Meedenkvraagje; investeren in een sportpaard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Meedenkvraagje; investeren in een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 14:22

Ha bokkers,

In het kader van 2 weten meer dat 1 heb ik een vraagje. Ik moet voor het vak international sports law een paper schrijven en ik ben op zoek naar argumenten die onderbouwen waarom het in financieel opzicht aantrekkelijk is om in een paard investeren.

Hierbij mag groot gedacht worden, denk aan paarden die op Grand Prix niveau lopen en bij voorkeur waarbij de amazone/ruiter niet de (volledig) eigenaar van het paard is.

Nu weet ik wel dat Hunter Douglas hun naam voor de naam van het paard vermeld krijgen dus op deze manier reclame maken, maar als ik kijk naar Glock die in HPM en EG investeren dan vraag ik me af of de vermelding van de naam opweegt tegen het aanschaffen van het nieuwe trainingscentrum, de vrachtwagens en de paarden etc..Des temeer omdat Glock een wapenfabrikant is en wapenbezit (zonder vergunning) in (de meeste) Europese landen niet is toegestaan maar dit is misschien wel weer een heel specifiek geval.
Oftewel mijn vraag is, what's in it for them? Krijgen zij bijvoorbeeld de geld van gewonnen wedstrijden en kan iemand een indicatie of een bron aangeven hoeveel dat is? Want de vervoerskosten van en naar een wedstrijd, zeker als het over zee is, zijn ook vrij hoog kan ik me zo voorstellen.

En dan vraag twee, vinden jullie dat dergelijke investeringen de competitie op een oneerlijke manier beïnvloedden?

Ik hoop dat jullie me een beetje verder op weg kunnen helpen, alvast bedankt voor het meedenken.

groetjes
Dromenlies

Informatie uit alle takken van sport is welkom.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Meedenkvraagje; investeren in een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:31

Bij de meeste grote bedrijven die hun naam op deze manier aan de paarden binden zul je zien dat het uiteindelijk puur hobby is van de eigenaar van dat bedrijf. Het enige dat ze terug krijgen is naamsbekendheid en eventueel hun naam op een positieve manier in het nieuws. Maar op bijvoorbeeld de olympische spelen wordt de sponsornaam niet eens vermeld.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Meedenkvraagje; investeren in een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 14:36

Hoe zit het bijvoorbeeld met de dekgelden van sportpaarden? Neem aan dat dat naar de eigenaar gaat en misschien dat ze ook een percentage moeten afdragen aan het stamboek?

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Meedenkvraagje; investeren in een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:44

Veel bedrijven zijn niet zo met de dekkerij bezig. Een intensief dekkende hengst verliest toch veel energie, wat weer invloed kan hebben op de sportprestaties, die vaak voor gaan.
Daar waar ze wel intensief de hengsten inzetten voor de fokkerij, is de hobby van het bedrijf wat erachter zit vaak al flink uit de hand gelopen en daar is de paardentak al vaak een bedrijf op zich geworden.

Milty
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 15:01

Ik weet niet of het mee telt, maar Black Caviar (racepaard) heeft een hele vriendengroep als eigenaars, en die hebben toch al best wel veel (paar miljoen) aan haar verdiend. Op H&C is nou een hele documentaire over haar, en daarin zie je ook meer over hoe ze dat doen met co-eigenaar zijn.

Edit: Dit kun je als het goed is gewoon online kijken

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Meedenkvraagje; investeren in een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 15:09

Glock is echt een liefhebber, die sponsort gewoon omdat het kan volgens mij.

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Er is een groot verschil tussen een sponsor en een investeerder. Investeerders vind je niet veel in de paardensport omdat het een ongelofelijke risicovolle bezigheid is. Als mensen dan toch hun geld willen 'beleggen' dan doen ze dat liever in iets anders dan paarden.
Als je toch wilt investeren in paarden zal je moeten zoeken naar een paard waar nog waarde 'aan te rijden' valt of inderdaad bijvoorbeeld een dekhengst.

Sponsors doen het vooral voor de naamsbekendheid en zijn echt bijna allemaal ofwel familie/vriend van een bepaalde ruiter, of zelf enorme paardenliefhebbers. Voor een sponsor kost het doorgaans ook alleen maar geld, zij betalen bijvoorbeeld de nieuwe vrachtwagen in ruil voor hun logo erop, of schaffen een paard aan dat hun naam draagt. Daar hoeft niet direct iets tegenover te staan in financiële zin.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 15:16

CaPrIoLe`79 schreef:
Bij de meeste grote bedrijven die hun naam op deze manier aan de paarden binden zul je zien dat het uiteindelijk puur hobby is van de eigenaar van dat bedrijf. Het enige dat ze terug krijgen is naamsbekendheid en eventueel hun naam op een positieve manier in het nieuws. Maar op bijvoorbeeld de olympische spelen wordt de sponsornaam niet eens vermeld.

Al dan niet in combinatie met het wegwerken van zwart geld.

Alle handel in dieren is tegenwoordig gereguleerd (koeien, kippen, varkens), behalve paarden. Waarom zou men daar toch zo op tegen zijn........

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:50

Beetje of topic maar zwart geld of niet, volgens mij zit de hobby amateur ook niet te wachten op allemaal regulatie in de paardenhandel. Die chip is al erg zat. Kostenverslindende zinloze plicht die betaald wordt door de jan met de pet

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 18:54

Ik kan de gedachte van zwart geld wel begrijpen maar dit is helaas niet bruikbaar voor mijn paper tenzij en een uitspraak en een vonnis ligt en er meerdere gevallen zijn. Voordat dat zo is, blijft het speculatie maar ik moet zeggen als ik hoor dat een wapenfabrikant zoveel geld in de paardensport stopt terwijl er waarschijnlijk geen return of investment is, de gedachte ook even door mn hoofd schiet of het wel koosjer is. Waarschijnlijk gewoon teveel misdaadfilms gekeken haha

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:52

investeren is meer geld stoppen in dekhengsten of handelsstallen denk ik. De rest is sponsoring en kost vooral geld. Het is een aftrekbare kostenpost voor de hobby (reclame, sponsoring) dus in die zin kan het geld opbrengen om je eigen hobby mee te laten financieren door je bedrijf (denk aan beschikbaar stellen vrachtwagen/trailer met bedrijfsreclame, reclameborden in de binnenbak of sponsorhindernissen beschikbaar stellen voor eigen gebruik en/of concoursen, bedrijfs- sponsorkleding en dekens)
Paard(en) aankopen op bedrijfsnaam en alle kosten daarvan via het bedrijf af kunnen trekken, inclusief trainingskosten...

Vooral mensen met een goed lopend winstgevend bedrijf kunnen op die manier zichzelf of hun kinderen op een financieel aantrekkelijke manier sponsoren.
Ook het lenen van financiering via de familie/bedrijfsbank constructie kan financieel aantrekkelijk zijn.
Rente is immers aftrekbaar van de belasting en het geeft hogere renteinkomensten aan het bedrijf dan een bedrijfsspaarrekening. Geld blijft in de familie.

Een ander sponsoren levert vooral goodwill op en hopelijk positieve reclame. Er zijn ook hengstenhouders die investeren in paarden van anderen met oog op de hengstenkeuring en die hopen dat met goedkeuring van de hengst of sportsuccessen er weer uit te halen. Ook bedrijven doen het wel eens op die manier, maar de risico's zijn veel grotere en de kans op succes en hoog rendement veel kleiner