Parelli level 1

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Parelli level 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 22:29

Sinds ik afgelopen zomervakantie 2 weken bij een parelli-instructeur ben geweest ben ik ook fanatiek aan de slag gegaan met parelli met mijn eigen paard.

Ik heb alleen even een vraag over parelli level 1. Op paardnatuurlijk.nl staat een 'proef' wat je moet kunnen om level 1 te halen: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... jk.nl/pnh/

Maar toen ik op youtube even filmpjes van parelli level 1 audities ging kijken ging dat heel anders dan hoe dat beschreven staat op paardnatuurlijk.nl.

Ik snap dr helemaal niets meer van, hoe zit dit nou? Wat moet je precies kunnen/laten zien om level 1 te halen?

Alvast heel erg bedankt


TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Parelli level 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:36

De pakketten en daarmee levelaudities zijn in de loop der jaren best veranderd. Op PN staan oude eisen. De auditie voor level 1 is makkelijker geworden. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:39

Ik weet niet waar die info vandaan komt van die site maar dit is inderdaad niet wat je voor je level 1 moet kunnen. Misschien is dit nog van de oude levels. Op de site van parelli zelf kun je geloof ik vinden wat je precies moet kunnen. Het staat sowieso op parelliconnect.com maar daar moet je wel lid van zijn.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Parelli level 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 22:42

Ow vandaar dat het zo anders is… Dat van PN klopt dus helemaal niet meer?
Dan zal ik even zoeken naar de nieuwe eisen van level 1

Bedankt voor zover :)


Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:52

De info op paardnatuurlijk is erg verouderd, van voor 2009 om precies te zijn.

Voor level 1 moet je lid zijn van de Parelli Savvyclub, de selfassesmentlijst voor level 1 doorlopen, een auditienummer kopen in de shop en een filmpje op youtube uploaden en de link sturen naar het auditieteam.

Een level 1 filmpje is alleen online (aan een 12ft line). Het filmpje moet de volgende verplichte onderdelen bevatten:
- figure 8 in stap
- touch it, nose

- alle vier de benen aanraken
- friendly game
- trot to backup

met gangen stap, draf, halt en achteruit. Voor meer inspiratie in een filmpje, is het handig om te kijken naar de self assesment taken. Het is niet verplicht o eerst levle 1 te auditeren, je kan ook gelVerschiijk level 2 online doen. Het verschil tussen level 1 en levle 2 is dat level 2 aan de 22ft moet, met de figure 8 in draf en touch it met de hoeven. Verder zijn de taken gelijk.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Parelli level 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 23:14

Oke ik volg het nu helemaal niet meer nu ik overal aan het zoeken ben en hier dingen lees :+
Overal lees je wat anders..

Als eerst moet ik dus lid worden van de parelli savvyclub voor ik verder kan?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:46

Je moet inderdaad eerst lid worden van http://www.parelliconnect.com daar vind je ook meteen alle uitgebreide info over de audities en wat je precies moet doen.

Wist ik trouwens ook niet dat dat verplicht was.

In ieder geval, er zijn inderdaad een paar verplichte onderdelen zoals Wicky zegt. Die MOET je in je auditie laten zien. Verder willen ze vooral zien hoe jij met je paard omgaat en of dat op het niveau is van het level waarvoor je auditie doet. Er is een self-assesmentlijst waar oefeningen opstaan die je bij elk bepaald level zou moeten kunnen doen voor je auditie doet. Je hoeft alleen niet alle oefeningen te laten zien omdat je filmpje dan veel te lang zou worden en dat voor hun ook niet nodig is om te zien of je al op het goede niveau zit.

Maargoed de eerste stap is dus inderdaad om savvymember te worden en de vraag is of je dat wilt natuurlijk. Want dat kost ook geld. De auditie zelf kost ook 50 Euro. Ikzelf doe al een aardig tijdje parelli en ben ook lid van parelliconnect, maar heb nog nooit auditie gedaan. Ik heb elke zoveel weken les en ik en mn instructrice zien de vooruitgang zelf wel. Heb daar geen savvystring voor nodig :Y) Het is vooral opgezet omdat in Amerika niet iedereen frequent lessen kan volgen vanwege de grote afstanden. Door zelf de levels te doorlopen en daarna auditie te doen heb je een goede check-up voor je een level verder gaat.

Maar als je het leuk vindt om een auditie op te sturen moet je dat natuurlijk gewoon gaan doen!

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Parelli level 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 23:56

Bedankt voor de duidelijke uitleg Eline!
Langzaam maar zeker begin ik te zien hoe alles in elkaar zit.


Dus in level 1 is dit verplicht (van Wicky):
Een level 1 filmpje is alleen online (aan een 12ft line):
- figure 8 in stap
- touch it, nose
- alle vier de benen aanraken
- friendly game
- trot to backup

(wat moet ik voor me zien bij de figure 8 in stap en touch it nose? Trot to back-up is neem ik aan draven en dan tot stilstaan om vervolgens achteruit te gaan?)


En dan zijn de rest van de 10 minuten van het filmpje om te laten zien wat je kunt en of dat op niveau is?

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Parelli level 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:09

Je moet de 7 games laten zien met als pattern 'thouch it' & 'figure 8'.
Je krijgt punten voor relationship, savvy en overall feel. Voorbeelden zijn er genoeg te vinden op youtube, zoeken op audition parelli level 1 (online)

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 00:16

Jessix schreef:
Je moet de 7 games laten zien met als pattern 'thouch it' & 'figure 8'.
Je krijgt punten voor relationship, savvy en overall feel. Voorbeelden zijn er genoeg te vinden op youtube, zoeken op audition parelli level 1 (online)


Mag ik vragen wat ik me voor moet stellen bij: pattern 'thouch it' & 'figure 8' ? :o

Relationship lijkt mij de relatie tussen jou en je paard, maar wat houden savvy en overall feel in?


Inmiddels heel veel filmpjes op youtube gezien, erg verhelderend :)
Sorry voor de vele vragen


Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:52

xxpinczowxx schreef:
Jessix schreef:
Je moet de 7 games laten zien met als pattern 'thouch it' & 'figure 8'.
Je krijgt punten voor relationship, savvy en overall feel. Voorbeelden zijn er genoeg te vinden op youtube, zoeken op audition parelli level 1 (online)


Mag ik vragen wat ik me voor moet stellen bij: pattern 'thouch it' & 'figure 8' ? :o

Relationship lijkt mij de relatie tussen jou en je paard, maar wat houden savvy en overall feel in?


Inmiddels heel veel filmpjes op youtube gezien, erg verhelderend :)
Sorry voor de vele vragen

Oke wat ik nu ga zeggen bedoel ik niet onaardig, maar is het niet verstandig als je je eerst wat meer nog gaat verdiepen in het hele concept Parelli en evt. nog wat lessen meepakt voor je uberhaupt over audities na gaat denken? Figure of 8 en Touch it zijn echt hele basisoefeningen van parelli. Evenals het woord 'savvy' is echt HET begrip in parelliwereld. Als je daar niet eens van het bestaan afweet zou ik eerst nog even wat dieper op de materie ingaan voor je een auditie in gaat sturen.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 13:15

Het klopt inderdaad dat ik niet zo bekend ben met alle begrippen.

In de zomer vakantie ben ik 2 weken bij Eddy Modde (vroeger parelli-instructeur) in Zeeland geweest. Zij hebben 2 Exmoorpony's die enkele maanden geleden nog in een natuur gebied leefden. Bij Eddy heb ik in die 2 weken met die 2 exmoorpony's mogen 'werken', waar Eddy mij bij hielp. Daarbij maakten we weinig gebruik van begrippen maar leerde ik door te doen en wat Eddy, en zijn vrouw, mij hebben verteld/geleerd.
Zelfde geld voor afgelopen herfstvakantie..

Thuis met mijn eigen paard gaat dat allemaal geweldig en merk vooral de laatste paar weken echt een omschakeling.

Het komt er dus op neer dat ik alle begrippen inderdaad niet zo goed ken, maar in de 'praktijk' lukt alles wel.

edit; Figure 8 en touch it ken ik wel, heeft eddy mij ook uitgelegd en heb ik daar ook met de pony;s gedaan, maar ook hierbij wist ik dus de naam niet :\

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:47

De verplichte oefeningen en onderdelen heb ik overgenomen uit de assesment documenten, dat zijn de actuele verplichte onderdelen. Klopt dat je via www.parelliconnect.com lid kan worden van de savvy club. Je betaald maandelijks lidmaatschapsgeld, daarvoor heb je een creditcard nodig. Digitaal lid (de goedkoopste versie) is ongeveer E 10,-- er maand, daarvoor kan je bij alle beeldmateriaal van Parelli, je eigen progressie bij houden en die van mensen in de buurt. Ook staat heel level 1 digitaal.

Naast lidmaatschap moet je een auditie "kopen". Je koopt in de shop op www.parelli.com een auditienummer voor E 50,--, dat zijn de kosten voor het beoordelen van je filmpje. Vandaag dat ik aangaf dat je geen level 1 moet doen, tussen 1 en 2 online zit als verschil een 22ft ipv 12, een figure 8 in draf (vaak makkelijker ivm het momentum) en touch it met de voeten. Dus even door oefenen geeft een besparing van E 50,--. Als je slaagt voor levle 2 online, krijg je automatisch je rode string en een diploma van Pat :D

Misschien kan een instructeur je een keer op weg helpen met de termen

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Parelli level 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 14:53

Inmiddels heb ik een document waar staat waaruit alle levels bestaan, heel fijn!
Alles is me nu helemaal duidelijk, mijn vraag is beantwoord!

Via Eddy heb ik een instructeur hier in de buurt leren kennen en ik ben van plan eens wat lessen te volgen :)

Heel erg bedankt allemaal!

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:56

xxpinczowxx schreef:
Inmiddels heb ik een document waar staat waaruit alle levels bestaan, heel fijn!
Alles is me nu helemaal duidelijk, mijn vraag is beantwoord!

Via Eddy heb ik een instructeur hier in de buurt leren kennen en ik ben van plan eens wat lessen te volgen :)

Heel erg bedankt allemaal!

Heel mooi! Veel succes! en plezier uiteraard :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 72 bezoekers