Welke auto(4x4 evt grijs kenteken) voor tweepaardstrailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Welke auto(4x4 evt grijs kenteken) voor tweepaardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 23:32

Ik ben op zoek naar advies & gebruikerservaringen mbt auto's voor een tweepaardstrailer, evt op grijs kenteken.

Ik heb een 1,5 paards trailer en daarbij nu nog twee auto's tot mn beschikking die hem ruimschoots mogen trekken, maar een van die auto's gaat er uit, net zoals mijn eigen auto en ik wil zelf een goede trekauto aanschaffen.

Omdat ik steeds vaker met 2 paarden op pad ga en ook een tweepaardstrailer tot mn beschikking heb zoek ik een auto die 2000 kilo of meer mag trekken.
De tweepaards wordt door anderen getrokken met een Hyundai ix35 2,0 en 4WD.
Een fijne auto, redelijk zuinig en de onderhoudskosten vallen aardig mee, maar op de snelweg heeft hij er toch wat moeite mee.

Omdat ik een eigen bedrijf heb wees een kennis me op de mogelijkheid om op grijs kenteken te gaan rijden(ik ben alleen dus hoef in principe geen achterbank te hebben)

Mitsubishi Pajero of Outlander werden daarbij genoemd en zo zijn er natuurlijk nog veel meer.
Wat hebben jullie voor je tweepaardstrailer staan?

Voor mij(+/- 30.000 km per jaar) zal wrsch diesel voordeliger zijn, daarnaast wil ik geen te gek dure auto qua verbruik en onderhoud, niet te oud en dus tweepaardstrailer mogen trekken.
En heb dus de optie om op grijs kenteken te rijden.
Voorkeur gaat uit naar 4x4 en iig geen busje oid.

Bedankt voor het meedenken!

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 01:33

SsangYong Korando 2,9 TD, heb ik nu ook gekocht, diesel 4x4 (inschakelbaar, hoge en lage gearing) én grijs kenteken. Zijn niet zo duur in aanschaf omdat ze niet zo gewild zijn vanwege hun uiterlijk maar dat zal mij een rotzorg zijn.
Hij is 35,- in wegenbelasting per maand en mag 2800 kg trekken, dat vond ik belangrijker :)

Heb ook gekeken naar Pajero, Landcruiser, Outlander etc maar die waren stukken duurder en dan ook nog eens ouder in leeftijd. En dat alleen maar omdat het gewilde auto's zijn. Korando's hebben een Mercedes motorblok erin liggen en zijn robuust uitgevoerd. Ik heb hem nu ruim 4 maanden en hij bevalt prima, trailer met twee paarden erin achter de auto en geen enkel probleem :)

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:15

Ga eens kijken bij Subaru, de huidige modellen Forester, Legacy en Outback mogen allemaal 2000 kg trekken, zijn 4x4 en je krijgt veel voor een redelijke prijs.
Wij rijden al vijf jaar met een Forester 2 liter benzine en trekken daar een Ifor Williams trailer mee en dat gaat prima. Het is de beste auto waar ik ooit heb met gereden.
De diesel versie heeft nog meer vermogen dan de onze.
Wil je nog meer vermogen kan je gaan voor een Forester 2,5 liter turbo of de Tribeca, die heeft een zes cylinder motor. Ze staan niet in de catalogus bij Subaru maar zijn wel beperkt verkrijgbaar.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Welke auto(4x4 evt grijs kenteken) voor tweepaardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:47

Toyota Rav 4 mag het ook, wel even kijken naar de uitvoering aangezien er verschillende uitvoeringen zijn zijn.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:23

Let op met een RAV 4. Afhankelijk van het type en het model trailer kan het zijn dat je de achterdeur niet open kan doen als de trailer eraan hangt, niet zo handig.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Welke auto(4x4 evt grijs kenteken) voor tweepaardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:56

Ik rijd een Hyundai galopper 5 deurs (de grote) mag 3800 trekken. Is alleen niet de makkelijkste auto in onderhoud. Soms moeilijk aan onderdelen te komen.
Door mijn onderhouds monteur wordt het niet aangeraden om harder dan 100 te rijden op de snelweg. De motor is heel sterk in lage toeren maar met hoge wat minder.
Met trailer 1 op 9 zonder trailer 1 op 10 (diessel)

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:51

MarcR schreef:
Let op met een RAV 4. Afhankelijk van het type en het model trailer kan het zijn dat je de achterdeur niet open kan doen als de trailer eraan hangt, niet zo handig.


