vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 02:14

Mijn nichtje is vegetarisch, en meestal wordt zij afgedaan met een simpele vleesvervanger terwijl wij allemaal van een 'luxe' kalkoen aan het eten zijn (wat ze uiteraard niet wilt). En ik wil dit jaar eigenlijk ook eens een lekker vegetarisch hoofdgerecht maken voor haar.

Ik heb op 24kitchen al gekeken en zag daar een courgette medaillon, echter zitten daar paddenstoelen in, en die lust madam niet. Ze lust daarnaast ook geen tomaat. Verder weet ik niet goed wat ze wel en niet lust (courgette dan weer wel ;) ).

Iemand tips/recepten? :D

Dankjewel alvast!

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 02:16

De vegetarische slager heeft allerlei lekkere alternatieven.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 02:18

Waar kan ik die vinden? :Y)

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 02:23

Biologische winkel, Jumbo, etc.

jasz

Berichten: 2212
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 02:27

Ik ben ook vegetarier en ik ben persoonlijk altijd blijer met iets als quiche, iets anders gewoon zonder vlees of vleesvervanger. Heel veel van die vleesvervangers zijn gewoon niet zo lekker. Iets van aubergine, courgette zijn wel goede vervangers. Ik weet zo even geen recept, maar ik ga nog ff denken.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 03:01

Je zou kunnen gaan voor iets als ravioli met pompoen/riccotta, lasagne van verschillende groenten, iets verpakt in bladerdeeg: misschien iets met blauwschimmelkaas als ze dat lekker vind, of gefrituurde risottoballetjes met een heerlijke salade eronder, gefrituurde uien met kruidencouscous, of gevulde uien.

Of verschillende loempia's maken en dan wisselen met de vulling, eentje met als hoofdbestanddeel zuurkool, eentje met kaas/noten/dadels en eentje met misschien risotto, weet niet of hier recepten voor zijn, verzin het ter plekke }:0
Laatst bijgewerkt door Yucca op 23-11-13 03:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 03:03

Nou het moet niet een complete aparte maaltijd worden eigenlijk, maar meer dat het plekje van de kalkoen op haar bord vervangt zeg maar, naast de euhm, ik noem maar wat aardappels en de spruitjes :+

hannahaapje

Berichten: 2004
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Prov Utrecht

Re: vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 03:10

Heb niet veel tips, maar wil wel zeggen, super dat je op deze manier rekening houd met je nicht! Dat zal ze vast waarderen. En er worden zoveel dieren geconsumeerd tijdens deze feestdagen, echt top dat je moeite neemt om iets te verzinnen zonder vlees.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 03:13

Dan misschien een filotaartje met spinazie en feta, of een gevulde paprika, of gevulde courgette?
En één bladerdeegbakje (ingrediënten voorbereiden in in een klein overschaaltje en dat afdekken met bladerdeeg) is ook zo gemaakt, of een bijzondere soufflé?

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 03:58

Of iets met Halloumi?
Het is niet overal makkelijk verkrijgbaar, maar wel heel makkelijk te bereiden en te combineren en wat anders dan 'je standaard vegading' zeg maar.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:10

Ik heb we lens hazelnoot 'ham'burgers gemaakt, erg lekker!. Hazelnoten fijn hakken, brood/paneermeel, ei, zout/peper, tijm, peterselie, bieslook erdoor en even bakken in de pan. Ook niet heel speciaal, maar wel net wat anders dan een vleesvervangers uit de winkel.

Wat leuk dat je dat trouwens wil doen!

ravellie

Berichten: 3071
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:13

De albert heijn heeft een lekker recept met courgette ( soort mini taartje uit de oven met bladerdeeg en courgette)

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:32

Ik heb het recept op Kitchen24 even opgezocht. Je kan ook de paddestoelenvulling vervangen door andere ingredienten, die je nicht wel lekker vind, zoals bijvoorbeeld de vullingen die hierboven worden genoemd, met pompoen, kaas, noten, paprika. Deze medaillon vullen met de hazelnoothamburger van hierboven lijkt mij een goede combinatie. Of gevulde aubergine met kaas, paprika, courgette en kruiden, ook altijd erg lekker.
Super dat je er rekening mee wilt houden.

amie1965
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-09-13

Re: vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:44

Houdt ze van vis? Bij de supermarkten ligt in de diepvries 'zalm in bladerdeeg'.
Moet klaargemaakt in de oven, geloof 25 min, en is gewoon lekker.
Of een grote zalmmoot, botervis, tongfilet halen bij de visboer?

jasz

Berichten: 2212
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:49

Vis is ook een dier. Als je vegetariër bent eet je geen dieren. Je kan idd alleen vis eten. Maar dan ben je geen vegetariër.
Ik vind zelf dingen met veel groentes heel lekker. Je kan zelf groentenburgers maken. Groenten en ei door elkaar, desnoods iets van tofu erdoor en dan met paneermeel ofzo .

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:59

Een deel van ons gezin is vegetariër. Wij hebben besloten om juist met feestdagen geen vlees te eten, zodat iedereen van hetzelfde kan genieten. Met kerst is het inmiddels een traditie geworden om als hoofdgerecht een prachtige, luchtige geelgouden kaassoufflé te serveren (en het is echt niet moeilijk om zo'n ding te maken) met daarbij (zilvervlies)rijst met een romige saus van gemengde paddenstoelen en een scheutje cognac.

Als je de recepten wilt, kan ik ze wel opzoeken voor je.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 10:00

Nou, van de kaassoufflé (en dan vast niet zo'n ding uit de frietpan neem ik aan :+ ) zou zeker heel tof zijn!

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:07

Ik zou langs de vegetarische slager gaan. Daar kan je lekkere dingen kopen. Ik zou er persoonlijk wel zoiets bij doen, en niet alleen groente. Dan is het wel heel erg kaal. :)
Vind het wel erg leuk dat je er aan denkt, er zijn genoeg mensen die er weinig moeite voor zullen doen! +:)+

Anoniem

Re: vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:09

Gebakken camembert met cranberrysaus vind ik altijd erg lekker, en heeft ook wel iets chiques?

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:54

Lekkere dingen komen hier al voorbij, wij eten dit jaar empanadas en gevulde portobello's.

Misschien heb je nog iets aan deze lijst van vegatopia, alle kerstgerechten die ze ooit op de site hebben gezet.

Anoniem

Re: vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:58

Lust ze wel (zachte) geitenkaas, brie, camembert ed? Alle kaasjes zijn erg lekker om warm uit de overn te serveren met honing en walnoten. Of verse cranberry saus.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 14:01

Dankjewel allemaal, nu moet ik vast iets gevonden krijgen!

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:58

Tof dat je dat wilt doen, dat staat inderdaad specialer dan een standaard vleesvervanger. :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:09

vegatopia is echt een aanrader voor recepten, veel "net even anders" recepten daar ipv de standaard vega opties :j

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:58

Ik vind het alleen zo jammer dat er bij de meeste sites en/of gerechten geen foto's bij staan. Ik zoek mijn gerechten bijvoorbeeld uit op basis van ingredienten én hoe het eruit ziet. Dan ben je al gauw op ah of c1000 dat soort dingen aangewezen welke dan weer in vergelijking met vegatopia bijvoorbeeld zeer beperkt is.