Voerschema, goed of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Voerschema, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-13 19:16

Ik krijg een pony zodra we verhuisd zijn, dus ik moet alvast alles regelen en bedenken.
Nu weet ik niet zoveel meer van hoe we de pony`s deden voeren en wat ze kregen.

Ik heb gegoogled en gebokt ( :') ) en heb dus informatie gevonden.

Het schema wat ik heb is voor een D/E pony die in de sport meedoet en bijna iedere dag zal moeten werken, van longeren tot springen, van vrijheidsdressuur tot bosritten.

Dit is het schema:

Voederschema (pony heeft 1 kg tot 2 kg per dag brok nodig) :

Zolang er nog gras groeit/staat

`s morgens Voor schooltijd: buiten zetten in de weide, ¼ schep Sportbrok, ¼ schep Muesli, Geen slobber, bergje hooi, Nee, geen wortelen of bieten, water aanvullen of verversen, Nee, geen stro.

`s middags Voor het avondeten (tot 17:30) : In de weide laten met water.

`s avonds Voor het donker: uit weide halen, ¼ schep sportbrok, Nee, geen muesli, Ja, ½ schep slobber (droge schep die nog nat moet worden gemaakt.), bergje hooi, Ja, ½ schep wortelen of bieten, Ja,water aanvullen of verversen, Ja, beetje stro.


Wanneer er geen gras groeit/staat:

`s morgens Voor schooltijd: buiten zetten in de weide, ¼ schep Sportbrok, ¼ schep Muesli, Geen slobber, groter bergje hooi, Nee, geen wortelen of bieten, water aanvullen of verversen, beetje stro.

`s middags Voor het avondeten (tot 17:30) : In de weide laten met water, groter bergje hooi en 1 schepje wortelen of bieten.

`s avonds Voor het donker: uit weide halen, ¼ schep sportbrok, Nee, geen muesli, Ja, ¾ schep slobber (droge schep die nog nat moet worden gemaakt.), groter bergje hooi, Nee geen wortelen of bieten, Ja,water aanvullen of verversen, Ja, beetje stro.


Als het onduidelijk/verwarrend is dit schema, dat kan zo zijn omdat het in word in een tabel stond.. die tabel krijg ik hier jammer genoeg niet..

Als voer heb ik gekozen voor:

Havens slobber-mash
bieten of wortelen
Havens Reform-Kruiden-Muesli
Havens basis-Sportbrok
Gerstestro
Hooi dat droog is en goed ruikt

En als bodembedekking vlas.

Waarom ik voor Havens gekozen heb is omdat dit aan onze eerdere pony`s ook gegeven werd en we hebben alleen maar goede ervaringen ermee gehad.

Als jullie nog iets willen weten, vraag maar gewoon :)

Ook zou ik nog voor de zekerheid een schema voor een veulen, en voor een volwassen paard willen, maar dit is me nog niet gelukt aangezien ik daar minder verstand van heb en niet echt iets heb kunnen vinden als bron ofzoiets.


Edit: Ik weet dat dit schema verschillend is per pony, maar dit is zeg maar een begin schema en als de pony bijvoorbeeld te pittig wordt, is het dus minder muesli voeren enz..
Hierover had ik ook nog graag tips als dat mogelijk is..

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.


Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Voerschema, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:36

Als je pony te pittig wordt verminder je beter de sportbrok, en als hij daardoor invalt vermeerder je de musli.
Gaat je paard in de zomer ook snachts binnen? Eventueel een mogelijkheid om een paddockje te maken waar die snachts in kan en in de winter? Paarden moeten bewegen om hun eten te verteren, dus hoe meer buiten hoe beter.
In de zomer is 2keer hooi per dag voldoende, in de winter 3keer ook. Mist je paard wel buiten kan of op een uitloop. Als hij snachts in een stal moet dan zou ik kijken voor een hooinet/slowfeeder zodat je pony snachts ook hooi heeft. Ze slapen namelijk niet zoveel als wij, verre van.
Wij geven slobber enkel in de winter, en ook niet elke dag. Ongeveer 1 keer per week, kan eens wat meer of minder zijn.
Bieten en wortelen hangen ook per paard af, mijn paard is erg diarree gevoelig en mag dus geen wortelen, bieten, appels,... wel eens een wortel, of een appel. Maar geen 10.
Net hetzelfde, mijn paard verdraagt geen eiwitten, dus hij krijgt in plaats van krachtvoer een grasbrok (tot een brokje geplet gras) met aanvullende vitaminen. Een paard met zomerexceem gaat van eiwitrijke brok ook meer last hebben van de zomerexceem. Dus het hangt een heel erg per paard af.

