Hoefkneuzing wat nog meer dan alleen rust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Hoefkneuzing wat nog meer dan alleen rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 13:25

Al enige tijd heb ik een pony staan die kreupel is.
De ene keer erger dan de andere.
Eerst dacht ik dat die kreupel was omdat die te scheef op zijn hoeven stond.
Had hem uitgeleend, en ze hadden te veel over straat gereden zonder schoenen of ijzers.
Hij is toen die terug bij mij kwam bekapt om hem weer recht op de hoeven te krijgen.
We dachten dat de kreupelheid daar vandaan kwam.
Daarna zijn de hoeven nog een keer volledig uitgesneden om te kijken of het geen hoefzweer was, maar dat was het ook niet.
Nu kwam er gister een andere smid, en deze hebben wij naar de pony laten kijken, en zijn hoeven.
Hij is weer bekapt, want hij stond nog niet recht (kan ook niet in 1 keer) maar deze zei ook dat de pony hoefkneuzingen heeft.
Nu moet die rust hebben (wat die al ruim 2 maanden heeft) maar is er iets wat verder nog kan helpen?

Supplementen of iets?

En heb al heel wat topic's gekeken hier, maar nergens staat echt iets duidelijks.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*


geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Hoefkneuzing wat nog meer dan alleen rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:29

niet vreemd dat wanneer je een hoef volledig uitsnijdt er hoefkneuzingen optreden.
Ik zou er maar eens een foto van laten maken.
Nieteen paard staat trouwens recht hoor.Als je de oorspronkelijke stand gaat veranderen kun je flinke problemen krijgen.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Pluisje8

Berichten: 169
Geregistreerd: 30-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:30

Is er al een da bij geweest.
Zo niet word het misschien tijd om een da er naar te laten kijken.
Het ken namelijk van alles wezen.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Hoefkneuzing wat nog meer dan alleen rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:35

Wellicht heeft hij al van zich zelf een dunne wand. Op ijzers zetten helpt dan het beste.

Hope Springs Eternal

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 14:48

Deze pony heb ik al ruim 12 jaar.
Hij heeft hoeven welke heel snel slijten als je over de weg rijdt.
Ik heb deze pony uitgeleend aan iemand, en deze heeft er mee over de weg gereden.
Dit heeft ze mij ook verteld, terwijl ik nog gezegd had het niet te doen, maar oké.
Omdat de pony nadat die een week bij mij stond kreupel werd, en hij dus scheef op zijn hoeven stond, en dan heb het niet over een beetje scheef, maar zo scheef dat die O-benig stond, want die normaal niet is!
Dus hoeven gedaan (recht gezet, of terug in zijn "normale stand" hoe je het noemen wil), pony bleef kreupel.
Hoeven zijn daarna uitgesneden omdat er gedacht werd aan hoefzweren, wat het dus niet was.
De pony was al bijna een maand kreupel (ene dag niet andere dag wel) voordat de hoeven uitgesneden zijn, dus daar komt het probleem niet van.
DA heeft ook gekeken, maar die kan er verder ook niks mee.

Ik vraag hier ook niet om commentaar op wat ik al gedaan heb, maar evt advies van mensen welke hier ervaring mee hebben, want er zijn al genoeg topic's hier op bokt waarin staat, je moet naar de DA.

Wat als die niks kan!!!

Mijn vraag is dus wat kan ik nog meer doen dan alleen rust bij een hoefkneuzing!

Probleem is dus al vastgesteld, dus een DA kan mij verder niet helpen.

Ik kreeg als advies rust, maar ik vraag hier of ik meer kan doen dan alleen dat.
Dus graag daar antwoord op, en anders graag geen reactie, anders wordt het een topic als al die andere waar ik dus niks aan heb omdat er geen antwoord in staat.

Dank je Johanna59, ik ga met mijn smid overleggen, al zei die ik nu had dat het beter was van niet, maar die doet zelf geen ijzers, alleen schoenen, en die ik normaal heb doet wel ijzers.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:56

Ik heb mijn paard met platte voeten en dunne zolen op ijzers gezet om haar iets hoger van de grond te krijgen, dat ze niet zo snel in de steentjes stapt. We zijn gradueel bezig met haar hoger op de voeten te krijgen maar dat gaat stapje voor stapje natuurlijk (zijn er al jaren mee bezig).
Om tijdens zoolkneuzingen te kunnen rijden/longeren/.. kun je evt. een zooltje laten plaatsen tussen hoef en ijzer, dan kan je paard wel volop bewegen zonder pijn en dat komt de groei en kwaliteit van de hoef ook weer ten goede. Verder toch even op een zachte bodem houden zonder steentjes, dat de zool de kans krijgt om te genezen
Ik weet niet hoe het zit met kneuzingen aan de wanden.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Hoefkneuzing wat nog meer dan alleen rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 15:10

Kneuzingen zijn op de zool.
Hij staat op stal op een hele dikke laag met vlas, en overdag loopt die in de wei.
Laat hem niet over straat of iets lopen.
Maar zal met de smid gaan overleggen over ijzers en zooltjes.

het rijden is voor mij nu niet noodzakelijk, maar vind het niet prettig dat de pony pijn heeft.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers