Paard krult zich heel erg op.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Qwerty1

Berichten: 88
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Overijssel

Paard krult zich heel erg op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 19:07

Hoi hoi,

Ik rijd een paard van iemand anders, en het paard loopt echt veel te diep, en krult zich heel erg op. Wanneer ik aan het instappen ben met lange teugel loopt ie al opgekruld, en niet gewoon ontspannen. Bij zijn vorige eigenaar is ie veel en veel te diep gereden, waardoor dit nu zijn soort van houding is geworden voor hem. Wat kan ik doen zodat ie wat ontspannender loopt, ook bij de eigenaresse loopt ie zo. Maar wat kan ik daar dus aan doen?

Groetjes

:D


saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Paard krult zich heel erg op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:14

Het kan zijn dat ie niet meer durft los te laten, dat ie bang is als ie niet in die houding loopt er flink aan het bit gezeten wordt :\ Wat je misschien eens zou kunnen proberen is bitloos, omdat ie dat wellicht niet associeert.

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Paard krult zich heel erg op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:16

Onzin hierboven, opkrullen komt van een vastgehouden rug. Van achter naar voren rijden is de boodschap, meteen goed naar voren rijden bij opkrul gedrag en het ontkrullen belonen. Leer hem naar de hand toe te rijden, van achter naar voren. Neem goed les, want dit is niet gemakkelijk.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:37

Amaranth7 schreef:
Onzin hierboven, opkrullen komt van een vastgehouden rug. Van achter naar voren rijden is de boodschap, meteen goed naar voren rijden bij opkrul gedrag en het ontkrullen belonen. Leer hem naar de hand toe te rijden, van achter naar voren. Neem goed les, want dit is niet gemakkelijk.



onzin hierboven. wie zegt dat ts niet van achter naar voren rijdt? paard is verkeerd bereden dat staat duidelijk in de OP. dat een paard met lange teugel zo loopt heeft niet enkel te maken met een vastgehouden rug. Het kan heel goed het vermijden van het contact met de hand zijn Wat is er mis met een keer bitloos proberen, als ie dan nog zo loopt dan zou ik 'm eerst een keer door een dierenarts controleren want het is nogal extreem en als ie niet zo loopt is het wel duidelijk. ;)

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Paard krult zich heel erg op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:58

Als je actief en op een correcte manier van achter naar voren rijdt dan krijg je het niet voor elkaar om je paard op te laten krullen. Doet hij dat nog is hij niet actief genoeg en dragend van achter. Bitloos is niet mijn ding, maar dat is een heel andere discussie :).

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Paard krult zich heel erg op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:03

Het gaat er toch ook niet over wat jouw ding is? :+ Maar wat voor dit paard werkt. Als bitloos een (tijdelijke) oplossing is dat het probleem vergemakkelijkt, waarom niet? Als een paard heel erg voorwaarts is kan die sowieso niet dragen, want dan is ie alleen aan het stuwen. :) Maar dat terzijde.
Nogmaals dit paard heeft een verleden en is niet een jong paard die nog niet heeft geleerd goed los te laten.

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

Anoniem

Re: Paard krult zich heel erg op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:04

Teugels "los" en inderdaad naar voren rijden. Liefst met de kop in de lucht en vanaf daar weer terug aan de nageeflijkheid gaan werken.

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Paard krult zich heel erg op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:10

Daarom heet het ook van achter naar voren rijden saskiaefie, energie die je er in rijdt moet je van voren opvangen om tot dragen te komen :).

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:12

Goed les pakken, en vooral een lesgever die je kan helpen met voorwaarts neerwaarts rijden!

