wat na een peesscheurtje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
extratime
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-11-13

wat na een peesscheurtje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 20:52

Hallo,
Vorige week haalde ik mijn paard uit de wei en haar linkervoorbeen zat gezwollen (pees langs achter).
Ik heb ze dan elke dag in de klei gezet en het is verbeterd, maar het was nog niet helemaal weg.
Vandaag de dierenarts erbij gehaald en door foto's gezien dat het een peesscheur is.
Ik mag er 2 maanden niet mee rijden, enkel stappen op harde ondergrond.

Nu is mijn vraag of ik na die 2 maanden rust weer normaal zal kunnen rijden (4 keer per week) en op jumping zal kunnen gaan?
want ik heb al gehoord dat peesblessures meestal terugkomen?


PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: wat na een peesscheurtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:27

De periode van herstel is zeer belangrijk voor de genezing van pees blessures. Luister goed naar het advies van de da, mijn mening en ervaring is dat je beter veel te veel tijd hier voor moet insteken dan te weinig. De plaats van de blessure is ook van belang. Of je er alles mee kan doen na de genezing kan je pas achteraf zien tot die tijd is het afwachten. Bij hevige blessures weet je dat vaak wel a,l maar is volgens mij uit je bericht niet het geval. De opbouw periode is ook erg belangrijk. Reken hier toch zeker een jaar voor.

Een van mijn paarden heeft door compensatie meerdere pees blessures gehad. Ze heeft daarna nog fanatiek endurance gelopen. Staat nu niet in training door komst van kinderen.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re: wat na een peesscheurtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:31

Wat voor scheur heeft ze, waar? Zag je echt een zwart gat op echo? 2 maanden is vrij snel als het voer een scheur gaat. Geef het tijd, zet je paard buiten op een klein stukje land (gecontroleerde beweging). Veel koelen (ice vibe boots zijn schitterend!) is zeker nu ook goed. Wat stelt de DA voor als behandeling?


Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: wat na een peesscheurtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:34

Als er alleen een foto is gemaakt, dan kan de DA nooit of te nimmer een scheur in een pees hebben gezien. Pezen zie je namelijk niet op een foto.

Als dit met echo is vastgesteld, dan zou ik mijn doelen eerst laten varen. Peesblessures duren lang, dus
neem de tijd. Over twee maanden eerst maar eens kijken of het dan verbeterd is, dan pas, in samenspraak met je DA, verder gaan denken over hoe je weer gaat opbouwen.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: wat na een peesscheurtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:42

Hier ervaring met een peesblessure. De pony liep op drie benen. Na scannen bleek er duidelijk een peesscheur. Zeker zes maanden niet rijden was het advies. Daarna rustig opbouwen. Veel weidegang. De pony is helemaal opgeknapt. De blessure is in de zomer ontstaan, dus tegen de kerst kon er weer iets gedaan worden. Dat is wat later geworden door het weer indertijd. De blessure is helemaal genezen. Maar de pony heeft echt veel tijd gekregen. Dat ze af en toe door de wei liep alsof er niets aan de hand was was eigenlijk niet de bedoeling (lees: ze liep echt in galop af en toe door de wei). Maar je ziet er niets meer aan als je het niet weet.

Veel stappen op het harde is ook eigenlijk altijd wat aangeraden wordt, en wat echt goed is. Overleg anders even met de dierenarts wat het verstandigste is qua opbouwen. Zeker het springen kan de pezen behoorlijk belasten, als het niet goed wordt opgebouwd.

Aan de studie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, lauret, LisaaSophie en 84 bezoekers