Opleiding paardenhouderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
givette

Berichten: 171
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Brabant

Opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 19:40

Heey iedereen!

Ik doe dit jaar eindexamen en wil graag van mij hobby (paarden dus) mijn beroep maken
ik volg de opleiding handel en verkoop kader, en kan mijn vervolg opleiding volgen op nivaue 2.

Ik woon in brabant en ben niet van plan om op kamers te gaan, dus wil niet ergens op een school in friesland of amsterdam *D

Zelf heb ik een hele leuke fjord van 12,
ik had laatst ergens een opleiding gezien en dan was je verplicht je eigen paard mee te nemen maar ik zag mezelf al helemaal staan met een fjord van 1,45 tussen al die kwpn paarden van 1,60 dus vroeg ik me ook af of iemand in zo een situatie ook wel eens terecht is gekomen of dat nu heeft.

Ik ben erg benieuwd naar welke scholen jullie gaan en hoe je de opleiding ervaart.

Ook wil ik graag weten of je een BBL of BOL opleiding volgt en hoe je deze ervaart.

Ik hoor het graag van jullie *\o/*


Givette

Never give up on things that make you smile :o


BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:43

Ik ga volgend jaar ook eindexame doen en dan zou ik ook graag naar een 'Paardenschool' gaan,
een school gericht op paarden beroepen, waar je dus naar mij weten ook een eigen paard voor moet hebben,
In Deurne volgens mij, en apeldoorn :? (weet niet zeker)
Maar volgens mij moet je dan naar helicom? i don't know :o

Bobby #verkocht missyou <'3 ❤ There's a story behind every person. There's a reason why they're the way they are. Think about that before you judge someone.
:¨·.·¨:♡♡
`·. Toeval❤Brownie https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34.0-12/10168510_526406814138586_901301408_n.jpg?oh=4600f8e1ca0236923e0f0757a1eaf460&oe=5348AD0D&__gda__=1397278587_268afd440784410c7c465ec8c91ef8b8
If i only live once, i wanne die with you

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:43

Nou, ik heb niveau 2 BBL paardenhouderij gedaan(was eigenlijk een niveau 4 leerling, maar was spuugzat van school). Alleen vond het alsnog een 'flut' opleiding, het enige handige eraan was dat ik via school m'n ORUN kon halen, maar officieel kan dat geloof ik ook niet als je niveau 2 paardenhouderij doet.

Nee, maar de opleiding zelf vond ik waardeloos en de leraren erbij, moest hun soms uitleggen hoe het zat.. Verder komen er wel veel onderwerpen aan bod, maar omdat ik me er altijd in verdiep wist ik meer dan de gemiddelde leerling.

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:46

Hier nog iemand die paardenhouderij gedaan heeft (MBO 4 jr.) en ik zou het niemand aanraden, op die leeftijd lijkt het ideaal en leuk maar je hebt er echt helemaal niks aan....
Laatst bijgewerkt door smiley op 20-11-13 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:46

Ik volg ook een opleiding paardenhouderij in België en heb ook mijn fjord mee naar 'school' :j in het begin werd ik wel 'uitgelachen' dat ik een fjord had, tussen al die 'sportpaarden' maar mijn fjord loopt zo goed als hetzelfde niveau als die paarden :j


givette

Berichten: 171
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 19:46

Brigitte_D schreef:
Nou, ik heb niveau 2 BBL paardenhouderij gedaan(was eigenlijk een niveau 4 leerling, maar was spuugzat van school). Alleen vond het alsnog een 'flut' opleiding, het enige handige eraan was dat ik via school m'n ORUN kon halen, maar officieel kan dat geloof ik ook niet als je niveau 2 paardenhouderij doet.

Nee, maar de opleiding zelf vond ik waardeloos en de leraren erbij, moest hun soms uitleggen hoe het zat.. Verder komen er wel veel onderwerpen aan bod, maar omdat ik me er altijd in verdiep wist ik meer dan de gemiddelde leerling.


Kwam het dan niet doordat je een niveau 4 leerling was dan word alles een stuk makkelijker :)

Never give up on things that make you smile :o

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:47

BobbieLover schreef:
Ik ga volgend jaar ook eindexame doen en dan zou ik ook graag naar een 'Paardenschool' gaan,
een school gericht op paarden beroepen, waar je dus naar mij weten ook een eigen paard voor moet hebben,
In Deurne volgens mij, en apeldoorn :? (weet niet zeker)
Maar volgens mij moet je dan naar helicom? i don't know :o

deurne gaat als het goed is, geen mensen meer aannemen, stond een tijdje terug nog op de voorpagina.


[VN] Hippisch Centrum Deurne houdt op te bestaan

misschien dat je bij AOC kunt kijken, die hebben ook als het goed is, paardenopleidingen. :)

givette

Berichten: 171
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 19:48

LOLLYYwood schreef:
Ik volg ook een opleiding paardenhouderij in België en heb ook mijn fjord mee naar 'school' :j in het begin werd ik wel 'uitgelachen' dat ik een fjord had, tussen al die 'sportpaarden' maar mijn fjord loopt zo goed als hetzelfde niveau als die paarden :j


Super gaaf! Ja mijn fjord kent ook een aardig staaltje van werk maar ze moet er dan maar net zin in hebben hihih.
Welke school is dat en vind je het leuk?
Zit je ook op kamers of woon je daar gewoon

Never give up on things that make you smile :o

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:49

Zoals de situatie nu is kun je eigenlijk alleen nog een fatsoenlijke opleiding volgen als je aangenomen word op het duitse Warendorf. De nederlandse opleidingen bieden op dit moment te weinig, Dan kun je beter een gewone opleiding volgen en in je vrije tijd en vakanties op een goede stal werken en zo proberen om het wereldje in te komen, met die andere opleiding als back-up.

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:51

givette schreef:
LOLLYYwood schreef:
Ik volg ook een opleiding paardenhouderij in België en heb ook mijn fjord mee naar 'school' :j in het begin werd ik wel 'uitgelachen' dat ik een fjord had, tussen al die 'sportpaarden' maar mijn fjord loopt zo goed als hetzelfde niveau als die paarden :j


Super gaaf! Ja mijn fjord kent ook een aardig staaltje van werk maar ze moet er dan maar net zin in hebben hihih.
Welke school is dat en vind je het leuk?
Zit je ook op kamers of woon je daar gewoon


School is maar 1 dag in de week. Opleiding duurt 3 jaar, de rest vd week (4 dagen) ga je werken/stage lopen op een bedrijf (manege, pensionstal, .... ) waar je ook de taken aanleert, wat je op school aangeleerd krijgt) voor een kleine vergoeding

School is gewoon Syntra, een deeltijdse opleiding :j

YelaBrenda11
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:52

ik heb zelf na mijn eindexamen ook voor paardenhouderij gekozen,en ik kan zo via de computer niet zien wat voor iemand jij bent en hoe je in elkaar steekt. Wel kan ik je mijn ervaring vertellen;

ik had 2 dagen school en drie dagen stage,tijdens de schooldagen werkte ik met heel veel plezier aan de opdrachten alleen de stages waren soms lastig. Je komt vaak op bedrijven waar de mensen het verschil tussen werknemer en stagiaire niet kennen,zo kan het voorkomen dat je de hele dag aan het vegen bent en waar je dus niets van leert. Ook werd er vaak van mij geacht hardhandig met paarden om te gaan,dit was vooral op de 2 hengstenhouderijen waar ik stage liep,tijd om het paard als individu te behandelen was er niet.

en daarnaast..op een paardenhouderij ben je veelal niet de enige stagiaire..je zult moeten opboksen tegen andere meisjes die misschien meer mogen dan jij,meer gewaardeerd worden en/of gewoon een grotere mond hebben.

Nogmaals; ik weet niet hoe jij bent,maar ik hoop dat je,nadat je dit gelezen hebt,je nog eens heel goed na gaat denken!

succes!

Niet tot weinig actief op bokt,de readings hebben een tijdelijke stop.
voor andere dingen,mail naar : horseandspirit@live.nl

groetjes,
Femke

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:52

givette schreef:
Brigitte_D schreef:
Nou, ik heb niveau 2 BBL paardenhouderij gedaan(was eigenlijk een niveau 4 leerling, maar was spuugzat van school). Alleen vond het alsnog een 'flut' opleiding, het enige handige eraan was dat ik via school m'n ORUN kon halen, maar officieel kan dat geloof ik ook niet als je niveau 2 paardenhouderij doet.

Nee, maar de opleiding zelf vond ik waardeloos en de leraren erbij, moest hun soms uitleggen hoe het zat.. Verder komen er wel veel onderwerpen aan bod, maar omdat ik me er altijd in verdiep wist ik meer dan de gemiddelde leerling.


Kwam het dan niet doordat je een niveau 4 leerling was dan word alles een stuk makkelijker :)


Die kans is aanwezig ja

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

givette

Berichten: 171
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 20:04

YelaBrenda11 schreef:
ik heb zelf na mijn eindexamen ook voor paardenhouderij gekozen,en ik kan zo via de computer niet zien wat voor iemand jij bent en hoe je in elkaar steekt. Wel kan ik je mijn ervaring vertellen;

ik had 2 dagen school en drie dagen stage,tijdens de schooldagen werkte ik met heel veel plezier aan de opdrachten alleen de stages waren soms lastig. Je komt vaak op bedrijven waar de mensen het verschil tussen werknemer en stagiaire niet kennen,zo kan het voorkomen dat je de hele dag aan het vegen bent en waar je dus niets van leert. Ook werd er vaak van mij geacht hardhandig met paarden om te gaan,dit was vooral op de 2 hengstenhouderijen waar ik stage liep,tijd om het paard als individu te behandelen was er niet.

en daarnaast..op een paardenhouderij ben je veelal niet de enige stagiaire..je zult moeten opboksen tegen andere meisjes die misschien meer mogen dan jij,meer gewaardeerd worden en/of gewoon een grotere mond hebben.

Nogmaals; ik weet niet hoe jij bent,maar ik hoop dat je,nadat je dit gelezen hebt,je nog eens heel goed na gaat denken!

succes!



Ja over zulke dingen heb ik ook vlink nagedacht, je moet maar net op een goed stage adres uitkomen..

Op welke school zat je?

Never give up on things that make you smile :o

YelaBrenda11
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-12-09

Re: Opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:07

ik zit op het AOC in buitenpost (friesland). Nadat ik gestopt was met paardenhouderij ben ik verder gegaan met de opleiding veehouderij (:

Niet tot weinig actief op bokt,de readings hebben een tijdelijke stop.
voor andere dingen,mail naar : horseandspirit@live.nl

groetjes,
Femke

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:10

Ik ga volgend jaar naar Nijmegen, ook paardenhouderij :)

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:14

in Breda zit ook paardenhouderij

YOURLOVER

Berichten: 340
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Eijsden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:14

Ik wilde vroeger heel graag een paardenopleiding doen. Toen ik dat overal gemeld
had, kwamen van alle kanten de uitspraak: 'Je hebt er niks aan, meisje!'
Met erachter aan dat je al veel geld moest hebben of thuis al een bedrijf moet hebben, wil je het ver
schoppen in deze sector. Ik had van beide de mogelijkheid niet, dus ben ik de opleiding Veehouderij
gaan doen.

