welke dikmaker zonder suikers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

welke dikmaker zonder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 17:25

Hoi,

Mijn haflingermerrie wordt al wat ouder en in de winter valt ze altijd iets af. Nu wordt ze niet mager, maar het is wel altijd oppassen.
Ze staat 24/7 op het land (staat nog zat gras in) en heeft ze onbeperkt voordroog ter beschikking. Ze krijgt ook een kilo suikervrije meusli met extra magnesium en glucosamine.
Ze is met pensioen en we rijden alleen kleine stapritjes 2 a 3 keer in de week.
Welke toevoeging kan ik haar in de winter geven? Ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid mag ze niet teveel suikers en zetmeel. De meusli wil ik niet verder opvoeren omdat ze dan teveel zetmeel binnen krijgt.
Wat zijn goede suikervrije dikmakers ter ondersteuning voor de winter?

Babeth

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com


azarlizz
Berichten: 228
Geregistreerd: 01-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:30

Op onze stal hebben wij twee paarden staan die de 30 al gepasseerd zijn. Ook zij zijn wat lastig op gewicht te krijgen/ houden.
Ons is geadviseerd hun veulenmuesli te voeren. Zij doen het daar goed op!

Voor schitterende en betaalbare showkleding
http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/oneofakindshowwear/

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: welke dikmaker zonder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 17:49

Maar dat is ben ik bang niet suikervrij of wel? Het moet echt suikervrij zijn met zo min mogelijk zetmeel. ik heb al verschillende meusli's geprobeerd, maar deze van havens waar ze nu op staat is eigenlijk de enige waar ze het goed op doet. Alleen daar wil ik niet extra van voeren omdat deze nog wel redelijk wat zetmeel bevat.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:55


There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:57

van subli hebben ze http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... etMix.html
Is voor gevoelige paarden en dikke paarden, maar voor jouw paardje kan het naast de normale voeding misschien wel heel goed bijvoer zijn. Dus het normale voer geven en daarnaast deze voeren, ik heb een vermoede dat je dan een eind komt. Want dr kacheltje blijft zo lekker branden. Zonder de suikers en eiwitten

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: welke dikmaker zonder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 18:03

Die dieetmix klinkt opzich wel goed, maar zou het wel voldoende zijn om haar op gewicht te houden?

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:05

Welk voer geef je nu?
En je moet wel oppassen he, met het gras, want er zit op dit moment heel veel fructaan in wat tot hoefbevangenheid kan leiden.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: welke dikmaker zonder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:07

Er zit op dit moment juist heel weinig fructaan in het gras, het is al weken bewolkt...

De combinatie zon + lage temperatuur is juist gevaarlijk. Die mooie helderblauwe vriesdagen in de winter bijvoorbeeld.

azarlizz
Berichten: 228
Geregistreerd: 01-05-06

Re: welke dikmaker zonder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:15

Wij vieren het merk Mijten (mijten.be)

Voor schitterende en betaalbare showkleding
http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/oneofakindshowwear/

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 18:16

Klopt focussed! Daarom gaat ze zodra het weer gaat vriezen en de grond bevriest en zonnig word, de paddock op.
@ donna123, op dit moment staat ze op het land, krijgt onbeperkt voordroog en een kilo meulsi (suikervrij) van havens.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:17

Ik denk dat dat een kwestie van proberen is. Het is geen voer om haar helemaal naar over te zetten, maar ik denk dat het een hele goede aanvulling kan zijn om haar kacheltje te laten branden.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 18:26


Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:29

Focussed schreef:
Er zit op dit moment juist heel weinig fructaan in het gras, het is al weken bewolkt...

De combinatie zon + lage temperatuur is juist gevaarlijk. Die mooie helderblauwe vriesdagen in de winter bijvoorbeeld.


Ik weet niet waar Ts woont, maar vandaag was er volop zon in Amsterdam!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: welke dikmaker zonder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 18:31

Ik zit wel even een stukje van amsterdam af haha. Ik houd het sowieso goed in de gaten met haar, want zodra het gaat vriezen en de zon schijnt gaat ze de paddock altijd op.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:45

De dieetmix van subli , daar zitten wel veel toegevoegde vit en mineralen in , dat zou ik niet zomaar naast de muesli gaan geven.
De beste optie is bietenpulp , de makkelijkste is speedibeet ;)

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: welke dikmaker zonder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 19:06

Ik heb speedibeet onder favorieten gezet, klinkt als een goede oplossing voor de wintermaandjes. Dit kan gewoon naast de meusli gevoerd worden? Want de meusli wil ik wel blijven gebruiken voor de extra vitamines en mineralen, plus dat ik daar de magnesium en glucosamine doorheen gooi.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: welke dikmaker zonder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:39

