ik ben opzoek naar pony hengsten met kleur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

ik ben opzoek naar pony hengsten met kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 16:51

komend jaar zit ik er aan te denken om voor me zelf een paardje te fokken uit mijn pony,met deze pony rij ik mendurance.
om te rijden is ze gewoon net wat klein gebleven helaas,maar in de koets is het een hele harde werkster die het op de wedstrijden goed doet 2x eerste en 1x 2de van de 3 wedstrijden die ze gelopen heeft.
ik heb haar gekocht als 10mnd oud veulen ze is nu 8jr heb ook nog contakt met de gene waar ik haar kocht.
ze komt uit een tinker moeder en de vader zou een Welsh zijn geweest in de D maat maar of dit een partbred is of een volle heb ik eigenlijk niet na gevraagd.
ik heb uit deze merrie al 2 veulens gefokt,waar van er nog steeds 1 in mijn bezit is en blijft.
zij komt naast haar moeder te lopen voor de koets en gaat dus ook mendurance lopen.
mijn merrie is 128cm en zwart bont,ik weet niet of ze homozygoot voor bont is maar ze heeft me 2 bonte veulens gegeven uit effe kleurige vaders.

nu mijn vraag waar ik het topic voor open ik ben dus rond aan het kijken voor een hengst,ik wil zelf het liefste een cremello perlino of smokey creme gebruiken welke hengsten heb je dan in de D/E maat geen grote e pony.
ik wil mijn merrie nog op kleur laten testen en zou zij homozygoot voor bont zijn dan wil ik ook over wegen om een hengst van de kleur valk palomino of smokey black evt bont te gebruiken.
het moet ook een hengst zijn die ggk is en liefste een waar ik het veulen dan bij het stamboek kan inschrijven.
zelf weet ik nog niet of ik bij het Welsh bloed wil/moet blijven of toch ander ras moet bekijken.
bij het nrps bv moet de hengst minstens 25% bloed voeren,maar wat zit er voor de rest achter deze paarden behalve dan het Arabische bloed(anglo-arabische bloed).

dus kom maar op met de hengsten met kleur,dan kan ik ze bekijken en kijken of het aansluit op mijn doel en op mijn merrie

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 09:28


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:46


Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:20


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 16:35

ik wil best met Arabische bloed fokken,dat is zeker een overweging.maar ik wil geen Arabier of nrps gebruiken met Egyptische bloed.ik weet verder niet hoe kharamel gefokt is.
en ook cremello du bois hoeveel % bloed voert hij want dat is bij mijn merrie ook belangrijk,en welk Arabische bloed is gebruikt.

ook heb ik een hele leuke gezien die mij aanspreekt mede omdat deze veel Welsh bloed bezit.
maar hij is wat klein 144 en voert te weinig bloed voor mijn merrie omdat hij maar 24% en nog iets voert,kom ik niet aan de 12,5% voor mijn veulen.
jammer dat hij niet ggk is bij het Welsh pony stamboek.en zijn hoogte brengt me ook aan de twijfel.van knedo stable.

ik fok puur voor me zelf en wil dus kijken om een kleine d pony uit mijn merrie te kunnen fokken,zo dat ik deze kan gebruiken voor onder het zadel(opvolger van mijn oud paard) en in kan spannen natuurlijk(maar daar heeft hij geen maat voor nodig).
het Arabische bloed kan natuurlijk goed van pas komen omdat ik endurance/mendurance ook met deze wil starten.

ik zou het fijn vinden als jullie ook wat info kunnen vertellen over de hengsten die jullie noemen schofthoogte,hoe hij dekt(natuurlijk,ki etc),waar hij staat wat hij kost,waar hij ggk is,en als het een nrps is zou ik willen weten wat er achter zit welk bloed(want een tinker gekruist met een Arabier is ook een nrps,net als een engelse volbloed x Arabier en dit zijn bijde nog al hele verschillende paarden

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: ik ben opzoek naar pony hengsten met kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:03

