Wat kun je doen met een arabisch volbloed???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
rachellevis
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-10-12
Woonplaats: Overdinkel

Wat kun je doen met een arabisch volbloed???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 11:27

[url]WP_20130828_015[/url]Sinds een half jaar ben ik eigenaar van een arabische merrie. Ze word volgend jaar 2 jaar.
Ze heeft half papier, maar de rest is bij mij en het stamboek ook bekend.
Namelijk MS Deshara x Galinkas Conquestador. Ik heb haar in de eerste instantie gekocht voor mijn dochter van nu 9 jaar, zodat ze in de toekomst een concourspony heeft.
Nu word ik finaal uitgelachen, want arabieren zijn niet geschikt voor kinderen of concours.
Volgens de meeste mensen zijn ze "te heet in de kop" voor wedstrijden.
Nu ben ik vreselijk aan het twijfelen of dit wel een goede keuze is geweest.
Het is een super lief beest, maar inderdaad behoorlijk heet.
Voor diegene die haar willen zien lopen, ze staat op youtube onder MS deshara.
Dit was van de zomer.
Wat is wijsheid????
Laatst bijgewerkt door rachellevis op 20-11-13 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt


fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Wat kun je doen met een arabisch volbloed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:28

Dat het een arabier is wil niet zeggen dat ze niks kunnen en persé heet zijn?

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Wat kun je doen met een arabisch volbloed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:34

Nee inderdaad.. typisch gevalletje vooroordeel.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:41

Dit soort dingen wordt gezegd door mensen die Arabieren alleen maar van shows kennen, niet door mensen die in het dagelijks leven praktijkervaring hebben met Arabieren. Als je een dagje zou meelopen bij ons op stal (en bij nog veel meer mensen die Arabieren hebben), dan zou je zien dat het juist lieve, zeer kindvriendelijke en rustige dieren zijn. Gevoelig? Ja. Maar op de juiste momenten. Zoals op concours, waar ze zich moeten laten zien. Maar ook koel genoeg om een buitenritje mee te maken en een schrikparcours compleet met vuurwerk en wapperend plastic te doorlopen. Ze willen het mensen juist naar de zin maken, ze willen werken en ze willen zichzelf laten zien. En ja, als je ze de kans geeft om te showen, dan zullen ze dat doen. Ga maar eens kijken op een keuring, wat daar allemaal aan vooraf gaat vóórdat een Arabier überhaupt zo showt! Ga een uur later maar eens bij die mensen thuis kijken; soms lopen er kinderen van 5 aan een touwtje naast die showmerrie van zoëven en zal er absoluut niks geks gebeuren.

Maar zoals voor ieder paard geldt: alles valt of staat met opvoeding en huisvesting. Arabier, Shire, KWPN'er en Fjord: ze dienen allemaal hun basisbehoeftes te krijgen en duidelijkheid van de baas. Dan heb je ook aan een Arabier (JUIST aan een Arabier!) een perfecte kinderpony die waarschijnlijk nog veel langer meegaat dan een 'doorsnee' kinderpony ook nog!

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

kellaxy

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Wat kun je doen met een arabisch volbloed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:04

Inderdaad!

rachellevis
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-10-12
Woonplaats: Overdinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 12:07

Sahara word 2 jaar en loopt bij ons in kuddeverband. Regelmatig word ze gepoetst en geknuffeld of meegenomen voor een wandeling.
Ik heb al bijna 30 jaar paarden en pony's, maar dit is de eerste arabier.
Normaal beginnen we op 2.5 jarige leeftijd echt met het "werk". Longeren, wandelen, trailertraining en n keertje stukje rijden met trailer, mee naar de les kijken. Als ze er aan toe zijn een keer een zadeltje op. Met drie jaar word dit verder opgebouwd en aan het eind van de zomer een keertje erop. Dan in het jaar dat ze 4 worden steeds verder opbouwen. Natuurlijk zonder druk en op een rustige manier.
Er is mij gezegd dat arabieren pas met 6 jaar klaar zijn voor het echte werk. klopt dat???
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door rachellevis op 20-11-13 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Wat kun je doen met een arabisch volbloed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:12

Dat geld voor alle paarden. Geen een paard is volgroeid voordat hij zes is. Is dus weer een vooroordeel. Ik zou gewoon niet naar die mensen om je heen luisteren want op basis van wat ik hier lees zeggen ze niks wat waar is over arabieren.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:14

