zadel, ik heb geen idee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

zadel, ik heb geen idee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:42

Hallo bokkers,

Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. Ik heb gewoon geen verstand van zadels. Nou wil ik voor mijn haflinger(geen tanker) een nieuw zadel. Ik heb nu een knight rider veelzijdigheid, een kunststof met een brede boom. Dit zadel is af. Nu komt mijn grootste probleem ik heb een versleten onder rug, ik wil dus een zadel waar ik goed in kan zitten het liefst een veelzijdigheid. Maar welk zadel? ik weet door alle merken, meningen het echt niet meer. Heb al een aantal topics door zocht maar kon nou niet echt vinden wat voor mij wat is denk ik. Nou had ik een Norton rexine gezien die leek me wel wat en een wintec naar welke? Dus brand los! Ik hoop dat iemand mij kan helpen. ik ga ook de zadelmaker er bij halen naar wou graag wat extra informatie.

FHS

Berichten: 438
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Putten (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:18

Thorowgood of Kent & Masters en dan het cob-type; die doen het heel goed op een dergelijk type paard. Engelse kwaliteit, wolgevulde kussens én verwisselbaar kopijzer!

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: zadel, ik heb geen idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:20

Heb je er al aan gedacht een zadelmaker te laten komen? Die hebben veel verstand van zadels, ook om te zorgen dat je zeker weet dat het zadel goed ligt op de rug van je haflinger. Je kunt vaak (als je een niet al te duur 2e hands zadel kiest) het zadel een weekje uit proberen en mocht ie niet bevallen neemt hij weer een andere mee.

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:23

Idd kent&masters zijn erg fijne zadels voor de cob-types, alleen de zit is vrij plat. Ik vind t een heerlijk zadel.
Maar t handigst is gewoon een zadelmaker te laten komen. Die kan jou t beste helpen met een goed zadel voor je pony en waar jezelf goed in zit.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: zadel, ik heb geen idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:47

Zoek een zadelmaker met een groot assortiment in de winkel. Ga daar zitten in de verschillende zadels en zoek welke zadels voor jou passen. Laat vanuit daar kijken welk zadel ook op je paard een goede keuze is. Met een beetje geluk blijft HET zadel over.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: zadel, ik heb geen idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:48

Kijk eens naar een Massimo !

Lynn_FDA

Berichten: 2015
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:49

Angela schreef:
Zoek een zadelmaker met een groot assortiment in de winkel. Ga daar zitten in de verschillende zadels en zoek welke zadels voor jou passen. Laat vanuit daar kijken welk zadel ook op je paard een goede keuze is. Met een beetje geluk blijft HET zadel over.


Ja ik zal nooit naar een zadelmaker stappen met ik wil de wintec huppelepup
Want die dingen kunnen zo anders uitpakken

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: zadel, ik heb geen idee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 23:03

Bedankt voor de reacties ik ga de genoemde merken even bekijken en de zadelmaker bellen :)

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: zadel, ik heb geen idee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 13:41

Heeft er ook nog iemand ervaring met een Norton rexine? :o

Undercover04
Berichten: 58
Geregistreerd: 13-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:06

Hoi,

Ik zou contact opnemen met een zadelmaker/passer en hem vragen een aantal zadels mee te nemen. Je kan hem wel vertellen wat voor soort paardje je hebt, qua bouw, rug etc en wat je wensen zijn dan kan hij daar een paar zadels voor selecteren.Toen ik voor mijn paard ging kijken voor een zadel had ik ook een aantal voorkeuren qua zadels en merken, maar deze bleken hem toch niet goed te passen dus ben ik uiteindelijk op een heel ander zadel uitgekomen.

Mijn zadelmaker had een hele bus vol met verschillende zadels mee, we hebben er volgens mij wel 15 uitgeprobeerd voordat we de juiste gevonden hadden. Nu had die van mij ook wel een lastige rug.

Succes!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:24

Lynn_FDA schreef:
Angela schreef:
Zoek een zadelmaker met een groot assortiment in de winkel. Ga daar zitten in de verschillende zadels en zoek welke zadels voor jou passen. Laat vanuit daar kijken welk zadel ook op je paard een goede keuze is. Met een beetje geluk blijft HET zadel over.


Ja ik zal nooit naar een zadelmaker stappen met ik wil de wintec huppelepup
Want die dingen kunnen zo anders uitpakken


nee, je laat de zadelmaker meerdere stand foto's van je paard zien waardoor hij een idee heeft van wat er zou kunnen passen. Daarna ga je zitten, en kijkt wat bij jou als ruiter past. Vervolgens blijven er een aantal zadels over die bij jou passen, en wellicht ook bij je paard. Daarop volgt een passessie, waarbij duidelijk wordt welke zadels er mogelijk zijn voor je paard. Daarmee ga je rijden, en dan kies je het fijnste zadel.

Je zegt dus niet "ik wil een wintec huppelepup" maar "ik zoek een zadel, wat is er mogelijk".

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:44

Angela schreef:
Zoek een zadelmaker met een groot assortiment in de winkel. Ga daar zitten in de verschillende zadels en zoek welke zadels voor jou passen. Laat vanuit daar kijken welk zadel ook op je paard een goede keuze is. Met een beetje geluk blijft HET zadel over.


En met een beetje pech blijft er geen zadel over. Ik zou het eerder andersom doen, laat een zadelpasser kijken welk zadel op je paard zou kunnen passen. Kijk dan wat er geschikt is voor jou.

Norton is 1 vd goedkope merken, ik ben niet kapot van de bouw van dit zadel. Ik zou bij een beperkt budget kijken of een gebruikte thorowgood cob een optie zou kunnen zijn voor jou en je paard.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: zadel, ik heb geen idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:26

@ tessebes: als er niets overblijft moet je inderdaad andersom gaan kijken :j. Belangrijkste is dat het zadel op het paard past, de ruiter kan nog wel uit te voeten met een niet optimaal zadel, het paard niet. Vaak zal er echter wel een optie overblijven, en dat is er dan eentje die voor zowel paard als ruiter fijn is.