Heb ik wel een goede keuze gemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Heb ik wel een goede keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:05

Al enige tijd gaat deze vraag door mijn hoofd, heb ik wel de goede keuze gemaakt?

In Juni dit jaar heb ik mijn MBO laboratorium opleiding afgerond, na 3 hele succes volle stages gedaan te hebben. Vanaf het begin van het MBO gaat het door mijn hoofd om het HBO te proberen, mijn ouders waren toen zo aan het pushen voor het HBO dat ik na een halfjaar pertinent heb gezegt 'nee ik ga niet naar het HBO' tot ongeveer een jaar geleden het weer in mij op kwam. Tot ongeveer februari heb ik niks gezegd, maar toen zag ik dat de open dag op de HU in Utrecht was en mijn vader gevraagd mee te gaan kijken. De school trok mij wel.
Was in eerste instantie voor een deeltijd opleiding, maar op die dag ben ik er achter gekomen dat dat waarschijnlijk niks voor mij was en toch ook geïnformeerd naar de vol-tijd opleiding. Daarna eigenlijk het idee wat op een lager pitje gezet, wel een meeloop dag gepland die pas eind mei was.
Bij mijn afstudeer stage kreeg ik het advies om toch eens te gaan kijken op het HBO, volgens mijn lieve collega's van stage zou ik dit aan moeten kunnen. Na de meeloopdag de keuze gemaakt toch de vol-tijd opleiding te gaan doen in Utrecht. MAAR ik zou op kamers gaan. 5 dagen per week anderhalf uur heen en anderhalf uur terug zonder vertraging te rekenen zou um niet worden (opleiding is 4 lange dagen en 1 wat kortere dag). Dus zit nu sinds september op kamers (eerste 2 maanden bij kennissen en nu sinds bijna een maand huur ik een kamertje).

Mijn kamer is super fijn, aardige hospita's en alles is helemaal prima, hier dan ook geen enkel klagen over.

Echter de overstap van MBO naar HBO is erg groot. Heb veel moeite met de stof, afgelopen tentamenblok ook niet gehaald (alle 4 de toetsen niet!). Ook eigenlijk sinds halverwege oktober ook last van veel duizeligheid waardoor leren vaak niet ging. Op mijn kamertje voel ik me vaak eenzaam. (mijn vriend komt wel geregeld langs, nu wat meer dan eigenlijk gepland) De avonden dat hij er niet is zit ik met tranen op me kamer of ik wel de goede keuze gemaakt heb.

Opleiding zelf is ook top, heb het er naar mijn zin, maar het is echt heel pittig. Door dat ik nog steeds veel last van duizeligheid heb gaat het nog niet zoals ik wil. En daarnaast heb ik vaak ook gewoon een schop onder me kont nodig om wat te gaan doen (wat door de duizeligheid 'aanvallen' alleen maar erger is). Loop nu in het nieuwe blok na 2 weken best al weer een stukje achter helaas..

Doordat ik nu op kamers zit, heb ik mijn grootste hobby (paardrijden, ofcourse :+ ) aan de kant moeten zetten. Mag hier in de buurt naar paardjes toe, maar die staan toch eigenlijk te ver weg om ook maar 1x per week heen te gaan.. Mis dus ook de nodige ontspanning hier. Tot vlak voordat ik verhuisd ben ging ik zo'n 3 tot 7 keer per week naar de paarden toe.


Waar ik nu over twijfel:
1. Doorgaan met studie, nog 2-3 jaar flink ongelukkig zijn en mezelf iedere dag weer dwingen alle dingen te doen die gedaan moeten worden.
2. Stoppen met studie, samen wonen met vriend en werken (heb tenslotte een MBO diploma), een vz-paard zoeken (en dan langzaamaan kijken voor een eigen paard)
3. Nog dit blok aan kijken, tentamens afwachten en daarna een keuze maken in Januari. Tot die tijd kiezen voor optie 1.


Wat zouden jullie in mijn geval doen? of mij kunnen adviseren? zit er momenteel even doorheen en weet niet meer wat ik wil. Net ook tegen mijn vriend gezegd dat ik op dit moment in staat ben morgen ochtend nog op school te zeggen dat ik er mee stop. Maar wil geen overhaaste en ondoordachte keuzes maken.

