Van boomloos naar boomzadel, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Van boomloos naar boomzadel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 22:05

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om mijn vorige zadel (Startrekk Dressuur) te verkopen en te gaan voor een zadel met boom.

De aanleiding was dat mijn bijrijdster mijn paard een paar keer gereden heeft met een ander zadel (ook met boom), en een veel fijner paard onder zich voelde. Ook mijn instructie zag duidelijk verschil. Toen bleek dat dat zadel niet eens optimaal lag, wilde ik toch wel erg graag weten wat een passend boomzadel met hem zou doen.

Die stap is ondertussen gezet, en we hebben (via zadelpasser) een nieuw zadel gevonden dat mij, en hem erg goed past. Het resultaat is meteen voelbaar. Hij loopt ruimer, fijner voorwaarts en is stiller in de aanleuning. Daardoor is doorzitten nu echt een genot, en pakt hij het werk echt (nog) veel fijner op.

Het boomloze zadel dat ik had was zeker niet de minste, en is ook gecontroleerd door mijn zadelpasser. Het zadel lag super op hem, dus dat was geen reden om iets anders te (moeten) zoeken. Ben nog steeds super blij dat ik met dat zadel begonnen ben, want het zadel is mooi met hem meegegroeit in de afgelopen jaren (van net onder het zadel tot nu goed uitgegroeid).

Nu was ik altijd echt fan van boomloos, en zie nog steeds de grote voordelen daarvan (zal het in veel gevallen nog steeds aanraden), maar vraag me toch af: hebben meer bokkers de ervaring dat het paard toch fijner loopt onder een zadel met boom?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:26

Ik ben hier ook benieuwd naar: ik rij op dit moment boomloos, maar moet wel op zoek naar een ander zadel. Nou wil ik best boomloos blijven rijden, maar het zadel dat ik dan nieuw zou moeten aanschaffen wordt wel errug duur. Vandaar mijn twijfel. En boomloos is niet heilig voor mij, dus ik heb Evelien gebeld of ze eens langs wil komen voor een boomzadel. Ik weet dus nog niet wat dat voor mijn paard zou doen, maar waar ik hem kocht reden ze ook gewoon met boomzadels. Ik ga het dus meemaken! (of niet, als ik als Sinterklaascadeautje dat mooie nieuwe glimmende boomloze zadel door de schoorsteen krijg... O:))

Is er nog iemand die deze overstap al heeft gemaakt, dus van boomloos (terug) naar boom?

Wubbo
Berichten: 1213
Geregistreerd: 21-07-04

Re: Van boomloos naar boomzadel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:58

Ik heb meerdere boomloze zadel gehad (Barefoot/Randolls) verschillende modellen met en zonder VPS.
Maar ik rijd nu op een Thorowgood Griiffin vzh zadel en daar loopt mijn merrie toch beter onder.
Ik vind dit een super fijn zittend en passend zadel, doordat mijn merrie vanwege haar leeftijd de ruggegraat iets meer te zien/voelen is heb ik besloten om een zadel met een boom en kussens te nemen,

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Van boomloos naar boomzadel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:23

Die van mij wisselt regelmatig tussen een boomzadel en een boomloos zadel. Als het boomzadel goed ligt, dan loopt hij daar beter onder, terwijl als het minder goed ligt het boomloze zadel een fijner paard geeft. Dit paard verandert echter een hoop dus het blijft nog wel even zoeken naar een definitief zadel. Van de week heb ik er wel een zeer goed passend zadel op gehad, maar het had weinig speling bij de schoft en juist daar verwachten we dat hij nog veel breder gaat worden en dit zadel heeft helaas geen verwisselbare boom. Bij de wintec is er juist weer altijd een worsteling in welke boom hij nu past met welke onderlegger/bontje. De barefoot drukt dan weer vrij gemakkelijk op de schoft.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:59

Komt best nog regelmatig voor dat mensen van het 1 naar het andere gaan , en weer terug, en nog eens terug... gewoon omdat men per paard of combinatie kijkt naar welk zadel goed aanvoelt :j


Ik denk dat het verschil tussen boom of boomloos niet zo spannend is, als gewoon het verschil tussen het ene of het andere zadel :)


