Redenen om GEEN boomloos zadel te kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Redenen om GEEN boomloos zadel te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 13:48

Ik ben benieuwd naar de reden waarom mensen zijn teruggegaan van boomloos naar boomzadels. Ik hoor dat namelijk steeds meer. Wat is je reden hiervoor geweest?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Redenen om GEEN boomloos zadel te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:21

Ik volg het even, ben wel benieuwd..
Zelf heb ik al bijna 10 jaar Barefootjes, en die bevallen nog steeds uitstekend <3

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:24

Was niet geschikt voor mijn paard en drukte de de wat minder ontwikkelde schouder meer en meer weg waardoor het verschil groter en groter was.
Nu onder een boomzadel is het weer helemaal bij getrokken.

Ik had een startrekk shorty western model
Laatst bijgewerkt door rommulus op 22-11-13 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:26

Mijn reden om er een boomzadel bij te nemen was het springen. Vind ik zelf fijner. En ik zit toch wat steviger in mijn boomzadel dan in mijn barefoot (omdat ik niet zoveel meer rijd en mijn zit en balans heel wat slechter is geworden) dus als ik serieus dressuurmatig wil rijden, gaat het boomzadel er ook soms op.

Ben wel benieuwd wat voor anderen de redenen zijn.

Misschien handig om te vertellen welk boomloos zadel je had?

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:26

Ik zou nooit een zadel zonder boom kopen. De boom zorgt ervoor dat het ruitergewicht verdeeld wordt over de rug van het paard. Zonder boom komt al jouw gewicht op de 2 plaatsen van je zitbeenknobbels.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:27

wwillemijn schreef:
Ik zou nooit een zadel zonder boom kopen. De boom zorgt ervoor dat het ruitergewicht verdeeld wordt over de rug van het paard. Zonder boom komt al jouw gewicht op de 2 plaatsen van je zitbeenknobbels.


Misschien eerst maar eens in gaan lezen, want dit klopt niet. Dit voegt ook helemaal niets toe aan het topic.

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:31

Boomloos gleed teveel op mijn ronde pony, ook met aanpassingen qua singel en dekje.
Aangemeten boomzadel blijft wel liggen. Voelt een stuk veiliger tijdens buitenritten, moet ik zeggen...

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:33

Ik heb hem ingruild omdat mijn fjordje te rond was en het zadel daardoor ging schuiven. Hij kreeg er drukplekken van.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:34

Geryon schreef:
wwillemijn schreef:
Ik zou nooit een zadel zonder boom kopen. De boom zorgt ervoor dat het ruitergewicht verdeeld wordt over de rug van het paard. Zonder boom komt al jouw gewicht op de 2 plaatsen van je zitbeenknobbels.


Misschien eerst maar eens in gaan lezen, want dit klopt niet. Dit voegt ook helemaal niets toe aan het topic.



Het spijt mij zeer dat de mening van een erkend zadelmaker je niet bevalt. Ik heb dit namelijk van een zeer goede zadelmaker gehoord, en ook de osteopaat gaf dit aan bij een stalgenootje met een boomlooszadel.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Redenen om GEEN boomloos zadel te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:36

Daarbij wordt er om een reden en mening gevraagd. En dit is mijn mening. Zou niet weten waarom het niks toevoegt aan het topic....

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:40

wwillemijn schreef:
Geryon schreef:


Misschien eerst maar eens in gaan lezen, want dit klopt niet. Dit voegt ook helemaal niets toe aan het topic.



Het spijt mij zeer dat de mening van een erkend zadelmaker je niet bevalt. Ik heb dit namelijk van een zeer goede zadelmaker gehoord, en ook de osteopaat gaf dit aan bij een stalgenootje met een boomlooszadel.


Als iemand negatief spreekt over 'boomloze zadels' neem ik die meteen niet serieus en velen met mij.. Zo kan je geen uitspraak doen. Er zijn zoveel soorten, allemaal verdelen ze de druk op een andere manier. Sommige goed, andere niet.
Of nee, hij heeft zeker elk soort boomloos zadel op de juiste manier onderzocht met drukmetingen :j

Er wordt gevraagd naar redenen van mensen die van boomloos zadel weer overgestapt zijn naar boomzadel. Jouw reactie is geen antwoord op de vraag en ook nog eens totaal ongenuanceerd en met gebrek aan kennis.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:43

De reden dat ik die van mij weg heb gedaan is omdat ik toen een verzorgster had die er niet in paste. Paard heeft maat 1 nodig en verzorgster had maat 2 nodig. Heb toen mijn boomloze helaas verkocht en ga er nu weer 1 aanschaffen.

Paard loopt zoveel beter en ruimer onder een boomloos zadel. En het zit super :)

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:44

Jij zegt dat het gebrek aan kennis is, ik heb ooit zelf overwogen een boomloos zadel te nemen en heb toen heel veel advies gevraagd. En ik kreeg in 99% van de adviezen te horen dat ik beter voor een goed passend boomzadel kon gaan. Daarbij is de titel hier: "Reden om GEEN boomloos zadel te kiezen?". En dat is dus mijn reden.....

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:44

Vergeet hierbij ook niet de semi-boomloze. Ik ben erg benieuwd naar de meningen daarover.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:45

wwillemijn schreef:
Ik zou nooit een zadel zonder boom kopen. De boom zorgt ervoor dat het ruitergewicht verdeeld wordt over de rug van het paard. Zonder boom komt al jouw gewicht op de 2 plaatsen van je zitbeenknobbels.


Ook mijn mening! Er zijn nog steeds mensen die denken dat een zadel met boom is ontworpen voor het comfort van de ruiter, maar dat is niet zo. Die boom is ontworpen om de last beter over de paardenrug te verdelen, wat nooit zal lukken met een boomloos zadel. Een zadel met boom zal, ook zeker op langere ritten, de paardenrug ontzien terwijl een boomloos zadel scheefstand/ overgewicht/ verkeerder houding etc. van de ruiter niet kan opvangen.
Als "sport" zadel ( dus voor korte duur) met een ruiter die niet zwaarder is dan 60 kg kan boomloos nog net.

Voorwaarde bij een boomzadel is natuurlijk wel dat deze past ( maar dat geldt voor boomloos ook).
Overigens ook de mening van de zadelmaker waar ik mee samenwerk, en die het concept boomloos en flexibele boom heeft uitgespit, waarbij flexibel, als sport zadel, te verkiezen is boven boomloos omdat het toch een, bijna, optimale drukverdeling geeft maar wel meebeweegt met de bewegingen van het paard. Waarbij het wel duidelijk mogen zijn dat de "bewegingen" van de paardenrug minimaal zijn, net als in een menselijke rug.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 22-11-13 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:47

Omdat een boomloos zadel inlages of aangepaste kussens gebruikt om deze druk te verdelen. Een boomzadel gebruikt een starre boom waardoor de druk bij matig passen ook vaak maar over een zeer beperkt oppervlakte verdeeld.

Zelf ben ik terug gegaan naar een boomzadel omdat ik de schoft van mijn paard niet goed vrij kreeg. Ik pak nog regelmatig naar het boomloze zadel als we het boomzadel moeten aanpassen omdat hij (alweer) veranderd is. Ik kijk gewoon waar hij op dat moment het beste onder loopt. Hij heeft helaas ontzettend weggevallen rug- en schoftspieren en door de maar beperkte training (ik kan zelf maar eens per week, mijn instructrice pakt hem 2x per week een half uur en mijn bijrijders doen de rest, maar hebben weinig ervaring. Als ik kom zit voornamelijk mijn moeder erop die nog leert rijden, dus dat is ook geen training) krijgen we die niet gelijkmatig teruggetraind. Het is al een stuk beter dan toen we hem kochten, maar het blijft kiele kiele. Wel is hij al 4 tot 5 boommaten gegroeid in ruim een jaar tijd. Het gaat hier trouwens om een 11-jarig paard, dus het is geen uitgroeien van hem.

Nu werk ik voornamelijk met een wintec en met een barefoot cheyenne (medium en brede boom), daarbij gebruik ik dan grandeurpads om het geheel te verhogen. Bij de barefoot komen er dan ook nog extra dikke inlages in.

Het punt van boomloze zadels voor boomzadels is dat het zadel veel gemakkelijker past. Die van mij mist voor het mooi gewoon bijna 10cm schoft- en rugspieren, dat is geen standaard geval.

fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:51

ik heb een jaar een barefoot gehad maar ik weet niet..voor buiten was het prima maar ik wou wat serieuzer aan de slag en toen heb ik 'm verkocht.
Moet zeggen mijn paard loopt nu veel beter, lekker ontspannen met d'r boomzadel. Toen ik met de boomloos aan kwam lopen ging ze altijd proberen weg te lopen...dat zei mij genoeg. Nu blijft ze gewoon weer staan als ik met het zadel aan kom.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:55

ElCid schreef:
wwillemijn schreef:
Ik zou nooit een zadel zonder boom kopen. De boom zorgt ervoor dat het ruitergewicht verdeeld wordt over de rug van het paard. Zonder boom komt al jouw gewicht op de 2 plaatsen van je zitbeenknobbels.


Ook mijn mening! Er zijn nog steeds mensen die denken dat een zadel met boom is ontworpen voor het comfort van de ruiter, maar dat is niet zo. Die boom is ontworpen om de last beter over de paardenrug te verdelen, wat nooit zal lukken met een boomloos zadel. Een zadel met boom zal, ook zeker op langere ritten, de paardenrug ontzien terwijl een boomloos zadel scheefstand/ overgewicht/ verkeerder houding etc. van de ruiter niet kan opvangen.
Als "sport" zadel ( dus voor korte duur) met een ruiter die niet zwaarder is dan 60 kg kan boomloos nog net.

Voorwaarde bij een boomzadel is natuurlijk wel dat deze past ( maar dat geldt voor boomloos ook).
Overigens ook de mening van de zadelmaker waar ik mee samenwerk, en die het concept boomloos en flexibele boom heeft uitgespit, waarbij flexibel, als sport zadel, te verkiezen is boven boomloos omdat het toch een, bijna, optimale drukverdeling geeft maar wel meebeweegt met de bewegingen van het paard. Waarbij het wel duidelijk mogen zijn dat de "bewegingen" van de paardenrug minimaal zijn, net als in een menselijke rug.


Dank je :D

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:57

omdat mijn paard compleet in de staak ging met een barefoot.
Barefoot eraf en zonder zadel en hij liep als een zonnetje.
Dat zei mij genoeg. Wat de reden van de staak was weet ik
niet maar mijn paard is absoluut geen staker en gaf duidelijk
aan dat dit niet fijn was.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Redenen om GEEN boomloos zadel te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:04

Ik had een knight rider boomlooszadel en die gleed teveel op mijn fjord. Ook leek het alsof ze super moeilijk onder het zadel liep dus ook weer verkocht.

Rianne11_42

Berichten: 1510
Geregistreerd: 10-12-07
Woonplaats: Malden (Nijmegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:07

Wie drukmetingen heeft gezien van verschillende boomloze zadels, zal met eigen ogen gezien hebben dat sommige (niet alle) boomloze zadels de druk wel degelijk heel goed verdelen.

Ik zou echter zelf niet voor boomloos kiezen, omdat een perfect passend (!) boomzadel nog altijd het beste de druk verdeeld.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:11

wwillemijn schreef:
ElCid schreef:

Ook mijn mening! Er zijn nog steeds mensen die denken dat een zadel met boom is ontworpen voor het comfort van de ruiter, maar dat is niet zo. Die boom is ontworpen om de last beter over de paardenrug te verdelen, wat nooit zal lukken met een boomloos zadel. Een zadel met boom zal, ook zeker op langere ritten, de paardenrug ontzien terwijl een boomloos zadel scheefstand/ overgewicht/ verkeerder houding etc. van de ruiter niet kan opvangen.
Als "sport" zadel ( dus voor korte duur) met een ruiter die niet zwaarder is dan 60 kg kan boomloos nog net.

Voorwaarde bij een boomzadel is natuurlijk wel dat deze past ( maar dat geldt voor boomloos ook).
Overigens ook de mening van de zadelmaker waar ik mee samenwerk, en die het concept boomloos en flexibele boom heeft uitgespit, waarbij flexibel, als sport zadel, te verkiezen is boven boomloos omdat het toch een, bijna, optimale drukverdeling geeft maar wel meebeweegt met de bewegingen van het paard. Waarbij het wel duidelijk mogen zijn dat de "bewegingen" van de paardenrug minimaal zijn, net als in een menselijke rug.


Dank je :D


Een goed boomloos zadel heeft een alternatief voor de boom.. Zodat de druk goed genoeg opgevangen en verdeeld wordt. Ja, een boomzadel verdeelt de druk beter áls hij helemaal past maar dat doet een boomzadel bijna nooit en daarbij heeft een boomzadel nog meer negatieve punten. Zoals het niet meegaan van de paardenrug terwijl die zoveel verandert tijdens het rijden.

Het gaat niet alleen om het verdelen enz. van de druk bij het kijken of een zadel geschikt is..

