graanvrije brok.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

graanvrije brok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 14:24

Hallo,

Ik heb advies en/of ervaringen nodig.

Eerst even wat vooraf vertellen,

Het gaat hier om een kleine kruising hond, reu, 2 en half jaar, 7 kilo.
Hond kreeg jarco brok te eten, gecombineerd met wat vlees van animonda.
Hond heeft van pup af aan maagproblemen gehad, heel snel misselijk, veel spugen.
Verder had hij altijd ontzettend harde poep, te extreem, kreeg het er amper uit, ondanks voldoende drinken.

Uiteindelijk in september de overstap gemaakt naar graanvrije brok, omdat ik zo'n beetje 3x daags moest voeren om te zorgen dat ie niet ging spugen, en hij gewoon zijn ontlasting zo moeilijk kwijt kon.

Nu staat hij dus sinds september op applaws graanvrije brok, gecombineerd met animonda vlees.
Ik moet zeggen, ik hoef hem nu geen 3x daags te voeren, zijn maag is vele malen rustiger nu, ook niet meer misselijk.
Wat dat betreft dus een hele grote verandering, vooral al voor hem, want ik had zo met hem te doen.

Maar nu, zijn ontlasting.
Ok, het is gelukkig niet meer knoepershard als eerst, maar vind het nu eerder te zacht voor zijn doen.
En ook meer dan eerst.

Voorgaand kreeg ie 's morgens beetje animonda vlees, 's middags/ 's avonds brok.
Hierbij poepte hij 's morgens en 's avonds dezelfde hoeveelheden, naar mijn idee niet veel voor zijn grootte, maar extreem hard.

Nu krijgt hij 's morgens animonda vlees, 's middags / 's avonds brok.
Nu poept hij 's morgens tot 2x toe, eerst een wat stevigere hoop (beetje slap vind ikzelf), en dan aan het einde van de wandeling nog ietsje, wat erg dun is, en 's middags echt maar een klein vingerkootje.
Ook het idee dat dit meer ruikt als eerst.

(Lekkere informatie allemaal, maar anders is het niet duidelijk).

Ligt dit nu aan de vertering dat ie nu de ene keer zoveel poept?
En waarom is zijn poep wat dunnig, t.o.z. van de granenbrok.

Overigens krijgt hij 1x in de week pens, en met regelmaat nog andere versdingen i.p.v. brok.
Tussendoortjes zijn eigenlijk te verwaarlozen hier.
Heb hem een tijdje geheel op vers gehad, maar dit wou ie niet meer eten ineens.

Hij is niet meer misselijk en spuugt niet meer, groot voordeel, hij voelt zich veel lekkerder in zijn vel, is vrolijk, bruist van de goede energie, goed op gewicht, dus wat betreft een hele positieve verandering.

Alleen zijn poep, dat blijft mij een raadsel.

Iemand ervaringen hierin?

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Re: graanvrije brok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:35

Wat geef je hem allemaal voor dingen erbij? Pens laxeert bijvoorbeeld. Het natvoer is vlees (spiervlees en orgaanvlees beide laxerend), jus en zout. Ik zou de anamonda er dus gewoon uit laten.
En als je iets van vers wilt voeren, dit vervangen voor een brok maaltijd. Dan bijvoorbeeld dus een beetje pens + kippennek oid.

Applaws is een prima brok, al ben ik zelf niet echt weg van de samenstelling. Als deze tips dus niet helpen zou je kunnen overwegen over te stappen van brok. (Naar bijv. Orijen, stukken duurder, maar om te kijken of je dan verschil ziet)

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: graanvrije brok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 20:30

Pens krijgt ie maar 1x in de week, dan is zijn ontlasting perfect daarna.

Animonda is geen natvoer zoals uit de supermarkt, enkel vlees en wat bouillon, geen jus en zout dus.

En van 1 van de andere graanvrije brok heb ik gehoord dat veel honden er van aan de dunne poep gingen (weet even niet meer welke), en gezien hij al maagproblemen heeft.

Compleet op vers wil ie echt niet, heb het al eens geprobeerd.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:14

_CS_ schreef:
Pens krijgt ie maar 1x in de week, dan is zijn ontlasting perfect daarna.

Dan zou je toch zeggen dat hij extra ondersteuning nodig heeft. Pens is zeg maar je natuurlijke probiotica. Als hij het op pens goed doet, zou je dat dagelijks bij kunnen voeren of op zoek naar een goede probiotica.

_CS_ schreef:
Animonda is geen natvoer zoals uit de supermarkt, enkel vlees en wat bouillon, geen jus en zout dus.


Welke voer je dan? Ik zie verschillende soorten. Zo heeft het blikvoer dus de beschrijving die ik eerst gaf. Maar je hebt ook de bakjes waar in sommigen noedels of rijst zit. En weer anderen waar ook groenten bij zitten en zout.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: graanvrije brok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 23:29

Ik voer de vlees versie adult, dus niet diegene met groentes en die andere toegevoegde dingen, alleen vlees.

1 dag pens vind ie heerlijk, maar na 2 dagen achtereen eet ie het niet meer. |o

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Re: graanvrije brok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:37

Als je naar de site van Lotgering gaat kan je veel informatie vinden.
Ik geef dit vlees ook aan mijn hond afgewisseld met carnibest. Beide hebben vele varianten waarbij ook in de "worst" zelf verschillende diersoorten zitten, met of zonder pens, met of zonder vis, zoveel % spier, zoveel % bot etc etc etc.......
Op barf.nl kan je ook veel info vinden en vragen stellen op het forum.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: graanvrije brok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 01:07

Heel goed dat je graanvrij wilt voeren, ik rijm de (te) harde ontlasting op granenbrok en slappe ontlasting op graanvrij ook niet met elkaar, maar het kán natuurlijk gewoon zijn dat je hondje het niet zo best doet op Applaws, en dat zou je kunnen uitvinden door een ándere graanvrije brok te proberen. Pens werkt inderdaad laxerend (alle orgaanvlees trouwens) maar dat zou je niet de hele week moeten merken lijkt me.

Verder is natvoer naar mijn idee wel typisch voer waar honden een beetje viezig van gaan poepen haha :P Als je iets anders wilt voeren dan brok kun je imo beter vers vlees voeren, rauw dus, ipv bereid vlees. Ik denk dat je de blikken voert? Dat is sowieso enkelvoudig voer.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: graanvrije brok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 08:49

'S morgens krijgt hij het vlees, meer als erbij, dus geen hoofdvoer.
Zijn hoofdvoer, de brokken, krijgt hij 's avonds.
Wat hij van het vlees krijgt is niet zoveel.

Zijn er van die andere merken proefzakken te verkrijgen?
Kijken of zijn ontlasting daar beter van wordt.

Compleet over op rauw doet ie niet, heb het al geprobeerd, vandaar de graanvrije brok.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: graanvrije brok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:43

Mijn ervaring met brokken die heel hoog in vleespercentage zitten, ik heb er nog nooit een hond of kat goed op gekregen, altijd wat dunnige vlaaiige poep. Nu sinds meer dan een jaar dog lovers gold (zit rond de 50% ipv 70-80%) en sindsdien nooit meer problemen. Niet bij kat en niet bij de honden. Dus mss eens een brok proberen die graanvrij is maar iets lager zit in vleespercentage.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 21:22

Ik ga eens dog lovers gold googlen.
Dankje voor je ervaring.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: graanvrije brok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:45

Dog lovers gold kennen we, onze oude man heeft dat lang gehad. De laatste jaren zat hij op lupo brok. Is graanvrij maar met aardappel naast het vlees. Is dus iets minder eiwitrijk en iets lichter verteerbaar. Daarvan zijn 2 versies de lupo sensitive 24/10 en 20/8 eerste is eiwit gehalte tweede het vetgehalte. Hij kreeg er nature diet kip/rijst bij en de laatste paar weken ook vers kipvlees en de animonda kip variant de laatste vanwege de sterke geur.

Onze oude man was ook een erg slechte en kieskeurige eter maar met de laatste combinatie van voer is hij goed blijven eten.

Onze witte herder krijgt ook redelijk dunnere ontlasting als bij hem het vetgehalte te hoog voor hem is. Zij staan op acana wild prairie (iets lager in vet) in combinatie met bozita rendier voor de witte herder en lukulus gans/kalkoen met gerst voor de kleine. Bewust voor haar met gerst omdat deze rundvlees vrij is.