Je zal vast nog een hoop aan je schema aanpassen zodra je pony er is, merk je dat hij niet actief genoeg meer is dan geef je wat sportbrok bij (eventueel musli minderen). Is hij te fris dan doe je wat sportbrok minder (eventueel musli bijgeven). Merk je dat je pony zich verveeld, verdeel het hooi dan over meerdere uren. Dus bv. 5 keer wat minder, of maak gebruik van een slowfeeder.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Voerschema, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:43

Ik zou dit voerschema even laten voor wat het is. Eerst maar eens een pony zoeken en als je er een gevonden hebt informeer je bij de verkoper wat het dier gevoerd kreeg. Aan de hand daarvan heb je een basis om te gaan voeren. Bevalt het je niet? Dan kun je langzaam aan overschakelen op een voer dat je liever zou voeren.

Overigens, wortels en bieten kun je beter als extraatje geven, maar niet als standaard onderdeel. Ze zitten vol suikers en doen weinig tot niets voor het lijf van je paard. Dan liever wat extra hooi erin. Het gerstestro is volgens mij juist het stro dat problemen veroorzaakt, volgens mij kun je beter tarwestro geven, maar dat zou je voor de zekerheid even op moeten zoeken.

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-13 19:49

Ja, `s nachts binnen, zomer en winter.. Hmm.. dat klopt denk ik.. nu weet ik de reden even niet waarom `s nachts binnen.. ik denk ook dat dat beter is om buiten te laten, zou dit ook gewoon in de weide kunnen?
Waarom als ik vragen mag, wordt slobber dan niet zo vaak gegeven en vooral in de winter?
Zomereczeem werd toch door insecten veroorzaakt of niet?

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-13 19:50

fjordnina schreef:
Ik zou dit voerschema even laten voor wat het is. Eerst maar eens een pony zoeken en als je er een gevonden hebt informeer je bij de verkoper wat het dier gevoerd kreeg. Aan de hand daarvan heb je een basis om te gaan voeren. Bevalt het je niet? Dan kun je langzaam aan overschakelen op een voer dat je liever zou voeren.

Overigens, wortels en bieten kun je beter als extraatje geven, maar niet als standaard onderdeel. Ze zitten vol suikers en doen weinig tot niets voor het lijf van je paard. Dan liever wat extra hooi erin. Het gerstestro is volgens mij juist het stro dat problemen veroorzaakt, volgens mij kun je beter tarwestro geven, maar dat zou je voor de zekerheid even op moeten zoeken.


hmm oke, ik zal dat ook even noteren :)

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:58

Ik zou gewoon bij de vorige eigenaar informeren. In het begin neem je dan zijn/haar voerschema over, later kun je dit altijd nog bijschaven.
Iig zou ik kiezen voor onbeperkt ruwvoer (hooi/gras), als de pony te dik wordt kun je de inname beperken door een slowfeeder.

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-13 19:59

Lieke schreef:
Ik zou gewoon bij de vorige eigenaar informeren. In het begin neem je dan zijn/haar voerschema over, later kun je dit altijd nog bijschaven.
Iig zou ik kiezen voor onbeperkt ruwvoer (hooi/gras), als de pony te dik wordt kun je de inname beperken door een slowfeeder.


oke, bedankt :)

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.

ravellie

Berichten: 3068
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:02

Ieder paardje is anders hoor
Ben het helemaal met mijn voorgangers eens
Je kan toch niet van tevoren al een schema gaan maken voor een paard dat je niet kent?.
Eerst maar eens op je gemak bij een paardje gaan kijken, en als er een klik en koop uit voorkomt, dan eerst eens aan de eigenaar vragen wat het dier voor voerschema had en dit zelf aanpassen ( afhankelijk van wat voor soort stalling je hebt en in hoeverre je actief aan de slag gaat met het paard)

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-13 20:03

ravellie schreef:
Ieder paardje is anders hoor
Ben het helemaal met mijn voorgangers eens
Je kan toch niet van tevoren al een schema gaan maken voor een paard dat je niet kent?.
Eerst maar eens op je gemak bij een paardje gaan kijken, en als er een klik en koop uit voorkomt, dan eerst eens aan de eigenaar vragen wat het dier voor voerschema had en dit zelf aanpassen ( afhankelijk van wat voor soort stalling je hebt en in hoeverre je actief aan de slag gaat met het paard)


Ja, oke, dat klinkt logisch :o

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:14

VSW --> VS

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Voerschema, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:20

Voor veruit de meeste pony's is 1-2 kilo brok erg, erg veel. Zeker in combinatie met de wortelen en de bieten en de slobber zou ik bang zijn dat je je pony hoefbevangen gaat voeren op deze manier. Ik zou dus ook eerst eens afwachten wat voor pony het precies is, beginnen met véél minder (gezonde, niet bejaarde pony heeft geen slobber nodig bv) en dan eens kijken wat er gebeurt. Iets te weinig voeren kan veel minder kwaad dan net iets te veel voeren!

