Paard zweet snel help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Femkeibn
Berichten: 88
Geregistreerd: 29-10-13

Paard zweet snel help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 21:26

Heey bokkers mijn pony 18 jaar heeft een halfjaar buiten gestaan dag en nacht en nu staat hij weer in een pensionstal binnen en als ik ga rijden dan zweet hij super snel al na 10 min als ik net even heb gedraaft hij heeft wel een dik vachtje maar niet zoo dik dat ik zou zeggen dat hij snel zweet help kan dit ook iets anders zijn dan alleen dikke vacht :? /3 weet iemand iets wat ik hier aan kan doen


jolinebonnie
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-07-12
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:28

Ik zou der scheren en dan met deken op stal. Zo heeft ze het niet zo warm met rijden :)

Allerliefste paardje Chica ♥ Lieve verzorgshet Tet en ezeltje Ior ♥ R.I.P Teun..

Femkeibn
Berichten: 88
Geregistreerd: 29-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 21:30

jolinebonnie schreef:
Ik zou der scheren en dan met deken op stal. Zo heeft ze het niet zo warm met rijden :)

Hij word volgende week vrijdag geschoren maar het kan tog niet dat hij zo snel zweet

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:31

Of het iets anders kan zijn als z'n dikke vacht? Is de pony wel door gereden toen die op de weide stond?

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

LiannePuthzy

Berichten: 6944
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:31

Femkeibn schreef:
jolinebonnie schreef:
Ik zou der scheren en dan met deken op stal. Zo heeft ze het niet zo warm met rijden :)

Hij word volgende week vrijdag geschoren maar het kan tog niet dat hij zo snel zweet


kan wel, mijn paard zweet ook met een wintervacht (nu heeft ze een hele dikke maar in october nog niet toen was ze binnen 15 minuten zijk nat)

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard zweet snel help

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:33

Ga eens rennen met een dikke jas, eens kijken hoe snel je zweet.. :)

Femkeibn
Berichten: 88
Geregistreerd: 29-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 21:34

Tigra_ schreef:
Of het iets anders kan zijn als z'n dikke vacht? Is de pony wel door gereden toen die op de weide stond?

Ja ik heb er toen nog wel op gereden maar ik kon heel vaak niet door het weer

Femkeibn
Berichten: 88
Geregistreerd: 29-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 21:35

Lara_Silver schreef:
Ga eens rennen met een dikke jas, eens kijken hoe snel je zweet.. :)

Ja dat is waar


Femkeibn
Berichten: 88
Geregistreerd: 29-10-13

Re: Paard zweet snel help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 21:36

Hij heeft dit nog nooit gehad dus ik was wel aan het nadenken ik dacht misschien is het toch iets ergers

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:39

Het kan best een combinatie zijn van slechte conditie en dikke vacht.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Femkeibn
Berichten: 88
Geregistreerd: 29-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 21:42

Tigra_ schreef:
Het kan best een combinatie zijn van slechte conditie en dikke vacht.

Hij heeft wel een goed conditie want ik kan zo drie uur rijden zonder dat hij moe is

Skundi08

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-12

Re: Paard zweet snel help

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:13

Het lijkt er eerder op dat hij zijn warmte gewoon minder goed kwijt kan door zijn dikkere vacht, ik zou gewoon even afwachten hoe het gaat als hij geschoren is ;)

Schilderijen en tekeningen in opdracht :)
LIKE mijn facebookpagina om op de hoogte te blijven van mijn laatste werken ;)
https://www.facebook.com/DIERbaarpaintings

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Paard zweet snel help

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:19

Mijn pony is mega fluffie met dikke vacht. Na 30 mn staat hij al in het zweet. Goed uitstappen tot je paard niet meer warm is en een zweetdeken eventueel opleggen.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Paard zweet snel help

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:26

Ik denk dat hij dan toch niet zo'n goede conditie heeft dan jij denkt. Ik kan ook ruim 3 uur rijden zonder dat Wilco moe is. Ik weet niet hoe intensief de training is? Voor het eerst dit jaar heb ik Wilco(mijn eigen) niet laten scheren. Hij heeft een behoorlijke vacht (lekker zacht!) maar hij zweet nauwelijks onder andere omdat hij een goede conditie heeft, maar ook omdat ik heel veel stap tussendoor. Dus even 5/10 minuutjes aan het werk en dan weer even stappen. Lang niet altijd met lang teugel, maar zo zweet hij wel minder erg/snel.

*pum**pum**pum**pum**pum*

Femkeibn
Berichten: 88
Geregistreerd: 29-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-13 22:37

heidy_wilco schreef:
Ik denk dat hij dan toch niet zo'n goede conditie heeft dan jij denkt. Ik kan ook ruim 3 uur rijden zonder dat Wilco moe is. Ik weet niet hoe intensief de training is? Voor het eerst dit jaar heb ik Wilco(mijn eigen) niet laten scheren. Hij heeft een behoorlijke vacht (lekker zacht!) maar hij zweet nauwelijks onder andere omdat hij een goede conditie heeft, maar ook omdat ik heel veel stap tussendoor. Dus even 5/10 minuutjes aan het werk en dan weer even stappen. Lang niet altijd met lang teugel, maar zo zweet hij wel minder erg/snel.

