Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LePinto07
Berichten: 195
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: provincie zeeland

Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 21:34

Hoi bokkers,
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon hier geen toppic over vinden.
Zoals de titel al aangeeft slaat het linker achterbeen van mijn paard soms op slot. Het gaat weken goed en dan ineens weer een aantal dagen slechter. Echter staat zijn been dan gestrekt naar voren i.p.v naar achteren, wat je eigenlijk bij een patella fixatie zou verwachten. Vaak valt dit op wanneer hij vast staat op de poetsplaats. Hij gaat dan om maar sleept zijn been mee opzij. Als ik hem vooruit laat stappen schiet het wel weer los. Achteruit gaat niet althans dan blijft hij op slot. En met kort draaien heeft hij dan veel moeite.
Ik vraag me af of er bokkers zijn die dit herkennen of ook al eens gezien hebben bij een paard. Wat kan ik hier het beste aan doen en hebben jullie eventueel tips om dit sterker te maken?
De DA heeft er al eens naar gekeken maar gaf geen duidelijk antwoord en zei dat als het erger wordt hij geopereerd kan worden maar dit doe ik alleen als het echt niet anders kan. En hij er meer last van krijgt, wat op dit moment nog niet het geval is.
Het gaat hier om een 6jarige ruin.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:38

De smid kan vaak wel eens uitkomst bieden.
Iets binnendoor zetten geloof ik.
Of dat afdoende helpt weet ik niet.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:39

Even gauw gelezen want ik moet zo weg, is het geen Patella Luxatie?
Mijn hond heeft dat (wordt er binnenkort aan geopereerd), dat houdt in dat de knieschijf uit de groeve waar hij normaal doorheen glijdt, schiet waardoor mijn hond ineens op 3 pootjes staat.
Dmv van het naar achteren strekken kan hij er voor zorgen dat de knieschijf weer terug in de groeve schiet waarna hij gewoon weer gelijk verder kan lopen. Het doet hem geen zeer maar het zorgt er wel voor dat hij even niet op dat pootje kan staan en de reden dat hij geopereerd moet worden is doordat de knieschijf er zo vaak afschiet, dit op den duur het afslijten van het kraakbeen veroorzaken waardoor hij artrose kan ontwikkelen.

Succes, lees vanavond of morgen even bij.

LePinto07
Berichten: 195
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: provincie zeeland

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 21:46

Ik zal eens overleggen met de smid of hij hier iets aan kan doen. Bedankt voor de tip.
@Ashley1 dat denk ik niet het gedeelte rond de knie voelt hetzelfde als aan de andere kant die niet op slot gaat. Hij staat ook wel gewoon op dat been wanneer het op slot staat en zet dan zelfs zijn rechter achterbeen op rust. Het schiet los wanneer hij zijn been optrekt.
Het zou natuurlijk kunnen bedankt ook voor de tip ik ga dit nog even na vragen bij mijn da.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:57

De manier wat je in de OP beschrijft klinkt alsof de knie inderdaad uit de kom schiet. Komt door slapte van de banden en spieren.

LePinto07
Berichten: 195
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: provincie zeeland

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 22:20

Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben. Hij is pas een paar weken herstellende van een stevige griep. Zijn afgenomen en hij is ook wat afgevallen. Ik heb hem pas weer rustig aan het werk gezet. Zou ik hem dan misschien toch overvraagt hebben?
De andere keren dat het voor kwam had hij ook wat stil gestaan.
De eerste keer dat hij het had was afgelopen voorjaar.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:23

Mijne heeft het jarenlang gehad. (Is overigens nu alweer een tijd weg, heel bijzonder) Het kan inderdaad door slapte van banden/spieren komen, wat niet gek zou zijn als ie flink niet lekker geweest is. De smid kan hem binnendoor zetten, dan is het stukken minder.

LePinto07
Berichten: 195
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: provincie zeeland

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 22:28

@Liz bedankt voor de tip ik ga het overleggen met mijn smid.
Trainde jij nog op een speciale manier wanneer jou paard er last van had?

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:44

Nee niet zozeer gericht op de knieën. In de training wel altijd bezig met achterhand trainen en er bij krijgen. Merkte wel dat de slechte periodes vaak samenvielen met momenten dat hij minder frequent liep. Beweging en alles gespierd houden leek bij hem veel te schelen.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 06:32

Meld me hier ook even. Mijn paard heeft dit nu ongeveer een 3kwartjaar. Laatste tijd wat minder. Ene keer heeft hij het wel andere keer weer niet, had het ook wisselend ene keer rechts dan links of paar dagen achter elkaar zelfde kant en dan weer de andere.
De dierenarts heeft gezegd dat het niet een probleem vanuit spier,pees of gewricht was maar door een te zwakker achterhand. En het er dus op neer kwam dat hij eigelijk te weinig kracht/energie om zijn achterbeen onder zijn lichaam te houden.
Hij is trouwens ook heel erg ziek geweesd dus opzich best logisch.

Heb je toevallig een slank paard ?

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 07:59

Ik heb het bij meerdere paarden meegemaakt dat de knie op slot schoot. Dat waren eigenlijk altijd jonge slappe paarden. Dit was eigenlijk altijd op te lossen met beetje hulp van de hoefsmid en goed training waardoor de banden en spieren rondom de knie sterker werden. Bij een paard was dit niet voldoende omdat zijn achterbenen zo rechtgebouwd waren (weinig buiging in t sprongewricht) die kreeg het standaard als hij bijna naar de hoefsmid moest. Die ging op een gegeven moment elke 5 weken naar de smid maar ook dit hielp niet. Het vervelende is wel dat elke keer dat de knie op slot schiet het zeer doet en de banden iets worden opgerekt dus voorkomen is beter dan genezen.

Het beeld wat jij geeft heb ik alleen echt nog nooit gezien of van gehoord. Ik ben benieuwd of het een bekend fenomeen is verder.

LePinto07
Berichten: 195
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: provincie zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 08:03

Hier dus ongeveer het zelfde verhaal. Ook pas ziek geweest alleen is het bij hem altijd links achter. Nu ik hem voorzichtig weer in training heb staan moet ik zeggen dat het een stuk beter gaat en slaat het niet zo heftig meer op slot.

Ik heb idd een slank paard en ik denk ook dat door het ziek zijn meneer zijn achterhand slap is geworden. Die zijn we nu rustig aan sterker aan het maken.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:13

Dan zou ik me er niet al te veel zorgen over maken. Tenzij je erg verschil merkt bijv met rijden als je paard bijna naar de hoefsmid moet. Als ze dan een beetje narrig word en moeite krijgt dan kan het zijn dat die bandjes toch een pijnlijk zijn maar nog net niet die knie op slot schiet. Dan zou ik de da nog eens laten kijken met een scan ofzo, maar zoals jij t beschrijft komt t wel goed

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:29

Colandro schreef:
[...]
De dierenarts heeft gezegd dat het niet een probleem vanuit spier,pees of gewricht was maar door een te zwakker achterhand. En het er dus op neer kwam dat hij eigelijk te weinig kracht/energie om zijn achterbeen onder zijn lichaam te houden. [...]

Een (te) zwakke achterhand betekent toch dat de spieren/pezen niet sterk genoeg zijn? Of zie ik dat verkeerd?

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:36

Ik heb ook een merrie die dat tot haar 4e een paar keer heeft gehad, wel inderdaad been naar achteren en niet naar voren.
Dus wij konden haar achteruit duwen en dan sprong ie wel weer goed.
Wat helpt is lange rechte stukken lopen, en balkjes lopen.
Zij werd ook altijd binnendoor bekapt trouwens, inmiddels gewoon weer normaal.
Ook al tijden niet meer gehad.

LePinto07
Berichten: 195
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: provincie zeeland

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 20:54

Bedankt voor de tips. Ik maak me inmiddels al bijna geen zorgen meer het is zo goed als over. Ik zal het wel in de gaten houden voorlopig. En zeker als het bijna tijd is voor de smid, hij is pas geweest.
Met de training ben ik idd voornamelijk bezig met lange rechte stukken en dat gaat goed. Zeker als hij wam wordt komt ook de achterhand er nu weer netjes bij.
Het is imo ook het gevolg van een zwakke achterhand wat door het ziek zijn gekomen is. Ik zie duidelijk een afname van spieren in zijn hele lijf.
Mocht het terug komen of erger worden is en scan een goede oplossing om uit te vinden waar het probleem zit. Ik zal dan zoiezo de DA nog een keer raadplegen.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:10

LizMD schreef:
Colandro schreef:
[...]
De dierenarts heeft gezegd dat het niet een probleem vanuit spier,pees of gewricht was maar door een te zwakker achterhand. En het er dus op neer kwam dat hij eigelijk te weinig kracht/energie om zijn achterbeen onder zijn lichaam te houden. [...]

Een (te) zwakke achterhand betekent toch dat de spieren/pezen niet sterk genoeg zijn? Of zie ik dat verkeerd?


Ja volgens mij wel. Je kan het eigenlijk beetje vergelijken met als wij mensen moe zijn en ons hoofd ondersteunen met de hand en arm.
Als je dan je arm weghaalt bungelt je hoofd.
Dus als het paard zeg maar te moe is in het been is het net of het been te zwaar is en dus ook bungelt maar ik denk omdat het een gewrichtis op een gegeven moment op slot springt en dan te weining kracht heeft om het been weer eronder te krijgen.
Misschien niet juiste uitleg.
Dus idd de spieren zijn moe, en verzwakt.
Of dit net zo is als bij die patella dat het been naar achter op slot zit weet ik niet.

Mijn paard heeft het idd ook naar voren. Altijd maar een minuutje ofzo en gaat vanzelf weer terug als ik hem voor of achter laat stappen.

Of het pijn doet weet ik niet. Ik denk dat het naar en beetje gevoellig voelt.
Hij geeft geen duidelijke signalen dat hij pijn heeft naar mijn idee.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:11

Wat doe jij met voeding ??

LePinto07
Berichten: 195
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: provincie zeeland

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 16:13

Hij staat op een kilo basisbrok per dag en voldoende kuil. Daarnaast staat hij overdag op de wei, zomer en winter zolang het licht is. En zelf voer ik hem nog een kruiden muesli bij naar gelang hoe hard hij het heeft. Meestal zo rond drie kwart kilo per dag.

Heeft dit dan invloed op zijn achterhand?

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 02:30

Bij mij zei de dierenarts meer voeren. Voer met energie. Meer calorieen.

Toen bn ik eerst eens even uren en uren en uren opzoek gegaan naar informatie over soorten voer en de verschillen en over het verteringssysteem van een paard.
Zeeer intressant kan ik je vertellen.

Poeh heb heel veel geleerd maar zit te denken hoe leg je dat uit.
Misschien kan je je er zelf wat in gaan verdiepen ? Ik zal een paar zeer intressante links plaatsen voor je.

Ik zie zelf niet het nut van de muesli, ik zou eerder een goede vitaminebrok kiezen.
En als eerst zal ik beginnen met het bekijken wat je paard nodig heeft.
Energie/eiwit behoefte
Vitamine/mineralen behoefte
Ruwvoer kwaliteit enzz

Ik plaats morgen de links.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 03:04

Hier hetzelfde probleem met een 3,5 jarige.
Ze staat nu sinds 3 maanden 24/7 buiten en is 12 weken geleden voor het laatst binnendoor bekapt, tot vandaag had ze het weer. Gelukkig niet extreem, maar wel wanneer ik haar omdraai de andere kant op. Maar ook niet gek dat ze het weer had, 12 weken geleden bekapt, dus voortaan gaat ze om de 8 a 10 weken naar de hoefsmid. Heb ook de laatste 3 weken minder gereden ivm het weer, dit kan ook een van de oorzaken zijn geweest.

Dit is mijn topic
[BEH] Paard ''kniegewricht'' slaat op slot

Hier filmpjes wanneer haar knie extreem op slot sloeg
http://www.youtube.com/watch?v=B4G_5gN1bSI
http://www.youtube.com/watch?v=VFT0N72WaD4

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:39

Zo he, dan is dat van mijn paard niks vergeleken met dat. Die van mij stapte nooit op slot met lopen. Alleen als hij stilstaat een enkele keer maar zodra hij stapte ging dat meteen weer goed.

Maar toch heeft de mijne het anders.
Die heeft het echt naar voor. Dus met zijn hoef plat op de grond een gesprekt been onder de buik.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:45

Mensen met gewrichts klachten hebben vaak met koud weee extra last van stram en stijfheid.
Ik zou zelf niet kiezen om het paard 24/7 op het land te zetten als het begin van de deken tijd is. Met de R in de maand dus

LePinto07
Berichten: 195
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: provincie zeeland

Re: Knie op slot? Achterbeen gestrekt naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 22:31

@Calandro hij krijgt zoiezo een goed samengestelde vitamine brok zo'n kilo per dag. De muesli is eigenlijk meer als traktatie maar is ook uitgebalanceerd met kruiden en voedingsstoffen.
Ik zal me zeker eens verdiepen in wat voer voor hem kan doen. En ben benieuwd naar je linkjes. Bedankt alvast.
@xPenny dat is wel erg heftig zeg. Die van mij heeft het niet zo extreem en net als die van Calandro gestrekt naar voren wat er met een stap vooruit eigenlijk meteen ook uit schiet. Alleen als ik hem kort laat draaien springt het op slot.

