Blaasprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 18:20

Zo'n kleine twee en half jaar, enkel in de winterperiode krijgt mijn nu 16 jarige merrie erg vervelende klachten.
Zij lijkt continu hengstig te blijven, dit uit zich door wat zuurder gedrag en continu kleine beetjes plassen. Ze reageerd op alles, ander paard, hooi, brokken etc alles geeft de reactie om te plassen en zo gutst ze er dus extreem vaak urine uit.
Helaas gaat haar huid hierdoor stuk en eindigt uiteindelijk in een infectie.
Ondanks een goede hygiëne (wassen met Betadine, insmeren met vaseline ). Er is simpelweg niet tegen op te smeren.
Dierenarts is met regelmaat voor dit probleem geweest.
Ze is gescant inwendig en bleek last te hebben van het polifolikel syndroom. Hier heeft ze voor op de regumate gestaan wat geen enkele verbetering gaf.
Verder herhaald behandeld met antibiotica, wassen met dogeczema etc.
Ze is losgemaakt door een osteopaat en kreeg accupunctuur. Urine nagekeken was goed.
Dierenarts iedere keer weer op de hoogte gebracht en vorig jaar kregen we de optie om haar eventueel te laten steriliseren. (is nogal wat).
Op zich is het redelijk te doen geweest en op een gegeven moment verdwijnt het net zo plots als het op komt zetten.
Normaal is het natuurlijk niet.
Echter nu gaan we de derde winter in en om nu weer aan te gaan tobben vind ik nogal wat.
Dus vorige week met het enten aan da 1 advies gevraagd, verhaal uitgelegd.
Gaf aan scheren en vaseline. Nu is scheren geen optie, hooguit verdoofd.
En hoe banketstaaf ook uiteindelijk komt de vacht los.

Merrie werd extremer qua gedrag, chagerijniger en bij enkel naar haar wijzen zou ze je arm al vast willen pakken. Oren plat, tanden bloot.
Paard is ook altijd 'hard 'qua lijf geweest.

Ik heb deze merrie opgevangen, ze is in de sport gereden geweest en liep afwisselend kreupel op de voorbenen waardoor zij ongeschikt is verklaard. Onverklaarbaar. Op de rontgen geweest, niets aan te tonen. Ze zou eigenlijk naar de slacht gaan, maar via via toch bij mij terecht gekomen om op 'pensioen 'te gaan.
Er word dus niets met haar gedaan en niets van haar verwacht. Ze word gepoetst en verder staat ze 24/7 buiten met gezelschap van een ander paard. In de zomer krijgt zij weidegang.
Ze loopt hier niet kreupel. ( en helaas kan ik verder niet al te veel uitweiden over het verleden van dit paard, maar ze heeft genoeg mee gemaakt).

Gister is wederom de dierenarts geweest, een andere voor een second opinion.
We kwamen uit op twee keuzes om te proberen een knikker of een vaccin improvac genaamd.
Ik heb in een knikker weinig vertrouwen en de improvac klinkt het meest aannemelijk.
Echter mijn da praktijk heeft nog nooit met dit middel gewerkt. ( nu hebben zij hierover wel contact gehad met de kliniek in Gent en houden contact).
Uit voorzorg had ik gister urine opgetrokken uit stal, deze ziet troebel en met enorm veel gruis (wat lijkt op geel zand). Da heeft dit meegenomen en belde me vandaag dat deze toch afwijkend was.
Er zitten teveel eiwitten in en hij was te geconcentreerd. Helaas zat ik in de auto en kon niet goed doorvragen maar er werd eventueel aan problemen in de urineleiders/blaas gedacht zoals bv blaasstenen.
Nu heb ik nog steeds geen duidelijke diagnose dus het is moeilijk om naar ervaringen te vragen.

Morgen middag word mijn merrie opnieuw inwendig gescand en de organen die gecontroleerd kunnen worden met de echo worden nagekeken. Verder zullen ze rechtstreeks uit de blaas urine halen om deze na te kijken.

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die iets herkennen uit dit verhaal?
Ik kan geen enkele 'casus 'vinden, heb twee jaar geleden ook een topic gemaakt waarbij 1 merrie bovenkwam met een soortgelijk probleem, echter niet zoals mijn merrie.
Ondanks de hengstigheid continu is het abnormaal dat ze zichzelf zo nat plast.

We zijn nog niet eerder naar een kliniek gegaan omdat ik vertrouwen heb in de kundigheid van mijn dierenartsen en het ' te handelen was'. Echter nu merk ik dat mijn merrie zichzelf echt in de weg zit, qua gedrag zeer zeker en zeg zelf de derde keer zo doorgaan... op een gegeven moment houd het op en moeten we toch een beslissing maken van hoe nu verder...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-13 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek van TS gewijzigd


timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 20:23

Edit; vorig topic is 1.5 jaar geleden, geen twee.


marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Urine probleem, hormonen of organen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:12

Je zou het eens in het alternatieve circuit kunnen zoeken. Daar wordt meer gezocht naar oorzaak, en niet alleen het oplossen van de directe klachten.

Ik geloof heilig in bioresonantie.

http://www.passievoorpaarden.nl

crazyshar

Berichten: 1985
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: z-brabant

Re: Urine probleem, hormonen of organen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:55

mij lijkt dat de oorzaak nu ook gezocht gaat worden, namelijk door de echo en urine testen.
komen de klachten dan vanuit de blaas/nieren/baarmoeder/eierstokken/... dus de oorzaak ligt ergens en dan kan er gericht gezocht worden naar een oplossing.
alternatief kan altijd nog maar ookal ben ik zelf vrij open minded daarover, heb ik helaas nog nooit resultaat gezien.
hooguit een lichte opleving wat lijkt op verbetering vooraleer het weer hetzelfde wordt.
daarnaast ook dat alternatieve genezers vaak niets meer laten horen als hun behandeling niets doet. dan geven ze nooit meer thuis en komen ook niet met een alternatief.

ik ben benieuwd wat ze morgen zullen zien op de echo en scan.
of het beeld veel anders laat zien tegenover 1,5j geleden.
wel erg "fijn" dat er in ieder geval iets uitgekomen is en niet dat alles weer goed is qua urine zoals toen.
succes morgen hopelijk laat ze het een beetje toe zonder het licht uit ieders ogen te slaan .

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 18:32

Urine was goed echter de dichtheid was erg hoog wat kan duiden dat mijn merrie te weinig drinkt.
Op de echo was wederom het pollifolikelsyndroom te zien.
Helaas was de blaas leeg, morgen dus wederom een scan opnieuw en urine opvangen.
Dierenarts dacht aan een vervuilde waterbak etc noemde verschillende redenen waarom ze te weinig zou drinken. Echter ze drinkt uit een schone elektrische waterbak, verser lijkt me niet mogelijk dus ik denk aan een andere oorzaak...
Raadsel?
Vanaf morgen ga ik ze in elk geval slobber bij voeren, echter er moet een reden zijn waarom die dichtheid in de urine zo hoog is.
Ik kan helaas weinig vinden op internet.

Ik heb in elk geval een tip gehad voor een alternatief adres :-)

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:12

als je extra zout toevoegt aan de slobber heb je kans dat ze meer gaat drinken en meer vocht binnen krijgt

ik zou de irritatieplekken niet meer met betadine wassen maar met een huidvriendelijk zachte shampoo die geschikt is voor een overgevoelige huid, betadine droogt uit en geeft nare plekken bij een gevoelige huid

mijn merrie met extreme hengstigheidsproblemen is afgelopen zomer voor het eerst gespoten met improvac

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Urine probleem, hormonen of organen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 19:16

We hebben het idd over improvac gehad.
Echter er komt geen een casus voorbij waarin een soortgelijk probleem voorkomt.
Regumate helpt niet. Plus de merries die zo extreem hengstig zijn blijven zich niet op de billen natplassen, dag na dag na dag..

De irritatieplekken zijn kleine kraters die open zijn, vandaar iom dierenarts de Betadine.
Er valt niet tegenop te wassen omdat het de kans niet krijgt te genezen.
Ik zal een huidvriendelijke shampoo gaan proberen, echter daarmee is het onderiggende probleem niet opgelost.

Waren bij jou merrie afwijkingen te zien op de echo nouvel? Of in de urine?

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:17

timokyana schreef:
We hebben het idd over improvac gehad.
Echter er komt geen een casus voorbij waarin een soortgelijk probleem voorkomt.
Regumate helpt niet. Plus de merries die zo extreem hengstig zijn blijven zich niet op de billen natplassen, dag na dag na dag..

De irritatieplekken zijn kleine kraters die open zijn, vandaar iom dierenarts de Betadine.
Er valt niet tegenop te wassen omdat het de kans niet krijgt te genezen.
Ik zal een huidvriendelijke shampoo gaan proberen, echter daarmee is het onderiggende probleem niet opgelost.

