Wie kan mijn advies geven bij een eigen pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mimsy125
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Zeeland

Wie kan mijn advies geven bij een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 22:50

Ik ben al een langere periode op zoek naar een brave pony, paardenkenners weten dat de aanschaf van een pony niet zomaar iets is. Het kost veel geld en tijd, helaas is dit niet voor iedereen weggelegd. Ik mag van geluk spreken dat deze mogelijkheid voor mijn realiteit kan worden. Ik ben al ongeveer een klein jaar aan het zoeken naar een brave pony voor de recreatie. Ik ben wat dat betreft niet veel eisend vind ik zelf persoonlijk zolang de pony braaf is en gezond en geschikt is voor het maken van buitenritten ben ik tevreden. Helaas is dit moeilijker dan verwacht, een pony aanschaffen is niet zo moeilijk maar wij zoeken de juiste pony en een eigenaar die alleen het beste voor zijn of haar dier gunt. Wij zoeken in de lagere prijsklasse en hebben een budget van 750-800 euro inclusief toebehoren. Lees voor meer informatie over wat wij kunnen bieden onze advertentie op bokt markt eens door :http://www.bokt.nl/markt/ad/210012/liefdevol-thuis-geboden-voor-maatje-voor-het-leven
Een stalling met soortgenoten weidegang rijbaan en prachtige uitrij mogelijkheden is al geregeld het enige wat ontbreekt is een pony. Het ras is niet belangrijk, gelieve geen sport pony's aangezien ik geen interesses heb in deze tak. Ook een WA verzekering en eventuele verzekering die hoge dierenarts kosten dekt worden geregeld bij aanschaf. Verder hebben wij een spaarpot voor als er iets kapot zou gaan of als er extra kosten om de hoek komen kijken. Verder vinden wij het belangrijk een dierenarts mee te nemen tijdens een bezichtiging, hebben jullie nog meer tips of adviezen?
Bedankt!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:57

ED --> PP

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:09

Een sportpaard zul je ook niet vinden in die prijsklasse. Is het ook een idee om het paard los te kopen, en de toebehoren tweedehands?
Bovendien is je budget sowieso aan de lage kant.. Voor een gezond en bomproof paard. Die worden veel gevraagd!
Misschien een tijdje doorsparen, zodat je een groter bedrag kan neerleggen?
Laatst bijgewerkt door Lumea op 20-11-13 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

dollyspikkel

Berichten: 1039
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wie kan mijn advies geven bij een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:15

Persoonlijk vind ik 750-800 euro zeer laag voor een gezonde, brave pony met toebehoren. In vele gevallen heeft het zadel al meer gekost dan dit bedrag. Een brave kinderpony is zijn gewicht in goud waard en ik vrees dus dat je (bijna) geen pony zal vinden die aan je eisen voldoet in de prijsklasse waar je nu in zoekt.

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:18

Ik heb je advertentie een aantal keer voorbij zien komen, wat mij stoorde was dat de prijs incl. toebehoren moet zijn. Dan zoek je al een goedkoper paard en dan wil je ook nog gratis toebehoren. (Klinkt gemener dan ik het bedoel) Ik kan me voorstellen dat als iemand een leuk geschikt paard voor je heeft afknapt op de toebehoren erbij. Misschien vergis ik me hoor, maar dat gevoel had ik dus.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wie kan mijn advies geven bij een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:25

Ik vind je budget echt onrealistisch. Waarom spaar je niet een half jaar door?? Als je het geld dat je anders aan stalling zou uitgeven opzij legt kan er zo 1200 euro bij (want immers rond de 200 per maand is heel normaal voor een pony).

edit, ik lees net dat je al een jaar aan het zoeken bent, dan zou je dus al 2400 euro bespaard hebben door nog niet een pony te hebben, dat kun je dan toch in de aanschaf stoppen? Voor rond de 3000 euro (de 2400 + je startbedrag van 600) kun je vast een leuke vinden.

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:28

zoek inderdaad een pony zonder toebehoren, mensen bieden je vast een keer iets aan binnen je budget, puur om het goede thuis dat geboden word. alle spullen erbij kan dan wat vreemd overkomen, dit kun je altijd nog overleggen als je gat kijken, de klik er is en je echt van plan bent het dier te kopen.

daarnaast kost tuig niet zoveel, als starter die recreatief rijdt kom je al een heel eind met een wintec/merano zadeltje en een hoofdstel heb je nieuw al vanaf 20 euro, 25 met bit.. ( http://www.goedkoophoofdstel.nl bv)

kijk anders eens bij opvangtehuizen, staan soms leuke gezonde dieren tussen tegen adoptiekosten. komen niet alleen slechte dieren terecht nu het crisis is en mensen soms noodgedwongen moeten verkopen. vaak blijven ze eigendom van de stichting, dus doorverkopen mag niet. maar als je een leuk maatje zoekt voor zo nu en dan een ritje zou dat geen bezwaar hoeven zijn.

je kan ook kijken voor een ras dat vaak wat goedkoper aangeboden word, bv haflinger of draver. zie die vaak rond 750 erop staan.

edit: 3000 voor een simpele recreatiepony, evt wat ouder is 3000 wel weer over the top..
Laatst bijgewerkt door matasja op 20-11-13 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mona2008
Berichten: 300
Geregistreerd: 14-07-10
Woonplaats: Hof van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:29

Het is moeilijk, ik heb ook wel een pony tekoop staan, maar voldoet niet echt aan je eisen, behalve de prijs, en inclusief toebehoren komt overeen...gewoon marktplaats, en bokt-markt goed in de gaten houden, er komen best wel veel langs in die prijsklasse. En meeste mensen willen best wel een beetje zakken in de prijs, veel succes!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:32

Ik vind het zeer onrealistisch dat bedrag incl toebehoren. Een goed (nieuw) zadel heb je al voor de prijsklasse, zonder paard wel te verstaan. Mijn advies is doorsparen of je eisen verlagen.

Het komt op mij over als: ik zoek een nieuwe Volkswagen Polo, incl alle opties, voor de prijs van een oud koekblik. Een gezond, braaf paard, dat verkeersmak is, is wel wat waard :) ook als je de 'opties' er niet bij zoekt.

Loess3108
Berichten: 72
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:39

Het budget wat je hebt is wel aan de lage kant. Als ik jou was zou ik nog even een half jaartje goed doorsparen zodat je een spaarpotje opbouwt. Je kan dan zelf kiezen of je dit geld voor de aankoop van je pony/paard gebruikt of als financiele buffer.
Voor de rest is het gewoon het internet afspeuren naar het juiste paard. Veel succes!!!

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:48

Zoals je advertentie nu is opgesteld zou ik de moeite niet nemen om hem te lezen, het is echt onleesbaar. Als je een kortere, duidelijkere advertentie maakt heb je kans dat er meer mensen op reageren.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:56

Budget is erg laag. Ik heb mijn pony toen met zadel en hoofdstel kunnen overkopen.. Voor het niet passende zadel en het hoofdstel dat uit tig verschillende hoofdstellen bestond, heb ik 50 euro moeten betalen...achteraf zonde. Dus ga er ook niet van uit dat alle spullen die je meekrijgt "goed" zijn.

Sluit me dus ook bij de rest aan: spaar wat langer door!

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:01

Ik heb even zitten sleutelen aan je advertentie. Ik denk dat als je hem zo plaatst dat je meer reacties krijgt:

Gezocht:
Wij zijn op zoek naar een brave pony, die wij een ontzettend goede liefdevolle plek mogen bieden waar het dier oud mag worden.

Ik ben een gevorderd recreatie amazone. Ook ben ik bekend met de beginselen van vrijheidsdressuur, freestyle en natural horsemanship. In de omgang met paarden heb ik ruime ervaring. Ik heb in het verleden een aantal jaren lessen gevolgd en diverse lease paarden gehad, omdat mijn huidige lease paarden toe zijn aan hun welverdiend pensioen ben ik opzoek naar een brave recreatie pony.

