werk en paard combineren in de winter.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

werk en paard combineren in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 16:46

Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen, gezien in deze tijd het weer vaak slecht is en je als werkende beperkt bent in de dagen dat je rijden kunt. Momenteel kan ik 1 tot 2x per week rijden.

Ik werk 32/38 uur, 4 soms 5 dagen in de week, werktijden variëren tussen 06.00 en 22.00. De dagen dat ik werk kan ik niet rijden, gezien er alleen een buitenbak aanwezig is. Dus als het donker is wordt dat al niet wat.

Ik rij alleen voor de hobby, dus geen wedstrijden. En de pony staat in de winter van zonsopkomst tot zonsondergang buiten.
Met koude en regenachtige dagen dat ik vrij ben kan ik dan ook al niet rijden, ivm een natte bak. En rijden in de regen vind ik ook niets waard.
In de zomer kan je nog s'avonds rijden en is het weer beter. Waardoor ik dan zon 4/5x per week kan.

Verder staat hij in volpension, dus op de dagen dat ik niet rij, ga ik er vaak ook niet heen.

Deze week alleen woensdag kunnen rijden(vrije dag) gisteren overdag weer druk ivm aanschaf andere auto. Geen tijd. Vandaag weer regen, wordt ook niet wat. Woensdag praten ze ook van regen. Een bijrijder zie ik ook niet zitten. Het is geen beginners pony, éénkennig en net een jaar onder zadel. Verder is hij ook nog western beleerd.

Ben benieuwd hoe andere dit doen in een soortgelijke situatie.
2 of 3 dagen in de week vrij overdag vrij. Géén binnenbak, géén verlichting bij de buitenbak, en dus afhankelijk van het weer.

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: werk en paard combineren in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:48

Een andere locatie zoeken waar je meer kan savonds?

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 16:52

Daar heb ik ook al eens over gedacht, maar hier in de buurt is weinig stalling te vinden. er zijn er 2 met binnenbak. maar beiden s'winters 24/7 op stal.. En 150 euro duurder per maand!

Dan kom ik al verder weg uit, maar om elke keer dan 30 min te moeten rijden is ook niets, ik kan nu met de fiets als ik wil. (10 min fietsen)

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:54

Laten longeren door stalgenootje? Of in stapmolen zetten als die er is? Ik rijd ook gewoon in de regen hoor, alleen niet bij hagel, storm of echt hele dikke mist.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 24-11-13 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:56

Op dagen met (redelijk) volle maan kun je nog best wat zien zonder bakverlichting in het donker.

Verder zou ik een regenpak aanschaffen oid, ik heb al jaren geen binnenbak meer maar de keren dat het te hard regent om wat te kunnen doen zijn op 1 hand te tellen.

Ik zou ook een paar dagen naar stal gaan terwijl je niet kunt rijden. Misschien kun je met goede verlichting wel over straat stappen? Of op zijn minst je paard een poetsbeurt geven.

Als je niet van stal wilt/kunt veranderen dan moet je roeien met de riemen die je hebt...

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:59

Met een beetje een fatsoenlijke buitenbak en verlichting kun je bijna altijd rijden....
Hooguit wat problemen met vorst/sneeuw, maar dan gaan we een 3-4x per week per trailer naar een binnenbak.
Soms rijd ik een paard voor het werk en de ander na het werk, meestal beide na mn werk.
Tja zomers is fijner, maar waar een wil is, is een weg
:)

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:00

Je kunt natuurlijk altijd vragen of ze een licht aan willen leggen. Volgens mij hoeft dat niet zo duur te zijn. Op mijn vorige stal moesten we ook de stekker in het stopcontact doen voor we licht hadden.

Ik rij gewoon lekker buiten 's avonds. Tegen kou kun je je kleden. Regen wordt wat minder. Zelf rij ik liever niet met een regenpak. Ik heb dan toch minder grip bij mijn benen en dat vind ik vervelend. Ik rij gewoon zonder. Als ik thuiskom stap ik onder de douche en ben ik weer lekker warm.
Je kunt eventueel rainlegs aanschaffen. Zijn alleen je billen niet beschermd.

