Help ! eigenwijs paard geworden???!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mek

Berichten: 249
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: N_H

Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 17:45

Hallo,
Nadat het vriendje/soulmate van mijn paard is overleden, ben ik verhuisd van stal, omdat mijn paard zich niet gemakkelijk voelde, nu gaat het goed! heeft alle ruimte om echt een paard te zijn. inmiddels heeft zij een nieuw maatje, maar dit gaat wel erg ver...

Ik kan werkelijk niks rustig alleen met haar doen als haar nieuwe "vlam" niet in de buurt is. (vroeger vertoonde zij ook dit gedrag alleen dan in zeer mindere mate, ze is vrij dominant, pittig en mega sterk)
omdat de stal voor de paddocks staat kan ze hem niet zien en flipt zo een beetje door. Denk aan hinniken (zowel met het rijden) niet willen stil staan ( trappen als ik de hoeven uitkrab) maar het ergste vind ik nog dat ze over me heen loopt en mij dus niet ziet staan! :( tevens ook tijdens het longeren kan ze weleens krap langs mij heen gaan.

Vorige maand sleurde ze me zelfs nog mee! waardoor ik enige littekens aan over heb gehouden -O- ;(
Het is niet zo dat ik nu bang ben, maar wel wat alerter sinds die val!
Ik blijf rustig/kalm, compliementvol ( als ze' rustig ' is) en negeer haar gedrag als dit nog rendabel is. Een gevecht aangaan, win ik niet en kan het immers nog erger maken.

Wel weet ik dat ik door de bomen het bos niet meer zie, en 'vaak' s'avonds naar paard ga, zodat ik kan genieten van me hobby/paard! zonder dat ik er niet van kan genieten en me eraan erger :')

Wie weet wat ik moet doen ?
Zit met mijn handen in mijn haren, (merrie is 23)

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re: Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:46

Ik denk toch een keer niet haar gedrag negeren maar duidelijk laten merken dat jij dit niet accepteert.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:50

Staan ze 24/7 buiten, of ook op stal?

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:58

Gewoon streng zijn..
Je kunt beter 1 keer een mep verkopen dan dat je 10 keer vraagt of ze alsjeblieft stil wil staan.
Voornamelijk als ze door je heen loopt, gewoon laten zien dat jij er ook nog bent en ze met jou bezig was, niet met haar nieuwe vlam ;)

mek

Berichten: 249
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: N_H

Re: Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 18:08

Caatje87 , ze staan s'avonds op stal.. kom vaak dus s'avonds zodat ik rustig met haar aan de gang kan gaan.

Owja zeker, lyanne_sanne en moonshine88 dit doe ik al best een tijdje, maar verlies me moed een beetje erin..:( zie nauwelijks verschil. ze wilt bewijze van al niet meelopen, omdat ik haar ook afmat, ( als het ware dan he):p

mek

Berichten: 249
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: N_H

Re: Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 18:17

Vandaar dat nu even rustig aan doe, voordat ik haar vertrouwen in mij breek. of draaf ik door?

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:26

Ik denk dat dat wel meevalt ;) op zo'n moment is ze totaal niet met jou bezig namelijk. Zodra ze niet op jou gaat letten zal ze door je heen blijven lopen. Door nu rustiger aan te doen pak je je problemen niet aan maar ontloop je ze alleen :)
Ik denk dat jou paardje moet leren dat ze alleen kan blijven. Dat daar het grootste probleem ligt. Alleen zodra ze door je heen gaat lopen wordt dat ook gevaarlijk voor jou. En daarom moet je haar dat duidelijk maken.
Het is dus niet zo dat je haar zou straffen omdat ze zo doordraait maar juist omdat ze daarmee jouw veiligheid in gevaar brengt ;) als je dit in je hoofd houd kun je denk ik beter begrijpen dat ze waarschijnlijk niet zo snel het vertrouwen in jou zal verliezen als je haar er alleen bewust van maakt dat ze op jou moet letten.

Het hyperactieve gedrag kan je er alleen uitkrijgen door veel te oefenen :)

mek

Berichten: 249
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: N_H

Re: Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 18:35

Dank je wel voor je reactie lyanne_sanne ! Peptalkje geeft me weer moed :) hihi

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:25

Het is altijd leuk even een soort "peptalkje" te horen, maar of dit echt voldoende gaat blijken te zijn daar twijfel ik toch heel sterk aan.
Je moet je manier van handelen, je manier van denken, je manier van reageren gaan veranderen, met als doel de aandacht van het paard naar jou toe te krijgen, respect opbouwen, regels heel duidelijk stellen, consequent zijn en blijven, enz ..... enz .....
Dit klinkt allemaal van tjaaaaa dat zullen we eens gauw in orde brengen, maar als je dit niet echt kent is dit niet zo makkelijk als dat het er uit ziet, das echt een heel andere manier van instelling en denken.
Je moet dus jezelf gaan veranderen want de fout zit niet bij het paard, de fout zit bij de mens.
Dit kan je alleen veranderen als je een goede lesgever/trainer laat langskomen, die jou dus les geeft hoe dit aan te pakken, die lesgever zal het dan ook gaan voordoen, en raar maar waar, meestal lukt dit binnen heel korte tijd, ik bedoel je ziet als het ware het paard veranderen, het zal al na enkele minuten veel respectvoller worden, dus ook niet meer zomaar door je heen lopen.
Die instructie geeft uiteraard heel de tijd uitleg hoe en wat er gebeurt, wat je moet doen, waar je moet op letten, wat je niet mag doen en ook het reageren op signalen die het paard je geeft, en vooral wanneer je moet belonen.
Als zo'n trainer met je paard bezig is, dan denk je al heel vlug dit kan echt niet mijn paard zijn, ik probeer dit ni al zooooooo lang en het lukt me nooit, en je zal zien het lukt dus wel en dit al na echt heel korte tijd.
Dan laat zo'n trainer jou enkele dingen proberen, en zal je dan ook begeleiden met hetgeen je dan aan het doen bent.
Neem dus les , dit veranderd echt heel het omgaan met je paard, het verhoogd de veiligheid, en je paard zal uiteindelijk echt doen wat je van hem vraagt.
investeer in een paar lesjes, als je enkel op goede tips het zelf gaat proberen dat lukt bijna nooit.

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:19

Ben het zeker met je eens aeolusnr1 ;) zulk gedrag zal alleen stoppen wanneer TS consequent blijft voor haar paardje. Maar ik vind het voor zoiets niet nodig om gelijk een lesgeefster voor te zoeken. In principe gaat het namelijk om gedragsregels opstellen en naar mijn idee weet TS best wat ze wel en niet van haar paard wil accepteren :) ik denk dat ze al een heel eind komt door gewoon voor zichzelf op te komen.

Mocht het dan alsnog niet lukken is een lesgeefster wel een goed idee :)

Je kunt het! Succes!!

Loez1986

Berichten: 137
Geregistreerd: 19-11-13

Re: Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:28

Ik zou even enkele weken heel consequent zijn en duidelijk laten weten wat je wel en niet leuk vind..
Een dag heeft immer 24 uur... Daarvan mogen ze 22 uur zelf invullen en 2 uur per dag hebben ze te luisteren.. En dat word natuurlijk beloont..

Kamy

Berichten: 1428
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:36

Loez1986 schreef:
Ik zou even enkele weken heel consequent zijn en duidelijk laten weten wat je wel en niet leuk vind..
Een dag heeft immer 24 uur... Daarvan mogen ze 22 uur zelf invullen en 2 uur per dag hebben ze te luisteren.. En dat word natuurlijk beloont..


Bij je eerste deel dacht ik: Oei... (hij heeft die 2 uur maar te luisteren) maar bij het 2e deel dacht ik: Oef... (en dat wordt beloond).
Want dit gedrag wordt niet vertoond omdat het paard ineens geen respect meer heeft voor zijn mens, lak aan de regels heeft en daarom dus op zijn plek gezet moet worden door straffen. Dat heeft geen enkele zin.... Het zit nl niet in de aard van een dier om bewust de mens dwars te liggen. Ik denk eerder dat ze onzeker is geworden door alles wat ze meegemaakt heeft en dat ze nu gewoon heel erg hecht aan haar nieuwe maatje. En als je consequent en duidelijk blijft zonder straf (in de zin van eisen, dwingen, slaan, schoppen enz) dat je het binnen de perken kan houden van gevaarlijk zeg maar. Ze moet weer het gevoel krijgen dat het bij de mens ook goed is, dat het vertrouwen er is en dat ze ook zonder dat maatje veilig is.
Mijn paard heeft dit nl ook. Alleen die heeft het gelukkig niet meer als je aan het rijden bent. Maar zodra zij op stal moet om te gaan zadelen, en de rest bleef in de wei dan brak de hel los. En je kunt het er gewoon niet uit "eisen" (daarom schrok ik van je eerste zin: Die 2 uur moet hij gewoon luisteren). Respect en vertrouwen krijg je door rustig doch duidelijk de aandacht op te eisen en de goede dingen te belonen.

Loez1986

Berichten: 137
Geregistreerd: 19-11-13

Re: Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:26

Tja mijn paardje heeft het erg zwaar als ik bij der ben... Ze is nog maar 2.5 en word bijna " dood " geknuffeld.. Maar ik meen wel dat je met veel liefde en vertrouwen heel veel van ze gedaan kan krijgen en als ze na al die liefde niet willen doen wat jij wil.. ( omdat ze geen zin hebben of eigenwijs zijn) nou dan kan ik best even 10 sec heel heel boos worden. Maar daarna is het ook meteen weg.. ( ik mishandel absoluut niet maar een corrigerende tik is af en toe nodig )

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:35

misss is het een domme reactie wat ik nu ga zeggen maar misschien werkt het , kan je niet vrijheidsdressuur gaan doen met je paard?
daardoor gaat een paard zich focussen op jou en zal respect voor je krijgen en je misschien wel zien staan ?
of is dat geen optie :$
sorry als het niks toevoegt , vind het een moeilijke situatie .
succes !

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:40

Het paard is 23 jaar, vertoont die gedrag waarschijnlijk al 23 jaar???
Zou het ook geen "gewoonte" zijn geworden?
Dan lijkt mij dat best moeilijk om dit eruit te krijgen.
Heb even geen advies voor, bovenstaande dingen, zou ik in je tactiek meenemen

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:23

Tja een dominant paard vraagt om een dominante eigenaar. Al wordt een paard vaak dominant genoemd, omdat de eigenaar het niet is. Hoe vaak ik wel niet een 'levensgevaarlijk, dominant paard' gezien heb wat gewoon een onzeker schatje blijkt te zijn.

mek schreef:
'het ergste vind ik nog dat ze over me heen loopt en mij dus niet ziet staan!'

1. Paard ziet jou heus wel staan, maar kiest ervoor om door je heen te lopen aangezien dat het makkelijkst is.
2. Ten tweede behoort een paard NOOIT over je heen te willen lopen. Als het paard dat idee wel heeft, moet jij je eens achter je oren gaan krabben waar het paard het idee vandaan haalt dat dat wel een optie is.

mek schreef:
Ik blijf rustig/kalm, compliementvol ( als ze' rustig ' is) en negeer haar gedrag als dit nog rendabel is. Een gevecht aangaan, win ik niet en kan het immers nog erger maken.


Het feit dat het een gevecht is in jouw ogen, betekent eigenlijk al dat je tekortschiet in mentaal overwicht. Gedrag negeren werkt als het paard iets van jou wilt hebben. Niet als het paard iets van jou weg wilt. Nu is je paard alleen maar bezig met het andere paard en heeft daarbij volledig lak aan jou (door je heen willen lopen, trappen bij hoeven uitkrabben).
Leer je paard dus dat zodra je de wei uitloopt het paard met JOU bezig moet blijven. Als dat niet kan in 1 gang op een rechte lijn aan de hand naar de poetsplaats, dan maar in 8jes, Sjes, 10 overgangen, zigzaggen, links van je lopen dan weer rechts van je lopen etc.
Zo ook op de poetsplaats. Stilstaan te moeilijk? Prima, dan ga je maar lekker in de achteruit. Achteruit lopen te zwaar? Dan kun je stilstaan.
Naar het andere paard kijken? Zet maar een stap opzij dan. (Dus als je paard links kijkt, moet je paard een stap naar links zetten omdat ze dit normaal gesproken met rechterstelling doen)

Kort gezegd: maak wat je wilt makkelijk en wat je niet wilt moeilijk. Het is voor jouw paard nu wel heeeel makkelijk om te doen wat jij niet wilt. Immers, je paard mag volledig z'n ding doen.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:46

Je zegt: nu gaat het goed met mijn paard, maar ik lees: het gaat helemaal niet goed. Maatje dood, van stal verhuisd, uit de vertrouwde omgeving gehaald. Een paard rouwt om zijn vrienden, en een paard verhuist heel moeilijk, is een gewoonte dier op het autistische af. Alles is nu anders voor je paard en hij hecht zich als kuddedier enorm aan een ander paard, zoekt steun bij dat paard. Dat heeft dus niks met dominantie te maken maar alles met onzekerheid en angst voor het onbekende. Je paard zoekt leiding en vindt dat blijkbaar niet bij jou. Je bent niet duidelijk genoeg naar je paard toe, wat dat aan gaat ben ik het met Sassol eens.
Maar vooral: je paard heeft nu tijd nodig, om te helen en om te wennen. Trek er maar een jaartje voor uit. Heb geduld en wees consequent.

mek

Berichten: 249
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: N_H

Re: Help ! eigenwijs paard geworden???!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:15

Bedankt! Ik ben in het algemeen er totaal mee-eens wat hier wordt gezegd, neem deze tips mee. De meeste zijn al in werkinggesteld met ' succes '.