"sprong" maken met galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

"sprong" maken met galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 13:00

Sinds ik mijn bijrijdpaard na een halfjaar kwijt geweest te zijn heb teruggekocht heeft ze wat spieren verloren omdat ze een halfjaar bijna niks met haar hebben gedaan.

De galop was "letterlijk" niks meer. Ze had zo`n moeite om met haar achterbenen in galop te blijven dat deze vaak draafde terwijl haar voorbenen galoppeerde. Hier bleek een ruggenwerven niet goed te zitten (door het verkeerde rijden dat halfjaar) waardoor het voor haar heel moeilijk werd.

Op dit moment is de galop alweer stukken verbeterd, heb het meeste van de tijd het tempo goed onder controle, kan haar goed verzameld vragen. MAARR.. De "sprong" in de galop wilt er nog niet echt inkomen. Hier heb ik in het verleden ook al wat problemen mee gehad. Daar heb ik ook met privélessen een aantal tips bij gekregen maar nu moet het dus weer opnieuw. Wanneer ik aanspring springt ze ipv naar voren naar boven zeg maar. Dit is al een stuk verbeterd deze weken. Maar nu krijg ik die "sprong" vanuit achter er niet echt in. Vele zeggen veel middengalop en dit steeds kleiner maken tot een handgalop met meer sprong.

Maar hebben jullie toevallig nog betere tips & trics?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: "sprong" maken met galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:13

Ik heb je andere topic ook gelezen en volgens mij moet je even een flinke pas op de plaats maken met dit paard.
Je geeft zelf aan..
Ik train soms te fanatiek
Ik wordt boos als het na tien keer niet lukt
Paard heeft moeite met spiergebruik
Paard is verkeerd gereden en heeft bijna geen spier meer
Paard geeft aan de lol er een beetje af te hebben
Paard heeft moeite met balans en kracht in galop
Sprong in galop kost kracht. Dat heeft jouw paard niet zoveel op het moment.
Zeker verzameld galopperen en sprong houden kost echt veel kracht van een paard. Zeker van de achterhand.
Ga even nadenken over een goede basis weer terug te krijgen en geduld te hebben.
Als je paard iets na tien keer nog niet kan dan is hij er niet aan toe qua lichaam of begrijpt hij de oefening niet. Gun je paard de tijd om spieren en kracht op te bouwen en dan komt dat vanzelf weer.
Relax zelf als er iets niet lukt. Geduld verliezen is het onzinnigste wat je kunt doen als je paard rijdt.
Ga korte sessies rijden gericht op laag en over de rug, maar wel voorwaarts zodat je kracht opbouwt.
Ga buiten heuveltjes op galopperen om de achterhand sterker te maken. Of balkjes lopen.
Overgangen maken in galop, vooruit rijden en weer terug.
Maar houd in je achterhoofd dat er niets moet en verlies je geduld niet, dat is niet eerlijk tegenover je paard.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:18

Krijg je haar wel goed nageefelijk en op het achterbeen in draf? Als het daar niet lukt gaat de galop waarschijnlijk helemaal niet lukken omdat ze de kracht er niet voor heeft..
hoe gaat het buiten met de galop?
Hoe rijd je de galop? Hele bak of op de volte? Ik oefende met mijn draver altijd op de volte, tikte haar dan bij met zweep als extra beenhulp en tegelijk sloot ik haar iets meer van voren waardoor ze meer omhoog sprong ipv vlak vooruit. Bij mijn paard werkte in begin rechtuit namelijk minder, ze maakte teveel snelheid op lange zijde waardoor ze in de bocht er dan helemaal uitviel. En spieren moet je opbouwen, dus beter 1/2rondje goed als 4 rondjes waarbij ze uit elkaar vallen !

Anoniem

Re: "sprong" maken met galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:36

Ze kan het niet. Dus eerst voorwaarts galloperen en die achterhand daar mee trainen voor je denkt aan 'terug zetten' op de achterhand. Dat kun je gaan doen als ze sterk genoeg is!

pien_2010

Berichten: 43140
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:26

Nav de post van Def. Ga er leuke ritten mee maken buiten.
En als je de galop wil verbeteren dan zal je dat in draf moeten doen. Hoe? Door even een pas op de plaats maken en heel veel gaan wijken op hoefslag, volte enz. en dat afwisselen met overgangen rijden middels de halve ophouding van achteren naar voren. Als ze sterker wordt en rechter kun je SB en de andere M oefeningen erbij pakken. Af en toe cavaletti gaan doen is leuk afwisselend en wordt ze sterker van.
Maar vooral laat je paard weer gaan genieten van het leven en neem haar mee op leuke afwisselende buitenritten. Krijgt ze weer longcapaciteit van en wordt ze sterk van. Als je voelt dat je paard sterker is geworden kun je de galop er weer eens bij pakken. Begin daar mee buiten en laat haar niet te snel (wordt ze vlak van) maar ook niet te langzaam gaan, want dat vraagt te veel kracht. Laat haar maar eens goed door springen dan als ze er aan toe is.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 22-11-13 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

0000
Berichten: 5472
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:30

Shauniraquel schreef:
kan haar goed verzameld vragen. MAARR.. De "sprong" in de galop wilt er nog niet echt inkomen.


Tja, ik kan er niet meer van maken dan dat wat jij hier schrijft gewoon simpelweg niet kan. Een paard heeft sprong nodig om correct te kunnen verzamelen. Dus ofwel is hij niet verzameld maar in elkaar getrokken, wat je galop alleen maar slechter kan maken. Ofwel gebeurt er iets anders wat jij niet door hebt, dat weet ik zo ook niet. Maar hoe je het ook wend of keert, bovenstaande kan niet.
Ik kan het helaas niet subtieler omschrijven, sorry. Sommige dingen zijn nou eenmaal zoals ze zijn.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:38

Mijn paard begint nu pas echt redelijk te galopperen.. en we hebben haar al een half jaar. We zijn van in galop 'vallen' en krabbelen, eindelijk bij het punt gekomen dat het nu pas echt een sprong wordt en haar passen nu heel ruim worden (stap en draf). Dit heeft dus ruim 6 maanden geduurt voordat het zo was.

Ik zou zeggen; geef het tijd. Neem kleine doelen en neem genoegen met de kleine baby stapjes want ik heb het idee dat je te snel wilt. Wat ik deed is vooral veel longeren, veel overgangen (stap, draf, halt, draf, stap, draf, halt etc. etc.) en veel in het duin rijden met alle heuvels, mulzand en bochten (en daar ook veel overgangen) en wat oefeningentjes aan de hand (balkjes lopen, overstappen) om het soepel te houden.

Om meteen vanuit middengalop terug te rijden is het paard denk ik nog niet aan toe aangezien ze sowieso moeite heeft met galop. In iedergeval heel veel succes!! :)

Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:31

VivaLaVida schreef:
Ze kan het niet. Dus eerst voorwaarts galloperen en die achterhand daar mee trainen voor je denkt aan 'terug zetten' op de achterhand. Dat kun je gaan doen als ze sterk genoeg is!


Mee eens! Als je haar terug rijdt en merkt dat ze sprong verliest dan meteen weer naar voren rijden. Je kunt niet verzameld rijden zonder sprong zoals eerder al aangegeven werd door 0000.

LOVESUSHI

Berichten: 1561
Geregistreerd: 21-02-13

Re: "sprong" maken met galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:35

inderdaad alleen maar naar voren, pas als ze normaal naar voren loopt andere dingen proberen. En veel longeren helpt ook..