Nu zal ik wel zo'n zeikerd zijn die zegt dat je het niet moet doen, maar je moet je niet laten tegenhouden.
Ik wil je er alleen voor waarschuwen dat de kans op werk later minimaal is, tenzij je naar het buitenland wilt. :)

vier elke kleine vooruitgang

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Re: Opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:16

(Helaas) helemaal eens met Yourlover
Beter rondkijken naar een opleiding waar je later echt wat aan hebt in plaats van hetgeen wat nu leuk lijkt....

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:28

Ik heb HBO Paardenhouderij gedaan. Is weer een heel ander soort opleiding inhoudelijk en qua niveau natuurlijk, maar toch.
Doe het niet.
Ga iets doen waar je normaal werk in kunt vinden (zodat je een eigen paard kunt betalen als je dat wilt- want dat kun je met het standaard hongerloontje dat je in de paarden verdient niet!). Ik heb tijdens mijn studie en een paar jaar daarop volgend in de paarden gewerkt (training/handel/sport) en heb op zich leuke banen gehad en had niets te klagen. Maar er zijn er weinig die dat werk hun leven lang kunnen doen qua lijf. Dagelijks 20 boxen uitmesten, gesleep met hooibalen, van paarden vallen, aan een longeerlijntje door de bak gesleept worden door een onopgevoed paard, allemaal niet goed voor je lijf. Ik ken eigenlijk geen 'paardenvrouwen' uit mijn omgeving die geen problemen met hun rug oid hebben. En 50-60 uur werken per week voor een minimumloontje en belabberde arbeidsvoorwaarden gaat je uiteindelijk tegenstaan.
Je kunt het wel leuk doen in de paarden, maar dan moet je een papa met geld hebben, of ontzettend veel talent. Een 'gewone harde werker' blijft het moeilijk houden.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:00

Ja ik ben het ook met de bovenstaanders eens ik heb ook de opleiding gedaan maar het was een zooitje ongeregeld en met je diploma op zak is er nog geen werk te vinden (ik heb geluk gehad ben op een stage bedrijf parttime "aangenomen") maar werk vinden in de paarden word/is een hele uitdaging :j

Broken crayons still color

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:05

Ik heb 1 jaar paardenhouderij gedaan, het is echt heel zwaar werk, en ik had er niet echt zin in om tot m'n 60e dat zware werk te gaan doen, veder was het heel leuk en gezellig hoor maar hartstikke zwaar.
En volgens mijn oude stagebegeleider moet je of echt talend, tijd en het geld hebben om via je stage uit te komen voor wedstrijden. of al op jonge leeftijd al meerdere keren Z zijn geweest.
Dan liever dierenverzorging, is ook hardstikke leuk en toch echt minder zwaar voor m'n lijf.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:06

Werk vinden in de paardensector is heel moeilijk, ben je je daarvan bewust?
Niet om je keuze af te kraken, maar je moet er rekening mee houden dat je veel geld uitgeeft aan een studie, en vervolgens geen werk kunt vinden. Je kunt misschien beter iets anders kiezen, waar meer vraag naar is/waar je interesses ook liggen..

A mind is like a parachute, it only works when it is open

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:08

smiley schreef:
Hier nog iemand die paardenhouderij gedaan heeft (MBO 4 jr.) en ik zou het niemand aanraden, op die leeftijd lijkt het ideaal en leuk maar je hebt er echt helemaal niks aan....


Ook gedaan en helemaal eens, de niet-paarden vakken zijn ook belachelijk laag van niveau, NIET DOEN!

givette

Berichten: 171
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Brabant

Re: Opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 21:45

Nu vraag ik me af wat jullie dan allemaal hebben gedaan, ik heb niet veel andere keus ik heb niet zo een hoog niveau en ik zie me zelf niet de hele dag op kantoor zitter of in een klas lokaal..

Never give up on things that make you smile :o

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:55

Daarna een HBO gedaan om aan het werk te raken, de paarden nog steeds als hobby ernaast.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 34 bezoekers