Merrie alleen leren staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Merrie alleen leren staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 11:37

Hoi Bokkers.

In totaal staan er 4 paarden bij ons thuis waarvan 1 pension is.
De overige 3 zijn van mij.
Ze staan gesplitst in 2 weide's. Merrie met veulen (1,5 jaar B-) ) staan op de grote wei.
Daar word niets mee gedaan behalve grasmaaien. Staan ook dag en nacht buiten en vermaken zich prima.

In de kleine wei staan 2 rijpaard merrie's. Zij worden ongeveer 3 keer per week aan het werk gezet en gaan iedere nacht op stal. (Pension en een van mijn paarden)

Wanneer pension merrie word gereden, dan staat mijn merrie dus alleen. Elke keer gooi ik haar dan voor een paar uur op de grote weide. Dit is lastig omdat 2 merrie's uit de grote wei dan weer aan het bitchen zijn en de rust weg is.

Ik zou het heel fijn vinden, als mijn merrie gewoon een uurtje of 1,5 alleen kon staan.
Op de kleine wei waar ze dan alleen staat, is ze niet alleen aan het rennen maar doet ze ook pogingen om over het hek te springen. Zo heb ik haar al eens met haar voorbenen over het hek terug gevonden. Compleet in paniek...
Op stal eigenlijk het zelfde verhaal, ze probeert er over heen te klimmen en is in paniek wanneer de ander weg gaat.

Ik heb haar 5 maanden geleden gekocht. Het is een 3,5 jarige merrie die van de opfok af komt dus nog geen dag alleen heeft gestaan sinds ze geboren is. Eigenlijk is deze reactie dus volkomen normaal, maar ik vraag me af of er misschien een oplossing is om haar toch te leren om eventjes alleen te staan zonder dat ze gelijk in blinde paniek over het hek heen wilt springen. (2 m hek)

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:58

Ik denk dat het belangrijk is dat ze leert dat het andere paard weer terugkomt, en dan zou ik eerst beginnen met paard uit de wei halen, ergens gaan staan waar ze t paard niet meer kan zien, en zodra ze rustig is weer teruggaan met het andere paard. Dit uitbouwen tot ze rustig een uurtje of 2 alleen kan staan :) Vooral niet teruggaan met het andere paard wanneer ze nog aan het heen en weer rennen is, extreme situaties als over het hek springen etc daargelaten :)

Linda2005

Berichten: 37
Geregistreerd: 08-11-13

Re: Merrie alleen leren staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:31

beginnen met een paar minuutjes daarna uitbouwen

Mimsy125
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:11

Paarden horen niet alleen het zijn kuddedieren, dit aanleren is bijna onmogelijk. Dit is logisch gedrag want van uit de natuur bepaalt is. Het is daarom belangrijk dat het gewoon soortgenoten om zich heeft!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 23:12

Dat snap ik zelf ook nog wel.
Alsof ze de hele dag alleen staat.....
Het gaat hier maar om 3 kwartier/1 uur.

Saars

Berichten: 992
Geregistreerd: 05-09-10
Woonplaats: Brugge

Re: Merrie alleen leren staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:16

Mimsy125, heb je de openingspost wel gelezen?
Ze staat bij een merrie die niet van de TS is, dus is het nogal moeilijk om deze te verbieden te rijden, natuurlijk!

Een eerste vraag is dus, zou de eigenaar van dat paardje het zien zitten om mee te werken aan het uitbouwen? Steeds duidelijk maken dat het andere paard altijd terugkeert is op die manier het meest duidelijk!

Skundi08

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:10

Ja ik denk ook dat het dan wel moet kunnen lukken Saars, Superliesje en Linda2005 :)