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:13

Ik zou in ieder geval doorzetten tot januari! Bij mij op de studie (WO) zitten ook veel mensen die het in het begin heel lastig hadden maar het nu wel redden.
Zelf was ik in het begin op kamers ook niet zo gelukkig, vond het niet altijd even leuk en wilde vaak graag naar huis. Toen ik er wat langer woonde ging het steeds beter en nu ben ik zelfs liever hier dan thuis. Verder heb ik er een bijrijdpaardje bij gezocht waardoor ik altijd wat te doen heb en iets om op terug te vallen als het allemaal even tegen zit. Je zou kunnen kijken of je dat daar ergens in de buurt kunt vinden. (Een tip om vaker naar de paardjes te kunnen: schaf een thomos of scootertje aan, ik heb mijn eigen scooter hier nu ook heen gehaald en het paardrijden is nu een stuk gemakkelijker).
Heb je leuke mensen van je studie oid waar je dingen mee kunt doen?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Heb ik wel een goede keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:21

Ik ben inderdaad hier nu rustig opzoek naar wat anders. (ook in de hoop dat ik dan wat lekker der in me vel zit als mijn vriend er niet is) De mensen waar ik 2 maanden gewoond heb zijn ook de eigenaren van de paarden waar ik altijd heen mag (is alleen een dik half uur fietsen en door donkere stukken vanaf waar ik nu woon). Ben gisteren vergeten een briefje bij de supermarkt op te hangen hier...

Heb leuke mede studenten, alleen maar 1 die ook op kamers zit en waar ik wel wat mee gemeen heb. Dat is wandklimmen, ook al 2x met haar wezen doen. Maar door mijn duizeligheid heb ik dat op de lange baan moeten schuiven de hoogte in klimmen vertrouw ik nu even niet.

BianCatjee

Berichten: 3179
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Heb ik wel een goede keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:31

Lastige situatie.. Ik zou zeggen even aankijken tot januari, als het dan nog niet gaat en je de tentamens niet gehaald hebt kan je beter stoppen en lekker met je vriend gaan samenwonen, een baan zoeken en weer wat ontspanning bij de paarden zoeken.
Van ongelukkig zijn word je toch ook niet beter..
Succes met het maken van een keus :(:)

Piepdruif
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-10
Woonplaats: Hart en ziel op stal, lichaam in een rijtjeshuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:33

Klinkt als de beruchte EersteJaars-Dip.
Voor het eerst op kamers, nog niet voldoende nieuwe vrienden gemaakt, tegenvallende studieresultaten, dan ga je twijfelen en je rot voelen. Been there! Daar hebben ongelofelijk veel mensen last van, alleen schamen ze zich er zo voor, dat je het niet merkt.
Ga eerst eens met een decaan op school praten voordat je een besluit neemt. Een decaan kan je de wegwijzen en helpen te achterhalen waarom het studeren niet lukt. De middelbare school-manier gaat niet meer werken, maar studeren kun je leren!
Ga verzinnen hoe je ervoor kan zorgen dat je niet meer alleen op je kamer zit. Zijn er geen leuke comissies binnen je studie? Zoek eens een studentenkroeg op waar je studie-genoten rondhangen, lid worden van de studenten-rijvereniging is misschien ook een optie!
Kortom, kom in beweging, ga morgen op school op zoek naar wie je helpen kan met je studie-problemen en de andere dingen die spelen. Een paar gesprekken met bv een student-psycholoog kunnen ook heel verhelderend werken!
En wat die duizeligheid betreft: Wat zegt de dokter ervan? Ook ff bellen, voor hetzelfde geld heb je last van een virusje in je evenwichtsorgaan, heel vervelend, maar dan weet je tenminste dat het ook weer overgaat, niet waar. Haalt weer wat stress weg.
Veel sterkte en zet hem op, je kunt het hoor!!!

o0marije0o

Berichten: 2388
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Weesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:40

Maak met jezelf de afspraak dat je gaat knallen tot januari. En wil het dan nog steeds allemaal niet kun je altijd nog stoppen. Maar zet je nog even 100% in. Blijkbaar werkt je leermethode van nu niet. Vraag raad aan ouderejaars. Hoe pakken hun het aan. Hebben ze advies voor je?
Vind je plezier terug, dat is het belangrijkste. Want als jij niet goed in je vel zit wordt het trekken aan een dood paard en gaan al je krachten verloren.

Raineri
Berichten: 6218
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Heb ik wel een goede keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:44

Mag ik vragen welke studie/welke locatie je zit?