Je kunt misschien ook rondvragen of je ergens anders gebruik mag maken van de bak en toch op je huidige stalling blijven staan?

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:00

Jij hebt tenminste nog 2-3 dagen overdag vrij!!
Vind ik luxe hoor!!

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: werk en paard combineren in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 17:01

zaterdag en zondag erbij gerekend ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:05

Mandy_89 schreef:
Daar heb ik ook al eens over gedacht, maar hier in de buurt is weinig stalling te vinden. er zijn er 2 met binnenbak. maar beiden s'winters 24/7 op stal.. En 150 euro duurder per maand!

Dan kom ik al verder weg uit, maar om elke keer dan 30 min te moeten rijden is ook niets, ik kan nu met de fiets als ik wil. (10 min fietsen)
knollentuin schreef:
Een andere locatie zoeken waar je meer kan savonds?


Zoals ik het lees zoek je vooral redenen om niet te kunnen rijden. Rijden in de regen is toch niet zo'n groot probleem? Dan wordt je nat.... Nou en? Een natte bak kan je ook gewoon in rijden hoor. Beetje creatief de plassen omzeilen. Verder weg wil je ook niet.

Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil een reden.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:06

Ik heb mijn paardje ruim 4,5 jaar en heb de keren dat ik in een binnenbak heb gereden op 2 handen kunnen tellen. Daarvoor 13 jaar zonder binnenbak gereden. Nooit problemen gehad.. Van regen smelt je niet ;)

Wel verlichting... Vandaar dat dat ook echt een eis was... Je hebt (vind ik) minimaal een goede en verlichte buitenbak nodig. Het eerste jaar ook gestaan op een stal "waar dat nog kwam" en afgelopen jaar op een stal "waar dat nog kwam"... Maar baalde het eerste jaar flink. Had gelukkig nog 2 dagen dat ik overdag even kon rijden en dan in het weekend. Maar alleen rijden in het weekend vond ik heel erg oneerlijk tegenover het beest... Toen het echt zo slecht werd, werden het gewoon stapbuitenritjes...

Laatst ook verhuisd... Buitenbak zou af zijn in het voorjaar, nu nog niet af... In de wei rijden ging nog wel, tot het nat werd. Maar het schiet niet op... (niet de enige reden)

En eerlijk is eerlijk, hier scheelt het 50 euro en ik heb een binnenbak ;) Dat is die 50 euro wel waard.

Je hebt ook mensen die gaan rijden in het donker (in het bos zelfs) gewoon met een goede hoofdlamp.... Vind het zelf vreselijk rijden ;) maar misschien een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:07

Dieselpaard schreef:
Je kunt natuurlijk altijd vragen of ze een licht aan willen leggen. Volgens mij hoeft dat niet zo duur te zijn. Op mijn vorige stal moesten we ook de stekker in het stopcontact doen voor we licht hadden.

Ik rij gewoon lekker buiten 's avonds. Tegen kou kun je je kleden. Regen wordt wat minder. Zelf rij ik liever niet met een regenpak. Ik heb dan toch minder grip bij mijn benen en dat vind ik vervelend. Ik rij gewoon zonder. Als ik thuiskom stap ik onder de douche en ben ik weer lekker warm.
Je kunt eventueel rainlegs aanschaffen. Zijn alleen je billen niet beschermd.

Je kunt misschien ook rondvragen of je ergens anders gebruik mag maken van de bak en toch op je huidige stalling blijven staan?

Kijk dit bedoel ik! Dieselpaard zoekt een mogelijkheid +:)+ en kan gewoon rijden.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: werk en paard combineren in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 17:14

Helaas is verlichting daar geen optie, ivm lastige gemeente. Wel interessant om te lezen hoe anderen dit oplossen. En echt die-hards om in de regen te gaan rijden! respect. Vroeger deed ik dat ook, toen ik nog wedstrijden reed. Tegenwoordig niet zo heel gauw. Nu heb ik dan ook een eigen huis, vriend, hond, en 2 cavia's. Dus als het weer minder is dan ga ik in huis aan het werk.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: werk en paard combineren in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:16

Vind je het erg om minder vaak te rijden in de winter?

