Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 21:20

Even een belangrijke vraag aan jullie friezen kenners/houders. Ik heb op dit moment echt geen idee hoe ik dit moet oplossen of wat het probleem is.

Misschien kennen jullie het verhaal van Namke en mij. Even kort: ik heb Namke 5 jaar bijgereden en daarna is ze binnen een maand verkocht. Na een halfjaar had ik haar teruggevonden bij de nieuwe eigenaren en heb haar teruggekocht. Sindsdien is ze nu bijna 3,5 maand in mijn bezit. De eerste 2 maanden heb ik alles rustig opgebouwd, aangezien ze bij de nieuwe eigenaren vrijwel een halfjaar weinig tot niks heeft uitgevoerd. Hierdoor zijn haar spieren bijna zogoed als niks meer.... Ik deed lekker wandelen, longeren, lekker opbouwen van de conditie en bespiering.

Nu ben ik sinds een paar weken weer echt aan het trainen onder het zadel. Af en toe ben ik een beetje té fanatiek dat ik niet meer in de gaten heb hoelang ik bezig ben. Ze heeft de laatste tijd enorm moeite met haar spieren te gebruiken. Een voorbeeld: ze probeert onder het werk uit te komen door het bit vast te pakken en ook haar buik uit te drukken zodat ze mijn been niet meer voelt. Ze probeert echt de macht in eigen handen te nemen. Ze loopt af en toe ook erg tegen de kant aan, daarom rijdt ik veel lange lijnen op de binnenhoefslag, maar dan pakt ze net voor de korte zijde om om te stellen het bit vast en kijkt de tegengestelde richting op en slingert vervolgens... (ERG IRRITANT... := )
Omdat haar spieren niet alles meer zijn probeer ik altijd minimaal de eerste 20 minuten lang en laag te rijden zodat ze haar rugspieren kan gebruiken en overgangen om de achterhand te activeren en sterk te maken. Maar wat ook erg een probleem is is hetzelfde tempo blijven aanhouden. Ze valt iedere keer terug in een langzamer tempo, en is soms niet goed genoeg aan het been.

Vandaag was het echt om te janken.... (letterlijk, want dat heb ik ook gedaan |( ). Het is zo frustrerend omdat het deze week echt niet goed lijkt te gaan. Ik heb het gevoel alsof ik een beginner ben die niks kan. Ik probeert zoveel mogelijk geduld te houden maar na 10 keer is echt mijn grens bereikt en wordt ik boos. Hierna heb ik zoveel spijt dat ik zo boos ben geworden omdat het toch niks opgelost en het alleen maar erger maakt.

Ook heb ik het idee dat ze de laatste tijd niet zoveel energie heeft. (Ik voer op dit moment hierdoor ipv basisbrok nu prestatiebrok) Dit is natuurlijk wel redelijk normaal als je een halfjaar niks meer hebt gedaan en nu weer aan de bak moet. Maar ik vraag me daarbij af of ik dan niet teveel van haar vraag op dit moment? Ik voel me op dit moment echt enorm schuldig en weet me geen raad... :?


Bedankt voor de moeite om het hele verhaal te lezen! Y;(

Uit het oog, maar niet uit het hart. Voor altijd in mijn hart, mijn knapste en liefste Namke.
Shauniraquel @ [IM] Rust zacht mijn knappe, liefste Namke, 18-04-04 - 30-03-17


Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:41

Heeft ze nog wel plezier in het werk? Ben je niet teveel, te hard, te fanatiek voor je paard, waardoor je paard gewoon de lol in de training even mist? Ga je tussendoor een keer iets anders doen, op buitenrit, balkjes draven, een keer lange lijnen?

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:44

Dat klinkt alsof je te veel verwacht hebt en het tijd is voor 'vakantie'.
Een paar weken geen intensief werk, lekker naar buiten en longeren.

senna21

Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:51

Welkom in de wereld van de echte ruiter. :+ Soms moet je samen door een dalletje heen.