Waren bij jou merrie afwijkingen te zien op de echo nouvel? Of in de urine?


Ik zou er zelf honingzalf opsmeren en zeker niet meer met betadine wassen maar inderdaad iets zachts.
Honingzalf is ook antibacterieel en een stuk zachter voor de huid, ik zou Mesitran nemen.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:19

nee daarmee is het probleem zeker niet opgelost, maar in open wonden wordt betadine echt heel erg afgeraden, het droogt en bijt uit en maakt het alleen maar erger...

als het echt wonden worden zou je ook mesitran (honingzalf) kunnen proberen

ik zou qua zoeken naar het probleem inderdaad ook proberen verder te zoeken richting blaas-/urinewegproblemen, maar daar was je al mee bezig volgens mij...

sterkte ermee

edit: lees nu je vraag...
mijn merrie is meerdere malen gescand en alles was in orde
urine is een paar jaar terug gecontroleerd (omdat mijn merrie vreemd plast, in soort 'scheuten' met veel druk ipv 1 doorlopende straal), maar daar is ook niks uit gehaald

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Urine probleem, hormonen of organen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 19:23

Thx, mesitran ken ik wel. Dit zou ik inderdaad ipv kunnen proberen, echter loopt hier de urine overheen?
De vaseline geeft wat bescherming omdat het de urine min of meer tegen houd.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:25

dat durf ik niet te zeggen, zou zolang de huid niet stuk is vaseline aanhouden, ik vind mesitran zelf fijn voor wat diepere wonden of wonden die smetten/niet overgaan, ik denk dat vaseline meer vocht en vuil afstoot als de huid nog intact is

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Urine probleem, hormonen of organen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 19:29

Combi van beide dan. Het is zo'n rotplek he, je kunt er moeilijk bij en het is gevoelig natuurlijk.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:07

timokyana schreef:
Thx, mesitran ken ik wel. Dit zou ik inderdaad ipv kunnen proberen, echter loopt hier de urine overheen?
De vaseline geeft wat bescherming omdat het de urine min of meer tegen houd.

Ik denk het wel, en anders weet ik dat Vetramil sowieso heel erg vet is en dat is ook honingzalf.
Dat heeft meer een vaseline achtig uiterlijk echt baggervet. :+

Mijn vriend heeft een hele nare wond op zijn arm opgelopen en die genas ook niet met Betadine.
Met de Mesitran was het de dag erna zoveel gezonder, de verpleging viel haast van haar stoel.
Ging om een hele grote wond trouwens, 3 kraters van een aantal cm diep en 5 bij 5 groot.
Het was een gat van 15 bij 15 trouwens daarvoor, waarbij de spier door was op zijn bovenarm.
Heb er wel foto's van maar die ga ik hier niet plaatsen. :Y)

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:23

Ik heb een grote buikwond van mijn merrie ook behandeld met Mesitran op aanraden van verschillende mensen, ben blij dat ik dat heb gedaan!
In Utrecht werd toen betadine al afgeraden en mijn eigen dierenarts raadde het ook af toen ze irritatieplekjes op haar benen had en ik dat waste met betadine, ik heb toen bij hun speciale huidvriendelijk shampoo gekocht.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Urine probleem, hormonen of organen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 20:33

Duidelijke ervaringsverhalen! Is het verkrijgbaar bij een drogisterij?

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:41


moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:36

Ik heb het bij de apotheek gehaald toen, Vetramil heeft elke dierenarts wel.
Mesitran heb je in verschillende vormen trouwens, misschien hebben ze wel een vettere variant hoor, zou je kunnen kijken.
http://www.klinion.nl/honingzalf-gel/me ... ndzalf/56/
Ze hebben dus de soft en de zalf, jij zou dan de zalf moeten hebben maar hoe die van structuur is weet ik niet, wij hadden de soft.
Vetramil is zeker weten heel erg vet.

Mooie was bij mijn vriend dat hij elke dag weer dood weefsel had en het nul genas.
De eerste dag was dat al over toen we gestart waren met de mesitran.
Het is ook vonden wij heel zuinig in gebruik, hij heeft maar één tube gebruikt en het heeft dik een maand geduurd voor het dicht was.
Het was voor ons echt een wonder, een bokker heeft het eens gebruikt voor een pony met een gat in haar hals, wonderbaarlijk genezen!
Toen ik erheen ging twee tubes mee op hoop van zegen en ja hoor! *\o/*
Ze moeten door het hele ziekenhuis ons gejuich gehoord hebben. :D

Appelsap vinden ze vaak ook lekker trouwens, misschien kijken of ze appelsap wel (verdund) genoeg wil drinken?
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 27-11-13 21:57, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Re: Urine probleem, hormonen of organen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:44

Je zou je hooi nat kunnen maken, een plak in eenton zetten water met de slang erin tot hij onder staat, half uur laten staan en leeggooien, hooi uit laten lekken. Her droge hooi zuigt zich vol met water, zo krijgt ze meer water binnen zonder dat ze hoeft te drinken.