De pasvorm op het paard, de vorm van de kussens en zitting, de opbouw van het geheel, de manier waarop de ruiter op / in het zadel zit.... zijn allemaal natuurlijk absoluut niet alleen van (het ontbreken van) de boom afhankelijk maar de rest bepaald net zo hard hoe goed een zadel past bij een bepaalde combinatie :)

Wat mij betreft is het verschil tussen boom of boomloos dan ook net zoiets als het verschil tussen een Engels zadel of een westernzadel.... het is niet zozeer het type als wel het individuele zadel dat je vergelijkt, gezien alle verschillende modellen die er zijn binnen de groep "western" of "Engels" of "boomloos" :)

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Van boomloos naar boomzadel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 15:31

Daar heb je zeker ook een punt Pmarena :j

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Van boomloos naar boomzadel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:20

Eerst had ik een boomzadel maar uiteindelijk lag die niet meer goed, en daarbij kreeg ik er zelf ook last van m'n rug van.
Overgestapt op een Barefoot Cheyenne. Duidelijk een verschil te merken en ze liep er super onder.
Helaas veranderde ze flink in bouw en lag het boomloze zadel niet goed meer.
Toen weer naar een boomzadel. Duidelijk wederom een verschil te merken, maar door verandering van haar wederom weer niet goed passend.
Toen over gestapt naar een boomloos zadel, ditmaal de Libra. Deze gebruik ik nog steeds en bevalt prima op haar.
Aangezien we een enkele keer wel eens springen en mee deden aan de ptv training bij TREC Heiloo vond ik dat geen goed idee met een boomlooszadel. Dus heb ik daarvoor er een boomzadel bij.
Ik gebruik ze afwisselend, net wat we gaan doen en dat bevalt ons beide prima.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:53

Ik heb ook me zadel verkocht een barefoot Stella, en ga ook naar een boomzadel.
Mijn pony krijgt witte plek bij de pommel en loopt door naar achteren als een grotere in gedaan werkte niet ook glijd me zadel naar voren dit is per dag verschillend :(

Ik vind het wel jammer maar ben wel blij met deze beslissing aangezien ik ook wedstrijden wil starten en ik in een boomzadel fijner zit

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Van boomloos naar boomzadel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:59

Mijn pony loopt boom en boomloos :)

Ik heb voor in de bak een Rossner Amerika. Deze heb ik met name voor mijn bijrijder gekocht omdat zij niet lekker om kon gaan met het barefoot zadel en ik eigenlijk ook een beetje steun miste.

Voor buitenritten heb ik een Barefoot Cheyenne. En dat is een westernoutfit geworden (met fenders en westernbeugels)

Ik moet zeggen dat als ik in mijn rossner rij echt super stevig zit! Terwijl het zadel niet een overdreven diepe zit heeft en ook geen super dikke wrongen.

Onder beide zadels loopt ze eigenlijk heel fijn!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:39

Ik ga helemaal met Pmarena mee. Het is zo afhankelijk van verschillende factoren dat je imo niet kan zeggen ik ben en blijf boomloos/met een boomzadel rijden.

Zelf flipper ik ook alle kanten op :D :+ Ben een aantal jaar geleden overgestapt op boomloos (Bob Marshall) omdat ik echt gek werd van niet passende westernzadels. Had toen 2 jonge paarden, een oudere en 1 die ik maar zelden reed (blessure). En echt had ongeveer 7 zadels er hangen waar dan die niet meer paste en dan die weer wel, en die weer ineens niet. Ze veranderen zo in de rug in die eerste jaren dat ik het echt bijna opgaf. Voor mij is toen de BM wel een oplossing geweest.

De dames hebben een paar jaar later wel beide aan aangepast boomzadel gekregen, en toen bleek ook wel dat beide een nogal lastige/afwijkende rugmaat hadden. Maar de reden voor een boomzadel was bij de ene omdat ze de BM echt minimaal aan het schuiven kreeg (van voor naar achter) waardoor ze drukplekjes net achter de schoft kreeg. Zij heeft een enorme beweging in de rug, vreselijk lenig paard, en zoveel beweging kon dat zadel niet meer opvangen. Waarbij ik ook moet zeggen dat de BM niet kan veranderen kwa riggingpositie (punt waar je singelophanging zit) en die voor haar mss met een tik verder naar voren wel goed was blijven liggen. Het andere paard is alleen maar overgegaan op een boomzadel omdat eruit kwam dat die een ruggewervel had met wat weinig ruimte. En dat precies op het punt waar je zit. Die moest dus op bevel van mijn DA ;) :D een boomzadel.

Nr 3 is een later jong paard wat ik gekocht heb. En die blijkt echt een lastige rug te hebben. Ik weet ze wel uit te zoeken geloof ik :') Is rond, weinig schoft, tikkie overbouwd en heeft heel weinig plek voor een singel. Bij die ben ik nog steeds aan het puzzelen. De BM ging in eerste instantie niet vanwege de riggingplek. Zij moet de rigging veel verder naar voren hebben dan de BM heeft. De BM ging met rijden dus steeds weer naar voren omdat hij boven zijn riggingpunt wil blijven. En als ze er dan 1 van haar befaamde remacties ingooide zat je met zadel en al bijna op dr nek :+ Dus ander merk boomloos zadel gekocht (Circle Y JBN) die lag goed, en bleef ook redelijk goed liggen maar vond ik zelf weer minder zitten en de knop was me te hoog. Daarop kwam er een DS (Debra Sibley) daar heeft ze een poosje mee gelopen, bleef goed liggen, maar daar groeide ze dus uit. Madam doet een poging heel breed te worden. Die heeft toen een boomzadel aangemeten gekregen (2ehands van Evelien) maar ook die paste na een half jaartje niet meer omdat ze alweer aan het veranderen was in de rug. Nu is het zo dat die met een paar maand wrs wel weer gaat passen, maar ja daar had ik nu niks aan. Dus heb ik mijn BM onder handen genomen en de rigging naar voren gehaald, en daarmee gaat het goed. Hij schuift echt minimaal en alleen maar als madam een remactie doet, en ze kan echt heel goed in de ankers :') En met een banaansingel is het schuifprobleem ook nog een stuk verbetert.

Ik heb eerlijk gezegd geen verschil gevoeld in de overgang van boomloos naar boom, en dat ze daarmee beter liepen. Wel andersom. Dat was bij die ene die ik maar zelden kon rijden vanwege een blessure. Die had zadeldwang, en die liep onder de BM echt veel relaxter. Maar er kunnen idd paarden zijn die met boomzadel fijner lopen dan met een boomlooszadel.

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Van boomloos naar boomzadel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:28

Ik ben overgestapt van boomloos naar boom. Eerst had ik dat synthetische boomloze prutzadeltje. Dat die prut was kwam ik al vrij snel achter, dus op zoek naar een nieuwe. Het plan was om een Barefoot te kopen. Ik vond dat prachtige zadels en dat merk stond me gewoon heel erg aan. Toen heb ik een Barefoot Cheyenne en Cherokee geprobeerd. Ik stapte erop en het deed zo'n pijn! Het was veel te breed voor mij.
Toen op zoek gegaan naar een ander zadel en ik rijd nu al een tijdje gelukkig rond met een Thorowgood T6 Dressuur Cob op mijn Haflinger, waar ze het echt heel goed onder doet! :D

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Van boomloos naar boomzadel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:45

Ik ben ook terug naar een boomzadel. Ik was twee jaar terug ofzo naar Barefoot overgestapt, omdat mijn paard ouder wordt en zijn rug wat inzakt. Gevolg: bruggende boomzadels. Barefoot leek de ideale oplossing. Echter bleek mijn geliefde London toch een maatje te klein voor me zelf, dus die verkocht. Cheyenne geprobeerd, maar daar liep paard ineens vreselijk kort en akelig onder. Van alles geprobeerd, hielp niet. Toen een grotere London gekocht, maar die bleek -hoewel praktisch ongebruikt en in Nieuw staat- van een ouder type dan mijn eerste (te krappe) London. Paste niet.... :(
Dus toen ik die in kon ruilen op een Tietse's Choice boomzadel, speciaal gemaakt voor hollere rug icm hoge schoft paarden, tsja... heb ik dat gedaan, en ben ik nu heel blij met mijn TC!
Niet dat ik nooit meer boomloos wil, maar ik had nu het geld niet voor mijn droomzadel (lichtbruine London, wordt binnenkort gelimiteerd weer geleverd, en het doet zeeeeeerrrrr dat er geen voor mij bij is, maar ik kon het echt niet betalen nu :((( ).
Wie weet, ooit, misschien wel later, op een ander paard misschien? Voor nu dus weer met boom voor ons. En daar zijn we nu weer heel blij mee samen!