Ja hij is nu ook wel heel zacht maar scheren vind ik tog wat fijner ik rij nu ook iedere dag dus dat kan wel dat hij toch geen goede conditie heeft dan

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Paard zweet snel help

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:51

Ik zou eerst scheren ik denk dat dat het probleem is. Als het erge zweten dan nog niet weg is zou ik verder gaan zoeken.

Mijn pony was na 15 min altijd helemaal zijk nat dat de schuim er op stond. En dan reed ik alleen maar los. Scheerde ik haar was ze vaak nog wel nat maar droogde ze gewoon een stuk sneller. Het is dus niet heel gek dat je pony na 10 min nat is hoor

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paard zweet snel help

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:03

Mijn shetlander kwam ook van 24/7 naar overdag buiten snachts binnen.
Die doet niet eens iets en staat al zeiknat op stal.
Dus het kan zeker

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

bokker145
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-11-13

Re: Paard zweet snel help

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:09

Hij heeft een tijdje buiten gestaan ik weet niet een wei met gras ? Zo ja, dan heeft hij veel gegeten en weinig gereden en dan nog een dikke vacht, dat paardje moet het weer even gewoon worden terug het ritme van het rijden vinden en niet van te chillen op een wei, maar het zal wel beter gaan als hij geschoren word denk ik maar gewoon nadat je een 10tal min hent gedraaft eventjes ook al is het maar 3min zodat hij wat op adem kan komen en dan weer verder gaan

Femkeibn
Berichten: 88
Geregistreerd: 29-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 08:28

nicky_rilana schreef:
Ik zou eerst scheren ik denk dat dat het probleem is. Als het erge zweten dan nog niet weg is zou ik verder gaan zoeken.

Mijn pony was na 15 min altijd helemaal zijk nat dat de schuim er op stond. En dan reed ik alleen maar los. Scheerde ik haar was ze vaak nog wel nat maar droogde ze gewoon een stuk sneller. Het is dus niet heel gek dat je pony na 10 min nat is hoor

Dankjewel stelt me weer een stuk geruster

Femkeibn
Berichten: 88
Geregistreerd: 29-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 08:30

KimxStarr schreef:
Hij heeft een tijdje buiten gestaan ik weet niet een wei met gras ? Zo ja, dan heeft hij veel gegeten en weinig gereden en dan nog een dikke vacht, dat paardje moet het weer even gewoon worden terug het ritme van het rijden vinden en niet van te chillen op een wei, maar het zal wel beter gaan als hij geschoren word denk ik maar gewoon nadat je een 10tal min hent gedraaft eventjes ook al is het maar 3min zodat hij wat op adem kan komen en dan weer verder gaan

Ja er stond gras in de wei maar hij was niet dik hij was zelfs dun maar goede tip ik ga zo rijden tot volgende week vrijdag

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard zweet snel help

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:45

ik denk ook slechte conditie, onvoldoende training.
Paarden scheren is eerder een slecht dan een goed idéé.(behalve dan de echte wedstrijdpaarden)

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Femkeibn
Berichten: 88
Geregistreerd: 29-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-13 13:16

aeolusnr1 schreef:
ik denk ook slechte conditie, onvoldoende training.
Paarden scheren is eerder een slecht dan een goed idéé.(behalve dan de echte wedstrijdpaarden)

Hoezo een slecht idee

LiannePuthzy

Berichten: 6944
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:07

Femkeibn schreef:
aeolusnr1 schreef:
ik denk ook slechte conditie, onvoldoende training.
Paarden scheren is eerder een slecht dan een goed idéé.(behalve dan de echte wedstrijdpaarden)

Hoezo een slecht idee


vroeg ik me ook als af, juist als je een paard scheert kan hij zijn warmte kwijt

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:08

Mijne ook een dikke vacht, top conditie, goed in de spieren. Zodra ik nu de hort op ga is hij binnen no time bezweet. Kan verder geen kwaad hoor :)

Paarden scheren is niet goed omdat je dan z'n natuurlijke bescherming tegen de kou afneemt. Paarden kunnen dit perfect reguleren met de vacht. Kans op kou is intens groot als je je paard scheert, je kunt ook nooit helemaal goed weten of je de juiste dekens etc. hebt opgegooit.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:53

Tigra_ schreef:
Het kan best een combinatie zijn van slechte conditie en dikke vacht.

Mijn gevoel zegt dat het inderdaad deze combinatie is. Bij ons op het werk staan de paarden ook de hele dag buiten en hun vacht is inmiddels behoorlijk lang. De eerste twee weken zweten zij dan ook behoorlijk als ze aan het werk zijn. Dit went vanzelf en houdt dan vanzelf op. Meteen gaan scheren en een deken erop is niet de oplossing. Een paar keer per week normaal beweging geven, lekker los laten in de paddock en verder het lichaam laten wennen aan deze overgang. Komt helemaal goed! ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 55 bezoekers