Dat probleem is makkelijk op te lossen :)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:37

4x4 rijden kost knaken, linksom of rechtsom.
1:10 Diesel is een prima prestatie, heel veel beter ga je ze niet vinden. Benzine/LPG 1:8 is ook echt wel de limit.

Wat je tegen een bus hebt, geen idee, maar ik heb een T5 met 2 ton aan de haak 1:14 laten rijden, het is maar een overweging. Uiteindelijk is zo'n T5 goedkoper in de heb dan een capabele 4x4!

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:59

Ik heb een dodge pick up 4x4 op grijs kenteken en mag daar 5 personen mee vervoeren heeft erg veel trekkracht, heel goed te doen kwa onderhoud en hij rijd op gas

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2413
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Welke auto(4x4 evt grijs kenteken) voor tweepaardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:03

Ford ranger of jeep wrangler

BianCatjee

Berichten: 3179
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Welke auto(4x4 evt grijs kenteken) voor tweepaardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:09

Wij gebruikte een Hyundai Santa Fee 4x4 voor een twee paardstrailer.
Deze auto is eruit en ik heb nu alleen een 1,5 paards trailer.
De fokker van mijn merrie gebruikte een busje voor de tweepaardstrailer (nog steeds) rijd regelmatig naar duitsland en weer terug naar NL, die heeft er al heeeel wat kilometers op zitten ;)

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Welke auto(4x4 evt grijs kenteken) voor tweepaardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:26

VW Sharan diesel , 1.9 TD, grijs kenteken , rijdt 1;12 a 13 met 2paardstrailer , zonder trailer rij ik zoveel pittiger , dan zit ik op 1;14.

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:27

Ik had een Opel Frontera uit 1999 echt ideaal! Mr geen grijskenteken
Ik heb nu een Mercedes ML 320 uit 2000 op grijskenteken (achterbank eruit en schot achter de stoelen)
Trekt het allemaal met gemak! Ideale auto!

Die van miij loopt op LPG ongeveer 1 op 7
(En gezien lpg hier net over de belgische grens 55 cent kost. Is het in verhouding qua kosten met een bezine auto 1 op 21)

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:31

Wij rijden een Range Rover (geel, 1:10, diesel) met daar achter een 2paards Humbaur Maximus; je voelt niet eens dat je een trailer er achter hebt hangen. Geweldige auto, wil niet anders meer...

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:34

Wij hebben sinds augustus dit jaar een Toyota Landcruiser 4.2 Turbodiesel op grijs kenteken. We hebben een 2-paards Hotra, maar daar komt tzt een iFor oid voor in de plaats en die zijn wel zwaarder. Daar zijn we op voorbereid. Mag 3500kg trekken.
Echt een fantastische wagen voor de trailer. En qua verbruik maakt het niets uit of er nou een trailer achter hangt of niet, zuinig is hij toch niet :D

Afbeelding

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:36

Wij hebben een Mitsubishi Pajero Sport, 3 deurs model op benzine, V6. Het is een automaat en hij is al 13 jaar oud, import uit Duitsland. Ik vind hem GEWELDIG! Als er een trailer achter hangt met paarden, je hebt het bijna niet eens in de gaten. Gewoon lekker rijden en eventueel een vrachtwagen inhalen: no problem.

We hebben hem ook om de boot in en uit het water te halen en daar heeft ie echt geen moeite mee. Supersterke auto, weinig onderhoud nodig en hij ziet er ook gewoon leuk uit. Je zou nooit zeggen dat dit model al ouder dan 10 jaar is.

Minpunten: niet zuinig, als je mensen achterin hebt is er weinig bergruimte over dus dan is trailer met zadelkamer wel handig, trailer erachter is achterdeur auto niet helemaal open te doen. Misschien ook afhankelijk met wat voor trailer je erachter hebt.

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:39

Range Rover zijn dure auto's in de aanschaf, vooral voor een nieuwe ben je toch wel wat kwijt.

Ikzelf heb een Suzuki Grand Vitara 2.4, 4x4 gehad. Een van deze voordelen van de auto was dat je hier een aparte low/high gare op hebt zitten en deze ook op modderig terrein kan gebruiken. Wij hadden een bockmann erachter hangen maar 9 vd 10 1 paard erop. Hadden de benzine versie en die mag 1850 trekken, dus in jou geval niet handig, al weet ik niet wat de diesel mag trekken.
Ik ben echt reuze blij met deze auto geweest en heeft mij vaak genoeg uit slechte ondergronden eruit gekregen waar andere eruit getrokken moesten worden.
De auto is zakelijk gereden maar wel op geel kenteken.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:51

lucifertje schreef:
Range Rover zijn dure auto's in de aanschaf, vooral voor een nieuwe ben je toch wel wat kwijt.

