Zin en onzin van vegetarisch eten.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 11:54

Ik ga eens even de knuppel in het hoenderhok gooien.

Het is algemeen bekend dat met oa. de vleesindustrie veel mis is en dat veel dierenleed gepaard gaat met ons stoofpotje, biefstukje of gebraden kippetje.
Dat is voor veel mensen dan ook de reden om vegetarier te worden.

Maar hoe zinvol is dat eigenlijk?
Vegetariers gebruiken immers wel zuivelprodukten. En die zuivel komt er niet zonder de fok van kalfjes en kippetjes. En die fok zorgt weer voor een lading dieren, die ook weer ergens heen moeten.
Je kunt immers niet alle kalfjes (mn stiertjes) en haantjes in leven houden. Waar zou je die dieren moeten laten?

Zelf ben ik tegenwoordig overwegend veganist. In geval ik ergens anders ga eten, is het niet altijd mogelijk om dat volledig op te volgen, maar thuis en waar mogelijk doe ik dat wel. De reden is voor mij het dierenleed wat ermee gepaard gaat.
Meer dan het feit dat mensen vlees eten.

Je ziet volkeren (nauwelijks in europa) die een dier slachten voor consumptie, alleen als daar behoefte aan is en niet meer dan dat ene dier. Ieder onderdeel van dat dier wordt gebruikt; niets gaat verloren.
Ik vind dat een totaal andere situatie, die veel dichter bij de natuur staat, dan wat wij met zijn allen doen. (toch over het algemeen een behoorlijke overconsumptie van vlees en zuivel en een enorme verspilling)
Het is dus niet het feit dat een mens vlees eet, wat mij het meeste stoort.
Het is het totaal gebrek aan respect voor dieren en het degraderen van dieren tot industrieel product, totaal voorbijgaand aan het feit dat dieren ook gevoelens en emoties kennen (zoals inmiddels wetenschappelijk wel is aangetoond)

Voor degene die beelden willen, beveel ik de meatvideo aan. Makkelijk te vinden op het net, maar ik ga de link hier niet plaatsen, omdat hij voor veel mensen niet geschikt is/nogal shockerend is.

Maar om terug te komen op mijn punt ... in hoeverre heeft alleen vegetatisch eten zin?
*edit* de rest van mijn gezin is niet veganisch/vegatarisch en dat ondervang ik zo goed mogelijk door bv alleen zweeds vlees te kopen (veel strengere eisen aan de veehouderij /slacht en derhalve ook duurder) en streekproducten. Bovendien koop ik vlees zeer zuinig in en wordt hier geen zuivel en vlees weggegooid.
Maar ik ga andere mensen niet dwingen om mijn keuze op te volgen.


RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:01

Ik ben van mening dat juist verantwoord vlees eten ervoor zorgt dat de vleesindustrie verbeterd wordt. Het totaal niet eten van vlees veranderd niets voor die dieren. Het bewust kiezen voor vlees, eieren, zuivel waarbij de omstandigheden beter zijn zorgt voor de omslag. En natuurlijk niet iedere dag vlees moeten eten. Maar goed, dat is mijn menig in dit geval.

"Een draver, is gaver" :D

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:10

Ik denk juist dat van elk geslacht dier tegenwoordig alles gebruikt wordt. Als ik alleen al kijk hoeveel er gebruikt wordt voor hondenvoeding. Alles kan je tegenwoordig gedroogt kopen als kluif. Hoefjes,oren ,neusjes alles vind je er.
Van mij hoeft een dier niet geslacht te worden voor 1 produkt .
Nee ik wordt nooit vegetarier en al helemaal geen veganist. Ik ben gek op vlees en vis.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:40

Geven kippen melk? *sorry flauw*

Er wordt van industriele dieren ook niets weggegooid hoor. Die worden letterlijk tot op het bot verwerkt. Je moet voor de grap maar eens uitzoeken welk 'vlees' of 'vis' er in chickennuggets, kant en klare maaltijden of idd dierenvoeder zitten.

