Ervaringen Zaldi zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
keeyzie

Berichten: 5714
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 11:11

Goedemorgen bokkers! *\o/*

Graag wil ik jullie advies weer eens inwinnen.
Ik ben namelijk op zoek naar een goed passen zadel voor mijn Fjord.
Tot nu toe heb ik de Thorowgood T6 COB en kent en masters geprobeerd echter vind ik de zit van deze zadels te vlak.

Ik ben op zoek naar een zadel met een breder kusselkanaal, het liefst met verstelbare boom.
Nu kwam ik tijdens mijn zoektocht een Zaldi tegen, hier iemand ervaringen met dit zadel?

Het lijken me namelijk erg fijne zadels die ook erg geschikt lijken voor mijn Fjord.
Gemaakt voor spaanse paarden, bouw vergelijkbaar met die van mijn Fjord.

Alvast bedankt!
Gr. Sanne


fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:12

Ik ben heel blij met mijn 2 Zaldi's. Een paar jaar terug eerst 1 gekocht en sinds kort hangt er een 2e bij. De een is van leer, de ander van Z-plus. Dat laatste voelt prettiger dan het kunststof van de Thorowgood T4. Ik heb overigens ook fjorden.

Myr5144
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:20

Ik heb 10 jaar een zaldi country gehad, super kwaliteit leer. Lange kussens voor goede druk verdeling en ook fijn voor de ruiter. Zou het zo aanbevelen. Mijn zadel had geen verwisselbare boom

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:40

Ik heb een zaldi villa, ben echt heel erg blij met dat zadel. Is wel een endurance zadel, maar daar zocht ik dan ook naar.
Geen verstelbare boom, maar wat een lekker zit(voor mij persoonlijk dan).

Marjolein29

Berichten: 377
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:49

Ik had een Zaldi voor mijn fries. Heel fijn zadel, paard was kort en breed en dit zadel paste perfect.
Viel toen qua prijs ook mee in vergelijking met de grote merken.

Aria_zz

Berichten: 5507
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:00

Ik heb al veel goede verhalen over Zaldi gehoord en moesten ze niet te lang en wat breder gemaakt worden, had ik daar ook voor willen kiezen voor mijn fjord.
Ze hebben ook een uitgebreid aanbod.

moest je wat verder willen lezen, ik ben net uit mijn zadelzoektocht:
Wintec verbreden of massimo (fjord)

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:20

Bowen schreef:
Ik heb een zaldi villa, ben echt heel erg blij met dat zadel. Is wel een endurance zadel, maar daar zocht ik dan ook naar.
Geen verstelbare boom, maar wat een lekker zit(voor mij persoonlijk dan).


Ik heb ook een Vila. De boom is niet verstelbaar in de zin zoals bijv. een wintec, maar omdat het gemaakt is van thermoplastisch materiaal kan het dmv infrarood wel enkele maten verkleind of vergroot worden.


Ik heb overigens voor de zaldi ook een massimo gehad met boommaat 38. Met de zaldi kom ik met boommaat 34 weg. Ligt waarschijnlijk aan de lengte van de takken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:12

Zaldi zijn opzich kwalitatief goede zadels. Ik heb zelf een Zaldi Lander gehad, aangemeten door een zaldidealer die ik nu absoluut afraad (naam evt. via PB).

Laat je niet verleiden door kussens met latex vulling, dit valt namelijk niet aan te passen. Hoe mooi ik de kussens in eerste instantie vond, hoe slecht ze later bleken voor mijn pony. De kussens vind ik bij sommige modellen te lang of niet voldoende aflopend in de belijning. Als je een kortgerugt paard hebt, dan kom je daar toch mee in de knel. Als je dan een latex gevuld kussen hebt, dan ben je dus klaar en kun je op zoek naar een ander zadel.

Je zou ook nog kunnen denken aan een MSFC Extreme. Nieuw wel behoorlijk aan de prijs, maar misschien gebruikt wat aantrekkelijker.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:25

Wat betreft die latex kussens ben ik het absoluut niet met je eens Tessebes. Het materiaal maakt juist dat het zich door de warmte van het paard aan kan passen aan de kleinste verandering.
Mijn fjorden zijn ook niet lang in de rug en de zadels liggen prima, iets wat een drukmeting ook aan heeft getoond.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:24

Ik heb het over sommige modellen, niet over alle modellen en ik weet niet welk model jij hebt fjordnina.
Latex is idd prima om kleine veranderingetjes op te vangen, maar grotere veranderingen in de ontwikkeling kom je met een wolzadel toch beter weg qua aanpassen.


Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:21

Tja, een zadel moet gewoon goed passen, dat is altijd zo.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:13

Mijn ervaring met Zaldi.
Ik rijd al zo rond de 13 jaar met Zaldi zadels. En ben altijd zeer enthousiast.
Vind de zit en pasvorm op barokke paarden (maar ook sommige warmbloed) altijd fijn.
Ze hebben meerdere modellen.
Voordeel is, dat de boom enig aangepast kan worden met een bomen pers van breed naar smal of andersom.
maar er is tegenwoordig een nieuwe mogelijkheid bij de new kent (karat change) waarin de pommel (boombreedte)door je zelf aangepast kan worden. (net als bij wintec)
Super voor paarden die nog groeien, of soms in de winter weer zullen gaan terugvallen.
Ze zijn ook in allerlei kleuren te krijgen.

wb de latex kussens? Mijn ervaring is dat dit wel in 1 keer goed moet liggen. Je kan de kussens niet opvullen. Enige wat je dan kan aanpassen is de boommaat.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar wol, maar dan moet je wel als ruiter altijd de kussens goed in de gaten houden (maar dat geld voor elk met wol gevulde kussens van zadels)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 25-11-13 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.ollashop.nl/p-87862-/
Veel prachtige modellen zadels van Zaldi :
Al 17 jaar De Zaldi leverancier in Nederland.
http://www.ollashop.nl
https://www.facebook.com/pages/Ollashop ... 2985252901
Zadeltester van alle modellen op pasvorm, comfort en beweging.
'Misbruik van kracht zal nooit tot wijsheid leiden', zei de Witte Hengst.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:15

fjordnina schreef:
Bowen schreef:
Ik heb een zaldi villa, ben echt heel erg blij met dat zadel. Is wel een endurance zadel, maar daar zocht ik dan ook naar.
Geen verstelbare boom, maar wat een lekker zit(voor mij persoonlijk dan).


Ik heb ook een Vila. De boom is niet verstelbaar in de zin zoals bijv. een wintec, maar omdat het gemaakt is van thermoplastisch materiaal kan het dmv infrarood wel enkele maten verkleind of vergroot worden.


Ik heb overigens voor de zaldi ook een massimo gehad met boommaat 38. Met de zaldi kom ik met boommaat 34 weg. Ligt waarschijnlijk aan de lengte van de takken.


Klopt, heeft met de lengte van de takken te maken
bij zaldi is dat 21 cm (weet niet wat het bij massimo is?)

http://www.ollashop.nl/p-87862-/
Veel prachtige modellen zadels van Zaldi :
Al 17 jaar De Zaldi leverancier in Nederland.
http://www.ollashop.nl
https://www.facebook.com/pages/Ollashop ... 2985252901
Zadeltester van alle modellen op pasvorm, comfort en beweging.
'Misbruik van kracht zal nooit tot wijsheid leiden', zei de Witte Hengst.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:09

Sorry voor deze onderbreking, het topic is hierbij weer geopend.

Cath

Berichten: 3600
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:19

Hier ook de ervaring dat bepaalde modellen van Zaldi langer uitvallen. (Ik had de San Jorge)
Dus helaas is niet elk model (wat soms gesuggereerd wordt) geschikt voor een korte rug.
Mijn paard ging er helaas van bokken, omdat het zadel dus te lang was en de keilkussens niet geschikt waren voor zijn rug.

Pura Raza Española

L2

LiesM
Berichten: 444
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:37

Welk model Zaldi zou geschikt kunnen zijn voor een rondgeribte Arabier met korte rug?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:56

Geen enkele, je hebt waarschijnlijk teruggesneden brede kussens nodig en die heeft zaldi naar mijn weten niet. Misschien dat een massimo met franse kussens wat voor je is. Of thorowgood, kent&masters, fairfax cob type.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:41

arabgirl schreef:
Welk model Zaldi zou geschikt kunnen zijn voor een rondgeribte Arabier met korte rug?


