Financiele crisis... inslapen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie219
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-11-13

Financiele crisis... inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 18:37

Hallo allemaal,

Ik zit met een enorm groot probleem/dilemma.

Ik heb een paard van 26 jaar. Ze heeft nog een sterk hart, alleen geen sterke spieren meer. Ze wordt in de wintermaanden altijd graatmager en de vraag is ook dit jaar weer of ze het zal gaan overleven (uiteraard voer ik haar bij, dekens etc etc). Als ze gaat liggen om te rollen (als je al over rollen kan spreken), dan komt ze zonder hulp niet meer omhoog. Haar spieren worden te zwak. Die kou gaat haar daarbij zeker niet helpen.

Buiten haar conditie, gaat het bij mij financieel absoluut niet meer goed. Ook de crisis heeft mij hard getroffen. Ik ben alleenstaand met twee kinderen. Je snapt dat mijn kinderen absoluut voor gaan. Hoeveel ik ook van haar hou... ik heb haar ook al weer 16 jaar..

Maar wat moet ik toch doen? Ik kan het echt niet meer opbrengen die maandelijkse kosten. Laat staan eventueel DA kosten.
Haar verkopen is absoluut geen optie. Want waar komt ze terecht? Ik heb helaas niet zoveel vertrouwen in de medemens wat dat betreft.
Als weidemaatje is ook geen optie. Want ook dan heb je maandelijkse kosten. En die kan ik niet meer opbrengen. Als je al een weidemaatje kan vinden.

Ik ben echt bang dat mij het ergste staat te wachten... en dat is dat ik haar weg moet brengen. Inslapen...

Hebben jullie misschien nog optie? Ideeen? Of is misschien inslapen (gezien ook haar conditie en leeftijd) het beste wat ik kan doen...

Oh wat is dit vreselijk zeg!! Nooit gedacht dat ik ooit voor zo'n keuze kom te staan...

liefs

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:42

Inslapen zou mijn keus zijn! Je hebt haar nog een goede zomer kunnen geven, laat haar niet verder terugzakken in ellende.
(En jezelf ook niet gezien je de kosten niet meer kunt dragen.)

Anoniem

Re: Financiele crisis... inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:45

Misschien weg geven aan een zorgboerderij?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:48

Nog afgezien van de financiële situatie: Een paard dat niet meer zelfstandig omhoog kan komen is voor mij einde verhaal. Een paard is een vluchtdier en in deze gevallen zal er altijd stress zijn. Daarnaast is de kans op onderkoeling natuurlijk ook aanwezig als je het te lang niet in de gaten hebt. Ik zou haar ook laten gaan en dat heeft voor mij niets met financiën te maken.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:48

Laten gaan... 26 is oud... niet meer zelfstandig overeind komen is heel vervelend ... en dat wordt deze winter alleen maar erger. Paard heeft geen besef van morgen.
Verhuizen naar andere plek lijkt me dat je daar een oud paard in slechte conditie ook geen plezier mee doet alleen maar stress.

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:48

kleiduiker schreef:
Misschien weg geven aan een zorgboerderij?

En die opzadelen met de zorg én de enorme kosten?

Nee, TS, je bent heel eerlijk naar zowel jezelf als je paard als je deze op kort termijn laat inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:49

Afgaande op wat je beschrijft zou ik haar gezien haar conditie laten inslapen.

Weggeven aan zorgboerderij, zouden die dat nog willen?

Patsab

Berichten: 892
Geregistreerd: 02-03-07
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:49

Denk dat inslapen je beste optie is, hoe veel verdriet het ook gaat geven, zijn genoeg paarden die verkocht worden en ellende krijgen, het eerlijkst naar het paard toe zeker gezien de conditie!