Ben het met je eens dat mensen bewuster met vlees moeten omgaan en er ook de juiste prijs voor moeten betalen.
Vroeger was vlees een luxeproduct en dat zou het nog steeds moeten zijn.
Het is niet nodig om elke dag vlees te eten en je moet ook geen kilo vlees voor 1€ willen kopen.

Volledig stoppen met dierlijke producten is volgens mij ook niet de juiste oplossing. En vanaf het moment dat je supplementen moet nemen omdat je dieet niet uitgebalanceerd is ben je ook niet gezond meer bezig. Willen of niet, een mens heeft eiwitten nodig.
Zeg niet dat alle veganisten een lading pillen nemen maar je moet toch goed uitpuzzelen hoe je alle benodigde voedingsstoffen voldoende binnen krijgt.

Ik eet dus wel vlees en zal dat ook blijven doen.
Maar niet elke dag en ik kies liever een stukje vlees van de locale boer dan een goedkoper stukje dat van ergens ver weg komt. Ver weg vlees is misschien wel levend op transport gezet (vind ik niet kunnen) en zelfs als het dood en versneden vervoerd is werk je mee aan overbodig transport. Is niet goed voor het milieu (als we dan toch verantwoord bezig willen zijn).
Dus koop ik bij de slager of locale supermarkt waarvan ik weet bij welke boer ze hun vlees halen. Haal m'n eieren bij de buurvrouw en als ik het toch in de winkel koop moeten het vrije uitloop eieren zijn uit de streek.
Kip of gevogelte kan ik kopen bij een boer hier die rechtstreeks verkoopt.
En ook voor goede groenten kan ik bij een boer hier het erf oprijden.

Liever dat dan alle dagen een kiloknaller of helemaal geen vlees.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:46

Wat betreft eieren; ik koop alleen nog biologische eieren en vrije uitloop eieren.. en een paar eigen kipjes staan op de planning. Het kippenvlees wat je koopt komt meestal van vleeskippen, kippen die in kleine hokjes in een korte tijd worden vetgemest.. of dat nu plofkippen zijn of niet, ze zitten allemaal in kleine hokjes. Dus wat kippen betreft heeft het absoluut zin om vegetarisch te eten. Aangezien er bijna 1 miljoen vegetariërs in nederland zijn, en mensen gemiddeld zo'n 9 kippen per jaar eten, hoeven er 9 miljoen kippen minder te worden gefokt per jaar.. dat is een hoop minder dierenleed!
En met varkens precies hetzelfde. Minder varkens eten staat gewoon gelijk aan minder dierenleed. Minder megastallen. Minder milieuvervuiling door die stallen..

Wat koeien betreft.. ik ben er van overtuigd dat er een middeltje kan worden uitgevonden waardoor koeien melk blijven geven zonder kalfjes te hoeven krijgen. Voor de rest vind ik koeien wel iets minder 'zielig', veel koeien lopen buiten (al zijn dat er niet genoeg nmm), en er wordt voorzichtiger mee omgegaan. Voor vriendlief koop ik dan ook alleen rundvlees, als ik vlees koop.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 13:22

Laat ik voorop stellen dat ik niemand wil overtuigen/hervormen.

Wat betreft de eiwitten: die kun je als veganist heel gemakkelijk vervangen door plantaardige eiwitten. Het is vnl vit B en dan vit B12 waarvan een tekort kan dreigen en ja, dat is idd een kwestie van bewust omgaan met eten. Ook een keuze.

