Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 16:51

Sinds een paar maanden heb ik een bril, dit omdat ik van veraf niet goed kan zien (ik gebruik hem alleen voor school en om tv te kijken). Maar nu krijg ik het gevoel alsof ik niet meer helder door de bril zie. De kleine letters die ik eerst wel kon lezen, zijn nu opeens wazig. Nou is dit alleen binnen (thuis, in het klaslokaal), buiten zie ik alles gewoon helder. En er is nog iets, mijn ogen veranderen. Vanmiddag zat ik met papa te kletsen, draai ik m'n hoofd naar de tv en wow, wat zie ik de ondertiteling goed, Draai m'n hoofd naar de klok, en wow, dat zie ik de cijfers goed. Helaas duurde dit niet lang, na het eten gingen we weer tv kijken en ik zie de ondertiteling helemaal niet helder meer, huh? Nou ben ik zelf echt verslaafd aan sociale media (tips om daar vanaf te komen, zijn meer dan welkom) en niet zo'n beetje ook! Ik kan met gemak 6 uurtjes lang zitten bokken. Ja, ik heb al zovaak gehoord dat je ogen niet verslechteren door computeren, maar ik krijg nu toch echt m'n twijfels. Tenslotte kan het aan m'n bril liggen (maar dat denk ik persoonlijk niet). Hij was perfect toen we hem kochten, is nooit gevallen en er zit geen enkele kras in.

Dus ik ben echt ten einde raad, hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken :D


_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 18:19

Niemand een ideetje :D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:21

Voordat je die bril aangemeten hebt gekregen, ben je naar een oogarts geweest?
Je zegt dat je veel achter de computer zit: dit minderen. Probeer ook zo min mogelijk met bril te doen.

Je suis Charlie.

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:23

aan de zenuwen van je hoofdhuid zitten geloof ik je spieren van je ogen aan vast, als je hoofdhuid strak komt te staan, dan kan dat invloed hebben op je zichtvermogen

de ene keer kan ik computer en de krant lezen zonder leesbril en volgende moment moet ik toch echt leesbril op

maar het zit allemaal met elkaar in verbinding, kijk eens wat een lekkere hoofdmassage voor je ogen kunnen doen

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 18:23

Nee, maar ze hebben wel mijn ogen opgemeten enz

Ja ik weet het, maar het lukt gewoon niet om minder op de computer te zitten :n

Ik haat m'n bril, dus ik doe hem alleen op als het moet :)

Abracadabra9

Berichten: 5005
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:25

Cassidy schreef:
Probeer ook zo min mogelijk met bril te doen.


Benieuwd naar de uitleg hiervan Cassidy, iemand heeft niet voor niks een bril lijkt me. TS ik herken je probleem niet (gelukkig), maar het vele computergebruik zou hierin mee kunnen spelen. Sinds ik mijn eigen bril op zet (bijna altijd) heb ik geen last van hoofdpijn meer en dat ik moet 'knijpen' met mijn ogen voor ondertiteling en dergelijke. Juist dit knijpen is ook heel slecht/intensief voor je ogen.

TE5

Berichten: 4362
Geregistreerd: 12-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:27

Ligt het ook niet aan hoe moe je bent?
Vaak heb ik dat ik aan het begin van de dag nog prima kan zien zonder bril (niet zo goed als met, maar toch zeker zo goed dat het niet storend is), terwijl aan het eind van de dag als ik 'm af zet alles wazig is. Of datzelfde ook 's ochtends vroeg als ik al een tijdje behoorlijk moe ben.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 18:28

TE5 schreef:
Ligt het ook niet aan hoe moe je bent?
Vaak heb ik dat ik aan het begin van de dag nog prima kan zien zonder bril (niet zo goed als met, maar toch zeker zo goed dat het niet storend is), terwijl aan het eind van de dag als ik 'm af zet alles wazig is. Of datzelfde ook 's ochtends vroeg als ik al een tijdje behoorlijk moe ben.


Er zitten 15 minuten tussen, tijdens het eten wordt je niet heel moe denk ik :')

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:31

Vriendin van me had hetzelfde en kreeg absoluut het advies om haar bril juist wel altijd te dragen van de oogarts!

Wat is je sterkte ts?

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 18:31

1.50 :)

Abracadabra9

Berichten: 5005
Geregistreerd: 23-03-07

Re: Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:34

@ Iris en TS, juist wel je bril dragen lijkt me de bedoeling ook. Sterkte 1.50 is ongeveer wat ik ook heb en draag hem sinds kort altijd (na vermoeide ogen etc.). Je hebt zo'n bril gewoon niets voor niks en anders overstappen op lenzen.

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:35

Citaat:
Probeer ook zo min mogelijk met bril te doen.

Dit is niet altijd een goede raad. :)

Ik heb begrepen dat in de groei je sterkte juist kan varieren. De precieze uitleg heb ik niet onthouden, maar het heeft te maken met de 'flexibiliteit van je ogen' (figuurlijke zin!) die in de groei anders is dan als volwassene.