Eigenlijk zou je met elk paard wat langer moeten wachten dan die drie jaar. Over de leeftijd van het inrijden lopen ook verscheidene topics. Maar dat blijft natuurlijk de beslissing van iedere eigenaar. Ik vind 2,5-3 echt nog aan de jonge kant.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

rachellevis
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-10-12
Woonplaats: Overdinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 12:32

Rije schreef:
Eigenlijk zou je met elk paard wat langer moeten wachten dan die drie jaar. Over de leeftijd van het inrijden lopen ook verscheidene topics. Maar dat blijft natuurlijk de beslissing van iedere eigenaar. Ik vind 2,5-3 echt nog aan de jonge kant.

Voor wat er bij ons mee gedaan word niet. Trouwens in het jaar dat ze 4 worden, worden ze pas bereden. En dan nog is het een kwartiertje per keer en hooguit 2/3 keer in de week. Ik vind dat ze dat best moeten kunnen. Het is niet zoals de toppaarden die met 3 jaar al een parcours van 1 m moeten springen. We houden van onze paarden en ze krijgen alles wat ze nodig hebben.
Ik hou niet van dat "pennymeisjes gedoe", het blijven dieren. Ze krijgen genoeg aandacht, maar te eerste zijn het paarden en die lopen het liefste in een kudde buiten en niet 23 uur op stal en een uurtje rijden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:40

rachellevis schreef:
We houden van onze paarden en ze krijgen alles wat ze nodig hebben.

Tijd om te groeien (fysiek én mentaal) hoort daar ook bij.

rachellevis schreef:
Ik hou niet van dat "pennymeisjes gedoe", het blijven dieren.

Precies, en juist omdat het dieren zijn en ze niet hun eigen keuzes kunnen maken zou ik ze als eigenaar de kans geven om zo lang mogelijk in goede lichamelijke gezondheid te kunnen presteren. Dat heeft helemaal niets met pennymeisjes te maken.

rachellevis schreef:
Ze krijgen genoeg aandacht, maar te eerste zijn het paarden en die lopen het liefste in een kudde buiten en niet 23 uur op stal en een uurtje rijden.

Waar haal je dat laatste nou vandaan? Bij mijn stukje over basisbehoeftes bedoelde ik júíst die ene behoefte (beweging en sociaal contact) die jij nu ook noemt.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:28

ED --> AV

LiannePuthzy

Berichten: 6943
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Wat kun je doen met een arabisch volbloed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:37

mooi arabietje dat zeker, en arabieren zijn zeker geschikt voor concours, hebzelf geen arabier maar sta wel op een stal waar arabieren worden gefokt (zenith arabians)
een van de hengsten heeft daar z dressuur gelopen en z springen gelopen

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:43

rachellevis schreef:
[url]WP_20130828_015[/url]Sinds een half jaar ben ik eigenaar van een arabische merrie. Ze word volgend jaar 2 jaar.
Ze heeft half papier, maar de rest is bij mij en het stamboek ook bekend.
Namelijk MS Deshara x Galinkas Conquestador. Ik heb haar in de eerste instantie gekocht voor mijn dochter van nu 9 jaar, zodat ze in de toekomst een concourspony heeft.
Nu word ik finaal uitgelachen, want arabieren zijn niet geschikt voor kinderen of concours.
Volgens de meeste mensen zijn ze "te heet in de kop" voor wedstrijden.
Nu ben ik vreselijk aan het twijfelen of dit wel een goede keuze is geweest.
Het is een super lief beest, maar inderdaad behoorlijk heet.
Voor diegene die haar willen zien lopen, ze staat op youtube onder MS deshara.
Dit was van de zomer.
Wat is wijsheid????


Met half papier bedoel je denk ik dat ze een halfbloed is, dus geen vol Arabisch Volbloed. ;)

Een halfbloed is imo niet te vergelijken met een Arabisch volbloed(dus 100% arabisch volbloed bloed), daar over het algemeen de halfbloeden stijfkoppiger en heter zijn dan een vol Arabisch Volbloed. :o
Om te kunnen oordelen of je de juiste keuze hebt gemaakt kan ik maar 1 ding zeggen, gezien je er gekozen voor hebt een dier op jonge leeftijd aan te schaffen, je het dier te tijd moet geven en jezelf om zelf te kunnen oordelen of je de juiste keuze hebt gemaakt. Dat kan niemand hier op bokt helaas voor je doen.