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Van boomloos naar boomzadel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:47

Nouja, je hebt dan toch weer een fijn zadel in ieder geval, dat is toch wel fijn om te lezen :j

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:33

Ik ben benieuwd...heb een boomloze startrekk espaniola, maar ga nu naar een McClellan boomzadel. Ben benieuwd of dit beter zal zijn tijdens lange ritten, want eerlijk gezegd, die statrekk espaniola zit zalig, alleen heb ik schrik dat het m'n gewicht niet genoeg verdeelt op lange wandeltochten van meer dan 2 uur....(tot nu toe echter nog niets van problemen gehad hoor boomloos, integendeel, gaat echt super)

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:55

Ik zit er ook over na te denken dat wanneer we het geld hebben en Moor volledig uit gegroeid is en in haar bespiering zit dat we dan over stappen naar een boomzadel. Maar de Barefoot London bevalt ons tot nu toe uitstekend en het heeft geen haast!!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Van boomloos naar boomzadel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 02:15

Het is leuk om te lezen dat jullie (net als ik) het boomloze niet hebben afgeschreven, zelfs nu er op dit moment met een boomzadel gereden wordt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:17

Ik ben ook terug naar een boomzadel. Ik vond boomloos helemaal niets. Ik had het gevoel dat mijn benen naar achteren getrokken werden en verder vond ik het een onstabiel ding. Ik zit ook graag in een zadel ipv erop.
Ik heb hem nog voor wie naar boomloos wil gaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:19

Rije schreef:
Ik ben hier ook benieuwd naar: ik rij op dit moment boomloos, maar moet wel op zoek naar een ander zadel. Nou wil ik best boomloos blijven rijden, maar het zadel dat ik dan nieuw zou moeten aanschaffen wordt wel errug duur. Vandaar mijn twijfel. En boomloos is niet heilig voor mij, dus ik heb Evelien gebeld of ze eens langs wil komen voor een boomzadel. Ik weet dus nog niet wat dat voor mijn paard zou doen, maar waar ik hem kocht reden ze ook gewoon met boomzadels. Ik ga het dus meemaken! (of niet, als ik als Sinterklaascadeautje dat mooie nieuwe glimmende boomloze zadel door de schoorsteen krijg... O:))

Is er nog iemand die deze overstap al heeft gemaakt, dus van boomloos (terug) naar boom?


Ik vond mijn boomzadel ook prijzig, als je die op maat laat aanmeten, ben je ook een aardige duit kwijt.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:17

Wat dat betreft blijft het toch net als alles in de paarden: iedereen heeft zijn eigen mening en als men al hetzelfde resultaat wil, dan gaat dat op heel tegenstrijdige manieren :P

Ik kies juist boomloos omdat ik bang ben voor een mindere drukverdeling / minder comfort op langere ritten, ik vertrouw een vormvaste boom daar niet mee :D

En juist omdat ik niet op een zadel wil zitten maar op een paard, of eigenlijk er in voor je gevoel inderdaad :j

Maargoed, daarom vind ik ook niet elk boomloos zadel fijn, er zit nogal verschil in...een zadel dat te stijf is is niet fijn, te slap ook niet, waar je het gevoel hebt dat je er meer op zit dan in en waar je benen naar achteren getrokken worden....dat zou ik ook niks vinden :n

Maar goed dat "boomloos" op zich daar niks over zegt en er zo veel ontzettend veel verschillende types zadels zijn, boom of boomloos, waar altijd wel iets tussen zit dat de stijfheid (en andere specificaties) heeft die je zoekt :)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Van boomloos naar boomzadel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:58

Ik hb vandaag me nieuwe boomzadel gekocht ik ben helemaal overgestapt met mijn pony en mijn andere fjord heeft nog wel boomloos.