Welke platenspeler?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Welke platenspeler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 14:35

Vandaag kwam ik op het geweldige idee om mijn vriend een platenspeler cadeau te doen voor zijn verjaardag. Hij is helemaal gek van oude rock 'n roll en het leek me leuk om op een rommelmarkt lp's te zoeken en daar dan een nieuwe platenspeler bij te doen.

Maar...

Ik ben uit 1991, oftewel: de cd/mp3 generatie :+. Ergens in mijn herinneringen staat dat wij er heel vroeger wel eentje hadden. Dit was wel een wat nieuwere, saaie grijze doos om het zo maar even te noemen en niet zo'n mooie uit oude films. Verder was er iets met verschillende toeren(?) waardoor je een liedje versneld en hoog kon laten afspelen.

Bol.com staat er, om op de vintage/retro trend in te spelen, gelukkig wel vol mee, maar dat maakt het uiteraard ook moeilijker. Ik zie ze staan van €400, maar vrees dat mijn studentenrekening dat toch niet heel leuk vindt. Daarentegen wil ik uiteraard wel een beetje goed geluid hebben.

Dus: Mijn vraag aan de misschien wat oudere en wijze bokkers: Waar moet ik op letten als ik een lp-speler koop? Zijn er verschillen of andere dingen waar ik op moet letten? Hebben jullie misschien ervaringen.

Duizendmaal dank aan degene die het verlossende antwoord weet. _/-\o_

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Welke platenspeler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:39

Ik zou opletten of er wel boxen op aangesloten kunnen worden anders heb je niet zo mooi geluid.

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Re: Welke platenspeler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 14:42

Goed punt! Dankjewel. Daar had ik inderdaad niet aan gedacht en aangezien het huis volhangt met surround geluidsweetikveelwat dingen is dat wel belangrijk :+

petrea
Berichten: 730
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Amposta ( Spanje )

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:43

Kijk eens bij de kringloopwinkel ? Daar heb ik vorig jaar een philips gescoord incl boxen voor weinig .

petrea
Berichten: 730
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Amposta ( Spanje )

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:44

luf_horses schreef:
Goed punt! Dankjewel. Daar had ik inderdaad niet aan gedacht en aangezien het huis volhangt met surround geluidsweetikveelwat dingen is dat wel belangrijk :+



Daar kun je heel waarschijnlijk je pick up wel op aansluiten . Dan heb je dus geen losse boxen nodig .

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Welke platenspeler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:47

een platenspeler sluit je doorgaans aan op een versterker en vanaf de versterker komt het over je boxen, zonder versterker kan je eigenlijk niets met een platenspeler.

Stanton zijn goeie en zien er ook wel vrij blits uit, niet ouderwets, maar geven wel heel fijn en mooi geluid

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Re: Welke platenspeler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 15:12

Dankjulliewel.

Kringloopwinkel ga ik ook kijken, sowieso voor platen. Dat geeft wel een heel vintage gevoel :D

@Liselot Okee, dus een versterker moet ik er nog los bijkopen? Misschien dat deze in de modernere platenspelers al geïntegreerd is?

Ik ga kijken naar Stantons.

Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen. Misschien dat deze via de pc aangesloten kan worden op boxen, waardoor een versterker niet meer nodig is. Al is deze volgens mij meer bedoeld voor het overzetten van muziek, terwijl het mij toch meer om het afspelen gaat.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Welke platenspeler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:10

Ik gok dat als je vriend een heel geluidssysteem in zijn huis heeft daar wel een versterker bij zit.

Die usb dingen lijken mij eerlijk gezegd niet wat, maar ik heb daar geen ervaring mee

petrea
Berichten: 730
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Amposta ( Spanje )

Re: Welke platenspeler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:03

Ik ben ook niet van die usb dingen ik ga voor `old school `haha .

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke platenspeler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:11

Ik zou bij je vriend gaan polsen waar zijn voorkeur ligt.

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Re: Welke platenspeler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 21:46

Haha, het probleem is dat vriendlief zich niet georiënteerd heeft en er stiekem denk ik ook niet zoveel van weet. We hebben ooit besloten dat een platenspeler in de woonkamer wel heel erg leuk zou zijn.

Vanochtend nog even gezegd dat ik de oude platenspeler van mijn ouders had gevonden, maar dat ik er weinig van snapte met versterkers enz. Dat had hij gelukkig allemaal wel liggen, mochten we er ooit een kopen. :+

http://www.centralpoint.nl/platenspeler ... 3god8g4A1A

Deze leek me ook wel leuk, maar net wat aan de dure kant. Van Stanton kan ik alleen maar de usb dingen vinden. Vriend is inderdaad wel meer van het nostalgische, dus ik denk dat een ouderwetse leuker is. Hier zit wel een usb aansluiting op, maar het is de meest nostalgische die ik kan vinden.

Anders wordt het dus toch gebruikt. Dan ben ik weer bang dat daar reparaties etc. achter aan komen. Dat is niet heel erg, maar het krijgen van onderdelen voor die dingen misschien wel?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke platenspeler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:59

Onderdelen? Hooguit een nieuwe naald. Ik heb hier een 40 jaar oude Akai staan, simpel instapmodelletje, die doet het ook nog gewoon. Goede merken zijn oa Denon, Lenco, Marantz en Pioneer. High-tech merk is Bose. Kan je beter 2e hands naar zoeken.
Een beetje versterker heeft een phono-ingang (met voorversterker), daar kan je iedere platenspeler op aansluiten. Heeft de versterker geen phono-ingang maar alleen een 'aux' ingang, dan heb je wel een aparte voorversterker nodig.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Welke platenspeler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:07

De meeste platenspelers die je tegenwoordig koopt hebben een ingebouwde voorversterker, dus dan heb je geen losse versterker meer nodig. Ik heb ook een Usb platenspeler, maar daar merk je verder niets echt iets van. gewoon de usb kabel in de kast smijten en niet meer naar kijken :D. Die van mij is van de Aldi. Doet het al jaren prima!

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Re: Welke platenspeler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 11:52

Dank jullie voor de reacties.

@ Ibbel: Haha okee. Via Google kwam ik op platenspeler restauratie sites, die het hadden over nieuwe, betere elementen, blabla dit blabla dat.

Gister naar de Mediamarkt geweest waar een knulletje van 19, die duidelijk net zo weinig ervan wist als ik, mij precies vertelde wat er op de bordjes stond.. Dus daar maar niks gekocht. :+

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke platenspeler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:23

Ja, je kunt het met platenspelers zo gek maken als je wilt. Alleen een element kan al 1000 euro kosten, dan zit er nog geen naald in! Maar zo duur hoeft echt niet.

Kijk ook eens op marktplaats. Mijn vriend heeft een behoorlijke versterkersset en daar een platenspeler van marktplaats op aangesloten. Nieuw 500 euro, gekocht voor ik meen 100 euro.
Merken enzo kan ik je niet aan helpen, das mijn vriend zijn pakkie an.
Maar wij luisteren regelmatig lp, zelfs van nieuw uitgekomen muziek.
Het klinkt echt wel mooier, als je er oor voor hebt.