samenwonen, hoe te regelen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

samenwonen, hoe te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 16:59

Hallo.

De situatie is als volgt:

- Vriend en ik zijn voor de wet alleen maar "huisgenoten", nergens geregistreerd partners, toeslagpartners oid.
- Vriend woont al 4 jaar in dit appartement.
- Begin juni ben ik een week hier geweest en daarna ook niet meer weggegaan ( :') )
- Ik sta nog wel bij mijn ouders ingeschreven.

Nu wil ik me dus op mijn nieuwe adres laten inschrijven, mijn vraag is hoe dit in z'n werk gaat.
Kan dat zomaar? en hoe gaat dat met het huurcontract?
Als ik hier officieel zou wonen kunnen ze dan voor de huur aanspraak doen op mijn geld als mijn vriend in de oliebol zit en de huur tijdelijk niet kan betalen?

Kan hier op de site van de woningstichting dus geen duidelijkheid over vinden. :\


Barbabientje

Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Re: samenwonen, hoe te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:00

Kan waarschijnlijk wel zomaar..
Tegenwoordig ben je dan ook geen toeslagenpartner meer, zoals ik en mijn ex wel waren na een jaar samenwonen (GREAT!)
Of ze aanspraak kunnen maken op jouw geld, dat denk ik wel.. Licht eraan waar je een huurcontract hebt :j

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8

zonnebloem18

Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: samenwonen, hoe te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:05

Zolang het huurcontract alleen op zijn naam staat en jullie geen samenlevingscontract hebben of gaan trouwen/geregistreerd partnerschap aangaan kunnen ze jou financieel niets maken.
Zet wel goed op papier hoe jullie het financieel onderling regelen om problemen in de toekomst te voorkomen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: samenwonen, hoe te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:49

En waarom zou jij niet verantwoordelijk willen zijn voor de huur als je vriend het niet kan betalen? Samen wonen betekend betekend ook dat je samen verantwoordelijk ben voor de lasten. Je kan je gewoon inschrijven op zijn adres, wellicht moet hij ook tekenen. Als je niet samen verantwoordelijk wil zijn voor de lasten dan moet je je afspraken vast leggen in een samenlevingscontract

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: samenwonen, hoe te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:56

Je moet je bij de gemeente inschrijven op dat adres en dan ook inschrijven bij de huurvereniging. Als jij medehuurder wordt (dat werd je vroeger pas na x maanden) kunnen ze idd bij jouw komen voor de huur. Immers ben je medehuurder :) Daar heb je ook voordelen van. Als je vriend weg gaat, kan jij blijven zitten (anders moet je er ook uit).

- Offline -

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 18:58

Ik wil op dit moment niet aansprakelijk zijn i.v.m. studie. Tuurlijk help ik hem waar ik kan.
Heb momenteel zelf behalve mijn studiefinanciering geen inkomen en heb geen zin om evt. m'n stufi in te moeten leveren aan de huur waardoor ik m'n school niet kan afmaken.
Afspraken onderling zijn helder. Op dit moment betaald mijn vriend alles, en de extraatjes die bij mij af en toe binnenkomen haal ik boodschappen van, anders gaat het geld naar hem.
Op het moment dat ik weer werk heb draag ik natuurlijk bij aan de vaste lasten, maar op dit moment gaat dit gewoon niet.

eigenlijk heel simpel gezegd:
Ik studeer, woon bij m'n vriend, hij onderhoud mij en kan dit momenteel rondkrijgen.
Appartement is van hem, en is op dit moment ook zijn verantwoordelijkheid.

Barbabientje

Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Re: samenwonen, hoe te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:59

Hier precies dezelfde situatie, dus lees toch ook maar even mee...

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:59

Dan moet je het laten zo als het nu is. Dus ingeschreven blijven staan bij je ouders.

- Offline -

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:01

Wij hebben alles direct op de naam van beiden gezet. Dwz het appartement en de huishoudverzekering ook. Zolang de huisbaas aan het begin van de maand een bedrag op zijn rekening heeft staan boeit het niet of het van één of beiden komt. Als je nu al bang bent voor financiële problemen, dan zou ik de situatie zeker zo houden als hij is.

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:03

Wat Sammie zegt zou ook mijn advies zijn.

Wil je een lekkere en mooie taart/cupcakes/cakepops bestellen?
Eline's baksels
http://www.facebook.com/elinesbaksels

_Denise

Berichten: 2411
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: samenwonen, hoe te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:05

Lijkt me niet handig dit op internet te zetten.. Belasting technisch mag het volgens mij niet?

Correct me if i'm wrong..


D's Pictures
Like D's Pictures op Facebook!

Eklips Vaümirpa 7 April 2002 - 9 November 2010, voor altijd in mn hart


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: samenwonen, hoe te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:06

Waar heb jij het nou over?

- Offline -

bumblebijtje

Berichten: 187
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:07

volgens mij is het zo dat als jij niet op het huurcontract staat het wel oz is dat als je vriend "gaat hemelen" of in debak komt of een van die redenen dat ie uit huis gezet word of in het eerste geval jij geen poot hebt om op te staan en dus ook het huur huis uitmoet. je hebt dan geen recht van wonen op dat adres. sta je ingeschreven als medebewoner van dat huis dan heb je na 5 jaar wel rechten dus gebeurt er wat zou je er kunnen blijven wonen.. volgens mij ben je zowiso toeslagpartner van je vriend na 6 maanden samen wonen want dat doe je. verder is het recht technisch zo dat de gene wie de schulden maakt verantwoordelijk is. dus jij bent niet verantwoordelijk voor zijn ellende in die zin. ik ozu wel dingen vast leggen. betreft betalen enzo maar das persoonlijke ervaring.

veel succes en gefeliciteerd met het samen wonen :)

wanneer jij jezelf volledig aanvaard ont-dek je hoe uniek je bent.

_Denise

Berichten: 2411
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:08

Sammie schreef:
Waar heb jij het nou over?


Ingeschreven staan bij je ouders.. En ergens anders wonen.
Maar zoals ik al zei.. :o


D's Pictures
Like D's Pictures op Facebook!

Eklips Vaümirpa 7 April 2002 - 9 November 2010, voor altijd in mn hart

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 19:09

Ik wil me juist uitschrijven bij m'n ouders, het is ontiegelijk onhandig met post, DigID, etc.
Daarnaast lopen we nu allebei flink wat aan toeslagen mis, en krijg ik ruim 200,- stufie minder dan wanneer ik uitwonend geregistreerd zou staan.
Kan de gemeente, belastingdienst, etc. niet moeilijk gaan doen t.z.t?

Safe bij m'n ouders ingeschreven blijven staan i.v.m mogelijke financiële problemen vind ik eigenlijk onzin.
Dan kan ik tot m'n graf daar wel ingeschreven blijven staan want garantie op een goede financiële situatie heb je nooit m.i.

Mijn vraag was hoe ik het technisch gezen moet regelen bij de gemeente (in/uitschrijven) en hoe te regelen met de woningstichting.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:09

Dit is heel simpel.
Ja je kan je zo laten in schrijven maar jou vriend moet mee om te tekenen dat jij er bij in gaat wonen.
Verder hij is hoofd huurder dus de woning bouw heeft heel bot gezegd niets met jou te schaften en jij hoeft niets van ze te verlangen.
Dus jij hebt eigenlijk nergens recht op tenzij je je bij het huur contract laat opzetten en hiervoor moet je bij de woningbouw zijn.
Wel is het zo dat als jou vriend huur subsidie ontvangt moet dit aangegeven worden bij de belastingdienst.


Ik zit in dezelfde situatie als jij ;)

[OV] Quarter hengst van bouwman uit pannerden
[ITP] Het is ik.... een sprookjes knol!! door ivonka , [BB-ITP] Boxer broer en zus op de plaat door ivonka (pupie's !!!!) [ITP] Eindelijk mijn knappe verschijning daar waar ie hoort[/size]

Gezocht oude aparte paarden bitten.
Ook bitten niet meer geschikt voor paarden Met een pb je maakt mij er erg blij mee en worden niet meer voor paarden gebruikt.
De voorkeur ligt bij stangbitten en hoe rotter en aparter hoe beter

xMathilde
Berichten: 1010
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:09

Plus als je uitwonend bent heb je recht op meer stufie?! :D

Verder niet echt verstand van helaas.

Today is the tomorrow you worried about yesterday and all is well

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:10

Voor de wet wonen ze anders helemaal niet samen, dus er is op 'toeslagen' gebied echt geen nood aan de man. Gewoon de situatie voorzetten zoals ie nu is.

