Een eindeloze zoektocht. Allergie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Een eindeloze zoektocht. Allergie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 02:29

Bokkers, ik word gek.

Gek van de jeuk, gek van de pijn en vooral gek van het idee dat ik er (tot nu toe) níets aan kan doen. Ik heb namelijk een allergie, of nouja, een huiduitslag die komt en gaat... en weer komt.. en ook weer gaat.. En nu lijkt hij het wel erg gezellig te vinden op mijn handen -O-

Een jaar of 5 terug is er bij mij hooikoorts geconstateerd; graspollen en berkenpollen. In het voorjaar en de zomer had ik dan last van jeukende ogen en een kriebelneus, maar dat was altijd goed te verhelpen en bovendien wist ik waar het van was. Daarna begon de huiduitslag.. zomaar.. op willekeurige plekken. Soms bleef het maanden weg, maar zo nu en dan stak er altijd wel een plekje de kop op. Varierend van plekjes ter grote van een dubbeltje tot het bedekken van de helft van mijn gezicht. Erg vervelend, maar het trok altijd binnen een dag of 3 weer weg. Ik heb daarvoor nog een aanvullende bloedtest laten doen, het enige wat daaruit bleek was dat ik allergisch was voor kiwi en laat ik dat nou nét niet eten.

En dan nu.. Eind september begon ik uitslag te krijgen op de rechterkant van mijn linker ringvinger, een plek waar ik al eerder last van had gehad. Dit werd steeds heftiger, ondanks het smeren met de hydrocortison en ik kreeg ook uiteindelijk een grote plek op de bovenkant van mijn rechterhand. Het hield zo lang aan dat ik uiteindelijk een afspraak heb gemaakt bij de dermatoloog. Ik heb een prettig zalfje gekregen en uiteindelijk ook een plaktest met 50 producten/stoffen en 4 eigen producten. Ik had zo gehoopt dat daar mijn oplossing uit zou komen, maar helaas.. Geen reacties, slechts op mijn eigen producten (shampoo en gezichtsreiniger) waarvan de dermatoloog zei dat dat geen noemenswaardige reacties waren omdat de betreffende producten normaalgesproken tóch niet 3 dagen lang op mijn huid zitten. En nog treuriger is dat de reacties nu net zo hard weer terugkomen. In mijn ringvinger ontstaan weer scheurtjes en de bovenkant van mijn rechterhand jeukt weer als de malle.

Uit alle "officiele" testen blijkt dat ik nergens allergisch voor ben wat betreft contact- of voedselallergieen. Maar tóch blijf ik op willekeurige momenten op willekeurige plekken reageren op "dingen". Hebben jullie hier ervaring mee? Het drijft me echt tot waanzin, ik kan er wel om janken :(

Mijn doel is om in ieder geval een maand een dagboek bij te houden met specifieke dingen die ik eet en waarmee ik in contact kom. Een andere manier om er achter zien te komen hoe ik die vreselijke jeuk (en uiteindelijk pijn) weg kan houden..

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Een eindeloze zoektocht. Allergie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 02:32

Hoelang heb je dit al?
Slik je toevallig hormonen?(pil..) (spiraaltje..staafje)

Ik kreg van de pil ook overal uitslag en plekken...

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Een eindeloze zoektocht. Allergie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 02:33

Deze specifieke uitslag, dus echt die pijnlijke plekken op mijn handen heb ik sinds eind september. Bijna 2 maanden dus. Eczeem/huiduitslag over het algemeen is van de laatste 3 jaar. (en vroeger als kind dan).

Ik slik de pil, maar da's al zo'n tijd.. Langer dan 3 jaar iig :P

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Een eindeloze zoektocht. Allergie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:25

Het is vooral handen begrijp ik, dan denk ik aan afwas of schoonmaakmiddel bijvoorbeeld. Heb je daar handschoenen bij aan?

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:17

Zie je een patroon bij bepaald weer? Vochtig, juist erg droog, hoge of lage temperaturen?

Zwem je heel toevallig regelmatig? Of inderdaad afwassen? Het hoeft niet per se het afwasmiddel te zijn - het kan ook dat je huid slecht reageert op water. Dat heeft mijn vader: heel erg vervelende, jeukende maar vooral pijnlijke plekken en ook schijnbaar geen allergieën. Het wordt bij hem erger als hij in aanraking komt met water (goed excuus om de afwas niet te hoeven doen! :+ )

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Een eindeloze zoektocht. Allergie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:18

Heb je al een allergiepilletje zoals cetririzine geprobeerd om te kijken of het dan minder wordt?

