'Gevaarlijk' met uit de wei halen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

'Gevaarlijk' met uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:28

Hoi!

Sinds kort haal ik 's avonds de paarden binnen op stal. 1 staat alleen in een wei. Mieke is een schat van een paard met rijden, groot (1m78), maar braaf. Behalve met uit de wei halen, dan is ze zelfs gevaarlijk! Als ik de wei inloop hinnikt ze en komt ze naar me toe. Maar zodra je de draad opendoet en een pasje loopt word ze gewoon gek, ze gaat steigeren en bokken en probeert je echt aan te vallen. OP de weg naar de stal wil hij continu bijten en probeert hij steeds weer je aan te vallen. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd ;

- ik neem een zweep mee voor de zekerheid.
- touwtje gaat vaak door de mond, dan heb je net wat meer te zeggen.. heb het in het begin zonder geprobeerd, maar dan hou je haar écht niet.
- Straffen door een tikje op de neus als hij wil bijten helpt niet.

Ik weet niet echt wat ik er mee moet. hij doet dit ook bij het andere meisje wat hem soms uit de wei haalt. Iemand tips of ideeën?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: 'Gevaarlijk' met uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:31

De eigenaar vragen of die zijn paard wil opvoeden en tot die tijd niet jezelf in gevaar brengen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: 'Gevaarlijk' met uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:35

VSW -> OPG

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: 'Gevaarlijk' met uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:37

Helemaal mee eens, je gaat niet gevaar lopen omdat een ander zijn paard niet goed opvoedt.

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:38

Evelijn schreef:
De eigenaar vragen of die zijn paard wil opvoeden en tot die tijd niet jezelf in gevaar brengen.


+1

Klinkt inderdaad als een niet opgevoed paard.

Skundi08

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-12

Re: 'Gevaarlijk' met uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:41

Ja mee eens, je moet vooral aan je eigen veiligheid denken ;)

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:46

Weet je wat de oorzaak is? Gaat hij wel gewoon goed de stal in? Misschien heeft ie slechte ervaringen gehad, ziet hij mogelijk gevaar in zijn stal bijvoorbeeld en durft ie er niet goed in. Jij wil dat hij erin gaat dus vluchten kan hij niet. Dan komt de tweede beschermingsactie in m naar voren: vechten..
Of zou het iets lichamelijks kunnen zijn? Laat een da ernaar kijken, vraag professionele hulp, maar ga zo niet zelf aan de slag. Straks gebeuren er ongelukken, en dan...?

Edit: is het je eigen paard of het paard van iemand anders?

xSanneE_98

Berichten: 971
Geregistreerd: 26-06-09
Woonplaats: Echt

Re: 'Gevaarlijk' met uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:52

Medisch is hij prima in orde, laatst nog naar gekeken. op de wasplaats en met rijden is hij gewoon braaf.
Zal deze week met de eigenaar overleggen, nee het is niet mijn paard.

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:57

_haflinger schreef:
Medisch is hij prima in orde, laatst nog naar gekeken. op de wasplaats en met rijden is hij gewoon braaf.
Zal deze week met de eigenaar overleggen, nee het is niet mijn paard.


Mijn haflinger had er ook een handje van, die heb ik twee keer hardhandig (lees tijdens een steiger tik op de borst met zweep waarop hij met zijn voorbeen naar mij maaide toen hij weer met vier benen op de grond stond, toen gaf ik hem nog een schop op zijn borst en deed geen stap achteruit) op zijn plek gezet, toen viel het kwartje.
Tegenwoordig loopt hij keurig mee, zonder te drammen, happen, bokken of steigeren (ja, hij deed het allemaal :j )

Maar als het je eigen paard niet is zou ik er niet aan beginnen (voor je beschuldigd wordt van mishandeling) en inderdaad oppassen voor jezelf en de eigenaar inseinen.

daphiena

Berichten: 472
Geregistreerd: 06-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:07

Ik heb ook wel eens van iemand gehoord dat haar paard dit deed zij heeft hem opgejaagd door het weiland en als hij aangaf dat hij wou stoppen nog 1 rondje extra en dan weer opnieuw proberen.
Gaat het weernmet steigeren opnieuw doen.
Ze had het erover als hij niet mee wilt dat hij dan maar moet werken maar uiteindelijk ging hij toch liever makkelijk met haar mee dan rondjes rennen.

Verder ben ik het eens dat die eigenaar het zelf moet oplossen en jij jezelf niet in gevaar moet brengen

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: 'Gevaarlijk' met uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:27

Als het niet je eigen paard is zou ik het met de eigenaar bespreken. Dit is niet iets wat jij en dat andere meisje moeten oplossen, maar de eigenaar.. Je moet jezelf niet in gevaar brengen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:50

Ik zou inderdaad eerst met de eigenaar gaan overleggen. Misschien doet het paard het bij hem/haar niet. Als die het bij de eigenaar ook doet en deze je dus niet kan helpen verder zou ik zeggen dat diegene hem zelf maar binnen moet gaan halen.

bugpluisje

Berichten: 778
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: somewhere over the rainbow

Re: 'Gevaarlijk' met uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:01

Dit zal voor een groot deel een gedragsmatige probleem zijn (misschien ook icm het feit dat de donkerte nu eerder invalt). Onderschat daarnaast niet je mogelijk eigen aanwezige gevoel en lichaamstaal. Paarden kunnen ook heel goed spiegelen namelijk, dus leg niet direct alles bij het dier maar kijk ook eens kritisch naar wat je zelf wel of niet doet. Soms zijn we ons niet bewust van wat we doen namelijk en kan iets heel kleins al een heftige reactie veroorzaken bij een paard.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:03

Evelijn schreef:
De eigenaar vragen of die zijn paard wil opvoeden en tot die tijd niet jezelf in gevaar brengen.

_/-\o_ ik zou het ook niet meer doen! veelste gevaarlijk gedrag.

op mijn werk hebben we der ook zo een gehad. die ging op den duur met 2 stroomdraden tussen de stal en paddock na buiten en weer na binnen. ik was het zat, en ben best veel gewend, maar onderste boven geramd worden door een aanvallend paard is ook niet fijn kan ik je vertellen uit eigen ervaring.(ik had alle geluk van de wereld toen maar ik en mijn collega's waren er klaar mee)

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Re: 'Gevaarlijk' met uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:08

Ik vraag me af wat de afmetingen van zn stal zijn? En hie gedraagt hij zich bij het buiten zetten? Pas goed op jezelf meid, ik vind dit geen normaal gedrag!

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: 'Gevaarlijk' met uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 04:37

Ongeduld. Als ie anders gewoon braaf is met alles, dan is het ongeduld. Ik herken het, ik heb er ook 1 staan. In principe is het een kwestie van aanpakken, tenzij je die van mij hebt, dan werkt het averechts natuurlijk :+
Waarschijnlijk gedraagt ie zich prima bij iedereen die hem wel aanpakt, incl. zijn eigenaar.
Oefen overdag een paar keer met stil gaan staan tijdens het lopen (als jij stopt moet hij ook direct stilstaan en niet een pasje extra doen) en dan weer gaan lopen of een paar pasjes achteruit en weer stilstaan en dan weer naar voren. Niet te veel, maar genoeg zodat ie doet wat je wil. Dat kun je met binnenhalen dan weer gebruiken.

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 08:55

Waarom moet dit betekenen dat hij/zij moet worden aangepakt? Er zijn geen paarden die "gemeen" doen
zonder reden. Doet het paard dit ook bij de eigenaar? Ik heb zelf een paard gehad zie : "paard met trauma" http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1697626 Het kan hele andere redenen hebben, ik zeg niet dat het om dezelfde redenen gaat als bij de mijne. Maar alles heeft een reden, en het zal waarschijnlijk wel een goede reden hebben voor dit gedrag. Dus met slaan en zoals een ander zei, schoppen.. vind ik eerlijk gezegd een beetje gemeen, als je de echte reden niet weet. Misschien last van negatieve energie in de box? het lijkt erop dat ze liever in de wei is dan op stal.

amie1965
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-09-13

Re: 'Gevaarlijk' met uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:10

Paard kan een soort van verlatingsangst vertonen, als de rest al binnen staat en zij nog niet dan zal ze daar zo snel mogelijk naar toe willen.
Staat de rest nog buiten en moet ze naar binnen, zal waarschijnlijk ook een probleem zijn of worden.
Als je nu probeert om haar niet als eerste en niet als laatste binnen te zetten? Zodat ze nergens alleen is?

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: 'Gevaarlijk' met uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:20

Helpt het niet om bv jij met een paard eb de eigenaar met zijn paard. Hij staat alleen in een weide zei je toch? Misschien is het ongeduld en wilt hij zo graag naar binnen naar zijn soortgenoten dat hij los wilt omdat het volgens hem/haar niet snelgenoeg gaat.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:34

Dit is heel duidelijk een opvoedings-probleem, er is geen respect, heel waarschijnlijk ook onbegrip, geen goede communicatie, .... dit kan echt heel gevaarlijke situaties veroorzaken.
Als het jullie paard niet is , is het idd niet echt aan jullie om dit te gaan oplossen, maar het zou wel kunnen.
Met de juiste aanpak, aandacht en respect, is zo'n soort probleem binnen het kwartier opgelost, meestal kan het zelfs al vlugger, uiteraard moet er dan nog een paar dagen consequent de bevestiging even doorzetten, dit is echt heel basis en is niet moeilijk.
Les nemen dus.
De fout zit echt niet bij het paard.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 22-11-13 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

wallance
Berichten: 271
Geregistreerd: 06-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:34