Een correct gebouwde Arabisch Volbloed behoort alle onderdelen van een goed rijpaard te bezitten|(lees rijpaard geen sportpaard), neemt niet weg dat Arabische volbloeden niet geschikt zijn voor de sport, maar hier zijn ze niet voor gefokt door de eeuwen heen, zijn oorlogspaarden van origine ;)

Het klopt inderdaad dat Arabisch volbloeden later volwassen zijn dan een gemiddeld anders ras, MAAR imo behoort elk paard/ponnie pas op 5 a 6 jarige leeftijd aan de slag te gaan ivm het sluiten van de groeischijven.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

ryukapple

Berichten: 1775
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Wat kun je doen met een arabisch volbloed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:47

Mijn instructrice heeft met haar arabieren z-dressuur m-springen m-sgw en hoogste niveau endurance behaald dus om nou te zeggen dat ze niets kunnen :+

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:00

ryukapple schreef:
Mijn instructrice heeft met haar arabieren z-dressuur m-springen m-sgw en hoogste niveau endurance behaald dus om nou te zeggen dat ze niets kunnen :+


niemand beweert dat ze niets kunnen hoor(zeker ik als Arabisch Volbloedlover niet :D ), maar er zijn uitschieters in de sport! Ze zijn niet gefokt voor de sport door de eeuwen heen, maar behoren alle onderdelen van een goed rijpaard te bezitten, en dat is heeeeeeel wat anders als wanneer ze gefokt zijn voor de sport. ;)

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

LoveCharm
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:04

Ik denk dat een arabier prima in de sport gezet kan worden. Al die sportpaarden die je ziet lopen zijn juist meestal ontstaan door kruisingen met arabieren ;)

Charm: New Forest ruin, 22 , v Axceen Camillo
Gangster: Trakehner x Anglo-arabier, 6 jaar, v Gribaldi, B+10 dressuur

Tieneke

Berichten: 21670
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:11

Zoals Sherif zei, kan niemand hier zeggen of je een goede keuze gemaakt hebt, maar dat is nu eenmaal het 'risico' van een jong dier. Het is ook niet te voorspellen of je een koele kikker of een heethoofd gaat hebben. Men zegt vaak dat een Arabier vaak onterecht beschouwd wordt als een heethoofd met veel te veel energie die overal van wegspringt, maar laat mijn Arabisch Volbloed nou net het toonbeeld zijn van die vooroordelen :+ (Al moet ik wel zeggen dat hij met kinderen honderd keer kalmer is dan met volwassenen, maar goed, met kinderen neem je ook minder risico en maak je omgeving ook zo veilig mogelijk als je weet dat je paard uiterst gevoelig is...)

Dus: afwachten en zien wat de tijd brengt.

Op vlak van mogelijkheden zou ik me zeker geen zorgen maken. Ik rij voornamelijk dressuur en spring een beetje, maar ik weet dat hij los 1.40m kan. Het hangt er natuurlijk ook allemaal maar vanaf hoe je dochter erover denkt als het rijden eenmaal aan de orde is.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:12

LoveCharm schreef:
Ik denk dat een arabier prima in de sport gezet kan worden. Al die sportpaarden die je ziet lopen zijn juist meestal ontstaan door kruisingen met arabieren ;)


jammer dat je de boodschap aangaande de raskenmerken van een arabisch volbloed niet snapt :o Geeft ook niets hoor, aldoende leert men ;)

Als we gaan beginnen over het ontstaan van rassen dan ken ik er nog wel een paar :D

Haflingers hadden nooit bestaan en bv het KWPN stamboek ook niet en denk 9 vd 10 rassen niet. :o

Weet je bv ook ook WAAROM het Arabisch Volbloed ras gebruikt is(behalve veredeling) op ander soort type oerpaarden?
Mij hoef je niet veel bij te brengen over dit mooie ras aangezien ik een passie heb ervoor :j

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

rachellevis
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-10-12
Woonplaats: Overdinkel

Re: Wat kun je doen met een arabisch volbloed???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 22:03