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:16

Er loopt een ander topic over de voor- en nadelen van boomloos, dus als jullie die discussie over drukverdeling daar willen voeren... De TS vraagt volgens mij specifiek over ervaringen van mensen die na boomloos weer met boomzadel zijn gaan rijden. Bij deze:

Ik kocht mijn paard met een gevoelige rug, ten dele fysiek vast, ten dele mentaal onzeker, omdat hij een tijd met een niet passend zadel was gereden. Hij is nog jong dus hij had snel geleerd dat zadels pijn doen. Ik heb een tijdje een Freeform geprobeerd (goed, duur, semi-boomloos kwaliteitszadel) met de gedachte dat hij deze makkelijker zou kunnen vertrouwen en bovendien met hem mee kon groeien.
We hebben het een maand of twee geprobeerd, maar doordat hij het zadel bleef voelen bij zijn schoft en rug, ondanks dat het geen pijn kon doen, bleef hij heel onzeker, en kon bij de minste beweging en verschuiving in paniek schieten wat zonder uitzondering eindigde met mij in het zand. Bovendien vertrouwde ik het zadel niet wat betreft schuiven. Ik kon bijvoorbeeld niet vanaf de grond opstijgen. Het een kan ook het gevolg van het ander zijn.

Voor een fractie van de prijs van de Freeform heb ik een tweedehands Thorrowgood kunnen overkopen. Vanaf het moment dat ik die op de rug van mijn paard legde, hadden we er allebei veel meer vertrouwen in. De ruggengraatvrijheid is gewoon heerlijk. Ik kan gewoon vanaf de grond opstijgen en ben niet bang voor schuiven. Een lekker ongecompliceerd kunststoffen veelzijdigheidszadel. Alleen moet ik nu beter opletten dat ik op tijd zie wanneer hij er uit groeit. Maar ik heb zo'n vermoeden dat mijn ponybeest dat zelf heel duidelijk kan aangeven.

Het kan overigens dat we de Freeform ook wel passend hadden gekregen met betere inlages e.d, dus ik wil helemaal niet generaliseren. Alleen persoonlijk ben ik blij met mijn "simpele" kunststoffen boomzadeltje, en pony ook.

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:18

hoorde laatst een osteopaat op stal tegen een stalgenoot zeggen dat iemand boven de 80 kilo zowiezo niet boomloos moet gaan. wist ik niet dus weer wat geleerd :)

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:20

1. Mijn boomloze zadel had een te smalle pommel, en destijds waren ze er nog niet breed genoeg. De verkoper raadde mij aan een theedoek als pommel te gebruiken. Vrij apart, want zonder de stevigheid voorin zakte hij door tot op haar schoft....
2. De boomloze vond ik zelf niet lekker zitten. Weinig stabiliteit. Zowel op mijn paard als voor mij zelf. Het boomloze zadel schoof ontzettend (mede door de niet goed passende pommel) en ik schoot alle kanten op in het zadel. Van voor naar achter, van links naar rechts. De inchmaat van de zitting was hetzelfde als van mijn boomzadel waar ik niet in schuif.
3. Het gebrek aan drukverdeling en vering. Mijn losse wollen vulling veert tien keer meer dan de pads/andere oplossingen die ik toen zag voor mijn boomloze zadel.
4. Mijn zadelpasser zou een nobelprijs voor de 'zadelpas/-makerij' moeten krijgen. Mijn boomzadel ligt perfect op mijn paard, zit voor mij ook prima, dus wij zijn allebei hartstikke blij.
5. Bij mijn boomloze zadel had mijn paard ontzettende zweetplekken/drukplekken achter de schouders langs de ruggengraad. Bij mijn boomzadel is dat (bij dezelfde arbeid) niet. Ik kon zien dat de spieren geplet werden. Mijn boomzadel heeft een veel groter draagvlak waardoor de druk beter verdeeld wordt. Ook is mijn boomzadel een stuk lichter.

Ik had overigens een barfeoot nevada en heb nu een torrowgood T6.

Omdat ik mijn boomloze zadel niet goed pas kon krijgen omdat er geen geschikte pommel was, heb ik mijn zadelpasser gevraagd wat zadels mee te nemen om te passen. De T6 voelde zoveel beter dan de Nevada, dat ik die heb genomen. Het bevalt ons beiden zoveel beter met het boomzadel, dat ik echt niet meer terug ga naar boomloos. Voorlopig niet in elk geval.