Kortere trainingen, met minder hoge verwachtingen. Je begint samen weer van voor af aan.
Je eigen fanatisme even thuis laten als je in het zadel stapt. Adem in, adem uit :)ddd
Als je tevreden bent met een paar goede oefeningen, stoppen...
Aan de andere kant: wel consequent blijven; duidelijk zijn in je hulpen; zelf zo ontspannen mogelijk rijden.
Vaak helpt het om les te nemen om jullie samen door zo'n fase heen te krijgen.
Blijf niet aanmodderen. Succes.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Susanne100
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-11-12

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:59

Als ze qua bespiering verranderd is past haar zadel misschien niet meer goed.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 22:06

Alvast bedankt iedereen voor de snelle en hulpvolle reacties! Inderdaad zal ik misschien een stapje terug moeten nemen.
Zelf hou ik ook wel van de afwisseling, zoals gisteren lekker een buitenritje gemaakt en van de week helft dressuur gereden en voor de andere helft gesprongen zonder verplichten zoals aan de teugel of wat dan ook even lekker hobbelen voor haar.

Uit het oog, maar niet uit het hart. Voor altijd in mijn hart, mijn knapste en liefste Namke.
Shauniraquel @ [IM] Rust zacht mijn knappe, liefste Namke, 18-04-04 - 30-03-17

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:08

Hoe is je trainingschema nu? Misschien moet je haar meer rustdagen geven tussen het werk (ook de buitenritten daarbij inbegrepen) geven? De spieren moeten kunnen herstellen, en zo kan rust meer resultaat geven als door trainen of door rijden.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:09

Ik denk dat ze aangeeft dat ze het allemaal even niet meer bolwerken kan. Zou haar gewoon een tijdje lekker met rust laten. En als dat niet kan, heel eenvoudig gaan trainen. Dus maar 20 minuten rijden. En niet langer. Paard moet ook de tijd krijgen om sterker te worden. En zoals ik het lees, draaf jij een beetje door. Omdat het steeds zo goed ging. Even een stapje terug doen. Dan kun je er volgend jaar weer eentje vooruit doen.

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:24

Shauniraquel schreef:
Af en toe ben ik een beetje té fanatiek dat ik niet meer in de gaten heb hoelang ik bezig ben.

Ik denk dat hier de kern van je probleem zit. Als ik het zo lees ga je zo op in het trainen dat je het contact met je paard verliest. Je luistert niet meer naar haar, maar bent alleen bezig met "je eigen ding".

Shauniraquel schreef:
Ze heeft de laatste tijd enorm moeite met haar spieren te gebruiken. Een voorbeeld: ze probeert onder het werk uit te komen door het bit vast te pakken en ook haar buik uit te drukken zodat ze mijn been niet meer voelt. Ze probeert echt de macht in eigen handen te nemen. Ze loopt af en toe ook erg tegen de kant aan, daarom rijdt ik veel lange lijnen op de binnenhoefslag, maar dan pakt ze net voor de korte zijde om om te stellen het bit vast en kijkt de tegengestelde richting op en slingert vervolgens... (ERG IRRITANT... := )
Omdat haar spieren niet alles meer zijn probeer ik altijd minimaal de eerste 20 minuten lang en laag te rijden zodat ze haar rugspieren kan gebruiken en overgangen om de achterhand te activeren en sterk te maken. Maar wat ook erg een probleem is is hetzelfde tempo blijven aanhouden. Ze valt iedere keer terug in een langzamer tempo, en is soms niet goed genoeg aan het been.


Je paard geeft zoals ik het hier lees echt aan dat het teveel voor haar wordt. Ik geloof dat ze niet probeert onder het werk uit te komen, maar dat ze het niet aan kan (en misschien mis jij hiervoor een stukje rijtechniek)

Maak eens écht contact met je paard, ga voelen welke signalen ze je geeft. Vraag je eens af wat je paard van deze situatie vindt, hoe je paard zich hieronder voelt.
Ga eens stilstaan bij het rijden en wacht totdat je paard diep uitzucht.
Probeer weer eens te genieten van het samenzijn zonder dat jullie wat moeten doen. Gewoon fijn samen zijn, wandelen, de wereld ontdekken, leuke dingen doen

Ik zie het niet als een punt "waar jullie samen even doorheen moeten trainen" maar een mogelijkheid om meer tot elkaar te komen. En vandaar uit SAMEN het werk weer op te gaan pakken, met lol en plezier voor beide en met werk wat jullie samen aankunnen.

Succes.

rust zacht lief zusje van me, 2011

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 07:02

Gooya schreef:
Shauniraquel schreef:
Af en toe ben ik een beetje té fanatiek dat ik niet meer in de gaten heb hoelang ik bezig ben.