Moet zeggen dat ik het vandaag voor het eerst niet gezien heb dus hopelijk is het snel weer helemaal beter. Ik merk iig wel dat hem trainen wel goed is voor hem.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 02:46

LePinto07 schreef:
@Calandro hij krijgt zoiezo een goed samengestelde vitamine brok zo'n kilo per dag. De muesli is eigenlijk meer als traktatie maar is ook uitgebalanceerd met kruiden en voedingsstoffen.
Ik zal me zeker eens verdiepen in wat voer voor hem kan doen. En ben benieuwd naar je linkjes. Bedankt alvast.
@xPenny dat is wel erg heftig zeg. Die van mij heeft het niet zo extreem en net als die van Calandro gestrekt naar voren wat er met een stap vooruit eigenlijk meteen ook uit schiet. Alleen als ik hem kort laat draaien springt het op slot.

Moet zeggen dat ik het vandaag voor het eerst niet gezien heb dus hopelijk is het snel weer helemaal beter. Ik merk iig wel dat hem trainen wel goed is voor hem.

Dat trainen merk ik inderdaad ook aan die van mij.
Aangezien ik haar nu 24/7 buiten heb gezet en het weer het niet toe laat, heb ik ook niet veel kunnen trainen met haar.
Ze is gister weer lekker naar de hoefsmid gegaan, dus hopen dat het nu weer 2 maanden goed gaat, en dan gaat ze weer.

Die van mij in een stal zetten werkt ava rechts. Ze had het flink om de 8 dagen en aangezien ik fulltime werk heb ik niet de tijd om haar 's morgens op de wei te zetten en 's avonds naar binnen te halen. Ze moet blijven lopen en dat werkt beter. DA van haar dacht er ook zo over en sinds ze buiten staat gaat het voor 75% procent beter, incl om te zo veel tijd naar de hoefsmid laten gaan, en blijven trainen!!!

Nu moet ik zeggen dat ik haar wel héél mager, geen spieren en eigenlijk, durf het bijna niet te zeggen, een soort van mishandelt heb gekocht. Dit kan ook natuurlijk een rol mee spelen want mijn merrie loopt ook nog eens wat week achter op haar achterhand. Dit wijst er vooral op (een KWPN gefokte merrie die eigenlijk min 1.60 zou moeten zijn, maar 1.55 is gebleven) dat ze niet genoeg vitamines heeft binnen gekregen en dus eigenlijk ook is achtergebleven kwa groei.

Maar mijn DA adviseerde ABSOLUUT NIET opereren, kniebanden doorknippen of kniebanden in spuiten. In het begin werkt dit, maar gaat later alleen maar complicaties geven.
Mijn merrie is pas 3,5, zit nog volop in de groei dus waarom zou ik haar geen kans geven?? Spieren gaan kweken en blijven houden en geef je paard genoeg beweging, genoeg krachtvoer (evt bij jong paard) zodat het paard ook de kans heeft om te groeien. Je kan een paard makkelijk aan de longeerlijn trainen en draf balkjes oefenen, berg op draven maar probeer dan bovenaan een niet al te stijle berg weer omlaag te gaan.

De meeste paarden met knie problemen hebben de meeste problemen wanneer de een korte bocht moeten draaien. Probeer dan ook altijd het slechte been aan de buitenkant te draaien, en grotere bochten! Wanneer een paard zijn knie zodanig vaak op slot slaat, rekken de kniebanden alleen nog maar méér op, des te sneller de knie weer eruit kan gaan.

En nummer 1, wanneer je paard verschijnselen van dit heeft, raadpleeg meteen je hoefsmid en overleg je verhaal en hoe vaak/erg je paard het heeft, om hem misschien binnendoor te laten bekappen. Dit helpt al héél veel. Dit zorg er eigenlijk voor dat je paard X benig gaat staan zodat de knie minder de kans krijgt om op slot te gaan.

Hoop je het zo een beetje uitgelegd te hebben, want jammer genoeg heb ik ook met dit erge dilemma gezeten...
Succes! :D