Kharamel heeft voor zover ik weet geen Egyptisch bloed, zie maar zelf:
http://www.allbreedpedigree.com/kharamel+gf

de vragen die je in je laatste post stelt kan je ook per hengst zelf vinden, of vragen aan de eigenaar :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 19:31

set_elkol schreef:
Kharamel heeft voor zover ik weet geen Egyptisch bloed, zie maar zelf:
http://www.allbreedpedigree.com/kharamel+gf

de vragen die je in je laatste post stelt kan je ook per hengst zelf vinden, of vragen aan de eigenaar :)

bedankt,ja ben niet thuis in de Arabische bloedlijnen maar zal het na vragen bij eigenaren

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:26

Misschien is Sublime Sponte wel iets voor je?
- Perlino (EeAaCRCR = heterozygoot zwart/vos en heterozygoot agouti)
- Welsh Cob E-maat 151 cm.
- ggk WPCV: Premie hengst, ook ggk bij R.B.P. ... dus altijd papieren bij veulen.
- wordt uitgebracht in het mennen, springen en bereden
Zijn site: http://perlinowelshcob.webs.com/

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Re: ik ben opzoek naar pony hengsten met kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:55

Don Cremello du Bois, voert 30% welsh bloed en 30% Arabisch bloed.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 12:42

hooffie schreef:
Don Cremello du Bois, voert 30% welsh bloed en 30% Arabisch bloed.

oke interessant om te weten weet je toevallig wat de rest dan is die 40%
bedankt alvast

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 12:45

Peterina schreef:
Misschien is Sublime Sponte wel iets voor je?
- Perlino (EeAaCRCR = heterozygoot zwart/vos en heterozygoot agouti)
- Welsh Cob E-maat 151 cm.
- ggk WPCV: Premie hengst, ook ggk bij R.B.P. ... dus altijd papieren bij veulen.
- wordt uitgebracht in het mennen, springen en bereden
Zijn site: http://perlinowelshcob.webs.com/

deze hengst zit inderdaad ook in mijn hoofd.want wil wel papieren bij het veulen,wat ik ook belangrijk vind

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: ik ben opzoek naar pony hengsten met kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:07

Wanneer je wilt fokken met een papierloze merrie zal je nooit een mooi papier krijgen bij je veulen...
Waarom vind je papieren belangrijk voor het veulen wat je uit deze merrie zal fokken?

moor

Berichten: 775
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Ruinen DR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:46

Hier een foto van Sublime Sponte:
Afbeelding


En zijn jonge zoon Heavenlysmiles Legend:
op de foto net een jaar.
Afbeelding

Legend is 2014 voor een paar merries beschikbaar voor dekkingen.



Uryanne: Ook met een papierloze merrie krijg je een welshpartbred papier en kan het veulen gewoon deelnemen aan de shows.
Als ik de merrie zo zie denk ik dat een veulen van haar het nog niet eens verkeerd zou doen.
In engeland zie je best veel bonte wpb en ook tinkerxwelsh!!

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:52

keona schreef:
hooffie schreef:
Don Cremello du Bois, voert 30% welsh bloed en 30% Arabisch bloed.

oke interessant om te weten weet je toevallig wat de rest dan is die 40%
bedankt alvast

Ik vermoed dat er zelfs nog wel ergens een scheut engelse volbloed in zit. Er zit nl veel Duits Rijpony bloed in de hengsten van stal Dubois. Duits Rijpony's dragen veel arabisch, welsch en in het verleden werden wel eens te klein gebleven engelse volbloeden ook gebruikt. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: ik ben opzoek naar pony hengsten met kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:58

Die merrie toont niet homozygoot, kan ook niet met een Welsh erin. Bluppie toont wel homozygoot.

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:26

@moor, is dat de kant die jij uit zou willen in de fokkerij? :(:)
Daarom staat er ook; MOOI papier.....

moor

Berichten: 775
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Ruinen DR

Re: ik ben opzoek naar pony hengsten met kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:01

TS wil voor zichzelf fokken, eigengebruik.
Zij is weg van de merrie en zoekt een hengst waardoor ze ook een papier krijgt bij haar veulen.

Een vrouw die dus een partbred wil fokken, die ze voor eigen gebruik fokt.
Ze weet zelf dat ze geen "mooi" papier krijgt maar voor TS doen wél een mooi papier!
beter een half papier dan geen papier..
Met het veulen zou ze zelf lekker kunnen gaan rijden en ook nog eens bij een stamboek aan kunnen sluiten om deel te nemen aan een show-keuring bestgaande..

Dus uryanne wie zou ik zijn om dit te ontmoedigen?!
Het gaat hier om een liefhebber, niet om een fokker toch?!

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: ik ben opzoek naar pony hengsten met kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:28

Als iemand een veulen wil fokken moet hij/ zij dat zelf weten. Maar waarom zoeken naar een hengst met papier als de merrie dat toch niet heeft? Fokwaarde krijgt een nakomeling toch niet....

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:35

Het veulen krijgt bij het NRPS een vol papier als de hengst GGK is en het veulen voldoet aan de bloedvoering.
Dat jij (uryanne) zegt dat het geen fokwaarde krijgt is natuurlijk onzin.
Ze zou in de toekomst met een GGK hengst een steeds beter papier krijgen.
En voor merries en eigen gebruik zie ik het probleem niet.

Ik denk dat TS er goed aan doet een hengst te kiezen die GGK is zo weet je in ieder geval dat de hengst wel correct (en soms zelfs röntgenologisch goed) is.

Heeft de hengst van Knedo Stables niet genoeg bloed?
Want die Athos is wel een mooi beestje hoor.

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: ik ben opzoek naar pony hengsten met kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:43

Wel fokwaarde!? Dat moet je eens zeggen tegen een fokker die al jarenlang bezig is om een goede stam op te zetten!
Er is niets bekend van de moederlijn van het toekomstige veulen. En daar zit dan fokwaarde in???

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: ik ben opzoek naar pony hengsten met kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:49

Fokwaarde is ook iets persoonlijks.
Dat heeft er mee te maken dat TS de pony ideaal vindt voor wat zij met de pony wil.
Dat wil ze door geven in een veulen met meer maat als ik het zo begrijp.
En als zij in deze pony gelooft zou het best eens het begin van haar stam kunnen worden.
En elke fokker moet ergens beginnen. En niet iedereen heeft de mogelijkheid om met een top merrie te beginnen.

Natuurlijk heeft een merrie met vol papier en veel predikaten meer waarde.

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: ik ben opzoek naar pony hengsten met kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:53

Je moet emotionele waarde niet verwarren met fokwaarde....
Maar ben blij dat je toch wat duidelijker bent;)

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: ik ben opzoek naar pony hengsten met kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:01

Ik zou gaan voor Don Cremello du Bois. Ontzettend correcte pony, kan goed lopen, geeft kleur mee en zijn nakomelingen komen mooi in de D maat. En is volgens mij gewoon GGK bij NRPS? Dus als ik het goed begrijp kan het veulen dan een NRPS papier erbij krijgen? Maar daar weet ik niet zoveel van.. Maar let wel op dat je niet enkel naar de kleur kijkt, je ziet best veel van die cremello hengstjes ter dekking staan, en dan staan ze ter dekking omdat ze 'oh zo'n leuk kleurtje' geven. Hartstikke leuk, maar zou wel kijken naar een hengst die naast zijn kleur ook nog echt correct is. Daarom denk ik dat Don Cremello du Bois een zeer goede keuze is..

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: ik ben opzoek naar pony hengsten met kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:43

Don cremmelo is niet ggk voor het NRPS maar daar kan je wel papier aan vragen. En mits het veulen voldoet aan bloedeisen kan dat in de toekomst ook vol papier worden.

Uryanna ik ben ook ooit begonnen met een papierloze merrie

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:48

Nee dat id geen probleem hoor :D .
veulens van don cremello voldoen altijd aan het percentage Arabisch bloed. Omdat ze zoiezo altijd aan het minimale percentage van 12, 50 % Arabisch bloed komen ( ook uit moeders met 0% Arabisch bloed)

Don Cremello is nog niet voorgesteld bij het NRPS maar goedgekeurd in België. Maar heeft uit zijn eerste jaargang nakomelingen al een zoon goedgekeurd bij het Nrps en een ster ruin met 1e plaats.
Daarnaast kunnen zijn nakomelingen ook bij part bred Welsh ingeschreven worden.