Een hengstenketting over de neus wil ook nog wel eens werken.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:41

zoals ik al in mijn vorige reactie aangaf, binnen het kwart-uur loopt zo'n paardje braaf aan een los hangend touw met je mee, zonder drammen en zonder bijten en gewoon braaf.
Dwangmiddelen zoals een hengstenketting , is niet verkeerd maar je moet wel er naar toe werken dat het paard er zelf voor kiest om rustig mee te lopen, dus aan een los en doorhangend touw.
Het betreft hier gewoon onbegrip en geen respect, paard ziet jullie dus niet als leider nu.

wallance schreef:
Een hengstenketting over de neus wil ook nog wel eens werken.

ankie2013
Berichten: 295
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: regio alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:43

Krijgen ze meteen voer als ze naar binnen gehaald worden? Wij hebben vroeger een haflinger op stal gehad die ook niet te houden was vanaf de wei. Bij ons kregen ze na het binnenhalen voer in de stal en daardoor wilde hij als een speer ten koste van de begeleider naar binnen. Kwam letterlijk over je heen, dit was dus ook deels een dominantie probleem bij dit paard trouwens. Ging bv ook liggen op buitenrit als hij vond dat het te ver was. Baasje kon t paard niet echt aan waardoor t steeds erger werd. Edit ook dat paard was braaf op stal, poetsplaats en tijdens het rijden in de bak. Baas is met dit paard onder begeleiding grondwerk gaan doen en uiteindelijk ging het goed. Heeft wel bloed, zweet en tranen gekost trouwens. Dus ik denk idd dat dit een klusje is voor de baas, zo is het niet veilig. Ze moet echt heel consequent gaan zijn.....

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:46

play_coy schreef:
Waarom moet dit betekenen dat hij/zij moet worden aangepakt? Er zijn geen paarden die "gemeen" doen
zonder reden. Doet het paard dit ook bij de eigenaar? Ik heb zelf een paard gehad zie : "paard met trauma" http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1697626 Het kan hele andere redenen hebben, ik zeg niet dat het om dezelfde redenen gaat als bij de mijne. Maar alles heeft een reden, en het zal waarschijnlijk wel een goede reden hebben voor dit gedrag. Dus met slaan en zoals een ander zei, schoppen.. vind ik eerlijk gezegd een beetje gemeen, als je de echte reden niet weet. Misschien last van negatieve energie in de box? het lijkt erop dat ze liever in de wei is 8)7 dan op stal.


Een paard wat verder braaf is en je omver probeert te lopen als hij naar stal mag (hmm lekker eten :Y) of juist de wei op heeft gewoon niet geleerd om netjes te wachten. Een paard wat geleerd heeft dat het sterker is dan wie ernaast loopt kan levensgevaarlijk worden.
Zo een moet je inderdaad met fluwelen handschoentjes aanpakken 8)7
Dan loopt het steeds verder uit de hand.
Ik zie het bij ons ook, paarden die lopen te drammen en van de eigenaar hun stal in mogen rennen, of de eigenaar over het terrein mogen sleuren (en dan foei zeggen, paarden blijven het natuurlijk gewoon doen)....
De mijne moet wachten tot ik zeg dat hij naar binnen mag (of het nu de bak of zijn stal is), stukje basis opvoeding.
Die van mij was ex manege pony en deed vanalles om een reden ja, dat was ; 'gewoon omdat het kan en niemand mij corrigeert doe ik lekker wat IK wil...'
Ik heb hem inderdaad een of twee keer een goed getimede schop gegeven en tegenwoordig hoef ik alleen maar 'euh' te zeggen of hem een stap achteruit te zetten en dan weet hij dat hij MIJ volgt en ik niet hem....
Een paard neemt de ruimte die hij krijgt en dit paard heeft overduidelijk geleerd dat hij zijn ruimte kan pakken zonder dat het consequenties heeft....

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:48

aeolusnr1 schreef:
zoals ik al in mijn vorige reactie aangaf, binnen het kwart-uur loopt zo'n paardje braaf aan een los hangend touw met je mee, zonder drammen en zonder bijten en gewoon braaf.
Dwangmiddelen zoals een hengstenketting , is niet verkeerd maar je moet wel er naar toe werken dat het paard er zelf voor kiest om rustig mee te lopen, dus aan een los en doorhangend touw.
Het betreft hier gewoon onbegrip en geen respect, paard ziet jullie dus niet als leider nu.

wallance schreef:
Een hengstenketting over de neus wil ook nog wel eens werken.


Mijn Haf had gewoon poep aan de ketting over de neus, op tijd waarschuwen en een grote mond werkt bij hem beter, je moet echt kijken wat werkt voor het individuele paard....