Schoonmaken verharde paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 15:59

Mijn paarden staan nu met al die regen, en dus blub, 24x7 op de verharde paddock. Ze produceren dan ook voor 24x7 poep op de stenen. Tot nu toe sta ik dat twee keer per week met mijn bezem, schep en kruiwagen weg te scheppen, samen met het geknoeide hooi, maar ik vroeg mij af of het niet makkeljker kon.

Er zullen hier toch meer mensen zijn die hun paarden wel buiten, maar niet meer op de wei hebben staan? Hoe doen jullie dat? Zijn er veegmachines die zo krachtig zijn dat ze ook paardenpoep op kunnen vegen, of misschien zuigers die het meteen opzuigen, zodat ik het alleen nog maar op de mestput hoef te gooien?

Ik hoor graag tips!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:01

Als je het gewoon dagelijks doet is het al een stuk makkelijker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:02

elke dag wegscheppen?

ik haal het elke avond weg op het verharde deel met een schep
en minimaal licht

zo blijft het weinig werk en netter

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:03

Misschien gewoon elke dag uitmesten en vegen inderdaad, zodat 't minder werk is per keer?

Hoe groot is je stuk bestrating, en hoe veel paarden staan er?

Wij hebben ze nog wel op de wei, het hele jaar door. Daarnaast hebben ze ook de paden, die proberen we elke dag uit te mesten maar dat lukt niet altijd helemaal in het donker. Ze hebben daar wel zo veel ruimte (bij elkaar driekwart kilometer pad ongeveer, plus nog de weides. Voor 3 paardjes waaronder een shet) dat het, ook als er wat meer ligt, niet heel vies wordt. De paden zijn onverhard, en de grond is gewoon droog.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:04

Elke dag opruimen? Bij ons werkt een sneeuwschuif wel heel goed om de mest op grote hopen te schuiven. Dan hoef je het maar op 1 plek in de kruiwagen te scheppen.

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 16:04

Dat is waar, maar het is (er) 's avonds nogal donker. Op dat stuk van de paddock zijn geen lampen, dus 's avonds schoonmaken zit er helaas niet in.

switt
Berichten: 847
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:05

2x per week?! Wij hebben ongeveer 5 ponies per paddock en op (zo goed als) onbeperkt hooi maar mesten 3x per dag! De laatste keer is avonds om 6 uur maar dan ligt er de volgende ochtend om 7 uur echt heel veel; een hele volle kruiwagen. Vroeger mestte we zelfs 4x per dag maar de avondronde om 10 uur slaan we nu over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:05

lampje op batterijen???????????

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:05

Het hooi al in netten of bakken geven? Hoef je dat al niet weg te gooien en dus op te kuisen.
En idd elke dag opkuisen.. ochtend en avond eventueel?

switt
Berichten: 847
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:05

Martje70 schreef:
Dat is waar, maar het is (er) 's avonds nogal donker. Op dat stuk van de paddock zijn geen lampen, dus 's avonds schoonmaken zit er helaas niet in.


Bij ons is er ook geen verlichting maar we hebben van die hoofdlampjes, heel handig!

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:06

Hier staan de paarden ook niet meer op de weide maar op een paddock met een groot verhard stuk.
Hier is het dus gewoon de mest van de beton halen met een mestboy en op de mesthoop zwieren.
Even de bezem erover en het is proper :)

Wij hebben wel badkuipen staan om het hooi in te geven, dat geeft veel minder geknoei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:07

je denkt wel erg makkelijk
het is donker dus kan niet mesten....

je kunt het ook als uitdaging zien om dingen te verzinnen zodat je het wel weg kunt halen....


bv hulplamp op telefoon
hoofdlampje
zaklamp
oplaadbare bouwlamp

het hoeft echt niet m,oeilijk te zijn hoor

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:07

Martje70 schreef:
Dat is waar, maar het is (er) 's avonds nogal donker. Op dat stuk van de paddock zijn geen lampen, dus 's avonds schoonmaken zit er helaas niet in.

Tuurlijk kan dat wel. Desnoods bind je een zaklamp aan je kruiwagen. Maar een verhard stuk kun je prima uitmesten zonder licht. Er is in de omgeving vast ook wel wat licht (huizen/straatverlichting in de buurt), of ligt je stalling middenin een donker bos?