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Re: Heb ik wel een goede keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:50

Niet vervelend bedoelt maar ik heb ook in mijn opleiding gemerkt dat MBO studenten wat meer moeite hebben met de stof dan mensen die vanuit de HAVO naar het HBO gaan. Misschien een tip om met mensen te leren die niet van het MBO komen? Vaak hebben ze een andere leerwijze waar je dingen van kunt leren, elkaar overhoren enzo werkt ook heel goed. Ik heb ook gemerkt dat je moet wennen aan de vraagstelling, wat je precies in je antwoord moet beschrijven (als het open vragen zijn). Ik zou doorzetten tot februari, contact opnemen met je SLB-er, die kunnen vaak ook genoeg voor je doen en het nog even aankijken. Veel succes!

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 20:55

Ik heb contact met de decaan, moet nog een afspraak maken. Binnenkort ook gesprek met mijn slber (studie loopbaan begeleiding).
Ik ben absoluut niet het soort student dat graag naar de kroeg gaat of bij een studenten-vereniging.

Wat betreft de duizeligheid ben ik bij de huisarts geweest, foto's en echo van mijn buik (ook vanwege andere klachten) en bloed laten prikken. Kwam allemaal niks uit.

Die afspraak maken is misschien wel een hele goede. Dan nog iemand vinden die mij op de moeilijke momenten er door heen sleept :)

Danique_G ik zit op de HU, Life Sciences and Chemistry. Ben ingestroomd halverwege het eerste jaar (ivm verkorting door MBO), Dus al de keuze gemaakt voor Chemistry. Dit is op de FC Dondersstraat.

Raineri
Berichten: 6218
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Heb ik wel een goede keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:01

Ik zit daar namelijk ook. Kans is groot dat ik je dan tegen kom. Je kunt ook studeren volgensmij met een oudere jaars. Kun je niet met je slb'er praten? Vanuit de HU zijn er volgensmij wel programma's voor..

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:02

Overgang van MBO naar HBO is best pittig. Heb dit gezien aan klasgenoten. Voor de meeste goldt dat het na een paar maanden wennen prima ging. Mocht je vragen over de leerstof hebben/ hulp nodig hebben mag je me PB-en, heb op dezelfde locatie enkele jaren geleden m'n diploma gehaald. Utrecht heeft volgens mij ook een studenten rijvereniging. Wie weet is dat wel iets voor je.

Raineri
Berichten: 6218
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Heb ik wel een goede keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:41

Ts, als we allebei een gaatje in ons rooster hebben, wil ik je ook wel helpen :)

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Heb ik wel een goede keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:48

Bij mijn HBO opleiding hadden de MBO'ers juist minder moeite, omdat zij vaak al specifieke kennis hadden.

TS, waarom meld je je niet aan bij de studenten rijvereniging? Hobby/sport (sporten word je vrolijk van ;) ), nieuwe vrienden&vriendinnen en wie weet ook studiemaatjes, want dat studeert zoveel fijner! :)

Noa_M

Berichten: 639
Geregistreerd: 17-08-08

Re: Heb ik wel een goede keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 12:58

poeh wat moeilijk. Ik heb zelf het HLO gedaan (HAN nijmegen) en ik denk echt dat het de moeite waard is om door te gaan! Wat wil je in je werk?
Op de werkvloer zie ik het verschil MLO en HLO. Waar de MLO analisten vaak een (alleen) uitvoerende taak hebben, krijg je als HLO meer verantwoordelijkheid. Het zij als leidinggevende, het zij meer uitzoeken/opzetten. Wat wil je? Ben je helemaal gelukkig met lekker uitvoerend werk doen, dan kun je als MLO'er prima aan de gang. Maar wil je meer, dan moet je echt doorzetten!

Daarbij komt dat de situatie helemaal nieuw voor je is. Voor het eerst op jezelf wonen. Man, daar heb ik echt een jaar aan moeten wennen. En ik ging 5 km van mijn ouders af wonen, paard in de buurt, vrienden in de buurt en al een vaste baan. Allemaal bekend dus. Jij hebt het dubbel zo moeilijk. Moet helemaal aan het op jezelf wonen wennen, moet iets nieuws opbouwen en dan ook nog eens de overstap van MLO naar HLO. Dat is pittig! Maar je kunt het wel!