registratie,keuring etc etc

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

registratie,keuring etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:25

Hallo,

Onlangs heb ik een shetland merrie gekocht.
nu vind ik het een erg gaaf en mooi dier even als mijn stalhoudster.

zo hadden we het er over met haar naar de keuring te gaan.
ik vind het enorm gaaf om dit te doen en om dan iets te bereiken.

echter ben ik nog geen lid van het stamboek etc.
Ik heb mij net aangemeld voor het lidmaatschap en val onder jong-nsps lidmaatschap( ben 23 jaar)

nu wil ik haar overschrijven op mijn naam , ze heeft al een veulenregistratie dus aande hand daarvan schrijf ik haar over.

maar dan?
ze is verder niet geregistreerd of wat dan ook.
heeft als enter een premie behaald en is daarna volgens mij niet meer op keuringen geweest.

Ook zou ik graag weten of het mogelijk is om met haar een veulentje te fokken welke niet zwart of zwart bont wordt.(merrie is zwart en haar vorige veulentje wat zwart/wit bont. maar helaas maar een kleine bontplek en verder alleen witte voetjes.

Het is absoluut niet!! de bedoeling om maar dom weg shetlanders te fokken!
ik wil als ik al een veulen fok eerst voor me zelf kijken of ik een veulentje met een apparte kleur kan fokken met haar.
en mocht ze bijvb premies etc halen en het goed op de keuringen doen kijk ik wel.
Het is niet mn bedoeling om domweg te vermeerdere met papierloze shette!

dus na dat ik geregistreerd ben en zei overgeschreven is op mijn naam wat en hoe verder.
Ik heb al gekeken op de site maar ik daar staat zooo veel dat ik even door de bomen het bos niet meer zie.

Wie o wie helpt me op weg?

Groetjes

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: registratie,keuring etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:32

Om te beginnen moet je naar de stamboekopname in het voorjaar, om haar in het stamboek op te laten nemen. Rooster daarvan komt in de loop van het nieuwe jaar online en in het maandelijkse blad De Shetlandpony.
Pas als ze is ingeschreven in het stamboek, kun je er binnen het stamboek mee fokken.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: registratie,keuring etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:40

Aparte kleurtjes fokken binnen het NSPS valt niet mee :) zijn weinig goedgekeurde hengsten die bijzondere kleuren doorgeven :)

Inderdaad zoals Judith al zegt:
Stamboekopname in het voorjaar
Premiekeuring in de zomer

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:46

Begrijp ik het goed dat ze dus wel papieren heeft, aangezien ze als 1 jarige op de keuring is geweest??
Je moet haar dan inderdaad nog wel op de stamboekopname (vanaf 3 jaar) voorbrengen.

Voor een kleur veulen kun je een beetje kijken wat een hengst doorgeeft. Wij hebben een aantal jaar terug gedekt met Shamrock Lightwoord (zwart bont) en moet zeggen dat we daar wel mooie bonte veulens uit gekregen hebben! (van vos/bruin/zwarte merries)
Maar dat is uiteraard geen garantie, want ik ken er ook bruine en zwarte veulens van :D

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: registratie,keuring etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 14:27

Ze heeft idd papieren.
Afstamming staat in mn profiel.

Is het verstandig om haar te teste op kleurdominantie??

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: registratie,keuring etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:09

Kan, maar er zijn maar weinig mensen die het doen wegens de kosten.
Ik zou niet te hard van stapel lopen en eerst de stamboekopname maar afwachten. Bij een eventuele afkeuring is de teleurstelling anders veel groter.

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re: registratie,keuring etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:24

Kleurtest is bij jouw pony totaal overbodig. Ze is zwart en heeft ook een vos-gen gezien haar vader een vosje is.
Kan dus ofwel zwart ofwel vos doorgeven en dat is het.

Speciale kleurtjes zal toch echt de hengst moeten doorgeven en die kans is over het algemeen 50%.
Zover mij bijstaat is er bij het nsps geen enkele hengst die 100% bont of ander speciaal kleurtjes vererft.
Houd er dus rekening mee dat ongeacht hengstkeuze je ook goede kans hebt dat er alsnog een gewone zwarte uitkomt.