Ik ken een paar mensen met een arabier die een zaldi hebben
echter is het wel van belang hoe de schouder van de arabier loopt (en de achterhand overbouwd is?)
1 rijd met de new kent
en eentje heeft een zaldi san jorge
Sommige arabieren hebben een smalle schouder en zijn dan overbouwd, waardoor ze elk zadel naar voren duwen.

http://www.ollashop.nl/p-87862-/
Veel prachtige modellen zadels van Zaldi :
Al 17 jaar De Zaldi leverancier in Nederland.
http://www.ollashop.nl
https://www.facebook.com/pages/Ollashop ... 2985252901
Zadeltester van alle modellen op pasvorm, comfort en beweging.
'Misbruik van kracht zal nooit tot wijsheid leiden', zei de Witte Hengst.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:58

Ik schop dit topic eens even omhoog.

Ik krijg vrijdag de zadelverkoper op bezoek, die mijn Ijslander een Zaldi trekzadel komt passen. Is een latexgevuld zadel.

Als ik de opmerkingen hiervoor lees, begin ik te twijfelen.
Maar misschien zijn de ervaringen inmiddels veranderd? In 5 jaar tijd kan veel veranderen lijkt me :D .
Ik ben dus nu nieuwsgierig of de huidige gebruikers van Zaldi zadels er tevreden mee zijn en misschien zijn er ook die het op een Ijslander gebruiken?

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:59

Ik heb 2 Zaldi's, een New Kent en een San Jorge maar die zijn wol gevuld? Passen prachtig op onze Barokke Friezen, topzadels.

In the circle of life, you should never take more than you need....................

dianaw33

Berichten: 1881
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:06

Ik heb er 2 voor mijn crusado, een San Jorge Plana dressuur wolgevuld en een Doma latex veelzijdigheid. Mijn paard vindt ze allebei al een jaar prima, en dat is vrij uniek. Ik heb het idee dat ze latex nog fijner vindt dan wolgevuld. Bij mij passen beide Zaldi's qua boomvorm totaal niet op mijn ijslander, maar die heeft een rechte rug.

Esther_r20

Berichten: 2410
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:35

Hier een zaldi new kent. Superfijn voor mijn PRE
Nadeel van latex vond ik dat het niet opgevuld hoeft te worden. Ik heb liever iets waar ik nog een en nader aan kan doen indien nodig.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:44

Ook gebruiker geweest van de San Jeorge, fijn zadel, had een close contact gevoel en een thermoplastische boom die door middel van lichaamstemperatuur flexibel word.
De vulling was latex, ik vond het fijn, met warmte van lichaam word het zeer flexibel en zacht en het komt altijd in de oorspronkelijke vorm terug, daarom hoeft het nooit meer worden bijgevuld.
Als er echt iets mee is kunnen ze altijd nieuwe kussens onder het zadel plaatsen.
Ik heb nu gekozen voor een Strada zadel, heel wat duurder maar dat concept spreekt mij momenteel het meeste aan en ik wilde een vlakkere zit hebben.
Maar altijd heerlijk gereden op mijn Zaldi en altijd goed contact gehad met de verkoper

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:17

Bij latex kussens is het heel belangrijk dat het goed aansluit op de rug. Er is geen enkele aanpassing meer mogelijk. Bij mijn paard waren de kussens te lang, wat vervelende gevolgen had.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:40

Zadelmaker is geweest. Zaldi past helaas niet op mijn ijsje. Zadel was te lang. Heeft mijn eigen zadel bekeken en vond dat toch eigenlijk nog best goed paste. Hoefde ook niet opgevuld te worden. Was nog prima in orde.

Zadels van de andere 2 paarden ook laten nakijken. Zadel van mijn 24 jaar oude e-pony lag nog het best vergeleken met de andere 2.
Zadel van Tinker heeft hij meegenomen. Dat was een wintec, die eerst op een grote KWPN-ner had gelegen. Hij zou er een grotere boom in doen. Dat is natuurlijk het voordeel van een zadel waar je de boom van kunt wisselen, dat kun je vaak passend maken op meerdere paarden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Gerdien_, Antheman, Bo_Y, Duhelo, Lotje033, mirriejj en 12 bezoekers