Welnee, zelfs de eerste versies van de laatste generatie Range Rover (de L322 voor insiders) staan voor minder dan 10k op internet, in goede staat en met fatsoenlijke km-standen.

Maar de Range Rover is, net als elke grote 4x4, geen goedkope auto in brandstofverbruik en onderhoud.
De enige versie van goedkoper 4x4 rijden is het onderhoud in eigen beheer uitvoeren. Daar is de Range Rover dan licht in het voordeel omdat zowel handboeken als diagnose-apparatuur simpel te krijgen zijn, evenals alle onderdelen.

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Welke auto(4x4 evt grijs kenteken) voor tweepaardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:54

Ik heb het over nieuwe ikke en dan zijn dat dure auto's. Ik zelf vind 10K (voor een 2de auto voor mij) een duur grapje. Ik vind het een schitterende auto om te zien, maar ikzelf houd persoonlijk niet zo van Engelse auto's.
Wij hebben aan de Vitara eigenlijk geen onderhoud gehad, behalve de normale beurten. Enne als ik moet gaan sleutelen aan een auto, maak ik er waarschijnlijk meer aan kapot dan dat ik hem maakt :D

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:12

lucifertje schreef:
Ik heb het over nieuwe ikke en dan zijn dat dure auto's. Ik zelf vind 10K (voor een 2de auto voor mij) een duur grapje. Ik vind het een schitterende auto om te zien, maar ikzelf houd persoonlijk niet zo van Engelse auto's.
Wij hebben aan de Vitara eigenlijk geen onderhoud gehad, behalve de normale beurten. Enne als ik moet gaan sleutelen aan een auto, maak ik er waarschijnlijk meer aan kapot dan dat ik hem maakt :D

Ehm, de L322 is een Duitse auto. Waarom denk je dat er geen BMW X7 is?
Juist, die heet Range Rover L322.........

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Welke auto(4x4 evt grijs kenteken) voor tweepaardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:25

Ahha, maar de oude Range Rovers waren Engels :) Of zeg ik nu echt iets heel doms?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:28

lucifertje schreef:
Ahha, maar de oude Range Rovers waren Engels :) Of zeg ik nu echt iets heel doms?

Nee, de oudere Range Rovers zijn inderdaad Engels en dat is tevens hun voordeel: in tegenstelling tot de meeste andere autofabrikanten heeft Rover nooit zo moeilijk gedaan met als gevolg dat zelfs van 40 jaar oude Range Rovers nog steeds zonder veel moeite vrijwel alle onderdelen verkrijgbaar zijn.
Sterker nog: je kunt tegenwoordig Land Rovers bouwen, nageltjenieuw, zonder een origineel onderdeel.....

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Welke auto(4x4 evt grijs kenteken) voor tweepaardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:30

Ahha, naar wat ik altijd begrepen heb is dat Engelse auto's (buiten de Franse om) vroeger vaker bij de garage stonden dan dat ze reden (beetje overdrijven).

Maar goed, dat is verder off topic :)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:33

lucifertje schreef:
Ahha, naar wat ik altijd begrepen heb is dat Engelse auto's (buiten de Franse om) vroeger vaker bij de garage stonden dan dat ze reden (beetje overdrijven).

Maar goed, dat is verder off topic :)

Dat is nog steeds wel en DE oorzaak daarvan: mishandeling door de eigenaar.

In dat opzicht is het nog niet eens zo off-topic: een 4x4 heeft meer bewegende delen, die niet zelden ook zwaarder belast worden en daarmee meer onderhoudsaandacht nodig hebben. Dat verklaart voor een groot deel het duurdere onderhoud aan een 4x4 EN waarom oudere 4x4 vaker onbetrouwbaar zijn (lees: fors achterstallig onderhoud hebben opgelopen).

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Welke auto(4x4 evt grijs kenteken) voor tweepaardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:46

Duidelijk :) Klinkt zo tragisch dat mensen zo'n auto en andere overigens ook hun auto niet goed verzorgen. Ook al leeft het niet, het is wel een groot en belangrijk onderdeel van mijn leven :+
Maar als je dan zou kunnen kiezen zou je dan voor een Range Rover gaan, de oudere Engelse of een ander soort auto waar zou jij dan voor kiezen nav TS haar vraag?