Ik denk dat hier de kern van je probleem zit. Als ik het zo lees ga je zo op in het trainen dat je het contact met je paard verliest. Je luistert niet meer naar haar, maar bent alleen bezig met "je eigen ding".

Shauniraquel schreef:
Ze heeft de laatste tijd enorm moeite met haar spieren te gebruiken. Een voorbeeld: ze probeert onder het werk uit te komen door het bit vast te pakken en ook haar buik uit te drukken zodat ze mijn been niet meer voelt. Ze probeert echt de macht in eigen handen te nemen. Ze loopt af en toe ook erg tegen de kant aan, daarom rijdt ik veel lange lijnen op de binnenhoefslag, maar dan pakt ze net voor de korte zijde om om te stellen het bit vast en kijkt de tegengestelde richting op en slingert vervolgens... (ERG IRRITANT... := )
Omdat haar spieren niet alles meer zijn probeer ik altijd minimaal de eerste 20 minuten lang en laag te rijden zodat ze haar rugspieren kan gebruiken en overgangen om de achterhand te activeren en sterk te maken. Maar wat ook erg een probleem is is hetzelfde tempo blijven aanhouden. Ze valt iedere keer terug in een langzamer tempo, en is soms niet goed genoeg aan het been.


Je paard geeft zoals ik het hier lees echt aan dat het teveel voor haar wordt. Ik geloof dat ze niet probeert onder het werk uit te komen, maar dat ze het niet aan kan (en misschien mis jij hiervoor een stukje rijtechniek)

Maak eens écht contact met je paard, ga voelen welke signalen ze je geeft. Vraag je eens af wat je paard van deze situatie vindt, hoe je paard zich hieronder voelt.
Ga eens stilstaan bij het rijden en wacht totdat je paard diep uitzucht.
Probeer weer eens te genieten van het samenzijn zonder dat jullie wat moeten doen. Gewoon fijn samen zijn, wandelen, de wereld ontdekken, leuke dingen doen

Ik zie het niet als een punt "waar jullie samen even doorheen moeten trainen" maar een mogelijkheid om meer tot elkaar te komen. En vandaar uit SAMEN het werk weer op te gaan pakken, met lol en plezier voor beide en met werk wat jullie samen aankunnen.

Succes.


Als ik jou verhaal zo lees, klopt het eigenlijk allemaal wel. Hoe moeilijk het ook toegeven is. Ik vraag dus wel echt teveel. Ik moet inderdaad even een stap terug doen want als ik zo door ga is niet eerlijk voor haar.

Wat stel jij voor om nu verder te gaan? Voorlopig even niet rijden?

Uit het oog, maar niet uit het hart. Voor altijd in mijn hart, mijn knapste en liefste Namke.
Shauniraquel @ [IM] Rust zacht mijn knappe, liefste Namke, 18-04-04 - 30-03-17

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 07:18

Ik ben het eens het Gooya en vind het fijn TS dat je dat ook inziet. Ik denk niet dat je voorlopig niet moet rijden. Maar wel dat je met een andere gedachte met je paard aan de slag gaat.
Ga bv eens alleen een buiten stapritje maken. Ga in de bak rijden en heb een doel die goed haalbaar is. Bv mooie overgangen stap-draf en draf-stap. Zodra die een keer of 4 erg fijn/mooi zijn gegaan stap je uit en lekker afzadelen en bv aan de hand grazen. Ook al heb je er maar 15min opgezeten.
Maar belangrijkste is denk ik dat jij los kan laten dat je paard iets moet.

Volledig gediplomeerd instructrice met een grote passie voor Working Equitation

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:33

@TS: fijn dat je inziet dat het trainingsprogramma te zwaar is.

Hoe ziet een week rijden er nu uit? Dan kunnen we meedenken naar een fijner schema.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 09:40

Angela schreef:
@TS: fijn dat je inziet dat het trainingsprogramma te zwaar is.

Hoe ziet een week rijden er nu uit? Dan kunnen we meedenken naar een fijner schema.


Ja tuurlijk, daar ben ik heel eerlijk in en ga ik niet over liegen.