Ik koop ook vlees hoor, voor de rest van de familie. Maar idd zeer bewust, zoals ik bij jullie ook lees. Ik ben zuinig met vlees (je kunt met wat toevoegingen aardig wat ballen maken van weinig gehakt en een bolognesesaus kun je aanvullen met groente en champignons bv zodat je het vlees kunt minderen)
Eitjes heb ik van eigen kippetjes :)

Met verspilling bedoelde ik overigens niet de verspilling in de industrie, maar in winkels, restaurants en huishoudens. Daar wordt vaak nog behoorlijk laks met vlees omgesprongen.

Ik denk idd ook dat een bewuster gebruik van de produkten, vermindering van consumptie e.d al een belangrijke verbetering zou zijn en dan doel ik op zowel vlees als zuivel.

Maar goed... het ging dus eigenlijk over de zin van vegetarisch eten. Idd mbt varkens is het al heel zinvol en ja... ik kan mij voorstellen dat meer vegetariers en het minderen van vleesconsumptie al voor een verbetering kan zorgen door afschaffing van megastallen. Dus daar zit idd wel wat in.
Maar alleen in zoverre als de zuivelconsumpie dan ook afneemt. Want voor veel zuivel zijn vooralsnog veel kalfjes nodig en voor veel eieren zijn vooralsnog veel kippen nodig.
Dat betekend dus ook nog steeds een hoge productie van stiertjes en haantjes.

Denk dus eigenlijk, samenvattend, dat grote zuivelconsumpie, in ieder geval op dit moment nog, samenhangt met veel vleesproductie.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:38

Vleeskuikens zitten niet in kleine hokjes, verre van zelfs. Ze zitten wel met veel bij elkaar. Maximaal 4800 bij biologische stallen. Bij de gangbare houderij is er geen maximum.

http://www.kipkiplekker.nl/index.php?pa ... &width=650

Dit is een typische vleeskuikenstal.

Maar even terug on-topic. Ja, het is zinvol om vegetarisch te eten, of grotendeels vegetarisch. Je zou het eventueel nog kunnen combineren met het eten van soepkippen en vleeskalveren en de kat een eendagskuiken. Dan heb je de gehele cirkel rond, op worstkoeien na dan. Maar dat is lastiger selecteren. Maar een (gangbare leg)kip legt gemiddeld 320 eieren per legronde, tegenover iedere kip staat 1 eendagskuiken en als "restproduct" blijft er 1 soepkip over.

Gemiddeld worden er in Nederland bijna 200 eieren per persoon per jaar geconsumeerd. Zelfs als een vegetariër meer eieren consumeert, dan is de kans groot dat het blijft bij 1 legkip per jaar.

Een koe produceert tussen de 8.000 en de 10.000kg melk per jaar. Gemiddeld is de levensproductie tussen de 25.000 en de 30.000L. Dit is 3 tot 4 kalveren. 1 kalf wordt gebruikt ter vervanging, dan blijven er nog 2 tot 3 kalveren over tot vleeskalveren en 1 worstkoe.

Per persoon gebruikt met ongeveer 100L melk per jaar. Een vegetariër zal waarschijnlijk wat hoger zitten, maar zelfs heel extreem komt deze waarschijnlijk niet boven de 250-300L per jaar uit. Dit betekent dat ze de melk van 1 koe in hun leven qua levensproductie drinken. Dus dan nog 2 a 3 kalveren geproduceerd zijn en een "restproduct" hebben van 1 worstkoe.

De gemiddelde vleesconsumptie is 85kg/persoon (karkasgewicht). De werkelijke vleesconsumptie is 43kg per jaar. Als je daarbij rekent dat een vegetariër aan vleesproductie veroorzaakt: 1.5kg aan soepkip, 3.5kg aan melkkoe (350/100 i.v.m. levensproductie), 5kg aan vleeskalveren (200x2.5/100 i.v.m. levensproductie melkkoe). Totaal kom je dan aan 10kg vleesproductie per jaar. Een vleeseter komt ongeveer uit op de helft (5kg vleesproductie d.m.v. vegetarische producten per jaar).