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:32

Wachten totdat de pony er is en doorgaan met zijn eigen voerschema.Rustig aan aanpassen naar de omstandigheden.

Gerstestro kan problemen geven,tarwestro (indien rustig gewend en bij schrokkoppen met mate) geeft verder geen problemen.Ik gebruik het als ruwvoeder aanvulling en ze eten in een periode zonder gras ongeveer 1 baaltje in de 2 dagen met 3 IJslanders.

Of een voerschema goed is of niet kun je echt pas beoordelen als het paard er is,van te voren heeft echt geen nut ;)
Hoop is ook afhankelijk van de voedingswaarde van hooi/gras,vaak doen ze het al prima op alleen een goede kwaliteit ruwvoer en evt wat vitamine.

Wat is nu precies ME?Dan ben je toch alleen maar moe. -O- http://www.mecvs.net/module-ME_CVS_docs ... t.facebook Te Koop: recreatiemarathonwagen-pony-maat http://www.bokt.nl/markt/ad/450864/recr ... -pony-maat
Teken de petitie https://meisgeensolk.petities.nl/ hartelijk dank namens alle patiënten

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:43

yasminlove1 schreef:
Ja, `s nachts binnen, zomer en winter.. Hmm.. dat klopt denk ik.. nu weet ik de reden even niet waarom `s nachts binnen.. ik denk ook dat dat beter is om buiten te laten, zou dit ook gewoon in de weide kunnen?
Waarom als ik vragen mag, wordt slobber dan niet zo vaak gegeven en vooral in de winter?
Zomereczeem werd toch door insecten veroorzaakt of niet?

Zo zomerecxeem is een allergische reactie op mugjes ja, maar hoe meer eiwitten het paard heeft hoe erger de reactie. Waar de manen en staart beginnen zitten de meeste eiwitten opgeslagen, daarom dat je het daar het meeste ziet maar verder op het lichaam kan ook.
Slobber wordt bij ons meer in de winter gegeven omdat ze daar dik van worden, in de zomer hebben ze veel vers gras dus dan zijn ze rond genoeg. Met slobber zouden ze te dik worden.
Het ideale is een padock met een schuilstal of gewoon een opengezette stal. Als je de mogelijkheid hebt om je weide daarop aan te sluiten moet je enkel de weide maar openzetten. In de winter wordt je weide dan niet stuk getrapt en je hoeft maar 1 voer en waterplaats voorzien.

Die van ons staan zomer dag en nacht buiten en in de winter snachts binnen. We hebben 1 weide per setje paarden die dient als winterweide dus dan hebben we elke zomer weer een mooie weide.

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 21:21

0000 schreef:
Voor veruit de meeste pony's is 1-2 kilo brok erg, erg veel. Zeker in combinatie met de wortelen en de bieten en de slobber zou ik bang zijn dat je je pony hoefbevangen gaat voeren op deze manier. Ik zou dus ook eerst eens afwachten wat voor pony het precies is, beginnen met véél minder (gezonde, niet bejaarde pony heeft geen slobber nodig bv) en dan eens kijken wat er gebeurt. Iets te weinig voeren kan veel minder kwaad dan net iets te veel voeren!


ow.. wist ik niet..

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 21:21

Tinky12 schreef:
Wachten totdat de pony er is en doorgaan met zijn eigen voerschema.Rustig aan aanpassen naar de omstandigheden.

Gerstestro kan problemen geven,tarwestro (indien rustig gewend en bij schrokkoppen met mate) geeft verder geen problemen.Ik gebruik het als ruwvoeder aanvulling en ze eten in een periode zonder gras ongeveer 1 baaltje in de 2 dagen met 3 IJslanders.

Of een voerschema goed is of niet kun je echt pas beoordelen als het paard er is,van te voren heeft echt geen nut ;)
Hoop is ook afhankelijk van de voedingswaarde van hooi/gras,vaak doen ze het al prima op alleen een goede kwaliteit ruwvoer en evt wat vitamine.


Oke, ik denk dat ik dan dit schema ga weggooien.. :P
Maar volgens een ander topic is gerstestro beter als tarwestro..?