Ik heb nu een ander rooster gekregen waardoor ik vaker kan "rijden" of er langer kan zijn.
Zoals het er nu uitgaat ga ik de volgende dagen: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag & zondag.
Vaak rijdt ik dan 4 dagen, welke dagen dat varieert. Het is ook niet dat ik elke dag hetzelfde doe. De ene dag focus ik me op de stelling, anders de overgangen en/of het lang en laag.

Maar vaak wanneer ik dagelijks kom doe ik afwisselingen (want ik kan ook niet een volle week dressuur rijden, vind ik niks aan :+ ). Dan maak ik meestal 1 keer in de week een buitenritje met daarbij wel actief, dus veel draven of galopperen in brede bermen en vaak probeer ik zeker 1 keer in de 2 weken te springen.

Uit het oog, maar niet uit het hart. Voor altijd in mijn hart, mijn knapste en liefste Namke.
Shauniraquel @ [IM] Rust zacht mijn knappe, liefste Namke, 18-04-04 - 30-03-17

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:46

Dat klinkt eigenlijk niet als een overdreven fanatiek schema, en je geeft al afwisseling en rustdagen. Dan denk ik dat het meer om je focus in de training moet gaan. Eerder tevreden zijn met het resultaat, en sneller stoppen met de oefening, overgaan op iets anders? Vaker lekker pauze door even met een lange teugel te draven of te galopperen?

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 10:00

Angela schreef:
Dat klinkt eigenlijk niet als een overdreven fanatiek schema, en je geeft al afwisseling en rustdagen. Dan denk ik dat het meer om je focus in de training moet gaan. Eerder tevreden zijn met het resultaat, en sneller stoppen met de oefening, overgaan op iets anders? Vaker lekker pauze door even met een lange teugel te draven of te galopperen?


Ja precies. Maar ik ben dan wel weer zo consequent dat ik niet stop met een oefening tot ze het voor mijn gevoel goed heeft uitgevoerd. ;) Daarom kan ik zo`n oefening soms wel 10 keer overdoen...

Uit het oog, maar niet uit het hart. Voor altijd in mijn hart, mijn knapste en liefste Namke.
Shauniraquel @ [IM] Rust zacht mijn knappe, liefste Namke, 18-04-04 - 30-03-17

Chantal511

Berichten: 882
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: 't Veld

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:05

oooh wat herken ik mij hierin! Ik lees even mee voor bruikbare tips! :)

Jotnie
B+11 L1+11
Rust zacht Ivaantje Y;(

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:07

Misschien moet je de lat voor wat goed is bijstellen. Beter als de vorige keer is ook goed, zelfs als het daarvoor (andere training) een keer NOG beter was.

En van 10 keer iets verkeerd doen, leert het paard eigenlijk dat het op die manier ook goed is. Je traint het paard immers om 10 keer het verkeerd te doen, zelfs als pas bij die 10e keer de beloning komt zal je paard wellicht niet meteen begrijpen dat die andere 9 daarom fout waren. Dan duurt zo lang dat het paard het niet gaat begrijpen.

Probeer niet een hele oefening goed te doen, maar ga voor die ene pas. Stop dan ook met die oefening, en ga de keer (training) daarna door voor de 2 passen. Lukt die ene pas niet meteen? Neem er dan genoegen mee zodra die wel komt, en beloon die weer. Blijkbaar was het kwartje nog niet gevallen, en moet die ene pas nog verder bevestigd worden voordat je door kunt.

Je kunt het beter vragen, wachten op antwoord, komt het antwoord niet, dan een andere oefening waarbij je weet dat je kunt belonen, en weer terug naar datgene wat je wilde trainen. Wissel het dus af.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

marjoleinvb

Berichten: 37
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: dongen

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:19

Probeer er vooral geen krachtmeting van te maken, als zij het bit vast pakt, laat jij juist even los.
Anders loop je elkaar alleen maar tegen te werken en dat wil je juist doorbreken!

Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:26

Ik lees even mee, paardlief en ik zitten ook even in een dipje... Ga nu zelf op vakantie dus dan heeft ze lekker 2 weken vrij. Ik hoop dat ze daar van op knapt.
Zouden paarden ook een soort winterdip kunnen hebben? Of is dat onzin, had namelijk vorig jaar het idee dat ze rond deze periode ook wat minder enthousiast was :=

En dat boos worden dat ken ik... voel me daarna echt dagen ellendig. Arm paard -O- Voel het gelukkig tegenwoordig wel beter aan. Dan ga ik stappen met de teugels lang...