Sahara is wel degelijk 100% Egyptisch gefokt. Zoals ik in het begin al schreef MS Deshara x Galinkas Conquestador. Beide ouders staan in het Duitse stamboek ingeschreven. Door financiële problemen van de eigenaar, Dr. Birgit Otto, is de hengst wel voorgedragen ( silberne schleife) maar nooit goedgekeurd. Hij komt van een Arabieren stoeterij uit Zwitserland. Moeder is geïmporteerd uit Amerika. Moeder heeft een stamboom die 100 jaar teruggaat met als vader Thee Desperado, vaders stamboek gaat ook behoorlijk wat jaren terug.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Wat kun je doen met een arabisch volbloed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:02

Lees ook eens in het topic 'arabieren in de wedstrijden', hier op bokt. Er wordt lekker gereden met arabieren in de wedstrijden hoor. Ook western kan goed.

Bij voorbeeld Lobeke, dat is een hengst, die het heel goed gedaan heeft. Hij staat bij Zenith Arabians en wordt nu nog bij shows getoond. Hij is wel in de twintig nu (geboren 1992), maar kan nog super lopen in de show. Hij heeft een prestatie sport predikaat.
Hij heeft Z dressuur, Z springen Z SGW gelopen. En hij is ook nog Nederlands kampioen geworden.

Aan de studie.


YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 02:11

Er zijn meerdere Arabische paarden die hoog in de sport lopen, maar zoals Sherif aanhaalt zijn ze hier van origine niet voor gefokt. Door de eeuwenlange natuurlijke selectie en het fokken van de bedoeïen heeft het wel een sterk en sober paard opgeleverd met een enorm uithoudingsvermogen. Hierdoor zijn het perfecte allrounders. Je kunt vanalles met ze doen, maar ze zijn niet specifiek op een bepaalde discipline gefokt (Ze blinken wel aanzienlijk uit in de endurance en rensport, maar dit staat ook het dichtste bij het doel waar ze 'vroeger' voor werden gebruikt).

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Wat kun je doen met een arabisch volbloed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:07

Natuurlijk kan 'een arabier' wel op concours. Zelf had ik alleen geen onbeleerd paard gekocht als kinderpony. Het lijkt mij veel leuker voor een jong meisje om een ervaren pony te hebben waar alle knopjes op zitten en die zich niet gek laat maken op een wedstrijdterrein. Dat heeft mijns inziens meer met leeftijd en ervaring te maken dan met ras.

rachellevis
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-10-12
Woonplaats: Overdinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 21:19

IngeK schreef:
Natuurlijk kan 'een arabier' wel op concours. Zelf had ik alleen geen onbeleerd paard gekocht als kinderpony. Het lijkt mij veel leuker voor een jong meisje om een ervaren pony te hebben waar alle knopjes op zitten en die zich niet gek laat maken op een wedstrijdterrein. Dat heeft mijns inziens meer met leeftijd en ervaring te maken dan met ras.

waarom niet? Ze heeft al 1 pony, die alleen ingereden was, verder beleerd en een compleet groene pony alles geleerd. Dat beleren kont wel goed. En ik moet zeggen, deze Arabier heeft straks wel de maat dat ikzelf er ook nog op kan kruipen.

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Re: Wat kun je doen met een arabisch volbloed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:33

Je hebt al dertig jaar paarden dus je zal wel weten wat je doet veronderstel ik.
Bedenk één ding waar de arabier verschilt met andere rassen : ze zijn superslim ... ze leren snel goede maar ook foute zaken. Dit is een zeer belangrijk aandachtspunt bij het inrijden doe het zeer rustig aan.

Shagya Arabians http://www.shagya.be
Probably the best breed in the world.

Anoniem

Re: Wat kun je doen met een arabisch volbloed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:38

Ik heb zelf een arabiertje, heb nog nooit zo'n lieve rustige gevoelige pony mee gemaakt. Toen ik in het begin nog wat angstig was deed paardje super lief. Ze heeft wel eens dr buien, in het winter vaker dan in de zomer maar ik hoor wel eens ergere verhalen, ik ben maar manege ruiter en lag er altijd naast, en ben hier nog nooit afgevallen, soms wat heet in t hoofd ja dat kan, maar dat is bij andere rassen ook zo.
Dus ik zeg zijn inderdaad vooroordelen, en het ligt er helemaal aan hoe je zelf zo'n diertje "op voed". En tja ze is jong dus ja dan zijn ze vaak ook jong. maar dat is bij andere rassen ook wel zo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers