afspenen, hoe zal ik dat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

afspenen, hoe zal ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 23:54

ik heb twee merrietjes NMPRS en AMHA, beide met veulen nog aan de voet, op het moment lopen al mijn paardjes( 2 merrietjes, 1 hengstje , 1 ruintje en twee hengstveulens) samen op de wei, dit is een grote wei , halve hectare, genoeg gras, ruime paddock en grote inloopstal waar ze overdag in en uit kunnen lopen, ik zit nu te twijfelen of ik de veulens apart zal zetten, mijn kleine AMHA merrietje heeft er nogal van te lijden, maar dan zal ik de veulens op een ander weitje moeten zetten, wel genoeg gras , maar alleen een open schuilstalletje, is dat genoeg voor de winter? en wie zal ik erbij gaan zetten, ons lieve ruintje die onderin rang staat, of onze ( brave) hengst, of allebei? maar dan heb ik dus maar 2 op de grote wei en vier op de kleine wei :? wat zouden jullie doen???

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Re: afspenen, hoe zal ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:00

ik zou ze apart zettebn met de ruin. maar niet met hengstje. kans is er wel dat ie gaat dekken

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 00:07

de veulens zijn ook beide hengstjes hoor ;)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: afspenen, hoe zal ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:36

Ik zou de beide dames apart op die kleine wei zetten. Hebben de heren de ruimte op de grote wei, en de meiden rust op de kleine.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 10:43

daar heb ik ook al aan zitten denken, maar dat schuilstalletje is niet zo fijn, wel ruim genoeg , maar dak is lek enzo, dus vind het wat sneu om daar 2 drachtige dames op te zetten, maar misschien doe ik dat wel :j

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:36

hengst en veulens op aparte wei, merries en ruin op grote wei. Dan heb je in beide weides 3 staan. Alleen een kleine schuilstal moet wel voldoen hoor :)

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 20:02

pff, mogelijkheden genoeg, ik ga er even over denken, bedankt allemaal voor het meedenken :D

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 17:56

ik denk dat ik toch maar de twee merries op de kleine weide zet met schuilstal en dan de 4 hengstjes op de grote weide met inloopstal en paddock, ik heb evt nóg een kleine weide met een stalletje, dus daar kunnen de dames ook nog op ;)

dit is de kleine weide , en daarachter zit de andere kleine weide met stalletje en dáár weer achter zit de grote wei

Afbeelding

dit is een stukje van de grote wei

Afbeelding

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:18

Ik heb vrij simpel gespeend dit jaar, had 2 merries, 1veulen, ander veulen opgehaald, even apart achter 2 schriklintjes, zodat het groepje het andere veulen een paar uur kon zien en ruiken, daarna was mijn eigen veulen zo nieuwsgierig naar haar leeftijdsgenootjes, draad open, veulen erlangs, weer dicht, en toen stonden de merries en de veulens apart, is echt heel rustig gegaan, merrie kon haar veulen blijven zien, en veulen merries als nodig, dat ging echt heel fijn, moet zeggen dat het wel een heel nuchter duo was, dus gok dat dit ook niet met elke merrie en veulen kan

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 21:36

ik heb dus de merries op de voorste wei gezet, (bovenste foto) , en de hengstjes op de achterste wei, het heeft een paar dagen geduurd, met echt ( voor mij) hartverscheurend gegil van zowel de veulens als merries, bah, ik voelde mij geen goede paardenmama :o , maar toen werd het rustig en begonnen ze weer te spelen, ondertussen is het gewoon weer rustig en is alles gewend, de dames gaan volgende week naar een ander weitje iets verder van de straat, (ivm vuurwerk) daar staat een stalletje op waar ze helemaal in kunnen staan