Bietenpulp is vooral een buikvuller. Ze hebben er een voldaan gevoel van maar er zit redelijk weinig in. Dan heb je meer aan zemelen die de darmen bezig houden. Ik geef ook bietenpulp in de wintermaanden, maar wel met zemelen anders is de verhouding niet goed. Maar voor mij is het buikvulling en niet om op gewicht te blijven. Dat is een groot verschil.Mijn paardjes zijn eerder te dik dan te dun. Bietenpulp word veel aan show paardjes gegeven zodat ze geen hooibuik hebben/krijgen. De natuur zorgt ervoor dat wat een paard eet en over heeft opgeslagen wordt voor mindere tijden. Als ze ouder worden hebben ze meer nodig voor de verbranding. Net als wij mensen, oudere mensen hebben het eerder koud, doen net effe wat minder en zo is het cirkeltje rond. Zodra de maag aan het werk is maakt ie brandstof voor het lichaam.. maar in bietenpulp zit niet veel, is eenzijdig en geen compleet voer in mijn ogen. Het dier heeft dus idd een voldaan gevoel, maar zonder aanvullingen is het een dieet shake zonder vitamientjes.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: welke dikmaker zonder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 19:49

Ze blijft sowieso onbeperkt op voordroog staan en op de kilo meusli. Het is echt alleen als extra.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: welke dikmaker zonder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:58

ja maar als je bietenpulp geeft dan zit ze "vol` en eet minder hooi-voordroog ed.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: welke dikmaker zonder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 20:23

Dat probleem zul je met veel dingen dan hebben denk ik :) als het om dikmakers gaat dan.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:37

Ik denk dat pulp of seniores priores een veiligere dikmaker is dan een muesli op basis van granen. Gewoon omdat het suiker en zetmeel percentage lager is + pulp meer aanzet als een muesli.
Pulp is echt niet alleen een buikvuller, ze worden er echt dikker van ( op de ribben ).
Anders mogelijke dikmakers zijn lucerne ( die van subli is zonder toegevoegde melasse) en olie.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:37

Babeth schreef:
Ik heb speedibeet onder favorieten gezet, klinkt als een goede oplossing voor de wintermaandjes. Dit kan gewoon naast de meusli gevoerd worden? Want de meusli wil ik wel blijven gebruiken voor de extra vitamines en mineralen, plus dat ik daar de magnesium en glucosamine doorheen gooi.


Ja , das geen probleem , er is niets toegevoegd aan bietenpulp.

ElfiL92

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Helmond

Re: welke dikmaker zonder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:52

Ik geef die van mij altijd Mais Lijnzaadbrok bij van Horsefood als hij wat neigt af te vallen (alleen in december en januari als het nodig is).
Ik kan de samenstelling zo even niet vinden (dus weet ook niet uit mijn hoofd hoe het staat met de suikers), maar het helpt mijn paard altijd om op gewicht te blijven. Daarnaast gaat hij ook nog mooi glanzen door de lijnzaad die erin zit.

Het is heel makkelijk te voeren want het is gewoon in brokvorm (dus geen gedoe met water en uitzetten etc.) Let wel op want deze brokken geven wel wat extra energie aan je paard. Je moet dus even goed kijken naar de combinatie muesli en mais lijnzaadbrok.

Mijn paard krijgt het hele jaar door Pavo Care4life. Dat is heeel laag in suikers, maar geen dikmaker..

Why Not Sunnyboy x Lector L1 + 3
Enzo Westenwind x Flemming B + 0 (nog niet gestart)

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: welke dikmaker zonder suikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:57

Hele goeie dikmaker is gewoon olie voeren. Koop gewoon zonnebloemolie van de Lidl of de Aldi, het hoeft allemaal geen dure omega-bla te zijn, je voert het puur voor de calorieën. Paarden verteren vet prima, en in vet en olie zitten ook voor een paard domweg héél veel calorietjes.
Ik heb daar mijn oudje zonder kiezen, die dus ook geen hooi meer kon eten, nog jarenlang prima lekker mollig de winter mee doorgesleept.


Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:01

Ibbel schreef:
Hele goeie dikmaker is gewoon olie voeren. Koop gewoon zonnebloemolie van de Lidl of de Aldi, het hoeft allemaal geen dure omega-bla te zijn, je voert het puur voor de calorieën. Paarden verteren vet prima, en in vet en olie zitten ook voor een paard domweg héél veel calorietjes.
Ik heb daar mijn oudje zonder kiezen, die dus ook geen hooi meer kon eten, nog jarenlang prima lekker mollig de winter mee doorgesleept.


Dat heb ik heel erg bij de mijne gemerkt.. We hadden eventjes een periode dat we niet konden rijden vanwege een niet passend zadel en dit was het resultaat:

Afbeelding

:') tonnetje rond

Ze is inmiddels trouwens al weer flink afgevallen! Ik ben wel gestopt met olie te voeren. Het was maisolie van de lidl.. Maar ze werd in een x zo dik en toen we begonnen met afvallen zijn we er meteen mee gestopt :) Als ik haar ooit nog eens dik zou moeten krijgen door wat voor reden dan ook dan ga ik dat ook gewoon weer voeren
Laatst bijgewerkt door Maureen_M op 22-11-13 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chery, Fly_high en 34 bezoekers