Geef je geen lasten, maar ook geen lusten :) (werkt puur op basis van vertrouwen)

- Offline -

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:19

xMathilde schreef:
Plus als je uitwonend bent heb je recht op meer stufie?! :D

Verder niet echt verstand van helaas.


Ik wou net zeggen, TS waarom denk je dat je minder ondersteuning zou krijgen? Hoe meer uitgaven hoe hoger de bijdrage, je hebt immers meer te betalen. Ik woon al vanaf de helft van mijn leer samen met mijn vriend en ze hebben mijn stufie hierop aangepast. (in de positieve zin :D )

Barbabientje

Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:20

bumblebijtje schreef:
volgens mij is het zo dat als jij niet op het huurcontract staat het wel oz is dat als je vriend "gaat hemelen" of in debak komt of een van die redenen dat ie uit huis gezet word of in het eerste geval jij geen poot hebt om op te staan en dus ook het huur huis uitmoet. je hebt dan geen recht van wonen op dat adres. sta je ingeschreven als medebewoner van dat huis dan heb je na 5 jaar wel rechten dus gebeurt er wat zou je er kunnen blijven wonen.. volgens mij ben je zowiso toeslagpartner van je vriend na 6 maanden samen wonen want dat doe je. verder is het recht technisch zo dat de gene wie de schulden maakt verantwoordelijk is. dus jij bent niet verantwoordelijk voor zijn ellende in die zin. ik ozu wel dingen vast leggen. betreft betalen enzo maar das persoonlijke ervaring.

veel succes en gefeliciteerd met het samen wonen :)
dat je toeslag partners ben na 6 maanden is dus niet meer! Had ik met mijn ex opeens ook, nu dus goed nagevraagd maar kon er niets meer over vinden dus nagevraagd, maar dit is veranderd..

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 19:20

Lara_Silver schreef:
xMathilde schreef:
Plus als je uitwonend bent heb je recht op meer stufie?! :D

Verder niet echt verstand van helaas.


Ik wou net zeggen, TS waarom denk je dat je minder ondersteuning zou krijgen? Hoe meer uitgaven hoe hoger de bijdrage, je hebt immers meer te betalen. Ik woon al vanaf de helft van mijn leer samen met mijn vriend en ze hebben mijn stufie hierop aangepast. (in de positieve zin :D )


waar baseer je dat op?
Ik heb juist gezegd dat ik nu (thuiswonend) 200,- minder krijg aan stufi dan wanneer ik uitwonend zou zijn.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: samenwonen, hoe te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:25

Fout gelezen dan. :)

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:26

Sammie schreef:
Voor de wet wonen ze anders helemaal niet samen, dus er is op 'toeslagen' gebied echt geen nood aan de man. Gewoon de situatie voorzetten zoals ie nu is.

Geef je geen lasten, maar ook geen lusten :) (werkt puur op basis van vertrouwen)


Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn. Ik weet niet wat voor huurcontract haar vriend heeft, en ook niet of hij toeslag krijgt. En zeker i.v.m met toeslag moet je kijken of dat verandert als je met twee bent. Anders moet je terug betalen waarschijnlijk.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: samenwonen, hoe te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:32

Als ik me bij mijn vriend inschrijf gaat de huur ruim 200 euro omhoog, hij krijgt namelijk 1 persoonskorting. Kijk hier dus ook goed naar.

_bloempje_
Berichten: 1530
Geregistreerd: 03-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:32

Jouw vriend woont al 4 jaar in het huis en het huurcontract staat dus op zijn naam. Dat betekend dat hij het contract getekend heeft en dus aansprakelijk is voor de huur.

Jij hoeft je waarschijnlijk ook enkel in te schrijven bij de gemeente en niet bij de woningbouw te melden dat je inwonend bent.
Wanneer het onverwachts over gaat ( hier ga je niet vanuit ;) ) heb ji ook geen recht op het huis. Bij de woningbouw hier werkt dat in ieder geval zo!

Verder ben je pas na 2 jaar samen op een adres ingeschreven te hebben gestaan, toeslagpartners. Het op dit momentkan enkel gevolgen hebben voor een eventuele huurtoeslag.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amandavd, Artimes, boemel, Celebi, Celiien, Chita, Exorcizamus, friendly, hel1, Julimy, Kaetibangsi, marleen_usar, NikkiB1991, xCherissa, YvonneV en 59 bezoekers