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:21

En als je bijv. op vakantie bent ofzo is het dan minder/weg?

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:21

Ik heb exact hetzelfde; hooikoorts, reageer heftig op kiwi's, maar ook de klachten op je hand herken ik.
Na testen bleek ik te reageren op papier, karton, plastic (ook bijv. handschoenen voor de afwas) etc. Ik had toen een baantje in een supermarkt waar ik heel de dag met deze spullen in contact kwam en waardoor ik dus constant rode en kapotte handen had.
Inmiddels is het al jaren weg.

Smeren heeft bij mij trouwens nooit geholpen, het is bij mij over gegaan nadat ik een half jaar onder de Australische zon heb gebivakkeerd, dus wellicht is dat een optie voor je :+ :+

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Een eindeloze zoektocht. Allergie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:23

Ik heb contactallergie! Is niet fijn, ik heb het ook op mijn handen.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 01:18

Zo, daar ben ik dan eindelijk! Bedankt voor jullie reacties!

Zonnebloem, Hanmar; Ik reageer inderdaad op bepaalde afwasmiddelen/schoonmaakmiddelen. en draag daarom ook altijd handschoenen; ik droeg eerst Latex schoonmaakhandschoenen en later anti-allergische handschoenen omdat ik het idee had dat ik niet helemaal tegen latex kon. Dit is echter ook getest bij de plaktest en ik bleek dus niet allergisch te zijn voor latex. :x
Ik zie verder geen duidelijke patronen, het enige dat ik tot nu toe kan concluderen is dat het verergert in het najaar.

Vala. Ik slik(te) voor mijn hooikoorts desloratadine (ik word moe van cetrizine) en heb het inderdaad ook al geprobeerd, maar de plekken lijken hier niet minder op te worden. Het zou fijn zijn als ik het snel weg kon krijgen als het opkomt, maar ik ben eigenlijk opzoek naar een manier waarop ik de plekken helemaal kan voorkomen.

Rianneke, nee, het zet zich gewoon voort. Mijn vakantiebestemmingen hebben over het algemeen trouwens ook geen ander klimaat dan Nederland hoor. :P

Goof, goeie optie! Misschien moet ik maar een goed doel opzetten "Help Anne naar Australie toe, van de eczeem weg" :P


Het enige wat voor mij nu echt goed lijkt te helpen is groene leem; erop smeren en goed in laten trekken. De plekken waren vanmiddag bijna weg, maar zijn nu dus weer terug. Het viel mij trouwens ook op dat de "aangedane plekken" een stuk lichter zijn dan de rest van mijn huid. Niet door schilfers oid, die heb ik nu niet. Het is zo vervelend en lastig, het begon gisteren zelfs te bloeden op mijn vinger (bij een gewrichtje, omdat dat veel beweegt). Meh ;(

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:06

Als het verergert in het najaar dan klinkt het erg hetzelfde als wat er in mijn familie 'rondwaart'. Dat heeft veel met vocht te maken en is niet direct te verbinden aan een contactallergie. Helaas kan ik je daarmee niet verder helpen want de oplossing is hier ook nog niet gevonden. -O-

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Een eindeloze zoektocht. Allergie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:16

Klinkt als een soort extreme uitdroging van de huid, vooral omdat je zegt dat het gezicht en handen is.
De lucht is natuurlijk veel droger nu.

Heb je al eens een vettende bad- of doucheolie gebruikt?
Je geeft zelf al aan dat alleen smeren goed helpt, dus dikke kans dat het inderdaad geen allergie is maar gewoon uitdroging.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Een eindeloze zoektocht. Allergie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 11:35

Het zijn nu alleen mijn handen, CM. En dan niet heel mijn handen, maar bepaalde plekken. Een plek er van ongeveer 3cm doorsnee op de bovenkant van mijn rechterhand. De rechterkant van mijn linkerringvinger (en de bovenkant van het middelste kootje) en een plekje van 1cm in doorsnee recht onder mijn linker ringvinger. Daarnaast heb ik geen last van schilfers en doet het pijn als het nat(tig) word. Smeren met spulletjes; ook vettende cremes werkt niet. Alleen die groene leem (die het in principe alleen nog maar droger zou maken).

