Deken voor warmhouden rugspieren: zinvol?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Deken voor warmhouden rugspieren: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:18

En zo ja, aan wat voor deken moet ik denken?
Pony loopt overdag buiten in een paddock (met schuilstal) en staat 's nachts op stal (stal is gewoon buiten, naast de paddock, dus niet veel temperatuurverschil).

Zou ik gewoon kunnen werken met 1 deken?
Een outdoor/all weather/winterdeken? 200 of 300g ?
Pony is niet geschoren en heeft al een aardig vachtje.
Deken is puur bedoelt zodat de regen en koude en wind zo geen vat op hem (zijn rug) krijgt..

Geen dekenervaring hier, dus brandt los :+


Aser
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Deken voor warmhouden rugspieren: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:24

Een goede regendeken zou dan wel moeten volstaan wel een van de betere kwaliteit voor doorlekken en ter voorkoming van scheuren. Zou dan ook een deken kiezen waar de sluiting van de hals, hoog sluit ivm het inregen bij de schouders als de pony met de deken op de wei staat

Anoniem

Re: Deken voor warmhouden rugspieren: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:28

Gewoon een ongevoerde bedoel je dan?
Ik heb een beetje schrik dat hij het dan koud gaat krijgen omdat je door de deken natuurlijk (een stuk) werking van de vacht verliest ... Of is dat niet zo extreem?

amillia

Berichten: 1407
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:29

Zou je moeten uitproberen, mijn ervaring is dat so wie so na het werk een deken erop zinvol is en dat tussendoor eraf halen niet goed is. Die van mij staat ingepakt omdat het een koukleum is die maar weinig wintervacht krijgt (volbloed...) en mijn vorige verzorgpaard merkte ik het heel duidelijk aan als de deken er niet op gelegen had (eigenaresse was eigenlijk een beetje tegen dekens)

Zou beginnen met een fleecegevoerde regendeken, dat is met de wintervacht voor jouw doel wss genoeg

Aser
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Deken voor warmhouden rugspieren: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:39

Ik zou ook kiezen voor fleece gevoerde met een 100 a 200 grams vulling gezien je doel is om je paard alleen tegen weersinvloeden te beschermen en anders is het wel echt alleen maar zorgen dat je paard niet nat wordt. Je hebt ook Bucas all in one dekens op de markt. Die zijn gevoerd en met fleece.

Ekeif96

Berichten: 2472
Geregistreerd: 10-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:42

Persoonlijk vind ik een 200/300 grams nog al veel hoor voor een ongeschoren pony :j
Ik zou hem onder een 0/100 grams regendeken zetten als ik jou was.
Kwa merk zou ik gewoon kijken wat bij je pony mooi past.

♫ Live a life you will remember ♫

Anoniem

Re: Deken voor warmhouden rugspieren: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:45

Ok, dank jullie. Vandaar dat ik het hier vraag, aangezien ik geen ervaring heb :+
Maar de vacht kan wel nog gewoon werken onder de deken dan? Want als dat niet is gaat hij het misschien toch koud krijgen met een ongevoerde of hele lichte deken.. Toch?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:50

Ik heb gewoon een 300gr deken liggen op paardjes met een vachtje(niet extreem dik natuurlijk)..Ik heb wel ontdekt dat het vooral heel belangerijk is dat je een deken koopt die heel goed ademt,zoals bucas of horseware..Ze zweten er dan ook nooit onder en ze vinden een deken met vulling toch denk ik prettiger..Lijkt me zelf ook wel prettig voor de rugspieren een deken..Een van mijn paardjes krijgt ook snel stijve spieren en die was zonder deken toch een partij chagerijnig en ook veel stijver,met gaat gewoon beter en is het humeur ook beter :D

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

Marieke_1982

Berichten: 13
Geregistreerd: 21-11-13

Re: Deken voor warmhouden rugspieren: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:31

Bucus deken 100 tot 150 gram lijkt mij een goede optie voor een ongeschoren pony.

** Goodyear Ren ** Oscar x Dillenburg
** Edaula ** Johnson x Sandreo

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Deken voor warmhouden rugspieren: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:35

Ik heb hier een bucas erop liggen de hele winter, geloof de power light. Die heeft een temperatuur range van -10 tot +15 graden, als het onder 0 wordt overdag of sneeuw (of heel veel regent) gaat de hals er op. Paard doet het er prima op maar maakt ook best veel vacht aan.

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:37

[***] schreef:
Gewoon een ongevoerde bedoel je dan?
Ik heb een beetje schrik dat hij het dan koud gaat krijgen omdat je door de deken natuurlijk (een stuk) werking van de vacht verliest ... Of is dat niet zo extreem?

Nee, vind ik meevallen. Het ligt natuurlijk ook aan de lengte van de vacht. Mijn ruin (een IJslander) heeft veel haar, en hij krijgt bij regen een ongevoerde regendeken op. Inderdaad omdat hij anders te stijf wordt in z'n schouders (oude blessure) Ik heb een 1200D deken van Amigo.

Als het vriest en gewoon droog is heeft hij geen deken, en dan kan z'n vacht isoleren. Sneeuw is ook geen punt, daar is z'n vacht dik genoeg voor. Sneeuw blijft er gewoon óp liggen. Het is alleen met regen dat hij dat ding op heeft. Hij staat altijd buiten (wel met bomen en schuilhokje maar hij verkiest om daar geen gebruik van te maken)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:55

[***] schreef:
Ok, dank jullie. Vandaar dat ik het hier vraag, aangezien ik geen ervaring heb :+
Maar de vacht kan wel nog gewoon werken onder de deken dan? Want als dat niet is gaat hij het misschien toch koud krijgen met een ongevoerde of hele lichte deken.. Toch?


Naar mijn mening en ervaring wel ja. Mijn oudje heeft echt een vacht om U tegen te zeggen, maar ook die heeft een winterdeken met 400 grams vulling op. Ik kan dat bij haar testen omdat zij een Rambo Duo heeft. Waarvan de bovendeken waterdicht is en 100 grams. Die alleen was ze echt veel te koud onder, en gaf ook zelf aan dat ze het koud had. Met een liner (onderdeken) eronder van 100 grams, dus 200 in totaal, was ze ook nog te koud. Krijg er altijd een mega sjago paard van als ze het koud heeft :D Zelfs met de 200 grams liner had ze het koud omdat ze dr haren niet overeind kan zetten. Met de 300 grams liner heeft ze het warm genoeg. En die hoef ik nu ook niet nog dikker te maken. Hiermee red ze het de hele winter door.

Niet vergeten het is nu waterkoud en vochtig weer. Wat het kouder aan doet voelen dan als er straks alleen maar vrieskou is.
Ik zie en lees wel vaker dat men er alleen maar een regendekentje oid opdoet. Maar dan is je paard dus continu bezig met zichzelf warm te houden, wat een hoop energie kost. Omdat die deken de werking van de vacht wegdrukt.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Deken voor warmhouden rugspieren: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:59

Ik zou kiezen voor minimaal 300 grams.

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 15:41

rina schreef:
Ik zie en lees wel vaker dat men er alleen maar een regendekentje oid opdoet. Maar dan is je paard dus continu bezig met zichzelf warm te houden, wat een hoop energie kost. Omdat die deken de werking van de vacht wegdrukt.

Nee hoor, niet als 'ie genoeg vacht heeft. Je moet natuurlijk wel goed naar je paard blijven kijken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 15:50

Koper geloof me Dais heeft meer dan genoeg vacht. En leg er een deken op, de haren gaan plat en ze krijgt het koud. En Dais is daar niet de enigste in. Ik heb nog geen paard gezien wat met alleen een regendeken zich warm kon houden. Is fysiologisch ook helemaal niet mogelijk omdat die deken de haren plat legt en deze dus niet omhoog kunnen komen als het paard het koud krijgt. Trekt maar eens een deken van een paard met veel haar, dat ligt gewoon plat. En het is niet het haar wat het paard warm houdt. Het is de lucht tussen de haren.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.


Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 15:55

Snap ik, als ik vos z'n deken eraf haal zit z'n vacht ook platter. En daar heeft hij minder last van dan van de regen.

Ik heb maar 1 keer gezien dat hij het koud had. En dat was in het pre-dekentijdperk.

Ik weet ook niet hoe hij het doet, warm blijven. Ik heb zo'n vermoeden dat het wat met z'n vetpercentage te maken heeft :+ En blijkbaar zit er nog genoeg lucht toch in z'n vacht, juist doordat 't een ongevoerde deken is. Hoe zwaarder de deken hoe effectiever je de vacht plet natuurlijk.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Re: Deken voor warmhouden rugspieren: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:55

Even nog een update, hij heeft nu een dikke week een deken op en ik heb een hele andere pony .. Ik werk natuurlijk ook anders met hem, maar heb toch het idee dat de deken ook zeker een grote rol speelt. Hij is gewoon vrolijk, wil iets doen en is zelfs lief tegen [***]! Heb ze al een aantal keer samen in de schuilstal betrapt, etende uit dezelfde hooibak, gezellig naast elkaar .. Heel de sfeer onderling lijkt een stuk relaxter dan anders, en volgens mij is dat omdat [***] beter in z'n vel zit, en dat zal gedeeltelijk door de deken zijn..

Wel ben ik aan het twijfelen of de deken niet toch te warm is, ligt nu een 300g op en hij is nu al 2 dagen wat nat op de schouders. Geen grote zweetplekken ofzo, maar toch gewoon wat vochtig. Rug en kont enzo is gewoon fijn droog ..

Zou ik nu nog gaan voor een (ongevoerde) regendeken? Of zou ik het zo laten en dan naar de lente toe kijken? Zou dan willen gaan voor deze deken: http://www.decathlon.be/allweather-ligh ... 78005.html Volgens mij is die niet gevoerd hé? Ik heb van deze nu de gewone versie, die is dus 300g .. Is een hele fijne deken, vandaar :)

Aser
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Deken voor warmhouden rugspieren: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:20

Als Je paard nu, als is het kort, een 300 gr deken op heeft zou ik niet overgaan na ongevoerd. Ik vind die stap te groot. Daarnaast wordt je paard niet echt warm gehouden van een ongevoerde regendeken, Het wordt niet nat maar echt warm is het zeker niet. omdat je paard nu al waarschijnlijk teveel vacht heeft is de 300 te warm. Als je nu effect merkt van het warmhouden van de deken zou ik kiezen voor een gevoerde 100 of 200 grams

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Deken voor warmhouden rugspieren: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:24

Zou ik ook zeggen, een 100 grams :j Niet van 300 grams naar ongevoerd.

Wat leuk dat je zoveel verschilt merkt!

http://www.demestkever.nl/

We'll run wild
We'll be glowing in the dark


Y;(

Anoniem

Re: Deken voor warmhouden rugspieren: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:28

Ok, dank jullie wel.
Heb nog in de winkel staan twijfelen of ik niet ook een deken van 200g zou meenemen, maar dat verschil leek me dan weer niet zo dermate groot .. Had ik nu maar .. :+ Maar ga eens rondneuzen voor een 100g dan, heb die sowieso toch nodig dus kan ook nu natuurlijk. Al is het misschien niet meer nodig als het kouder gaat worden zoals ze zeggen, dan gaat het prima gaan met die 300g aangezien het nu ook maar heel beperkt is qua zweten..

Verschil is echt groot :j Laatste week/2 weken heb ik gewoon een hele andere pony .. Heel gek, maar wel fijn. Weet niet of het echt de deken is die het doet, maar het zal zeker meehelpen. En verder een wat andere manier van bezig zijn en trainen, en misschien ook wel gewoon de mentale toestand van het baasje .. Heb besloten dat we niks meer moeten, alleen nog lol hebben samen .. Zal ook wel meespelen ;)

Anoniem

Re: Deken voor warmhouden rugspieren: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:26

Vandaag wat ontdekt .. Volgens mij heeft hij het helemaal niet warm onder de deken, volgens mij regent het binnen := :+ Denk dat vooraan met momenten water binnen loopt, en dan is het natuurlijk op de schouder nat .. Kan ik daar nog wat aan doen? Of is het niet zo'n ramp? Het is niet dat hij kletsnat is ofzo, het is gewoon wat vochtig op de schouder..

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:40

O haha!!Gebeurt meer wel dan niet dat inregenen en denk dat het geen kwaad kan..

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers