Is dit zadel te lang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Is dit zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 14:42

Beste bokkers,

Wegens diefstal ben ik het zadel van mijn cpony kwijt en probeer ik al een poosje een zadel te zoeken ter vervanging. Nu zit het zo, toen ik mijn haflinger beleerde heb ik gekozen voor een leren Bates en wisselbare boom, zodat hij mee kon groeien. Nu is de haflinger er echter uitgegroeid. Voor hem heb ik een ander passend zadel kunnen vinden, maar voor de cpony blijft het lastig. Ik heb nu een zadel wat voor mij heel fijn zit en waar zij goed onder loopt, maar ik heb het idee dat deze te lang is.. Ik heb al volop gezocht, maar ik kom er niet aan uit. Misschien ben ik er zelf aan gewend? Is dit zadel te lang? Ik weet dat het onduidelijke fotos zijn dus ik zal proberen betere te maken zonder dek.

http://img855.imageshack.us/img855/5783/d80s.jpg
http://imageshack.us/a/img199/9101/qbp4.JPG


moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re: Is dit zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:45

Ik vind hem vrij lang inderdaad

Useful M1 + 4 dressuur en B+4 springen
Floyd
Rarniska M1 dressuur en B+2 springen
Deamlady op naar ons B-debuut

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Is dit zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:47

Ik zou foto's zonder chabrak maken.
Is het zadel gepast door een zadelmaker?

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:47

Heb je foto's de hele rug met zadel erop..? Ze zijn idd niet duidelijk, maar op het eerste gezicht zeg ik ook; ja, best lang.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Is dit zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:49

Je moet goed voelen, het zadel mag niet voorbij de laatste rib komen.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Mchll__

Berichten: 1071
Geregistreerd: 22-03-11
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:49

Misschien iets geks maar ik vind altijd als zij er goed onder loopt zal het zadel meestal wel goed liggen anders zou ze dit echt wel laten merken?

Indd even voelen of die niet verder komt dan de laatste rib.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:52

Mchll__ schreef:
Misschien iets geks maar ik vind altijd als zij er goed onder loopt zal het zadel meestal wel goed liggen anders zou ze dit echt wel laten merken?

Indd even voelen of die niet verder komt dan de laatste rib.

Als je paard het laat merken ben je wat mij betreft te laat.. ;-)

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:54

[quote="Mchll__"]Misschien iets geks maar ik vind altijd als zij er goed onder loopt zal het zadel meestal wel goed liggen anders zou ze dit echt wel laten merken?

dat klopt dus niet altijd ik het een ouder paard van 25 en was opzoek naar iets nieuws omdat het zadel niet lekker meer zit en alles geplakt is. ik had toen dus een zadelmaker laten komen en ze zei dat het zadel eigenlijk niet meer gebruikt mag worden omdat het niet goed meer is. kussen zijn heel erg hard en past niet meer goed. maar mij paard loopt er wel gewoon goed onder ;).
Laatst bijgewerkt door lianne484 op 21-11-13 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tatjanaa

Berichten: 2981
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:55

Mchll__ schreef:
Misschien iets geks maar ik vind altijd als zij er goed onder loopt zal het zadel meestal wel goed liggen anders zou ze dit echt wel laten merken?


Dit is absoluut niet zo bij elk paard. Mijn pony liep niet bijzonder, maar gaf absoluut niks aan wat erop zou duiden dat het zadel niet goed zou liggen (protest, scheefheid, bokken). Echter bij het aanmeten van een nieuw zadel zag je opeens dat de pony direct over de rug liep, achterbeen eronder zetten en op pinkjes te rijden was.

Om terug te komen op de foto's. Ik vind het een wat lastig beeld ivm het dekje wat eronder ligt. Goed passen zonder dekje en dan letten op de laatste rib :)

Ylonja
Natilie & Isadore


Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 15:05

Kan ik die laatste rib goed voelen?
Afbeelding
Even uitgaande van dit paard, mag het zadel dan niet op de laatste rib zelf liggen of niet daar over?
Verder is het zadel zoals in mijn OP opgemaakt kan worden, niet door een zadelmaker aangepast. Ik ga hier heel eerlijk over zijn, ik ga voor haar geen zadel meer aan laten meten. De reden hiervoor is dat wij haar al elf jaar hebben, ik weet hoe ze liep met een goed passend zadel en met een slecht passend zadel. Ik rij nog maar een keer in de week en ze begint al oud te worden. Ik heb het geld nu niet om een zadel aan te laten passen. Nu krijg ik wss bokt over me heen, maar dit is gewoon de waarheid. :)

Mchll__

Berichten: 1071
Geregistreerd: 22-03-11
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:06

Als je bij die van mij een verkeerd zadel legt loopt ze echt niet meer :P

Tatjanaa je zegt liet niks merken maar als je pony daarvoor niet over de rug liep, achterbeen minder gebruikte en niet op je pinken te rijden was weet je zelf toch al dat het zadel evt niet geheel lekker ligt?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 15:07

lianne484 schreef:
Mchll__ schreef:
Misschien iets geks maar ik vind altijd als zij er goed onder loopt zal het zadel meestal wel goed liggen anders zou ze dit echt wel laten merken?

dat klopt dus niet altijd ik het een ouder paard van 25 en was opzoek naar iets nieuws omdat het zadel niet lekker meer zit en alles geplakt is. ik had toen dus een zadelmaker laten komen en ze zei dat het zadel eigenlijk niet meer gebruikt mag worden omdat het niet goed meer is. kussen zijn heel erg hard en past niet meer goed. maar mij paard loopt er wel gewoon goed onder ;).

Ik zou ook niet rijden als de kussens hard zouden zijn, dan zou ik het zadel opnieuw laten opvullen, maar een compleet niet zadel laten aanpassen kan ik me niet voor haar veroorloven helaas. :)

Ik heb zo rijles, dus dan ga ik even voelen wat betreft de ribben en proberen een foto te maken. Ik heb haar oude zadel nog wel, deze past goed kwa inchmaat, maar de boom is te smal geworden, kan eventueel nog wel even kijken wat het verschil in inch doet, maar zal hier niet mee kunnen rijden.
Laatst bijgewerkt door Eight op 21-11-13 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:07

Mchll__, jouw paard hoeft natuurlijk geen maatstaf te zijn voor alle paardjes :)

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Tatjanaa

Berichten: 2981
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:11

Mchll__ schreef:
Als je bij die van mij een verkeerd zadel legt loopt ze echt niet meer :P

Tatjanaa je zegt liet niks merken maar als je pony daarvoor niet over de rug liep, achterbeen minder gebruikte en niet op je pinken te rijden was weet je zelf toch al dat het zadel evt niet geheel lekker ligt?

Ik heb nooit gezegd dat de pony dat voorheen niet deed, maar stukken minder dan met het nieuwe zadel. Ze met het oude zadel als een gemiddeld paard, niet slecht niet bijzonder.

Ylonja
Natilie & Isadore

Mchll__

Berichten: 1071
Geregistreerd: 22-03-11
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:13

IMJ schreef:
Mchll__, jouw paard hoeft natuurlijk geen maatstaf te zijn voor alle paardjes :)


Klopt maar omdat jij aangaf als je het merkt ben je wat mij betreft al te laat :) Vind het wel fijn dat ze het zo goed laat merken maar een goed zadel vinden blijft altijd moeilijk.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 15:15


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:27

Het lijkt netjes te liggen, maar niemand kan zo zien of het zadel brugt, de kamer wel breed genoeg is etc..

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Texas02 en 12 bezoekers