Cees Roozemond (KFPS): "Friese paard is exportsucces"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Cees Roozemond (KFPS): "Friese paard is exportsucces"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-13 00:15

http://www.telegraaf.nl / http://www.bokt.nl


Volgens Cees Roozemond, voorzitter van de Koninklijke Vereniging "Het Friesch Paarden-Stamboek" (KFPS) is het Friese paard "het meest onderschatte exportproduct van Nederland."

Na een geslaagde reis naar Mexico-stad en Guadalajara in Mexico, is dat de conclusie die Roozemond trekt na diverse keuringen bezocht te hebben. In de Telegraaf zegt hij: "Alleen Mexico is al een markt van zeker $100 miljoen. Gemiddeld kost een merrie misschien $30.000, een tophengst $50.000. Maar in Guadalajara vertelde men me dat áls het goed danst, Mexicanen zo $100.000 tot $150.000 neertellen voor een Fries."

Mexicaanse kopers nemen tegenwoordig meer Friezen over dan alle Europese landen, Duitsland uitgezonderd, bij elkaar opgeteld. Er zijn reeds zo'n vierduizend Friezen verkocht naar Mexico, waar de paarden vooral worden gebruikt voor dans op rancheromuziek.
De zwarte viervoeters met hun stoere uitstraling passen uitstekend bij de Mexicaanse cultuur waardoor ze veelal gebruikt worden bij dansshows. Toch hoopt Ana Maria de Jager, die het ras in Mexico introduceerde, dat er meer interesse komt voor de fokkerij en dressuur omdat het dansen veel vraagt van de gewrichten van het paard.

Naast Mexico zijn Zuid-Afrika, Rusland en China landen waar de Fries het erg goed doet, maar ook de toenemende export naar Brazilië en Colombia wekt hoge verwachtingen.

In de Telegraaf zegt Roozemond: "Zo’n 90% van de verkochte friezen komt van Nederlandse fokkers. Het KFPS telt 15.000 leden waarvan de helft over de grens. Ook die buitenlandse koper is geïnteresseerd in registratie bij het KFPS in Drachten. Want de waarde van zijn paarden, en hun nakomelingen, is afhankelijk van de keuringen door onze keurmeesters. Het gaat om passie, emotie, maar ook om veel geld."

Nadat in de jaren zestig het Friese paard bijna uit leek te sterven door de mechanisatie in de landbouw, is de belangstelling voor het Friese paard de afgelopen decennia exceptioneel gegroeid, met in 2008 een hoogtepunt van wel 8200 dekkingen. De crisis van de afgelopen jaren zorgde voor een halvering van het jaarlijks aantal nieuwgeborenen. Roozemond ziet het aantal dekkingen inmiddels wel weer toenemen en verwacht dat met de belangstelling uit het buitenland de prijzen zullen stijgen. Tophengst Anton werd al verkocht voor $1,2 miljoen naar de Verenigde Staten.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 19-11-13 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"


nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Cees Roozemond (KFPS): "Friese paard is exportsucces"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 01:35

Mja.. of we dit nou een goede ontwikkeling moeten vinden?
Misschien een vooroordeel, maar het "dansen" wordt veelal niet vriendelijk aangeleerd..

<3 Sneakers <3

AnimalTouch

Berichten: 23
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: EMST

Re: Cees Roozemond (KFPS): "Friese paard is exportsucces"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:13

Sorry, meneer Roozemond maar ik vind dat geen goede ontwikkeling en vind het ook jammer dat dit zo wordt neergezet, dit is voor mij juist anti-reclame voor het KFPS!
En @nine1987... geen vooroordeel de harde waarheid.. er zijn genoeg filmpjes op youtube te vinden.

Balans & Vitaliteit voor uw dier! http://www.animaltouch.nl

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15901
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:24

Je moet er maar trots op zijn als Fries paardenstamboek

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:55

Die arme stakkers in mexico..

-O-

45u
Berichten: 2778
Geregistreerd: 24-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:01

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mebianca

Berichten: 625
Geregistreerd: 09-04-10
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:26

Japke_Z schreef:
Zo zien we maar weer waar de prioriteiten van het KFPS liggen. In ieder geval niet bij de gezondheid of het welzijn van de paarden.


Ok dat slaat nergens op.. Wat wil je dat ze doen dan? Export verbod naar Mexico omdat ze misschien deze danspraktijken worden uitgevoerd met de Friezen?? Denk je dat alle kopers in andere landen allemaal penny’s zijn? KFPS is gewoon blij dat de belangstelling voor het Friese paard exceptioneel gegroeid is en daar heeft de grote vraag vanuit het buitenland een grote bijdrage aan geleverd

Zondag 18 september 2016 Oefenmarathon Kuinderbos

rixke

Berichten: 1031
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: lelystad

Re: Cees Roozemond (KFPS): "Friese paard is exportsucces"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:58

ik weet niet of ik er zo blij mee ben dat er zoveel friezen naar mexico worden verkocht.
Het dansen wordt idd niet zo vriendelijk aangeleerd zag ik op filmpjes

willen jullie aub stemmen op mijn foto voor de bit wedstrijd?
http://www.bitmagazine.nl/inzending/paard-en-hond/

Anoniem

Re: Cees Roozemond (KFPS): "Friese paard is exportsucces"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:52

Hmm naast inteelt nu dit gedans... , nou is maar waar je paard aan verkoopt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15901
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:07

rixke schreef:
ik weet niet of ik er zo blij mee ben dat er zoveel friezen naar mexico worden verkocht.
Het dansen wordt idd niet zo vriendelijk aangeleerd zag ik op filmpjes

Ze hebben een dolk als spoor en een telefoonpaal als bit.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Cees Roozemond (KFPS): "Friese paard is exportsucces"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:03

Blijkbaar zijn ze in Mexico dus gek op dwerggroei, waterhoofden, (slok-)darmverwijdingen, aortarupturen, losse knieën, etc.,etc... 't Is maar waar je van houdt. Ieder zijn meug, zullen we maar zeggen.

ChiChi
Berichten: 293
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:00

Het is mooi dat de Fries nu over de hele wereld geliefd is.
En ik snap ook best dat het KFPS er trots op is. Echter dat nu in de verschillende media het 'dansen' in Mexico zo specifiek wordt benoemd, gaat mijn pet ook te boven.
Nu ook weer een stuk op rtvoost...
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=176256&cat=1
Hier wil je toch niet mee geassocieerd worden als paardenhouder?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 07:35

De paardenhandel ligt hier plat, dus zoeken sommigen de paardenhandel elders. Daar verdienen ze zo te lezen grof aan. Of dit nou hetgeen is hoe een Hollands ras tot stand gehouden moet worden....ik vind t triest.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:37

Tis dus een soort van piaffe... Denk dat dat in NL ook niet altijd even vriendelijk wordt aangeleerd hoor. Vind het wel opmerkelijk dat deze Fries dat vrij makkelijk doet, ook nog met een dalende achterhand. Dacht eerlijk gezegd dat het voor de meeste paarden de scherprechter binnen de Grand Prix is, "kan 'ie piaffe/passage" of niet.


Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Cees Roozemond (KFPS): "Friese paard is exportsucces"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:21

Dalende achterhand?
Ik zie toch echt een hele hoge kont.

Ja weet niet wat ik ervan moet vinden, maar ik snap wel dat we als land trots mogen zijn op onze Fries!

Antares Z1 startgerechtigd
Weston M1 + 1
Caddy M1+6 Verkocht
Picasso eindstad M1 met winst.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Cees Roozemond (KFPS): "Friese paard is exportsucces"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:39

Ik wist het niet dat ze daar gebruikt worden voor het dansen. Zie het nu voor het eerst. Wat een trieste ontwikkelingen vinden er toch plaats in de paardensport...

wellicht lees ik er overheen maar ik zie nergens staan dat ze het stamboek er trots op is..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Avalon87, BlauweSteen, fierefluiter, Freekfuchs, ogidni, Sababber, WoodyThePug en 73 bezoekers