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:18

Waarom doet de gemeente lastig dan?
Ik werk zo'n 40uur in de week, volg een studie die mij 20 uur in de week kost, heb een lieve vriend, eigen huis en een sociaal leven. En toch....lukt het mij bijna iedere avond om even lekker te gaan rijden. Ik ben hooguit 2 uur weg. Het is maar net waar je prioriteiten liggen, waar je waarde aan hecht en hoe goed je plankwaliteiten zijn.
Ik rijd zeker 4 soms 5x per week, waarvan 1x in de week les.
Ik heb een handige app (buienalarm) die mij vertelt wanneer het droog is of dat er een beetje regen zal vallen. Ik rij geen wedstrijden, maar dat komt omdat ik er echt geen tijd voor heb. Ik ga wel lekker naar het strand.

Keuzes ;)

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 17:28

@Ir111

Het is meer dat ik mij soms wat schuldig voel dat ik dan minder rijd.

En ik vraag mij dan ook af hoe anderen erover denken? (dus niet voor mij, maar of het voor de pony oké is als hij in de winter weinig gereden wordt)
Maar toch denk ik dan, een jaar terug kende hij geen zadel, en werd er niets met hem gedaan. Hij staat dan s'nachts wel op stal, maar overdag staat hij met andere paarden op de weide. Dus genoeg te beleven voor hem, en het is niet dat hij dus hele dagen stilstaat en zich verveeld.

@dieselpaard, omdat de omringende wegen daar hinder van zouden hebben

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: werk en paard combineren in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:00

Het ligt er maar aan hoe groot het stuk is op de weide. Blijft hij op die weide staan de hele winter? Kan hij lekker bewegen op dat stuk? Zo ja? Dan is er niks aan de hand.
Het enige waar je tegenaan loopt is de bespiering en conditie...dat wordt natuurlijk een heel stuk minder als je nu al stopt met rijden en (ik denk??) in maart/april weer oppakt.
Hoe oud is je pony?

En wat een onzinverhaal van de gemeente. Misschien dat hoge lantaarnpalen met oranje licht wel toegestaan zijn? Die zie je hier in de buurt erg veel.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:19

Gemeentes kunnen heel vervelend zijn, hier mag het ook niet. Sterker nog in het bestemmingsplan staat specifiek dat buitenbakverlichting niet is toegestaan. Stel frustie's..

Kun je het niet creatief oplossen met 'erfverlichting' of een schuif/kantel mast?

En anders, het zij zo. Ze gaan echt niet dood van een winter vrij. De mijne hebben afgelopen jaren ook vrij gehad in de winter.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: werk en paard combineren in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:25

Ik zou om die reden mijn diertjes nooit stallen op een stal zonder verlichting. Dan kan je dus vrijwel de hele winter niet rijden. Is opzich natuurlijk geen ramp maar echt een soepel paard of paard met goede conditie ga je dan toch niet krijgen.
Vroeger wel gehad trouwens hoor, die stallen, en dan inderdaad hele winter niet gereden (1x in de maand ofzo). Vond het echt helemaal niets.

Nu werk ik onregelmatig (dus ook vaak vrij in 'daglicht uren') en stal met goede buitenbak (regen geen probleem) met verlichting. Ideaal :)

Denise1984

Berichten: 2634
Geregistreerd: 09-03-05

Re: werk en paard combineren in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:47

Ik werk 32 uur per week en om het weekend. Ga elke dag gelijk uit me werk naar stal en ben daar dan om kwart voor 6. Moet zelf mesten etc dus een dag overslaan zit er niet in. En om eerlijk te zijn zou ik dat ook niet kunnen. Ik probeer elke dag te rijden of te longeren. Ook wij hebben alleen maar een buitenbak dus rijden in de regen komt regelmatig voor.
Als ik thuis kom rond een uur of 8 douchen om weer warm te worden en dan ga ik zelf pas eten.

Verder heb ik thuis ook nog 2 kinderen 25 konijnen 2 honden een kat en een vogel....en niet te vergeten een huishouden. Het is een strakke planning maar het lukt allemaal.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: werk en paard combineren in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:59

Met een bouwlamp kom je al best een eind hoor.
Ik heb heel vaak in het donker gereden met alleen strooilicht van een nabijgelegen bedrijf.
Longeren doe ik ook vaak in het donker, de maan geeft nog vrij veel licht en er zijn maar weinig plekken waar het echt pikdonker is. Mijn stalgenoten gaan ook gewoon in het donker buitenrijden.
Een paard ziet prima in het donker.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: werk en paard combineren in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:12

In de regen rijden is geen probleem. Als je thuis komt in een warme douche stappen en je bent weer warm.. Natte bak maakt ook niet veel uit, de ergste plassen kun je omzeilen en door de rest gewoon heenrijden. Tja keertje extra poetsen.. In het donker rijden is ook een optie, paard ziet goed in het donker, en het is nooit écht pikkedonker dus er is altijd wel wat te zien.
De enigste momenten dat ik niet rij is als de grond bevroren is, of als er zoveel sneeuw ligt dat het te glad en te gevaarlijk wordt.
Voor deze winter ben ik opzoek naar een binnenbak waar ik dan kan gaan rijden.

Keuzes maken en een goede planning en dan is dit alles geen probleem..

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:43

Mandy_89 schreef:
@Ir111

Het is meer dat ik mij soms wat schuldig voel dat ik dan minder rijd.

En ik vraag mij dan ook af hoe anderen erover denken? (dus niet voor mij, maar of het voor de pony oké is als hij in de winter weinig gereden wordt)
Maar toch denk ik dan, een jaar terug kende hij geen zadel, en werd er niets met hem gedaan. Hij staat dan s'nachts wel op stal, maar overdag staat hij met andere paarden op de weide. Dus genoeg te beleven voor hem, en het is niet dat hij dus hele dagen stilstaat en zich verveeld.

Ik zou me niet té schuldig voelen. Beter drie keer week met plezier naar je paard dan er zes keer per week geen zin in hebben. :)

Als je paard goed verzorgd wordt in jouw afwezigheid, ruim voldoende buiten komt en jij je 'trainings'doelstellingen aanpast is er niet zo veel aan de hand naar mijn mening.

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:58

Ik werk ook fulltime 40 uur.Sta ook volpension maar er is een bak met verlichting ik ga gewoon 7 dagen in de week.
En ik rij 5 a 6dagen in de week. Dagen dat ik niet rij lekker wandelen of het paard uitgebreid poetsen.
In de weekend lekker naar buiten en savonds uit me werk in de bak.
Kan er geen verlichting komen waarom doet de gemeente daar moeilijk over?
kan toch ook alleen de baklamp aan als je gaat rijden.
Wij hebben geluk dat het een goede bak is en eigenlijk nooit een plas water erin.
En ik rij ook gewoon in de regen.
Niet als het keihard gaat maar een klein beetje regen....vind ik niet erg.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:14

Maar zou je niet gewoon kunnen rijden in de bak? Okey het is donker maar volgens mij zien paarden prima in het donker en bij mensen past zich dat toch ook aardig aan als je langere tijd in het donker staat?
En ander zet je en hoofdlamp op je cap?
Verder hoef je niet perse te rijden hoor. Paarden hebben dat niet perse nodig ik rij doorgaans ook een stuk minder. Ben wel een beetje mooi weer ruiter.
Hier op stal is best wat verlichting. Bak heeft 1 lamp en rond het erf zitten ook best wat lampen. Maar gebeurt weleens dat het nog niet donker is en ik ze nog niet aandoe kan ik best lang blijven zien.