Als ze op het gras staat in het weide seizoen, krijgen ze via het gras veel vocht binnen, drinken doen sommigen paarden dan weinig en houden dan die gewoonte vast, ik heb ook een paard gehad die weinig dronk, dat kon ik zien toen ik nog geen automatische drinkbak had.

Jij kan dit checken door de drinkbak af te sluiten en met emmers water te laten drinken. Als je weet hoeveel liter je in de stal zet, kan je zien wat ze drinkt.

Heb een hond die niet drinkt, ik moet hem 3 keer per dat voeren en een plens water bij zijn eten doen...ik kan zien dat zijn drinkbak nooit leeg raakt.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:46

Mijn merrie drinkt trouwens ook met regelmaat te weinig en zweet veel.
Ik doe zout door de slobber na het werk en ik laat haar regelmatig lauw/warm water uit een emmer extra drinken, dan drinkt ze vaak zo een emmer leeg!

Anoniem

Re: Urine probleem, hormonen of organen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:52

Slobbers van de brok maken..extra appels en wortels voeren zit ook weer veel vocht in

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 10:35

Nou de dierenarts is net weg en we hebben gelukkig iets gevonden. Het komt in elk geval niet omdat ze te weinig drinkt, wat ik al dacht.

Mijn merrie had vannacht geplast en daar was abnormaal 'gruis' in te zien wat ik nu eindelijk eens in real life aan de dierenarts kon laten zien.
Hierna opnieuw gescand, de blaas zat vol met een rare substantie (gruis) en daarboven op dreef de urine. 3 grote spuiten opgevangen uit de catheter voor onderzoek.
Blaas was nog niet leeg, die dikke substantie bleef achter.
Dierenarts had dit nog nooit gezien.
Hij zou overleggen met de universiteit en mij terug bellen wat hij net heeft gedaan.
Vermoedelijk werkt de blaas niet helemaal juist en door het ophopen van die substantie word het alleen maar moeilijker voor mijn merrie om alles uit te kunnen plassen. Ik had nog veel meer willen vragen maar de verbinding was slecht.
Morgenmiddag komt hij de blaas helemaal schoonspoelen om te zien of dit al verbetering geeft en kan ik hem verder het hemd van het lijf vragen.
Het is dus niks hormonaals maar echt iets medisch, dus geen regumate.

Ik ben opgelucht dat er iets gevonden is, nu kunnen we ze in elk geval gaan behandelen ipv sypmtoom bestrijding.
Vandaag moet ze lekker veel slobber met lauw water en wat extra zout zodat ze hopelijk wat meer drinkt om het spoelen te vergemakkelijken.

Ik heb een foto gemaakt van de urine (zal hem op fb zetten en dan hierheen verplaatsen) .
Ik denk dat het wel leerzaam kan zijn aangezien mijn dierenarts dit nog niet eerder heeft gezien.

Ik ben in elk geval blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd dat er iets aan de hand was.

Afbeelding

Met bovenstaand spul gemengd met urine heeft hij 3 spuiten uit de blaas gehaald waarop er op de echo nog steeds dit spul te zien is. Met de katheter gaat het er niet uit vandaar de spoeling.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 18:20

Vandaag gespoeld en vermoedelijk kwamen we toch ook een blaassteen tegen. Helaas komt deze er niet vanzelf uit.
Maandag opnieuw controle echo en verder behandel plan afspreken.
Merrie heeft nu een kuur AB en hopelijk geeft deze spoeling al verbetering.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:50

prettig dat je weet waar het probleem waarschijnlijk zit, sterkte ermee!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 11:30

Dankjewel nouvel.

Vanmorgen weer gespoeld en een echo gemaakt, blaas steen was nu niet te vinden/ te zien.
Weer hele blaas vol met die substantie.
Morgen en woensdag opnieuw spoelen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 14:00

Vanmorgen weer gespoeld, het lijkt minder te worden in de blaas echter de klachten zijn er nog steeds.
Morgen wederom spoelen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _MelissaV en 31 bezoekers