Dit betekent dat er 8 vegetariërs+1 vleeseter samen 85kg vlees (karkasgewicht) produceren. Het gebruik van 1 vleeseter (even gechargeerd, ik heb nu vleeseter en de gemiddelden van Nederlanders als 1 getal genomen).

En i.v.m. het dierenwelzijn kan je altijd besluiten biologisch of vrij-uitloop producten te kiezen. Zeker als vegetariër blijft het dan nog goed te betalen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:44

Wat mij persoonlijk altijd mooi heeft geleken heeft is, mocht ik ooit ruimte hebben, om zelf vee op te fokken en dan te laten slachten. Dan weet je echt waar het vandaan komt.
Het klinkt dan misschien gek om je eigen huisdier op te eten, maar hé, ik wil toch graag een stukje vlees op mijn bord, en dan liever weten dat het een goed leven heeft gehad.

Maar goed, ik durf nog niet te zeggen hoe ik reageer hoor, op het moment dat bettie mijn lieve eigen koe op mijn bord ligt. :=

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 13:52

Mizora,dat is idd een heel helder antwoord op de vraag. Bedankt. In dit geval zorgen vegatariers dus idd voor een belangrijke verbetering in de dierhouderij. Daar was ik wel benieuwd naar.
Verder ben ik het uiteraard met je eens. Biologisch en vrije uitloop produkten zijn altijd een pre.
In ieder geval zolang dat soort gegevens betrouwbaar zijn
(denkt even aan de ophef over de vrije uitloop kippen)

Eigen vlees geeft idd een garantie over kwaliteit en welzijn, maar je moet het idd kunnen.
Ik heb hier ook een haan over en een man die graag een kippetje lust. Maar zelfs hij kan het niet echt opbrengen om de haan te slachten. Denk dus dat hij hier oud gaat worden :+ (moet ik hem dus wel apart zetten, gezien je geen twee hanen bij elkaar kunt houden)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:00

Haha ik kan het me voorstellen hoor.
Ik weet ook nog niet echt hoe ik het voor me moet zien. Ik denk twee paarden en twee koeien samen in een PP? Sta ik natuurlijk elke dag met die koeien te knuffelen. :') En dan moet je ergens een slager gaan vinden in de buurt liefst natuurlijk, die ze voor je wil slachten? Ik weet het nog niet hoor...


8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:05

Ik zou dat ook niet kunnen hoor. Zelfs al zou een dier van mij door ouderdom sterven, dan zou ik het nog niet door mijn keel krijgen :+ maar eigenlijk is dat natuurlijk wel het mooiste vlees.
En meerdere hanen bij elkaar.. als ze maar genoeg ruimte hebben kan dat volgens mij best goed gaan. Op de kinderboerderij hier in de buurt liepen vroeger alle kippen en hanen door elkaar, en ik heb nooit hanen zien vechten.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 14:05

Ik moet daarbij denken aan de mijn oma, die ik nooit heb gekend. Vroeger was het 'op het land'gebruikelijk om zelf vee groot te brengen voor de slacht.
Zo ook zij.
Maar ze verzorgde het dier niet alleen goed, maar gaf het een naam, knuffelde ermee, poetste en waste de beesten etc.
Als het dan tijd was voor de slacht en de slager het dier kwam halen, werd ze laaiend.
Ging ze flink te keer en maakte de (toch echt bestelde) mannen uit voor dierenbeulen en sadisten. :+


Zou ik ook kunnen doen :+

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:06

Hier woont een vegetariër samen met een echte carnivoor.
Helaas trapt hij niet in de vleesproducten waar een gedeelte plantaardig in is verwerkt.
Maar , ik bestel geregeld vleespakketen van schotse hooglanders [is alleen gras gevoerd vee], ken de boer persoonlijk en ik weet waar de dieren grazen en wat ze verder te eten krijgen.Kalveren lopen gewoon bij de moerderkoe , en er wordt niet gemolken. Er zit volgens mijn man wel te weinig biefstuk aan :Y)

Wat dat betreft doe ik het veel ''fouter'' , ben een enorme kaaskop. Eet echt veel kaas , en let daarbij niet op of het ook vegetarische kaas is.

Heb zelf kippen gehad , maar kreeg die eieren niet door mijn strot , dus kocht ze gewoon in de supermarkt :o
Dus nu lopen er hier gemiddeld 12 hanen rond[geregeld iemand die zijn haan kwijt wil , maar ook sneuvelt er hier nog wel eens 1 door de havik]

Ik doe weinig aan vleesvervangers , behalve dat ik veel noten eet.

Wat ik wel een mooi initiatief vind is dat men zich tegenwoordig ook vaak bezig houdt om inderdaad de streekproducten te promoten.
Dat scheelt mi ook een zeer grote slok op een borrel! vlees wat hooguit 50 kilometer is getransporteerd in zijn leven , maar ook daarna.
Het zelfde voor de groentes die plaatselijk geteeld en verkocht worden.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 14:08

Annemiek, als ze vrij lopen, kan het goed gaan, maar mijn kippen en twee hanen zitten in een ren met groot hok, omdat hier erg veel kippenetende dieren rondwandelen.
Had ze eerder overdag los lopen, maar twee kippen gingen onder de schuur broeden, waar ik er niet aan kon, zodat ze snachts niet meer naar binnen gingen.
De vos kon er echter wel aan.
Was nogal sneu. Extra gruwelijk detail was dat ik later nog een poot terug vond.
Mijn arme domme kippetjes.
Omdat de vos nu heel goed weet dat hier hapjes te halen zijn, is hij nooit ver van ons af (we wonen t.o. het bos, op het land)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:08

Mijn oma vertelde wel eens over het paard van haar familie.. dat die uiteindelijk te oud was en geslacht moest worden, en dat ze in tranen tegen de slager hadden gezegd: 'wij willen er helemaal niks van hebben, hou het maar allemaal'.

Brr dan zou ik de kipjes idd ook veilig binnen zetten! En dan kan ik me voorstellen dat het niet goed gaat, twee hanen op zo'n klein stukje. Lastig is dat idd, vossen. Hier heb ik de konijnenren helemaal rondom dicht gemaakt met volieregaas, ook boven en onder, omdat ik idd ook veel haviken, marters en vossen zie lopen in de buurt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 22-11-13 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 14:11

Nammie, mijn man is ook een echte vleeseter. Ik ga daar best wel creatief mee om, want in schotels merkt hij nauwelijks dat er minder vlees in zit of dat er vegetarisch vlees doorheen zit..haha.
Maar ik kies verder dus ook voor lokale producten, omdat de eisen hier in de veehouderij veel strenger zijn. Helaas is hier geen boer die aan huis verkoopt. Alles gaat via de lokale supermarkt.

Maar ik vind het idd ook een goede zaak om op ieder gebied zoveel mogelijk lokale producten te kopen. Beter voor het milieu en beter voor de boeren.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 22-11-13 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:14

Mijn vriend is gelukkig heel makkelijk :D Die lust alles wel, en eet gerust vegetarisch mee. Af en toe klaagt ie wel eens dat ie wat weinig vlees eet de laatste tijd.. en dan zijn we samen bij de AH en vraag ik of ie nog een bakje vlees wil, en dan hoeft het toch weer niet :+
Maar wij houden idd ook van kaas. Dan mis je het vlees bijna niet.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 08:01

Volgens mij wordt het vlees wat dan niet hier wordt gegeten naar het buitenland verkocht dus wordt de fok hier niet minder.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 08:24

Maar de totale fok uiteindelijk wel. En van de zomer, toen de voerprijzen hoog waren en de vleesprijzen naar de boer toe laag (want er was een overschot) hebben een flink aantal boeren hun schuur tussen 2 rondes lang dan noodzakelijk leeg gehouden. Oftewel, toen is werkelijk minder vlees geproduceerd.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:48