Wij mesten uit zonder licht, en op aarde. En dan dus paden (de wei doen we wanneer we vrij zijn, bij elkaar is dat meestal 4 dagen in de week) Dan is bestrating echt veel makkelijker hoor.

Ekeif96

Berichten: 2472
Geregistreerd: 10-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:08

Misschien kan je met zo'n rubberen schuif eerst alles bij elkaar schuiven?
Zodat in iedergeval alles al bij elkaar ligt?
En vervolgens met zo'n grote schop het in de kruiwagen gooien? (zo'n grote van plastic vind ik zelf erg fijn)

Persoonlijk zou ik als ik jou was het ook elke dag even doen :j
Voor het 'licht-probleem' kan je vast wel wat bedenken.
Laatst bijgewerkt door Ekeif96 op 24-11-13 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

cyclo86
Berichten: 683
Geregistreerd: 01-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:08

hoofdlampjes ideaal er bestaan zeer sterkte die lang mee gaan en ook wat duurder of goedkopere versies :). Ik ga regelmatig na mijn werk om uur of 10 nog naar mijn paarden hoor 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:09

en als het niet bewolkt is dan zie je donkere hoopjes in maanlicht :)

geen lampjes nodig

dalijk met sneeuw ook niet

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:09

1 pony hier.
Elke dag mest in de mestboy vegen, vies hooi opscheppen.
Ben je in 10 min klaar.
Is het te donker dan idd voor verlichting kijken.
Hou je het niet dagelijks bij wordt het zwaar werk denk ik.
Scheelt al dat je paddock verhard is, zand vind ik nog zwaarder werken.

Martje70
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 16:12

Er staan drie paarden op een stuk van ongeveer 25x15. Het is voor mij echt geen doen om dit elke avond schoon te maken. Het zal dan toch echt alleen de woensdag en de weekeinden worden dat het wordt geveegd en opgeschept.

Ik snap dat het makkelijker is wanneer er minder ligt, dus wanneer het vaker gebeurd. Alleen waar niet kan, houdt het op.

Is er niemand die het gemotoriseerd doet?

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:17

Ik heb van 2,5 pony toch echt n volle kruiwagen per dag! Dus als ik t drie dagen oversla moet ik 3 x door de blub naar de mestbult. Ik droom ook van n poepzuiger (moet nl iedere x de hele track af is ca 1000m) maar die dingen zijn zo duur. Ca 2500 euri en dan wil ik er natuurlijk ook n kek karretje voor hebben. Das voor jou niet nodig op zon klein stukje dus reken op alleen n poepzuigmachine voor zon 2000-2500 euro. Google t maar

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:17

Martje70 schreef:
Er staan drie paarden op een stuk van ongeveer 25x15. Het is voor mij echt geen doen om dit elke avond schoon te maken. Het zal dan toch echt alleen de woensdag en de weekeinden worden dat het wordt geveegd en opgeschept.

Ik snap dat het makkelijker is wanneer er minder ligt, dus wanneer het vaker gebeurd. Alleen waar niet kan, houdt het op.

Is er niemand die het gemotoriseerd doet?

TS het kan wel. Je hebt er misschien even wat handigheid voor nodig, en het is misschien even wennen. Maar het kan. Zeker als het maar zo'n klein stukje is.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:19

Ik weet niet wat je budget is, maar een kleine trekker, loader of een bob-cat zou toch kunnen werken. Is natuurlijk wel kostbaar, maar is ook handig met hooi binnenhalen en de bak slepen en zo.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:20

Volgens mij zoekt ts ook tips naar het mesten makkelijker maken en niet zozeer naar tips om mesten in het donker makkelijker te maken. :D

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Schoonmaken verharde paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:23

Op zo'n klein stukje staan ze in drie dagen toch zeker helemaal in de mest :?

Ik heb op een vier keer zo groot stuk drie pony's staan er haal er toch dagelijks een flink volle kruiwagen af.
Moet er niet aan denken dit te laten liggen ...

Zie je je paarden dan ook nooit bij daglicht ?

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:25

Een mini-tractor met licht!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:27

Een sneeuwschuif. Ideaal om over het beton te schrapen. Gaat lichter en makkelijker dan een bezem. Zo doen wij het ook. En voor het donker hadden we een oplaadbare ledbouwlamp. Tegenwoordig hebben we stroom, dus tl verlichting.