erg veranderd .. ;(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

erg veranderd .. ;(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 20:30

mijn paard is sinds een tijdje erg veranderd..
heb hem nu een half jaar, was altijd super braaf, bijna nergens bang voor, liep altijd stoer voorop bij buitenritten.. nooit gebokt of gesteigerd of iets geks..
Sinds kort, hij is geschoren, hier is het denk ik al fout gegaan..
hij schrok ergens van, trok naar achteren en zn halster ging af/kapot en hij rende weg!
dit was aan n paal met twee halstertouwen,
hij trekt zich overal los behalve de wasplaats, hier staat hij vast aan ijzeren 'touwen' met rubber erom, hier heedt hy het nog nooit geprobeerd..
sinds kort bokt hij ook onmeunig!!
een paar keer ging het goed, tot gister .. ik viel eraf!
hij schrikt de laatste paar weken van ALLES!!!
echt ALLES....
het bokken heeft hij tot nu toe alleen op buitenrit gedaan,
en in de buitenbak
binnen doet hy dit nog niet, eij hem met uitrjjdeken..
en heb niks veranderd aan zn omgeving o voer,
iemand enig idee waarom mn paardje dit doet? ;(
ben langzamerhand echt onzeker geworden


Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: erg veranderd .. ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:31

Staat hij nu op stal, dus niet meer buiten in paddock of wei? Past zijn zadel nog? Geen pijn?

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:33

Paard moet even in de revisie en jij moet goed les gaan krijgen, dan komt het wel weer goed.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: erg veranderd .. ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:33

Voer veranderd?

Goedgekeurd onderschrift :)

Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 20:34

Ik krijg ELKE dag goede les, heb net een nieuw zadel, en paard krijgt genoeg beweging!!

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:35

Linnx schreef:
Ik krijg ELKE dag goede les, heb net een nieuw zadel, en paard krijgt genoeg beweging!!

Wat is zijn beweging dagelijks? Is het sinds kort veranderd?

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Wouter_Britt
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:35

gaat je paard nu wat minder de wei op?
Met dit fris weer is mijn paard ook wat ondeugender...
Ik denk de meeste in de winter :p Je hebt hem een half jaar, dit is dus jullie eerste winter
Hij zal waarschijnlijk dus gewoon een fris paardje zijn in de winter.
Laat hem wat lopen voor je gaat rijden, dan is die eerste 'frisheid' er al van af :D

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:36

Ik kan niet zo goed door een computer heen kijken, had dit graag voor je gedaan.. Hoe vaak rijd je? Wat en hoeveel voer je? Ook krijgen sommige paarden 'kolder in de kop' door de omslag naar winter. Als jij al onzeker bent en er toch op stapt neemt hij het over. Misschien kun je hem eerst even longeren of losgooien voordat je gaat rijden? Toezicht meenemen als je gaat rijden? last van zijn rug door zadel? Les nemen van iemand die verstand heeft van jonge paarden/paarden-trainer? Die hebben vaak ook verstand van paarden met raar gedrag.

"Learn to travel, travel to learn."

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:36

Blijkbaar krijg je niet goed les, anders zou het paard niet van heel braaf naar heel stout gaan in dat half jaar.

Hij speelt de kaarten, jij begrijpt het spel alleen nog niet helemaal en dat is niet erg, dat kan je leren van een goede instructeur.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:38

Waarschijnlijk is het een late uittester en begint hij je nu pas echt uit te testen.
Kan ook zijn dat hij minder naar buiten gaat, frisser is, dat hij begint te puberen(hoe oud is hij?), dat zijn zadel ergens drukt waardoor hij dat uit in bokken en zuur gedrag etc.
Laatst bijgewerkt door Equisync op 23-11-13 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:38

Mijn paard heeft wel last van dat frisse gedoe in de winter, dus laat ik hem altijd flink rennen voordat we gaan trainen. Ik heb namelijk niet zo'n zin in een fris paard als ik serieus bezig wil. :') En dit helpt echt! Als je dit nou even probeert, gewoon even 5/10 minuutjes losgooien.

Succes met je paardje!

"Learn to travel, travel to learn."

WildDreams

Berichten: 2419
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:38

Ik heb dit ook gehad (minder heftig) Sinds een week opgelost!
Door af en toe schrikken ging mn zelvertrouwen omlaag wat zelfs veranderde in bang zijn, ook paste het zadel niet...
Schriken bokken, had ze bij mij nog nooit gedaan! Nu ligt er een ander zadel op en ik ben gaan ontspannen, het ontspannen was heel moeilijk
Ik heb dit voor elkaar gekregen door mezelf de schuld te geven dat zij dit deed (klinkt apart, maar het is echtr waar, een paard is alleen zo te krijgen als jij ook bang/onzeker met bepaalde dingen word :=) Dit heeft me súper geholpen! Ik reed dr de eerste x buiten zelfs met lange teugels, boog er in en 1 hand omdat ik haar vertrouwen terug had, en zij die van mij!! <3 (lees goed: Arabier, puber, écht geen beginnerspaard!)
Je moet echt vertrouwen hebben, denk aan de mooie momenten en aan wat je kan bereiken als je door deze dip heen bent!
Ik hoop dat je dit hebt gelezen, het heeft zo erg geholpen bij mij en ik nog nooit zon sterke band/vertrouwen heb gehad!! Ik heb er lang over gedaan, maar een week geleden ben ik echt over de drempel gegaan, NÚ is het genoeg!! En wauw... het resultaat... <3
Veel succes en toekomstige plezier met elkaar, ik hoop dat dit heeft gewerkt...


