
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:40

BaileyMix schreef:
Inderdaad even naar de dierenarts, lijkt misschien onzin voor een kip maar zij kunnen echt wel helpen :j


Waarom is dat onzin voor een kip? Heeft een kip geen recht op medische zorg, of zo?

@ TS; ik zou zelf niet meer gaan smeren met wat voor middeltjes dan ook (verlopen olie, wtf :?) en gewoon de dierenarts maar eens laten kijken en behandelen. Kost wel geld, maar het is voor een zeer goed doel, lijkt me.

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 19:42

_San87_ schreef:
BaileyMix schreef:
Inderdaad even naar de dierenarts, lijkt misschien onzin voor een kip maar zij kunnen echt wel helpen :j


Waarom is dat onzin voor een kip? Heeft een kip geen recht op medische zorg, of zo?

@ TS; ik zou zelf niet meer gaan smeren met wat voor middeltjes dan ook (verlopen olie, wtf :?) en gewoon de dierenarts maar eens laten kijken en behandelen. Kost wel geld, maar het is voor een zeer goed doel, lijkt me.


Ja ik ga het overleggen met mijn ouders :) Mag vast wel hoor, mijn vader vraagt telkens hoe het met de kip is :D

I hope your day is as nice as your butt! ;)

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:42

Als je niet voor dieren wilt betalen waarom neem je dan dieren?

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:43

pillow schreef:
Even lekker insmeren met een kwast met verlopen olie. (ook onder de schubben) Helpt perfect. Gratis bij iedere garage te halen. En eh ragdollcat een dierenarts hoeft echt niet.



Oh nee he? waarom klooit ze er dan al 2,5 maand ermee? het is dus wel nodig en verlopen olie is kankerverwekkend.


Zou jij verlopen olie op je eigen gezicht smeren?

Shirley

Berichten: 26897
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:43

Met verlopen olie en andere kankerverwekkende stoffen ben je inderdaad zo van je kip af, maar dat zal de bedoeling niet zijn :(:)

Natuurlijk heeft dat diertje ook recht op medische zorg, zou er ook even de dierenarts voor bellen en niet door blijven rommelen :n

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:44

smurffie schreef:
Lara_Silver schreef:
Als je merkt dat jou methode al twee weken lang niet werkt, dan ga je toch niet verder? Dan bel je gewoon de Da.. :=

Psst, geen 2 weken, maar 2,5e maand


Oh klopt ze heeft het twee weken met rust gelaten.. Dan is het nog te lang..

Ga alsjeblieft toch verdorie geen verlopen olie op een dier smeren!!! Mensen jullie hebben geen idee wat voor een chemische troep dat is... :n

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41532
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kip heeft al 2,5 maand kalkpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:44

Het enige wat ik er nog op zou durven smeren, tot de dierenarts komt, is koudgeslagen honing. Meer niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 165 bezoekers