Waarom moet het zin hebben vlees te laten liggen?
Ik eet geen vlees en ben bewust van het feit dat mijn vegetariër zijn geen inbreng heeft in de gehele vlees industrie maar doordat ik het niet eet doe ik niet eraan mee en voel ik me zelf een stuk prettiger. Als ik dan het zoveelste nieuwsbericht over dierenmishandeling in de slacht industrie lees kan ik ten minste zeggen daar doe ik niet aan mee. En er zijn heel wat meer vegetariërs bijgekomen sinds toen ik in 2000 vegetarisch werd en er zijn hele vega schappen in de winkels te vinden dus er is wel duidelijk een toeneming in de manier waarop mensen denken gekomen. Dus waarom zou het nutteloos zijn als meer mensen vegetarisch worden? Er zal allicht toch wel een percentage verschil zijn gekomen. En er zullen steeds meer mensen voor vegetarisch gaan dus wie weet wat de toekomst brengt.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:52

Interessant topic. Ik ben flexitarër (eet alleen héél af en toe vlees als ik bijvoorbeeld bij vrienden eet oid.) en ben ook steeds bewuster aan het leven.

Ook de docu Earthlings is een goede om mensen bewust te maken.
Ik wil later wel wat uitgebreider reageren, en ga dit topic zeker volgen :)

Twee zielen - Éen gedachte. Klik! *-:)
© Mijn hobby zit tussen mijn benen!

Feeling down? Saddle up! Two legs move our body, four legs move our soul
"Before you ask "What type of person could work at a slaughterhouse?", ask yourself what type of person keeps them employed."

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 09:09

Annemiek, dat is wel handig ja. Ik merk trouwens dat het gebruik van dierlijke produkten door mijn man ook wat minder is geworden. Hij is anders gaan eten vanwege een te hoge bloeddruk en cholesterol en omdat hij geen medicijnen wilde gebruiken en momenteel is bloeddruk en cholesterol goed. Dat zorgt ervoor dat ie toch zuiniger is geworden met zuivel en vlees, terwijl het een echte vleesliefhebber is. Nou ja.. eerlijk gezegd ben ik tegenwoordig ook erg zuinig met vleesgebruik in schotels/sauzen, ook als ik het zelf gewoon niet eet.

Kohtje, dat is een argument dat ik bij alles terug zie komen, waar dierenleed bij betrokken is. Waarom geen vlees/bont/uggs/angora/dons etc want die dieren worden toch wel gedood/geplukt etc. Persoonlijk vind ik dat een excuus om je eigen gedrag niet te hoeven veranderen, want als de vraag minder wordt, verminderd automatisch de productie. De consument bepaalt uiteindelijk wat er op de schappen ligt.
Zoals ook mizora zegt.

chimello, de vraag had betrekking op vegetarier versus veganist. Ik vroeg mij af in hoeverre je als vegetarier de veehouderij nog in stand houdt, omdat voor melk kalfjes nodig zijn en niet alle stieren kunnen blijven en voor eieren kippen nodig zijn en dat gepaard gaat met grootschalige fok, waarbij dus ook een overschot aan haantjes ontstaat... dat soort dingen.
Maar die vraag is dus al met cijfers beantwoord (ben even kwijt wie het ook alweer was)
Overigens ben ik dus overwegend veganist. Inderdaad om dezelfde reden als jij. Ik wil niet meedoen aan al het dierenleed. Ik besef heel erg goed dat niet meteen de wereld verandert als ik er niet aan meedoe, omdat ik niet meer ben dan een druppel op een gloeiende plaat. Maar tientallen, duizenden, miljoenen druppels koelen die plaat wel af en je ziet inderdaad langzaamaan een verandering optreden. Dat vind ik een fijne ontwikkeling.
Daarnaast is het ook gewoon prettig te weten dat ik niet meedoe aan al dat dierenleed. Ik doe het dus ook voor mijzelf en mijn eigen geweten, net als jij.