Sterkte ermee hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:50

Als een paard wat gaat liggen niet meer zelf op kan staan, vind ik het persoonlijk tijd om er een einde aan te maken.
(uitgezonderd acute situaties natuurlijk, maar als niet kunnen opstaan de standaard is)

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:51

ik zou inderdaad een datum plannen, en er nog een fijne tijd van maken, lekker slobbertje appeltjes en het goed afsluiten voor jezelf.
dan hoef je je nooit schuldig te voelen dat je paard er misschien volgend jaar erg slecht aan toe is omdat je hem heb weg gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:52

Ik ben ook voor inslapen hoor maar als ze nog geen afstand kan doen zou een zorgboerderij een optie kunnen zijn. Die vragen vaak zelf om een paard. Bovendien staat er nergens dat het paard medicijnen of iets nodig heeft waardoor de kosten voor de zorgboerderij hoog oplopen.

sajavado
Berichten: 872
Geregistreerd: 21-10-11
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:53

wat er voor mij ook al is gezegt..

het is heel zwaar om deze beslissing te moeten nemen, maar blijf eerlijk naar jezelf en naar je paardje. bewijs haar nog een laatste dienst, door haar van dr moeilijkheden te verlossen en dr niet nog een winter door te laten gaan..

sterkte met de beslissing!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:54

Inslapen is naar mijn idee ook de beste optie hoor. En dan hoef je je helemaal niet schuldig te voelen is het beste wat je kan doen.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:55

Als je paardje niet meer zelfstandig overeind kan komen na het rollen, dan lijkt het mij ook het eerlijkst naar het paard toe als je haar in laat slapen.
Je hebt kans dat het de komende maanden alleen maar erger wordt met al die kou die er nog aan komt. Je hebt haar nu nog een mooie zomer kunnen geven en het zou voor mij niet nodig zijn om ze dan nog verder af te zien takelen.
Ik zou net als iemand anders voor mij heeft geschreven een afspraak maken en tot die tijd nog even extra genieten met je paardje en haar lekker verwennen met lekkers en dan met een tevreden gevoel afscheid kunnen nemen.

Weggeven zou ik in zo;n conditie niet meer doen.

LisannePruts

Berichten: 1383
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:55

Inslapen. Het is op het begin natuurlijk heel vervelend maar 26 jaar is een mooie leeftijd en om haar zo te laten lijden is denk ik ook niet wat je wilt. en misschien gaat ze de winter niet overleven en dan heb je niet een (goed) afscheid kunnen nemen
Heel veel succes met de keuze!! :(:)

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:58

Als het paard niet meer zelfstandig kan opstaan zou voor mij de keus snel gemaakt zijn. Een paard dat niet zelf meer kan opstaan heeft toch geen toekomst meer? Elke keer maar weer wachten tot z'n baasje hem overeind helpt, in de hoop dat z'n baasje gauw komt zodat ie niet onderkoeld raakt..
Nee ik zou hem laten inslapen. Daar heeft het financieel niks mee te maken.
Bovendien heeft ie een fijn leven gehad toch? 26 is al een heel mooie leeftijd! Ik zou het niet paard waardig vinden om hem te laten leven, puur omdat het een vluchtdier is en niet meer kan vluchten als dat nodig zou zijn..

Sterkte! :(:)

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:58

kleiduiker schreef:
Misschien weg geven aan een zorgboerderij?

Mijn boerderij zou hem, hoe lief ook, niet nemen door de hoge risico op (hoge) da kosten.
Rusthuis heeft een wachtlijst, daar kom je voor de winter niet tussen.
Ik denk TS, dat je al een keuze gemaakt heb. Niet de makkelijkste maar wel het eerlijkste.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:59

fjordnina schreef:
Nog afgezien van de financiële situatie: Een paard dat niet meer zelfstandig omhoog kan komen is voor mij einde verhaal. Een paard is een vluchtdier en in deze gevallen zal er altijd stress zijn. Daarnaast is de kans op onderkoeling natuurlijk ook aanwezig als je het te lang niet in de gaten hebt. Ik zou haar ook laten gaan en dat heeft voor mij niets met financiën te maken.



Mee eens. Als mijn paard niet meer zelfstandig kan opstaan is het ook voor mij klaar.

Puur voor het dier zelf, dan is het te zwak en is het voor mij niet meer paardwaardig.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:01

Als de verminderde conditie en het niet kunnen opstaan niet het gevolg is van te weinig goede voeding in de laatste periode dan is het denk ik beter om haar in te laten slapen want dan is er geen hoop meer op beter .
Kan er met voeding veel gedaan worden dus ruwvoer vervangen door een goed oude dag dieet dan kun je kijken of iemand dat nog wil gaan doen en naar een goede plek zoeken als ditzelfde voor jou zelf niet haalbaar is financieel .
Sowieso wil ik je sterkte wensen ! Met je beslising en daarna.

