Wanneer dikker deken op en hoeveel grams? Andalusier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolet

Berichten: 812
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Wanneer dikker deken op en hoeveel grams? Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:13

Hier ook een 300gr.

room10

Berichten: 345
Geregistreerd: 02-01-10

Re: Wanneer dikker deken op en hoeveel grams? Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:48

Een paard heeft een ingebouwd systeem wat bij gezonde paarden fantastisch verwarmd in de winter maar ook kan coolen in de zomer, hoeveel veulens die in een ongunstige periode worden geboren zie je met een deken ?? Dus ze hebben het allemaal tot dat wij ingrijpen. Dat het lastig is om te trainen met een teddy-beer daar weet ik alles van, je moet je alleen wel realiseren dat als je je paard onder zo'n zware deken stopt, je het systeem lam-legt en ze zichzelf niet meer warm kunnen krijgen mede ook doordat ze de vacht niet meer uit kunnen zetten (dat wat een hoop mensen denken dat het "kippevel" is, gelijk denken mijn paard heeft het koud :n maar zo werkt het niet altijd, ze zetten het systeem aan zodat ze in de zomer warmte kunnen loslaten en in de winter warmte kunnen isoleren en vasthouden. Het komt er dus niet alleen op neer dat ze zichzelf niet meer warm kunnen houden, want mocht het zo zijn dat ze het onbehagelijk vinden onder een te dikke deken kunnen ze zichzelf dus ook niet coolen, als wij het warm hebben doen we even de rits open ofzo maar een paard staat ingepakt omdat wij vaak onze eigen beleving kwa temp op het paard projecteren, zo een nadeel dat mensen lich verschijnselen soms verkeerd interpreteren, nog meer balen dat ze niet kunnen praten, zodat ze aan kunnen geven wat comfortabel is !! Zichzelf niet meer warm kunnen houden, goed voorbeeld zijn de frisse paarden met het rijden, ze proberen zich dan door bewegen op te warmen, veelal paarden die geschoren zijn of onder een dikke deken vandaan komen. Zo ook na het werk direct een fleece/wollen deken erop of direct onder het solarium, het blijkt uit onderzoek zo slecht te zijn, laat je paard eerst zijn warmte er uit lopen dmv uitstappen (cooling down) zonder het gelijk plat te gooien of warmte met warmte te bestrijden :D Laten we wel wezen, dekens kosten een hoop geld, kosten nog moeite wordt gespaard voor onze dieren dus het komt allemaal uit een goed hart niet om ze bewust te pesten alleen het blijft zo koffie-dik kijken tussen goed/functioneel en comfortabel voor het dier zelf

Knoesje

Berichten: 1507
Geregistreerd: 22-06-04

Re: Wanneer dikker deken op en hoeveel grams? Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:52

Hier ben ik het helemaal mee eens!!
Mijn Cruzado staat ook lekker zonder deken.
Hij gedijt daar prima door.

BrankaZ

Berichten: 3869
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Wanneer dikker deken op en hoeveel grams? Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:40

Mijn Cruzado staat nu onder 200 gram. Is ongeschoren. Als het nog kouder wordt krijgt hij 300 gram op en gaat het vriezen nog wat meer.
Het zal best dat paarden zich prima kunnen weren tegen kou, maar ik moet er dan erg veel 'brandstof' inproppen. Mijn paard wordt n.l. sloom als hij het koud krijgt. Verder staat hij de hele dag op het land in een open polder, dus koude wind.
Bijkomend voordeel is dat ik heel wat minder poetswerk heb. Want het lijkt mijn paard zijn lust en leven om in de modder te rollen.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:35

Kelly_Taco schreef:
Wow Lianne dat is echt wel heel erg veel hoor :j
500!!!
Daar staat de mijne onder als het -15 is.

Dor staat nu onder 250gr zoiets.
Is een anky 300gr maar al vaak gewassen.



niet ieder paard is hetzelfde he ;) plus dat het stalklimaat ook een bepalende factor is, evenals het buitenlopen. en ik weet uiteraard niet hoe jij je paard stalt maar onze lopen veel buiten en staan in een zeer goed geventileerde stal. ze komen absoluut niet "heet" onder de dekens vandaan maar gewoon normaal op temperatuur. ik doe het al jaren zo en velen met mij!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:38

Mijn geschoren Lusitano merrie had ik van de week met de kou onder 300 gezet, maar ik merkte vandaag dat ze toch alweer flink haar heeft en ze was knap nat na het werk.
Dus ik heb haar nu de temp weer iets omhoog is gegaan toch maar weer terug gezet naar 200.
Binnenkort nog een keer scheren en dan gaat er afhankelijk van de temp weer iets meer op.

Ik heb haar tot nu toe geschoren nog nooit dikker dan 400/450 grams gehad met vorst.

Mijn 3,5 jarige ruin is niet geschoren en staat nog onder een 100 grams.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Wanneer dikker deken op en hoeveel grams? Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:48

Paarden presteren en leven het best bij een temperatuur tussen de 5 en 15 graden celsius.
IJslanders en Fjorden uitgezonderd :D
Dekens hebben wij uitgevonden omdat wij paarden ook in het winterseizoen laten werken=zweten.
Onze werkpaarden Belg, Zeeuw, Gelder, Groninger en Fries stonden in de winter "stil".

PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 19:32

Hij staat nu onder 200 en heeft een mooi dun vachtje. Daar doe ik het ook voor, want ik wil niet scheren. Bedankt voor alle tips. :j

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:52

lianne125 schreef:
Kelly_Taco schreef:
Wow Lianne dat is echt wel heel erg veel hoor :j
500!!!
Daar staat de mijne onder als het -15 is.

Dor staat nu onder 250gr zoiets.
Is een anky 300gr maar al vaak gewassen.



niet ieder paard is hetzelfde he ;) plus dat het stalklimaat ook een bepalende factor is, evenals het buitenlopen. en ik weet uiteraard niet hoe jij je paard stalt maar onze lopen veel buiten en staan in een zeer goed geventileerde stal. ze komen absoluut niet "heet" onder de dekens vandaan maar gewoon normaal op temperatuur. ik doe het al jaren zo en velen met mij!


Ik weet dat niet ieder paard hetzelfde is maar ik ken eerlijk gezegd geen een paard die al zo warm staat.
Die van mij komt overdag ook gewoon buiten en staat in een zeer open stal.

Als ze werken gaan die dekens er ook af.. daarom wil ik hem zeker op stal niet super dik in de deken zetten.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Wanneer dikker deken op en hoeveel grams? Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:11

Onze andalusiermerrie, in Spanje geboren en op haar 8ste naar NL gekomen 8 jaar geleden, staat momenteel zonder deken. Ze heeft een lekkere teddyvacht en beschikt over onbeperkt ruwvoer, afgelopen jaren heeft ze zonder deken -19 prima doorstaan zonder deken.
Mijn Quarter daarintegen staat snel te bibberen en wordt ook te mager in de winter, ondanks een dikke lange vacht, hij heeft nu een 0-grams regendeken op en krijgt daar binnekort nog 100 gram bij.

Wel of geen deken is niet rasgebonden n.m.m. het is behoorlijk paard afhankelijk, hoe goed ze tegen, kouden, regen en/of wind kunnen.