Rhinopneumonie virus in uden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loez1986

Berichten: 137
Geregistreerd: 19-11-13

Rhinopneumonie virus in uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:09

Op een locatie in Uden (Noord Brabant, postcode gebied 5406) is Rhinopneumonie vastgesteld.

OW jeetje en mijn paardje staat op een openbare kinderboerderij ook in Uden..
Is deze ziekte ook overdraagbaar via mensen? Of alleen via andere paarden?
Ik maak me toch wel een beetje zorgen...
En wat verschrikkelijk voor de mensen die er al mee te maken hebben..

Liefs

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Rhinopneumonie virus in uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:12

Rhino komt meerdere keren per jaar op diverse locaties voor. Het is niet direct een reden om je zorgen te maken. Het is wel aan te raden niet met je paard te reizen (van of naar het gebied waar het is vastgesteld). In principe is het niet overdraagbaar via mensen, maar het kan nooit kwaad om je even om te kleden natuurlijk. Dat is ook wel aan te raden trouwens.

Wat je het best kan doen is voorkomen dat er voorlopig vreemde paarden (mensen) op het terrein komen en de paarden op stal goed in de gaten houden. Wat de kinder boerderij kan doen is zorgen dat de bezoekers even geen contact kunnen maken met de paarden, of iig een waarschuwingsbord ophangen. Dat mensen niet van de locatie waar de Rhino is vastgesteld de kinderboerderij binnen banjeren.

Loez1986

Berichten: 137
Geregistreerd: 19-11-13

Re: Rhinopneumonie virus in uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:18

We gaan ons best doen.. We liggen helaas vlak bij de bron en het nadeel is dat je de bezoekers moeilijk kunt sturen.. Vooral kinderen

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Rhinopneumonie virus in uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:25

Maar evt kan je de paarden achter een extra draad zetten zodat de mensen er niet te dicht bij kunnen komen? Ik denk dat het wel belangrijk is om er enigzins rekening mee te houden dat mensen toch onder klodders drek van besmette paarden zouden kunnen zitten.
In principe is het niet overdraagbaar via mensen, maar als iemand bv een lekkere snotklodder op zijn jas heeft, dan kan het virus daar wel eventjes in overleven. De kans dat er op die manier dieren besmet worden is klein, maar je zal altijd zien.... Beter eventjes maatregelen nemen dan straks met de gebakken peren zitten.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Rhinopneumonie virus in uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:27

Er is een centraal info-punt over Rhino in de WIKI, en die in Uden wordt ook al genoemd in een voorpagina-artikel.

[VN] Rhinopneumonie in Uden

Loez1986

Berichten: 137
Geregistreerd: 19-11-13

Re: Rhinopneumonie virus in uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 19:12

Ik ga me is even goed inlezen.. Thx

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:27

Eigenlijk is je vraag al beantwoord. Maar voor meer informatie verwijs ik graag naar: [VN] Rhinopneumonie in Uden
Topics over Rhino worden gesloten om paniek te voorkomen.