WANDERLUST België - Frankrijk - Duitsland - Engeland - Spanje - Portugal - Slovenië - Italië - Kreta - Kroatië - Turkije - Egypte - Thailand - Zakynthos - Zuid-Afrika - eSwatini

Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 20:39

heb hem een uur in de molen gehad, en hy doet het nog!!

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:39

Ik denk dat het ook met het weer te maken heeft. :j
Ik zou hem voor het rijden eerst longeren

A horse is your best friend <3
Saying ‘goodbye’ is often another way of saying ‘I remember’.
To the world you may be but one, but to one you might be the world.

pinto_1

Berichten: 2541
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:43

Ik ben het met Ceriadwen eens... Je paard is geschrokken, en daardoor in gedrag omgeslagen. Belangrijk is dat jij hem nu het vertrouwen terug geeft. Dus niet nu angstig door gaan rijden, dan versterk je het alleen maar. Hij raakt nu gewend aan het gedrag, dus je moet iemand erop zetten die het doorbreekt, hem weer vertrouwen geeft en dit gedrag afleert.

strooigoed


lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:46

Even op een andere boeg gooien ;)
Je zei dat het gekomen is nadat hij zich lostrok met scheren. Het zou kunnen dat er daarbij iets in zijn lijf niet lekker is komen te zitten en hij jou door het bokken duidelijk wil maken dat hij pijn heeft.

Bokt hij ook als er iemand anders op rijd of alleen bij jou?
Mijn advies. Laat m even nakijken en als dat in orde is misschien andere lesgever??

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: erg veranderd .. ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:46

Ben het eens met hierboven en door het scheren kan je paard ook frisser zijn.

Werken aan het vertrouwen en de keren dat hij te fris is om te rijden ga je hem toch eerst longeren en dan erop.
Elke dag les...? Daar zet ik mijn vraagtekens bij.

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:48

Een uur in de molen is nou niet echt waar je paard behoefte aan heeft.
Hij is er even uit, maar als de molen de enige mogelijkheid is om buiten het rijden uit stal te komen, is dat niet veel.

Staat hij wel elke dag met wat andere paarden in een bak?
Stond hij in de zomerperiode dan meer buiten, dat hij dan nu meer op stal staat?
En misschien is elke dag les ook wel te zwaar?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-11-13 21:19, in het totaal 3 keer bewerkt

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:48

Je geeft aan dat je net een nieuw zadel hebt. Heb je een zadelpasser erbij gehad? Het kan misschien dan zijn dat het zadel niet goed past, te veel druk geeft op een bepaalde plek, te hoog ligt, verkeerde boom etc.

"Learn to travel, travel to learn."

Perryx
Berichten: 2501
Geregistreerd: 11-02-13

Re: erg veranderd .. ;(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 20:50

hij is aangemeten dus!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:51

Linnx schreef:
hij is aangemeten dus!

Dat wil niet alles zeggen.
Hoe oud is je paard? Hoe lang geleden is het zadel aangemeten en hoe lang heeft de zadelmaker er al niet naar gekeken?

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:54

Linnx schreef:
hij is aangemeten dus!


Oke. Ik denk niet dat wij hier vanachter de computer veel kunnen doen. Maar elke dag flink les? is dat niet veel? Sowieso heeft een paard afwisseling en minimaal een dag rust nodig. Ik zou er iemand op laten rijden, die kan doorrijden en niet onzeker is. Omdat je zelf al aangeeft onzeker te zijn. Als hij dan nog zo doet is er misschien een spier in de rug dat door een onverwachte beweging bij het scheren of wat anders in de knoop is geraakt. Misschien kun je een paarden-maseusse vragen die de rug van je paard kan masseren?

"Learn to travel, travel to learn."

mooney1

Berichten: 1434
Geregistreerd: 20-10-08
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:01

Linnx schreef:
heb hem een uur in de molen gehad, en hy doet het nog!!


Waarvoor een uur in de stapmolen? Zou ik ook knettergek van worden zeg.

R.I.P. lieve Billie *30-10-2009*
Iedereen is zichzelf, wie zou je anders zijn?

Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:57

Je hebt kans dat het zadel op zich goed ligt, maar dat er een pijnlijke plek in de rug zit. Deze is misschien wel met het scheren aangeraakt, waardoor het paard geschrokken is (of in de buurt gekomen, waardoor het paard bang was voor de pijn in spé). Nu het zadel elke keer op die plek ligt, kan hij gaan bokken en er regelmatig vandoor gaan. Een goede instructeur moet dit herkennen en je erbij helpen door te kijken of het inderdaad een probleem in de rug is en je adviseren om een VA te laten komen voor een betere/meer zekere controle. Je zomaar door laten rijden zonder uitsluiten van pijn, is geen goede manier van lesgeven. Pas als uitgesloten is dat het paard ongemak ervaart, dán kan er gedragstechnisch aan gewerkt worden. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: erg veranderd .. ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:02

Ik denk dat het een combi van dingen is, je hebt het paard nog niet zo lang dus hij gaat nu misschien uitproberen. Hij is net geschoren dus frisser én het wordt kouder weer en misschien staat hij nu wel langer op stal dan in de zomer. Jij wordt daardoor onzekerder en alles bijelkaar maakt ontploffen wel aannemelijk....
Laat je instructeur hem eens rijden om te kijken of die het gedrag wel voor kan zijn en hem even er doorheen kan rijden, misschien instructeur eerste half uur van je les en jij tweede half uur?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 6 bezoekers