Luckyy80

Berichten: 1013
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Financiele crisis... inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:02

Wat een vreselijke keuze. Ik zou gaan voor inslapen, je hebt haar een goed einde gegeven. Maak de laatste weken zo aangenaam mogelijk zodat je je niet schuldig gaat voelen.. Super veel sterkte!

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:05

Inslapen lijkt mij de meest humane oplossing als ik dit zo lees. Geef haar een prachtige mooie tijd en laat haar dan gaan, zij zal er ook vrede mee hebben denk ik.

Sterkte aan jou en de kids.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:05

Ragdollcat schreef:
fjordnina schreef:
Nog afgezien van de financiële situatie: Een paard dat niet meer zelfstandig omhoog kan komen is voor mij einde verhaal. Een paard is een vluchtdier en in deze gevallen zal er altijd stress zijn. Daarnaast is de kans op onderkoeling natuurlijk ook aanwezig als je het te lang niet in de gaten hebt. Ik zou haar ook laten gaan en dat heeft voor mij niets met financiën te maken.



Mee eens. Als mijn paard niet meer zelfstandig kan opstaan is het ook voor mij klaar.

Puur voor het dier zelf, dan is het te zwak en is het voor mij niet meer paardwaardig.


Ook ik sluit me hierbij aan. Ik kan het me gelukkig veroorloven mijn oudere paard zo
lang mogelijk te houden, ook als hij straks (hopelijk pas over een aantal jaar) met pensioen gaat. Maar als hij niet meer zelfstandig op kan staan, dan is het einde verhaal. Voor mij is dat een heel duidelijk teken dat het tijd is om afscheid te nemen.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:07

Deze zomer kon mijn oudje van 30 opeens niet meer overeind. Ze was omgevallen en deed nog wel af en toe een poging maar daar hield het bij op. De dierenarts is gekomen om haar te laten inslapen. Ze was ook graatmager en niet meer dik te krijgen.
Ik denk dat de tijd van jouw paard ook is gekomen. Natuurlijk is het dubbel omdat je het idee hebt dat de de beslissing vervroegd moet nemen i.v.m. je financiële situatie maar ik denk dat het, al zou je al het geld van de wereld hebben, het beste is wat je voor je paard kan doen. Waarom nog een winter aanmodderen. Daar doe je het paard mijns inziens geen plezier mee.

Snap dat je schuldig voelt maar dat is echt nergens voor nodig. Jouw paard is gewoon op. Sterkte!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:07

ik denk dat je enkel eerlijk bent naar je paard als je hem in laat slapen , zeker als ik hoor hoe je haar staat in de winter beschrijft. Daar doe je haar enkel een plezier mee, is mijn gedachtengang. bespaar haar het leed van niet meer op kunnen staan en het steen koud hebben en wat nog meer voor narigheid. Ik snap dat je haar bij je wilt houden maar er is echt een punt dat je de knoop moet doorhakken. En verkopen is imo geen optie. wie wil er nou zo'n oudje dat duidelijk aan zn eind is. Die kun je geen waardig leven meer geven 's winters. daar moet je blij voor zijn dat ze nog een mooie zomer gehad heeft en dat ze nu mag gaan.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Financiele crisis... inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:12

Ik heb ooit een 34 jarig paardje gekend en die kon ook niet zelfstandig opstaan, die deed er uren over om op te kunnen staan, toch hield de eigenaresse het dier in leven en zo is het jaren gegaan.

die heeft er wonden aan hoofd en doorligwond aan de dunne heup van het ineens omvallen en niet meer snel kunnen opstaan.

Pffff nee ik had deze paardje allang in laten slapen.

Ook heeft het toen het in de weiland omviel en niet meer kon opstaan uren in de regen gelegen, lekker dan. Pas na uren kon het opstaan met hulp.

Dus ik weet hoe het is en ik vind het niet eerlijk naar het dier toe.