Hanmar. Dat zou zomaar kunnen inderdaad. Een collega kwam net met een bijzondere tip, die had ook last van eczeem zo nu en dan en bij hem hielp de zonnebank en vitamine D-pillen erg goed. Hij dacht dat het zou kunnen komen door een tekort aan vitamine D omdat de zon in deze tijd van het jaar niet zo bijzonder veel en/of sterk schijnt. Misschien in jou familie ook? :oo

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Een eindeloze zoektocht. Allergie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:37

heb je ook maag- en/of darmklachten?

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Een eindeloze zoektocht. Allergie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 11:38

Nope :n

LhinnOlijf
Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:47

Toen i het las, dacht ik bijna direct aan winter handen. Dan krijg je vaak een trekkende/ geïrriteerde huid die ook kan barsten (zogenaamde winter kloven). Heb je geprobeerd om 's avonds met ingevette handen te gaan slapen en daarover (eventueel) een katoenen handschoen??? Vaak helpt het vet houden van de huid, aangezien de lucht/ kou jouw huid (extra) uitdroogt.

Hopelijk kan een zonnebank je van jouw klachten afhelpen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Een eindeloze zoektocht. Allergie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:48

het kan nl een reactie op (teveel) suiker of afvalstoffen zijn, en eczeem gaat vaak samen met darmklachten.

Donkim

Berichten: 701
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: A’zoden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:48

Hoi TS,

Wat is jou probleem bekend voor mij. Toen ik 12 werd is er een extreem geval van hooikoorts vastgesteld en sindsdien word het alleen maar erger ;( .

Inmiddels hebben we verschillende testen gehad en nauwelijks wijzer geworden *enkel dat ik niet tegen wasverzachter en geparfumeerde douche/wasmiddelen kan*. Deze uit mijn leefstijl geschrapt, maar de jeuk die blijft. Nu is dus de volgende stap naar de allergoloog, maar als angsthaas nummer 1 voor de dokter valt dit niet mee.

De jeuk lijkt net zoals bij jou steeds erger te worden, met uitslag of zonder uitslag. In een woord VERSCHRIKKELIJK! Zo erg dat ik het in mijn slaap tot bloedens toe open krab.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:52

Hele stomme vraag misschien maar draag je handschoenen tijdens het rijden?

Heb zelf een jaar getobd met dezelfde klachten op mijn handen, was net eczeem en jeukte als een gek, schilferde niet maar als ik er aan krabde kwamen er blaasjes op te staan.

Uiteindelijk bleken het mijn roeckel handschoenen te zijn waarvaan de voering door wat vocht aan het 'vergaan' was, heb nieuwe gekocht en het was weg. Bij mij zat het vooral midden op mijn hand en tussen mijn vingers.

Urona447
Berichten: 2792
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:35

Jeetje wat herkenbaar, ik zit al maanden onder de huiduitslag en loop al maanden met zwaar ontstoken ogen en jeuk. Gek word je er van! Momenteel zit ik nog in de medische molen maar ik hoop zo dat de oorzaak gevonden word.

Het tot bloedens toe openkrabben is erg herkenbaar!

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:38

Het zou zomaar de moeite waard zijn om zonnebanken/vit.D te proberen. Met dit soort problemen ga je natuurlijk toch van alles proberen te veranderen of variëren om te zien wat het triggert, maar het enige wat je niet gecontroleerd kunt veranderen is de weersomstandigheden en hoeveel dag/zonlicht je vangt. Als je alle stoffen, vocht, uitdroging van je huid al hebt geprobeerd en niets helpt, dan zou ik het zeker eens in die hoek zoeken. Het zou in elk geval verklaren waarom je er meer last van krijgt in herfst/winter! :j

Helaas zijn er bepaalde soorten eczeem/uitslag die eigenlijk praktisch niet een duidelijke trigger hebben en die vaak terugkomen. Corticosteroiden-zalfjes helpen misschien wel (een beetje), maar die mag je ook niet eindeloos smeren. Dan is het enige wat je kunt doen vermijden van eventuele triggers (zoals in mijn familie bijv. water/vochtige omstandigheden) en misschien inderdaad dingen vinden die jou helpen, zoals het vet houden (of juist niet) van de huid op die plekken, dragen van handschoenen, of het gebruiken van een vitamine D-supplement/zonnebanken. Altijd de moeite waard om te proberen!