Onze wensen:
Onze enige harde karakter eis is dat het dier braaf is, zowel in de omgang als onder het zadel. Daarnaast zou een goed verkeersmakke pony een absolute pre zijn.
Onze voorkeur gaat naar een D of E maat (1.37 cm tot 1.57 cm).
Een kleinere pony of een dames paard behoort tevens ook tot onze wens.
Het ras is voor ons geheel onbelangrijk, evenals een eventueel niveau. Een beleerde pony is uiteraard een pre.
Wij zoeken in de lagere prijsklasse: tot ongeveer €750,- (inclusief zadel en hoofdstel en eventuele andere toebehoren). Hier staat absoluut een zeer goede plek tegenover!

Wat wij bieden:
Wij zijn woonachtig in de provincie Zeeland. Wij hebben een particuliere stal met weiland beschikbaar (1,5 hectare) uiteraard met soortgenootjes.

Het dier krijgt 1 vaste amazone en zal vooral gebruikt worden voor buitenritten.

Wij zoeken een maatje voor het leven met deze term wordt bedoelt dat het dier tot dat hij er bij wijze van spreken dood bij neervalt bij ons blijft. Een blijvende plek staat in principe dan ook centraal!

Contact:
Bent u opzoek naar een goed liefdevol thuis en klinkt dit als passend? Dan mag u altijd contact opnemen per e-mail (email adres erbij zetten). Telefonische reacties zijn ook van harte welkom (nummer 06-627260391 het telefoonnummer heeft een getal teveel) gelieve te bellen door de weeks na 19:30 uur. In het weekend zijn wij meestal de gehele dag door bereikbaar. Voor verdere vragen sta ik altijd open. Locatie kan bekeken worden.

Tevens zou een lease/verzorg paard/pony ook een optie zijn, natuurlijk gaat onze voorkeur naar een eigen pony. Met vriendelijke groeten,
Naam
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 21-11-13 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:19

Ik denk toch dat het met dit budget lastig wordt om een leuke pony te vinden, er staan er vast wel te koop voor deze prijs maar dan moet het karakter ook nog bij je passen. Daarbij is de maat waarin je zoekt gewild(zeker de D-maat) en zijn brave pony's die ook nog eens verkeersmak zijn ook erg populair. En dan wil je ook nog alle toebehoren erbij een fatsoenlijk zadel kost toch al snel behoorlijk wat, als je dat er ook nog bij krijgt betaal je voor de pony eigenlijk bijna niks meer.

En inderdaad zorg voor een andere advertentie, het voorbeeld hierboven is heel netjes dan zullen mensen ook weer sneller reageren.

Er staat wel op de bokt markt een haflinger van 14 voor 750,- alleen geen flauw idee of je daar ook de toebehoren er bij krijgt.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Wie kan mijn advies geven bij een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:14

Ik denk dat je beter het afgelopen jaar de verzorgings en stallingskosten (die je zou hebben als je een pony zou hebben) had kunnen opsparen, waardoor je budget nu veel hoger zou zijn.

Goedkoop is helaas in veel gevallen duurkoop, zeker als je niet heel veel verstand van paarden hebt. Voor dat budget ga je een onbeleerde pony vinden, zonder toebehoren.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wie kan mijn advies geven bij een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:22

Het verbaasd mij eigenlijk altijd dat mensen denken dat een brave pony goedkoop moet zijn. Ik denk namelijk dat braaf eigenlijk "onbetaalbaar" is en dus best wat mag kosten. M.i. is je budget dus ook echt te laag...

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:43

Ik ga eigenlijk wel met de rest mee. Je zegt niet veel eisend te zijn maar ik denk ook dat je beter maandelijks wat bij je budget kan leggen als je echt een brave pony zoekt die verkeerssmak is. Zeker omdat je eigenlijk de spullen er ook nog bij wil hebben. Dan zou je eigenlijk een pony zoeken van 700 euro en 100 euro voor de toebehoren.
Of je zou genoegen moeten nemen met een pony die een of andere mankement heeft of een oudere pony. Wat dan ook weer nadelen zou kunnen hebben.

Ik zou dus zoals eerder is gezegd de stallingskosten nu al wat apart houden zodat je budget hoger word en dat je geld voor een goed zadel apart gaat leggen.