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 21:23

Leen_ schreef:
yasminlove1 schreef:
Ja, `s nachts binnen, zomer en winter.. Hmm.. dat klopt denk ik.. nu weet ik de reden even niet waarom `s nachts binnen.. ik denk ook dat dat beter is om buiten te laten, zou dit ook gewoon in de weide kunnen?
Waarom als ik vragen mag, wordt slobber dan niet zo vaak gegeven en vooral in de winter?
Zomereczeem werd toch door insecten veroorzaakt of niet?

Zo zomerecxeem is een allergische reactie op mugjes ja, maar hoe meer eiwitten het paard heeft hoe erger de reactie. Waar de manen en staart beginnen zitten de meeste eiwitten opgeslagen, daarom dat je het daar het meeste ziet maar verder op het lichaam kan ook.
Slobber wordt bij ons meer in de winter gegeven omdat ze daar dik van worden, in de zomer hebben ze veel vers gras dus dan zijn ze rond genoeg. Met slobber zouden ze te dik worden.
Het ideale is een padock met een schuilstal of gewoon een opengezette stal. Als je de mogelijkheid hebt om je weide daarop aan te sluiten moet je enkel de weide maar openzetten. In de winter wordt je weide dan niet stuk getrapt en je hoeft maar 1 voer en waterplaats voorzien.

Die van ons staan zomer dag en nacht buiten en in de winter snachts binnen. We hebben 1 weide per setje paarden die dient als winterweide dus dan hebben we elke zomer weer een mooie weide.



ow.. zo oke slim! :) dit moet ik onthouden! :D

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:33

yasminlove1 schreef:
Oke, ik denk dat ik dan dit schema ga weggooien.. :P
Maar volgens een ander topic is gerstestro beter als tarwestro..?


Mijn vorige stalhouder heeft veel problemen gehad met gerstestro vandaar tarwestro.Ik voer het al ruim 1,5 jaar bij en nooit problemen gehad.Ook niet met het nieuwe paard wat er begin dit jaar is bijgekomen,die heb ik er ook rustig aan laten wennen.

Maar je voerschema kan de prullenbak in ja ;)

Wat is nu precies ME?Dan ben je toch alleen maar moe. -O- http://www.mecvs.net/module-ME_CVS_docs ... t.facebook Te Koop: recreatiemarathonwagen-pony-maat http://www.bokt.nl/markt/ad/450864/recr ... -pony-maat
Teken de petitie https://meisgeensolk.petities.nl/ hartelijk dank namens alle patiënten

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Re: Voerschema, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 21:55


Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: Voerschema, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:01

Ik zou eerst een paard zoeken, en dan informeren bij de eigenaren. Elk paard is weer anders en heeft ander voer nodig. De een heeft met dezelfde beweging 2 scheppen sportbrok nodig, en de ander maar 1/4 schep (als voorbeeld he!). Dit kun je dus niet zomaar bedenken en gaan toepassen op elk willekeurig paard. Informeer bij de eigenaren, kijk hoe het paard het bij je thuis doet en pas het voer daarop aan. Laat eventueel voedingsdeskundigen komen als je erover twijfelt.


Ik zag ergens ook iets staan over exceem en hoe dat wordt veroorzaakt.. Exceem wordt inderdaad door beestjes veroorzaakt. Die beestjes zijn actief bij zonsopkomst en zonsondergang. Dat zijn dus de tijdstippen dat een paard met exceem beter binnen kan staan. Ik heb ergens gehoord dat donker bier helpt tegen exceem, zelf nog nooit uitgeprobeerd. Wel moet je er rekening mee houden dat als je dit probeert het de eerste keer niet meteen super grote verschillen zal laten zien. Dit moet je wel een aantal keer herhalen.

A mind is like a parachute, it only works when it is open

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 22:17

Kim_14 schreef:
Ik zou eerst een paard zoeken, en dan informeren bij de eigenaren. Elk paard is weer anders en heeft ander voer nodig. De een heeft met dezelfde beweging 2 scheppen sportbrok nodig, en de ander maar 1/4 schep (als voorbeeld he!). Dit kun je dus niet zomaar bedenken en gaan toepassen op elk willekeurig paard. Informeer bij de eigenaren, kijk hoe het paard het bij je thuis doet en pas het voer daarop aan. Laat eventueel voedingsdeskundigen komen als je erover twijfelt.