Edit: Bokt is geen dokter, en ik dus ook niet, en ik weet niet precies hoe je huid eruitziet als je echt veel last hebt, maar misschien is het de moeite waard om eens te Googlen naar 'atopisch eczeem' of 'constitutioneel eczeem' om te zien of je daar iets van herkent. En is er wel eens gekeken of je niet last hebt van psoriasis?

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Een eindeloze zoektocht. Allergie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 13:19

Hanmar, het zou nog vanalles kunnen zijn. Ik ben sowieso eczeem- en allergie gevoelig. Vroeger veel last gehad van constitutioneel eczeem. Nu lijkt het heel erg op Dishydrotisch eczeem, maar ik ben -net als Bokt en jij- geen dokter. En ook mijn dermatoloog loopt het allemaal steeds mis. Ik heb me iig voorgenomen dat wanneer dit nog speelt in het nieuwe jaar, ik nog maar eens een afspraak ga maken.

Vet is echt no-go voor mij, zeker niet om dat dan ook nog eens af te sluiten. Het verergert namelijk als het vetter/nattiger wordt.

Anouk, ik draag zeker handschoenen. Ook Roeckl, maar zonder voering. Ik zal eens kijken of nog een keertje wassen of nieuwe handschoenen helpen..

Ik vind 't fijn dat er zoveel reacties en tips binnenkomen! Daar kan ik echt wat mee, de komende tijd ga ik flink "experimenteren", maar omdat het zo op en af gaat (nu heb ik bijv. weer helemaal geen last ervan), is het erg lastig om een goed beeld te krijgen van wat werkt en wat niet.

Een goede tip voor de andere eczeemgevoeligen onder ons; probeer eens groene leem. Voor mij geeft dat op de hele heftige momenten zo'n verlichting. Het is heerlijk koel :)

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:39

Heb je al eens brandnetelthee geprobeerd?
Ook ik heb regelmatig last van eczeem, en heb een keer de tip gekregen om brandnetelthee te gaan drinken.
Ik drink nu elke dag een kopje brandnetelthee en dat werkt erg goed (werkt zuiverend, en smaakt ook nog best goed :) ) Waar ik normaal pilletjes moet slikken om de jeuk te onderdrukken en hormoonzalf smeer om de eczeem te onderdrukken is 1a2 kopjes brandnetelthee genoeg om de jeuk en het eczeem weg te houden. Bij mij wordt de eczeem/ jeuk ook erger als ik last heb van stress, en dat gecombineerd met een allergie (heel veel zalfjes ed kan ik niet tegen, wordt het erger van. vermoedelijk glycerine, maar dat is niet zeker (niet getest))

Let wel op, de eerste week dat je het gebruikt komt de eczeem er extra hevig/ in een keer uit, geef dan niet op en ga nog even door want daarna heb je er dan amper meer last van. Ook moet je het echt elke dag nemen, bij 1 dag overslaan merk ik direct dat het eczeem weer op komt zetten.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:04

Anne. schreef:
.

Anouk, ik draag zeker handschoenen. Ook Roeckl, maar zonder voering. Ik zal eens kijken of nog een keertje wassen of nieuwe handschoenen helpen..


Voering was misschien het verkeerd woord van me, draag ook gewoon de dunnen variant namelijk :j
Maar na verloop van tijd gaat de binnenkant 'op' net zoals dat aan de buitenkant ook gebeurd bij veel gebruik. Als dat klam of nat wordt kan daar van alles aan bacteriën in gaan zitten...

Ik had het vooral op de plekken maar mijn teugel overheen liep :j

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:27

Ik had laatst zoals vaak in het najaar een flinke doorbraak van koortslip op verschillende plaatsen op mijn lip. De zalfjes die normaal goed helpen dat ze niet doorbreken hielpen nu niet. Dus gesprongen en en droge lippen daarna. Nu iets heel raars ik had voor tijdens mijn borstvoeding en toen tepelkloven een zalfje gekregen. HIer zat schapenvet bewerkt in. Weet even de naam niet meer. Dit heb ik van ellende omdat mijn lippen zn zeer deden erop gedaan. En het werkt!!! Het is namelijk ook voor gesprongen en droge huid.

Misschien dus eens zoeken naar schapenvet en dat proberen te smeren! HEt werkte bij mij erg goed en hielp bij de genezing. Het ging ook al zo verdacht goed toen bij de tepels snel genezen! Dus misschien en idee?