Je kan best eens geluk hebben hoor dat je een goede goedkope pony vind maar die zijn vaak zo weg en moet je dus erg snel gaan reageren, kijken en beslissen.

lindavincent

Berichten: 43
Geregistreerd: 25-06-13
Woonplaats: krimpen aan de lek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:46

met toebehoren gaat je inderdaad niet lukken,..
misschien kan je bij brabant in de buurt zoeken, zij daar miss wat goedkoper, komt daar wat vaker voor als hier, maar dan alsnog heb je zonder toebehoren, ja een halstertje maar that's it..,

of je moet heel erg veel geluk hebben..,
ik heb zelf het geluk dat ik een stalling heb van 100 euro per maand, met bak, stapmolen, longeerbak/paddock ruime stal, en veel grasland, en ze worden voor je binnen en buitengezet,..
en hooi, en brok, alleen stro moet ik zelf betalen,..

en ik heb het geluk dat mijn c pony van 1,36 maar 600 koste, gezond en wel,.. en aantal oefenwedstrijden, op springen crossen en dressuur gereden, kijk als je dat kan vinden heb je heeeel erg veel geluk,..
maar mop dan heb je nog de toebehoren er niet bij,..

je moet gewoon een leuke pony zoeken, die lief is, ingereden, nou sport hoeft niet,..
bied gewoon 800,.. zeggen ze ja, ga eerst ff kijken, vraag of je mag proberen, laat hem nakijken, en neem hem mee,..
of tenminste wel nog even goed overna denken, en dan via bokt zijn er genoeg zadels, die echt niet heeeel duur zijn,..
ik wens je veel succes
groetjes

lindavincent

Berichten: 43
Geregistreerd: 25-06-13
Woonplaats: krimpen aan de lek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:48

hoofdstelletje kan je vaak ook wel voor 20 euro ergens vandaan halen

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:51

lindavincent schreef:
en dan via bokt zijn er genoeg zadels, die echt niet heeeel duur zijn,..


Er zijn natuurlijk genoeg zadels te koop en goedkoop ook maar dan nog moet het zadel passen of eventueel aangepast worden. Een zadelmaker komt niet voor 2 tientjes je zadel even nakijken en aanpassen.


Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:39

Idd nog even doorsparen en als mensen op je advertentie reageren stuur ze dan even een pb terug ookal heb je geen intresse. Wel zo netjes.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:15

Ik heb je een PB'tje gedaan. Volgens mij past het goed in jouw plaatje. Als hij je na bezoek wat lijkt, kunnen we hem brengen zoals je in de advertentie schrijft.

Afbeelding Het is het schimmeltje. Bekend met parelli, zoals je leuk lijkt. Hij staat te popelen om weer lekker aan het werk te gaan.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wie kan mijn advies geven bij een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:19

Best een laag budget... dat brengen de goede 3 jarigen bij ons, onbeleerd en zonder toebehoren al op.
Je zou ook maar net iemand moeten vinden denk ik.
Je bent een jaar aan het zoeken, steeds met dat budget?
Waarom heb je in dat jaar niet wat meer door gespaart tot een groter budget?
Of verkijk ik me nu

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Wie kan mijn advies geven bij een eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:28

Zoals al door velen gezegd is het budget aan de lage kant, zeker als je met toebehoren wilt. (waarbij dan nog de vraag is of het netjes past, want vorige eigenaar kan best met niet passend harnachement gereden hebben).

Je zegt niet veeleisend, maar lange buitenritten (dus gezond paard!, kan je meer mee dan dat, ook al ga jij er alleen mee buitenrijden) en braaf (hele dure eigenschap! Braaf paard is goud waard, zeker kleine maat, want ouders willen vaak braaf paard voor hun kinderen), vind ik voor dat bedrag wel veeleisend.

En een goed tehuis zegt iedereen te bieden, dat is voor de verkoper altijd maar afwachten, hoewel het wel leuk klinkt in je gerestylde advertentie door een andere bokker.

Ik zou nog even doorsparen en dan echt verder zoeken, niets mis met deze advertentie laten staan, want allicht dat er toch iemand nog dringend zijn paard kwijt moet om wat voor reden dan ook.

Zelfs een goede fjord kost meer dan mij biedt en die zijn toch doorgaans niet heel duur.