Ik zag ergens ook iets staan over exceem en hoe dat wordt veroorzaakt.. Exceem wordt inderdaad door beestjes veroorzaakt. Die beestjes zijn actief bij zonsopkomst en zonsondergang. Dat zijn dus de tijdstippen dat een paard met exceem beter binnen kan staan. Ik heb ergens gehoord dat donker bier helpt tegen exceem, zelf nog nooit uitgeprobeerd. Wel moet je er rekening mee houden dat als je dit probeert het de eerste keer niet meteen super grote verschillen zal laten zien. Dit moet je wel een aantal keer herhalen.


oke snap ik, bedankt :D

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 07:40

Eczeem is een ingewikkelde materie waar geen pasklare oplossing voor is.Ik heb zelf een staan met eczeem en ik zou er nooit meer bewust voor kiezen om en paard met eczeem aan te schaffen.

Er zijn meerdere factoren dan enkel de mugjes...ook de mate van eczeem kan verschillen.Een paard op stal zetten in de ochtend/avond alleen is niet voldoende.Elk paard reageerd anders op behandelingen,bij de een werkt dit....bij de ander dat....en bij sommigen werkt helemaal niets.Die moet je volledig inpakken en zijn in het seizoen nauwelijks berijdbaar.

Voordat je aan een paard met eczeem wil beginnen,lees je heel goed in.Er loopt hier een centraal topic over...praat met mensen die zo'n paard hebben.

Wat is nu precies ME?Dan ben je toch alleen maar moe. -O- http://www.mecvs.net/module-ME_CVS_docs ... t.facebook Te Koop: recreatiemarathonwagen-pony-maat http://www.bokt.nl/markt/ad/450864/recr ... -pony-maat
Teken de petitie https://meisgeensolk.petities.nl/ hartelijk dank namens alle patiënten


Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 08:16

K vind t nogal weinig :)
Ik train mijn E pony op M-Z niveau en die krijgt:
Ochtend:
- voordroog kuil (minder dan in de avond)
- in de winter wortels
- 1,5 schep sportbrok

Avond:
- voordroog kuil (meer dan in de ochtend, hij doet lang over zijn hooi en hij gaat de hele dag naar buiten)
- in de winter wortels
- 0,5 sportbrok als die niks doet en een hele als die gewerkt heeft.

In de goede maanden staat die ook nog op het gras.

Onbeperkt ruwvoer is niet nodig ;) als je zorgt dat je 3 a 4x per dag genoeg hooi geeft is het ook prima, anders kun je hem waarschijnlijk omrollen.
Slobber zou ik enkel gaan voeren als die invalt. Muesli mag altijd.

Stro is bodembedekking, daar moet je sws genoeg van in je stal hebben liggen. Dan kan je paard er aan knabbelen waneer die wil.

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 09:02

Tinky12 schreef:
Eczeem is een ingewikkelde materie waar geen pasklare oplossing voor is.Ik heb zelf een staan met eczeem en ik zou er nooit meer bewust voor kiezen om en paard met eczeem aan te schaffen.

Er zijn meerdere factoren dan enkel de mugjes...ook de mate van eczeem kan verschillen.Een paard op stal zetten in de ochtend/avond alleen is niet voldoende.Elk paard reageerd anders op behandelingen,bij de een werkt dit....bij de ander dat....en bij sommigen werkt helemaal niets.Die moet je volledig inpakken en zijn in het seizoen nauwelijks berijdbaar.

Voordat je aan een paard met eczeem wil beginnen,lees je heel goed in.Er loopt hier een centraal topic over...praat met mensen die zo'n paard hebben.


Ik kies toch liever geen paard met eczeem dan :P

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.

yasminlove1

Berichten: 2670
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Limburg,Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 09:04

Amiigo schreef:
K vind t nogal weinig :)
Ik train mijn E pony op M-Z niveau en die krijgt:
Ochtend:
- voordroog kuil (minder dan in de avond)
- in de winter wortels
- 1,5 schep sportbrok

Avond:
- voordroog kuil (meer dan in de ochtend, hij doet lang over zijn hooi en hij gaat de hele dag naar buiten)
- in de winter wortels
- 0,5 sportbrok als die niks doet en een hele als die gewerkt heeft.

In de goede maanden staat die ook nog op het gras.

Onbeperkt ruwvoer is niet nodig ;) als je zorgt dat je 3 a 4x per dag genoeg hooi geeft is het ook prima, anders kun je hem waarschijnlijk omrollen.
Slobber zou ik enkel gaan voeren als die invalt. Muesli mag altijd.

Stro is bodembedekking, daar moet je sws genoeg van in je stal hebben liggen. Dan kan je paard er aan knabbelen waneer die wil.


oke bedankt, maar stro is niet alleen bodembedekking, dat kan ook worden bijgevoerd want niet iedereen heeft stro als bodembedekking en om eerlijk te zijn vind ik stro niet zo fijn als bodembedekking.

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Hieperdi en 12 bezoekers