Mijn vz pony liep vorig jaar zo:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3574_n.jpg
En nu zo:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8862_n.jpg
Of zelfs zo:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2771_n.jpg

Waar ik mee begonnen ben als ik ze terug opgepakt heb, is ze een aantal weken bijgezet longeren, nl zo:
http://i665.photobucket.com/albums/vv17 ... 19ed13.jpg
Zijn gewoon nylon touwtjes, geen elastiek oid.
Ik heb ze altijd zo vast dat als ze gewoon met haar hoofd in een normale positie staat, ze heel licht contact met de mond maken.
Als ze dan gaat bewegen krijgt ze vanzelf een lichte hulp die haar uitnodigt haar hoofd te bewegen.
Zorg er wel voor dat ze aan een goed tempo doorlopen, zodat de motor achteraan geactiveerd wordt.
Geleidelijk aan leerde ze zo om ipv haar neus in te knikken, haar hals lang te maken, haar rug bol te maken en niet steeds in te knikken bij minieme druk.
Ik zeg er wel bij dat dit een jonge pony is die ik ingereden heb, bij een ouder paard dat verkeerd is gereden kan het moeilijker zijn, maar het principe blijft hetzelfde.
Ze moeten gewoon leren van je hand te volgen: je zet druk (1-2 sec) en laat los en geeft je hand een beetje, dan zouden ze hun hals/neus moeten uitschuiven.
Veel succes! Met veel geduld en goede begeleiding zal het wel lukken!


Qwerty1

Berichten: 88
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 20:27

Amaranth7 schreef:
Onzin hierboven, opkrullen komt van een vastgehouden rug. Van achter naar voren rijden is de boodschap, meteen goed naar voren rijden bij opkrul gedrag en het ontkrullen belonen. Leer hem naar de hand toe te rijden, van achter naar voren. Neem goed les, want dit is niet gemakkelijk.


Oke, en hoe bedoel je met belonen, een klopje geven op de hals? Ook heb ik les genomen. :)

:D

Qwerty1

Berichten: 88
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 20:30

__Astrid schreef:
Goed les pakken, en vooral een lesgever die je kan helpen met voorwaarts neerwaarts rijden!

Mijn vz pony liep vorig jaar zo:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3574_n.jpg
En nu zo:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8862_n.jpg
Of zelfs zo:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2771_n.jpg

Waar ik mee begonnen ben als ik ze terug opgepakt heb, is ze een aantal weken bijgezet longeren, nl zo:
http://i665.photobucket.com/albums/vv17 ... 19ed13.jpg
Zijn gewoon nylon touwtjes, geen elastiek oid.
Ik heb ze altijd zo vast dat als ze gewoon met haar hoofd in een normale positie staat, ze heel licht contact met de mond maken.
Als ze dan gaat bewegen krijgt ze vanzelf een lichte hulp die haar uitnodigt haar hoofd te bewegen.
Zorg er wel voor dat ze aan een goed tempo doorlopen, zodat de motor achteraan geactiveerd wordt.
Geleidelijk aan leerde ze zo om ipv haar neus in te knikken, haar hals lang te maken, haar rug bol te maken en niet steeds in te knikken bij minieme druk.
Ik zeg er wel bij dat dit een jonge pony is die ik ingereden heb, bij een ouder paard dat verkeerd is gereden kan het moeilijker zijn, maar het principe blijft hetzelfde.
Ze moeten gewoon leren van je hand te volgen: je zet druk (1-2 sec) en laat los en geeft je hand een beetje, dan zouden ze hun hals/neus moeten uitschuiven.
Veel succes! Met veel geduld en goede begeleiding zal het wel lukken!


Oke, dankjewel. Je pony loopt trouwens wel heel erg mooi, mooi ontspannen, veel beter dan eerst inderdaad!

:D

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Paard krult zich heel erg op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:31

Een aai op de hals, eens ''braaf'' zeggen.. Dat je paard weet waar je naartoe wil :).

Qwerty1

Berichten: 88
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 20:32

Amaranth7 schreef:
Een aai op de hals, eens ''braaf'' zeggen.. Dat je paard weet waar je naartoe wil :).


Oke, ik ga het proberen, dankje! :)

:D

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:27

Mijn paardje deed dit heel erg met de overgangen. Puur omdat hij het moeilijk vond en we allebei onze weg nog moesten vinden.
Nu doet hij het soms nog wel eens, dit is dan vooral aan het begin met rijden omdat hij dan nog meer moet ontspannen en het een dieseltje is ;)

Leer je paard kennen door je paard, paard te laten zijn


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 74 bezoekers