Verder moeten ook je hersenen wennen aan je zicht en zit de aanpassingen dus niet alleen in bril/ogen.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:36

Je bent bijziend. Dat betekent, dat je beter dichtbij ziet, zonder bril. Voor ver weg heb je een bril nodig.

Hope Springs Eternal

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 18:37

Dat klopt Johanna :j Mij is ook verteld, dat het slecht is om een bril op te zetten als ik dichtbij iets moet zien (lezen, ipatten enz) Dit omdat ik dichtbij wel heel goed zie.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:42

Je hebt twee soorten slechtziendheid: bijziend ('min' glazen) en verziend ('plus' glazen).
Bijziend betekent dat je alleen dichtbij scherp kunt zien. Je ogen werken in feite té goed, en het scherptebeeld ligt daardoor áchter je netvlies. Daarom heb je negatieve lenzen nodig, die brengen het beeld weer op de goede plek. Vermoeidheid heeft bij deze vorm van onscherp zien geen invloed. Als je moe bent, is het tóch niet zo dat je daardoor je ooglens minder aanspant waardoor je opeens wél goed ziet.
Bij verziendheid kun je in de verte goed scherp zien, maar dichterbij niet. Je ogen brengen het scherptepunt niet op je netvlies, maar er vóór. Pluslenzen helpen je ogen om het scherptebeeld wel precies op je netvlies te brengen. Moeheid maakt deze vorm van onscherp zien wél erger. Je kunt door je extra in te spannen nog vrij lang je ogen beter te laten focusseren. Als je moe bent lukt dat niet meer.

Voor beide vormen van onscherp zien geldt dat bij slecht licht lezen of veel computeren geen énkel negatief effect heeft. Dat zijn echt allemaal bakerpraatjes.

Als je nog in de groei bent, kunnen je ogen (bij beide vormen van onscherp zien) heel snel achteruit gaan. Dat is domweg het verder groeien van je spieren, daar kun je niets aan doen.

Opnieuw je ogen laten meten dus, en nieuwe glazen laten maken.

Het is trouwens ook niet nodig je bril af te zetten als je dichtbij kijkt. Dat maakt geen fluit uit en heeft ook geen invloed op het eventueel achteruitgaan van je ogen.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 18:46

Dankje Ibbel :)

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:49

Kortom: je bril (met de juiste sterkte! ) dus ophouden. Of eventueel lenzen aanschaffen.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 19:00

Lenzen zijn uitgesloten en moet je persé je bril ophouden ?

Twilight

Berichten: 5503
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Re: Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:09

mijn ogen zijn in een aantal jaar ook snel achteruit gegaan sinds ik hem in groep 7 alhad, ondertussen 11 jaar verder. ik begon ook met -1.50.., maar ik moest toch echt mijn bril hele dagen op hoor.
het is verstandig en her voorkomt brokken.


Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Re: Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:10

Mijn ogen gaan ook elk half jaar weer achteruit.
Ik draag lenzen en laat m'n ogen elk half jaar controleren. Elke keer zijn ze weer slechter.

Het schijnt wel dat het 'ooit' stabiel blijft..

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 19:11

Maar stel nou hé, ik vraag om ik voorin mag zitten in de klas en ik ga dichterbij de tv zitten, dan heb ik hem in principe niet nodig, kan dat wel ? Dat ik hem dan helemaal niet meer opdoe?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ogen verslechteren zo snel.. Waarom en waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:12

Als het kan dan gewoon doen. Je bril voortdurend opzetten zorgt ervoor dat je ogen lui worden.

Je suis Charlie.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 19:12

Pascal schreef:
Mijn ogen gaan ook elk half jaar weer achteruit.
Ik draag lenzen en laat m'n ogen elk half jaar controleren. Elke keer zijn ze weer slechter.

Het schijnt wel dat het 'ooit' stabiel blijft..


Ja maar ik ben en dus volop in de groei, ze zeggen dat mijn ogen nog alle kanten op kunnen :j

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:13

Cassidy schreef:
Als het kan dan gewoon doen. Je bril voortdurend opzetten zorgt ervoor dat je ogen lui worden.


Dat klopt niet bij verziendheid hoor.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:15

Iris82 schreef:
Cassidy schreef:
Als het kan dan gewoon doen. Je bril voortdurend opzetten zorgt ervoor dat je ogen lui worden.


Dat klopt niet bij verziendheid hoor.


Ik ben zelf verziend en spreek uit ervaring. Als ik mijn bril veel opzet, zie ik minder goed op momenten dat ik hem niet opheb. Mijn ogen zijn recentelijk nagemeten. Maar goed, ervaringsdeskundigen tellen niet blijkbaar.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annepaardoes, Anoukjuuuhh, Bindy73, BritHittepit, Hanmar, nayla, NorwayFjord en 30 bezoekers