Miracle, ik noem mijzelf ook overwegend veganist, omdat ik bij een etentje en bij vrienden niet heel moeilijk wil gaan doen. Ik probeer dierlijke producten te ontwijken, maar soms is het lastig en weggooien vind ik helemaal erg. Maar eigenlijk komt dat maar zeer sporadisch voor en ik merk zelf dat mijn weerstand tegen dierlijke producten groter en groter wordt. Van melkprodukten word ik trouwens tegenwoordig misselijk. En dat terwijl ik vroeger gek was op ijs. :) Nu ben ik blijer met een lekkere smoothy van heel veel vruchtjes, soja-yogurt en een lepeltje honing. (Ja dat is ook een dierlijk produkt, maar per definitie biologisch/ecologisch. Bijen zitten niet in kooitjes... wil zelf komend voorjaar ook bijen houden en volg dus een cursus) Boel lekker mixen met staafmixer en mjammmm

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:31

/bont/uggs/angora/dons vind ik wel wat anders dan vlees eten. Dieren voor vlees worden eerst dood gemaakt en dan pas verwerkt. In de andere producten is het anders om .
Ik ben groot gebracht met vlees en ik wil ook niet zonder.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 12:38

Klopt dat er een verschil is in productwinning, maar persoonlijk vind ik de manier van dierhouderij ook niet bepaald diervriendelijk. (denk maar aan megastallen, plofkippen, etc etc)

Kijk... mijn keuze is mijn keuze. Hoewel ik ook met vlees ben grootgebracht, wil ik het niet meer. Dat heeft dus alles met de hele industrie te maken en de manier waarop dieren als een fabrieksproduct worden behandeld.

Mijn man eet echter graag vlees en het is niet aan mij om voor hem (of voor jou of wie dan ook ) beslissingen te maken/mijn mening op te leggen.
Ik koop dus ook vlees, maar let wel op waar het vandaan komt. In mijn geval koop ik uitsluitend zweeds vlees, omdat de eisen aan de dierhouderij hier veel hoger zijn. Geen bio-industrie, megastallen en plofkippen.
Het gevolg daarvan is dat het zweeds vlees duurder is dan het geimporteerde vlees. Toch kies ik hiervoor en koop ik dan gewoon minder.

Ik begrijp best dat niet iedereen het vlees wil laten staan, maar ik zou bewust koopgedrag dan wel willen aanmoedigen. (en wat minder scheelt ook al enorm )

Shenavallie
Berichten: 11553
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:53

De keuze om vegetariër of veganist te zijn om welke reden ook, vind ik enerzijds een heel goede keuze. Zelf ben ik het niet, maar het dierenleed zou voor mij een reden kunnen zijn. Omdat ik nog sterk de overtuiging heb dat je bepaalde voedingsstoffen nodig hebt, eet ik het nog steeds, zij het in kleine hoeveelheden. Ik koop maar een enkele keer per week vlees en dan kijk ik goed waar het vlees vandaan komt. Verder eten we veel soja-"vlees". Aan de andere kant vind ik het een beetje hypocriet om te beweren dat iemand een vegetariër of veganist is, omdat deze personen vaak wel andere producten eten/gebruiken waar net zo goed dierlijke producten in verwerkt zijn. Denk aan brood, appelsap, snoep, koek, sigaretten, zeep, shampoo, kleding, schoeisel, etc. etc. Daarnaast eten veel vegatariërs wel vis en dat zijn toch ook dieren (met alle leed van dien hoe ze gevangen worden en een langzame dood ondergaan). Het is volgens mij bijna onmogelijk om volledig (en gezond!) vegetariër of zelfs veganist te zijn. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: friezenfan2, Zilkesteyn70 en 28 bezoekers