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

marjoleinvb

Berichten: 37
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: dongen

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:30

Eigenlijk al eens aan een vitaminespuit gedacht?

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:31

marjoleinvb schreef:
Eigenlijk al eens aan een vitaminespuit gedacht?

Ik zou voor je dat doet, in dit geval, eerst een bloed onderzoek laten doen.

Volledig gediplomeerd instructrice met een grote passie voor Working Equitation

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 11:49

En dan ook nog de vraag, ik voer op dit moment 1,5 kilo per dag prestatiebrok. Wat vinden jullie? Is dit voldoende of zou ik nog een extra energie voersoort erbij kunnen nemen zoals muesli?

(Ik wil sowieso zonnebloemolie door het voer gaan gooien)

Uit het oog, maar niet uit het hart. Voor altijd in mijn hart, mijn knapste en liefste Namke.
Shauniraquel @ [IM] Rust zacht mijn knappe, liefste Namke, 18-04-04 - 30-03-17

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:57

Mijn merrie moet op het moment ook buikspieren opbouwen, wat ik doe, ik geef haar soms een vrij dag, maar doe dan een oefening op de grond. Bij parelli noemen ze het de sideways game, en de ostheopaat die ik had laten komen rade het me aan. Dit is een filmpje van iemand die het voor het eerst doet: http://www.youtube.com/watch?v=gms8dFDzRdU

Het gaat erom dat je paard het hoofd richting jou buigt, en met de achterbenen kruist. Met een zweepje kun je het binnen achterbeen soms even extra activeren, als ze het er goed onderzetten spannen ze de buikspieren aan.

Het is echt een goede oefening, ik merk bij mijn merrie, die moeilijk galopeert, een gigantisch verschil sinds we dit doen. En je hoeft dus niet urenlang te rijden om iets te bereiken, je bent er in een paar minuten klaar mee. :)

Edit: Achteraf vind ik het filmpje eigenlijk niet zo'n prettig voorbeeld, te veel gewapper. Maar ik denk dat het idee wel duidelijk is zo. Ik kan met mijn merrie zo'n 10 tot 15 meter per keer doen op het moment. Hoofd stil, alleen af en toe lichte! stelling vragen. En mijn stick daar tik ik mee op de grond, zachtjes, om haar voorwaarts te houden, en af en toe kietel ik het achterbeen even. Maar die van mij gaat ook graag zijwaarts.

mOniiQue8

Berichten: 103
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Hoogwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:18

Ik ben met mijn paard ook bezig met kracht, spier en conditie opbouw.
Voeradvies is 0.5 Kg per 100 kg lichaamsgewicht. Dus als jouw paard 600 kilo weegt (opzich normaal voor een fries) dan heeft jouw paard 3 kg krachtvoer nodig per dag. Wel belangrijk dat dit verspreid over de dag gegeven word (2x per dag).
Welk voer? Ik kreeg de Cool-Mix muesli van Havens aangeraden. Jij zou kunnen kiezen voor de Natural Balance muesli van Havens. Deze kreeg ik in eerste instantie aangeraden, maar omdat de energiegehalte in deze muesli hoger is raadde ze mij toch die andere aan (omdat mijn paard snel nerveus is).

Daarnaast en goed en voldoende ruwvoer ook zeer belangrijk! (1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht)

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:34

Vind 1,5 kilo krachtvoer wel erg veel voor een Fries. Al hebben sommige dat wel nodig. Zou eerst eens proberen om dat te gaan minderen. Kan best zijn dat dat teveel voor haar is en dat ze daarom zo is.
De merrie waar ik op rijd is op het moment ook op die manier bezig. Geeft dus ook aan dat het haar allemaal wat teveel wordt. Wat ik nu sinds gisteren probeer te doen. Is heel eenvoudig rijden. Alleen maar voltes, gebroken lijnen en slangevoltes. Ga ook een paar dagen even geen tempowisselingen doen. Ben nu ook even niet bezig met het beeld van hoe het er uit hoort te zien. Dat komt wel weer. De enige keer wanneer ik nu wel even met haar hoofd bezig ben. Is als ze met haar hoofd in de wolken gaat lopen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers